Aihe: Kurssit, Vinkit

Postaussarjassa julkaistaan vinkkejä oikeanlaisten työvälineiden valintaan pääsykokeiden piirustus- ja suunnittelukokeita ajatellen. Tässä postauksessa paneudumme värikyniin, ja myöhemmin  ensin keväällä vuorossa vielä tussit, akvarellit eli vesivärit sekä peitevärit ja akryylivärit. Ensimmäisessä osassa opastimme lyijykynien valintaan. Vinkit taidetarvikeliike Temperasta.

Värikynien valinta

Värikyniä on kolmenlaisia: vesiliukoisia eli akvarellivärikyniä, ei-vesiliukoisia sekä pastellivärikyniä. Näistä pastellikynät ovat usein erikseen kiellettyjä pääsykokeissa, joten sallitut kynätyypit on hyvä tarkistaa ennen ostoksille menoa, jos tähtäimessä on hyvät kynät nimenomaan pääsykokeisiin.

Kuten lyijykynissä, myös värikynissä ratkaiseva tekijä laadukkaan ja huonompilaatuisen kynän välillä on värin intensiivisyys. Halvimmissa markettikynissä värin voimakkuus on harvoin pääsykokeiden, saati ammattilaiskäytön vaatimalla tasolla. Eron huomaa, kun on kokeillut piirtää laadukkaalla taiteilijavärikynällä: niihin verrattuna heikompilaatuisen kynän jälki on selvästi haaleampi, eikä väriä saa kynästä irti vaikka kuinka painaisi. Hyvässä värikynässä väri on paitsi syvä, myös kirkas.

Taidetarvikeliike Temperassa on huikea valikoima eri valmistajien värikyniä. Kuvassa Caran d'Ache Luminance -kynäsarjan irtokyniä

Eroja on myös värikynien jäljen valonkestävyydessä. Se ei ole niinkään kytköksissä kynän muuhun laatuun, vaan on ominaisuus, joka ilmoitetaan tähtiluokituksella useimpien valmistajien sarjoissa joko kynässä itsessään tai niiden värikartassa. Jos töitään haluaa säilyttää, kannattaa valonkestävyyden olla riittävä – muuten kannattaa varautua siihen, että väri haalistuu ajan mittaan.

Taidetarvikeliike Temperassa on huikea valikoima eri valmistajien värikyniä. Kuvassa Cretacolor -valmistajat valmiita värikynäsettejä.

Akvarellivärikynissä vesiliukoisuuden aste vaihtelee. Tavallisesti akvarellikynissä vesiliukoisuusaste on noin 60 % luokkaa, mutta muutamissa sarjoissa löytyy kyniä suuremmallakin asteella. Caran d’Achelta löytyy ainoana valmistajana sarja, jonka värikynät ovat 100 % vesiliukoisia (Caran d’Ache Museum). Vesiliukoisella kynällä jälki on vesivärimaalauksen kaltainen – liukenevuusasteesta riippuen kynän väritysjälkeä jää näkyvin joko vähän tai ei ollenkaan. Akvarellikynät sopivatkin mainiosti pikkutarkkuutta vaativaan maalaukseen, kun piirtämisen jälkeen jäljen saa muutettua vesivärin kaltaiseksi siveltimen avulla.

Värikynien valinnassa tulee helposti runsaudenpula vastaan – sen verran laaja valikoima eri sarjoja ja sävyjä ainakin Temperan hyllyiltä löytyy! Ensimmäistä kunnon värikynäsettiään hankkivan on kätevintä ostaa alkuun yksi valmiiksi koottu sarja. Alkuun pääsee 24 värin setillä, mutta jos värikynät tuntuvat yhtään omalta välineeltä niin sävyjoukon kasvattamiseen kannattaa panostaa.

Taidetarvikeliike Temperassa on huikea valikoima eri valmistajien värikyniä. Kuvassa Cretacolorin värikynäsarjat.

Cretacolor on hinta-laatusuhteeltaan oiva valmistaja niin lyijy- kuin värikynissäkin, ja merkin alta löytyy valmiita settejä 12, 24 ja 36 kappaleen pakkauksissa. Irtokyniä Cretacolorilla ei ole, mikä on paljon piirtävälle ikävää, sillä enemmän käytetyt värit luonnollisesti kuluvat loppuun toisia aiemmin.

Taiteilijasarjoista Caran d’Achelta löytyy 120 värisävyn valikoima, josta kaikki sävyt on saatavana myös irtokyninä. Jos settiä kokoaa itse, kannattaa mukaan valita jokaisesta pääväristä ja väliväristä sekä kylmä että lämmin sävy, ja lisäksi yhdet kynät neutraaleista väreistä – musta, valkoinen ja harmaa.

Linda Pynnönen
Tehon viestintäpäällikkö Linda on toimittaja ja viestinnän ammattilainen. Teholla Lindaa inspiroivat omalla alallaan huikean taitavat opettajat ja motivoituneet opiskelijat.
Recommended Posts

Kommentoi

Kirjoita hakusi ja paina Enter