Aihe: Tarinoita Teholta

Kotitehtävien läpikäynti, ensimmäinen kritiikki

Tällä viikolla oli vuorossa ensimmäinen kritiikki. Tämä prosessi k’äy käytännössä niin, että kotona tehdyt työt asetellaan pöydälle. Töissä ei lue näkyvästi kenen tekemät ne on, joten kritiikki on anonyymi.Jokainen saa vuorollaan valita seuraavaksi käsittelyyn otettavan työn. Seuraavaksi opettajat käsittelevät vuorotellen töitä. Opettajat kertovat mitä he näkevät työssä, miten sitä voisi parantaa ja arvioivat miten hyvin tehävä täyttää tehtävänannon.  Tällä kertaa emme saaneet numeroarvosteluita töistämme, joka oli mukava kevyt aloitus kotitehtävien tekemiseen. Työt pisteytetään samalla tavalla kuin pääsykokeissa, eli niitä verrataan toisiinsa ja näin muodostuvat niiden pisteytykset. Ennen osallistumistani valmennuskurssille minulla ei ollut minkäänlaista käsitystä siitä, minkälaisia töitä sisäänpääsyyn vaaditaan. Teho-opistolla saa tilaisuuden oppia muilta ja nähdä erilaisia toteutuksia, ideoita ja näkökulmia tehtävänantoihin.


Opettajat Heini ja Eeva käsittelevät kurssiosallistujan työtä kritiikissä

Palaute omasta työstäni

Vaikka olin itse tyytyväinen tehtäviini, niin kritiikissä kuvani kalpenivat muiden teosten rinnalla. Viime postauksessa kirjoitin siitä, että olin ensin tehnyt työni vääränsuuntaiselle paperille, mutta olin korjannut tilanteen liimaamalla työni toiselle paperille. Kritiikin edetessä selvisi, että työssäni oli mennyt toinenkin asia tehtävänannosta poiketen nimittäin työn aihe. Tehtävänannossa lauseet  ”ilme, joka toistuu kaikissa sen julkaisuissa ja eri tapahtumissa… graafinen ilme ja juliste” olivat antaneet minulle mielikuvan siitä, että tehtävän piti koostua monesta elementistä. Mutta tehtävänannossa olikin haettu ainoastaan julisteen ja sen fontin luomista. Joten työni oli aivan erilainen kuin muiden työt. Opettajat mainitsivat että tehtävänantoa olisi voinut hioa vähän jotta ei olisi tällaisia väärinymmärryksiä tapahtunut. Koetilanteessa olisin toki huomannut että teen poikkeavaa työtä kuin muut, mutta kotitehtävissä ei tietenkään näe muiden töitä.

Rakentava palaute työlleni käsitteli julisteen värivalintoja ja fontin kokoa. Kaukaa katsottuna julisteen fontti/logo ei erottunut selkeästi. Uutta ilmettä rakentaessa on tärkeää, että erityisesti sisältö eli tapahtuman nimi tulee selkeästi esiin. Värivalinnoissa tummempi taustaväri olisi tuonut kuvaan lisäpotkua. Nykyisissä värivalinnoissa sävyt ovat samankaltaiset, joten värit ovat keskenään tasavertaiset. Työ olisi kiinnostavampi jos sommitelma pallojen kanssa olisi erilainen, esimerkiksi niin että julisteessa yksi palloista peittää etualalla olevaa tilaa.

Alkuperäinen kuva

Havainnekuva palautteesta. Ylhäällä julisteessa tummempi väri ja isompi fontti. Julisteen vasemmassa kulmassa näköalaa rajoittava elementti. Oikealla jykevämpi fontti joka näkyisi kauas.

Valmennuskurssilla opit huomaamaan töistäsi asioita, joiden työstämisen kautta saat työsi loistamaan

Valmennuskurssille osallistuminen antaa erittäin hyvät valmiudet kehittää omia töitä ja työskentelytapojaan. Kun kotona yksin työskentelee tehtävien parissa, ei omista töistä huomaa asioita samalla tavalla kuin muut. Teho-opistolla saa kommentteja omista töistä, joka on mahtavaa! On todella opettavaista saada omista töistään palautetta teoriatuntien lisäksi. Tämän lisäksi muiden töiden kritiikkiä kuunnellessa oppii paljon. On mahtavaa huomata, miten monella eri tavalla tehtäviä voi toteuttaa.

Toki harmittaa, kun omat työt eivät olleet niin hyviä kuin luulin. Minun täytyy muistutella itseäin, että näiden rehellisten mielipiteiden kautta opin uusia asioita ja pystyn tulevaisuudessa tekemään parempia töitä.

Kitty

Kitty Norros
Kitty osallistuu Maxi-kurssille ja kirjoittaa kokemuksistaan Kitspiraatio-opiskelijablogia. Koulutukseltaan Kitty on kulttuurituottaja ja hakemassa taidealoille tähtäimenään opiskelupaikka kuvataidekasvatuksen parissa.
Recommended Posts

Kommentoi

Kirjoita hakusi ja paina Enter