Skip to content

LAB muotoiluinstituutin ennakkotehtävät 2022 – opettajien analyysit

LAB muotoiluinstituutin ennakkotehtävät 2022 on nyt julkaistu! Tästä postauksesta löydät opettajien analyysit tehtävistä. Analyysistä selviää mm. mitä tehtävissä haetaan, missä kannattaa seurata tehtävänantoa tarkalleen ja mikä osa-alue antaa enemmän tilaa luovuudelle. Lue analyysit ja nappaa vinkit ennakkotehtävien tekoon!

LAB muotoiluinstituutin valinnoissa korostetaan yleisesti visuaalista ja luovaa ongelmanratkaisukykyä, soveltuvuutta alalle sekä opiskelumotivaatiota. Jokaisella hakukohteella on lisäksi erilliset valintakriteerit ja painotukset. Ennakkotehtäviin kannattaa panostaa tosissaan, sillä ne pisteytetään käytännössä joka vuosi LAB:ssa osaksi valintakoetta! Hyvin tehdyt ennakkotehtävät auttavat sinua siis saavuttamaan lopullisen päämääräsi: opiskelupaikan!

Tästä postauksesta löydät Tehon opettajien analyysit seuraavien hakukohteiden ennakkotehtävistä:

Perehdy ennakkotehtävien palautusohjeisiin ja palauta tehtävät yhteishakua tehdessäsi.

Kuva: Teemu Leinonen, LAB Lahden kampus, lab.fi

Sisustusarkkitehtuuri ja kalustemuotoilu

“Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun hakukohteeseen tuli taas tänä vuonna, kuten parina edellisenäkin vuonna erilliset ennakkotehtävät – sitä aiemmin ennakkotehtävänä toimi joitakin vuosia työnäytekansio eli portfolio. Viime vuoden tehtävät olivat jonkin verran samantyyppisiä kuin tämän vuoden: 1. tehtävänä Leivoskauppa Herkku (viime vuonna työskentelytila & edellisvuonna mielitila), 2. tehtävänä Marimekko-maja  (viime vuonna katukaluste ja edellis vuonna veistoskaluste) ja kolmantena tehtävänä tänä vuonna on sama tehtävä kuin edellisinäkin vuosina: motivaatiokirje.” – Sini

Tehtävissä testataan mm. hakijan tilallista- ja kolmiulotteista hahmotuskykyä, muodon tajua, piirustaitoa, värien käyttöä, mallinrakennustaitoja, luovaa ajattelutaitoa sekä motivaatiota. Tehtäviä arvioi Tehon pääopettaja, taiteen maisteri ja arkkitehti Sini Koivisto!

Sini Koivisto

TEHTÄVÄ 1: Leivoskauppa Herkku

Kaupunkiin on avattu sisustukseltaan kiinnostava ja persoonallinen leivoksiin erikoistunut kauppa nimeltä Herkku. Piirrä mitä näet, kun astut sisälle kauppaan.

Toteutus ja välineet: Vaakasuuntainen A3-paperi ja vapaavalintaiset piirustus- ja/tai maalausvälineet. Palauta yksi kuva piirroksesta jpg-muodossa. Tiedoston nimeäminen: sukunimi_etunimi_SIK_tehtävä1.jpg

Arviointiperusteet: Kolmiulotteinen hahmotuskyky, piirustustaito, luovuus, värien käyttö, sommittelu ja mittakaavan hallinta.

Opettaja Sinin kommentit:

Leivoskauppa Herkku; tällä kertaa tila-tehtävä on kiinnostava ja persoonallinen kaupallinen ja julkinen tila. Kiinnostavan / inspiroivan tilan kuvaustehtävä on toistunut pidemmän aikaa eri muodoissaan sisustusarkkitehtuurin pääsykokeissa, tärkeä toistuva tehtävätyyppi siis.

Kyseessä on puhdasverinen tilatehtävä, jossa kannattaa juuri siksi kiinnittää huomiota itse tilallisuuden kuvaamiseen, tilan tuntuun sekä kolmiulotteiseen hahmotus- ja esitystapaan. Perspektiivin hallinta sekä valo ja varjo ovat tilaa kuvattaessa tärkeissä osissa. Oma näkökulmasi tähän kiinnostavaan ja persoonalliseen leivoskaupan tilaan, sekä tottakai tilan spesiaali luonne joka lähtee sen käyttötarkoituksesta, ovat tärkeitä tässä tehtävässä. Kun kyseessä on leivoskauppa, niin tilaelementtien ja yksityiskohtien valinta ja niiden mielenkiintoisuus muodostuvat olennaiseksi osaksi tehtävää. Huomioi ajankohtaisuus, ajan henki ja tilan luonnetta kehitellessä moderni oivaltava näkökulma! Voit inspiroitua googlaamalla visuaalista sisältöä aihepiiristä.

Muista huomioida koko ajan työtä suunnitellessasi arvosteluperusteet eli mikä on olennaista tehtävässä: Kolmiulotteinen hahmotuskyky, piirustustaito, luovuus, värien käyttö, sommittelu ja mittakaavan hallinta

Millaiset tilaratkaisut ja tilan ominaisuudet ovat luovia? Väreillä leikkiminen on tässä tehtävässä mahdollista jopa suotavaa. Muista siis värioppi ja värin voima eli tehokeinot. Tilan mittakaava ja sen elementtien sommittelu. Siinä tämän tehtävän aineksia. Kiinnostava, ajankohtaisempi ja konkreettisempi tila -tehtävätyypin versio.

TEHTÄVÄ 2: Marimekko-maja

Marimekko on tilannut sinulta helposti kasattavan lasten majan suunnitelman. Tee pienoismalli kootusta majasta mittakaavassa 1:10. Tee majan viereen mittakaavahahmo. Ota valmiista pienoismallista kaksi valokuvaa eri suunnista.

Välineet: Esimerkiksi pahvi, paperi, rautalanka, grilli- tai varrastikut, liima, teippi, lanka, naru, sakset, mattoveitsi, pihdit, vapaavalintaiset piirustus- ja/tai maalausvälineet. Palauta kaksi valokuvaa pienoismallista jpg-muodossa. Tiedoston nimeäminen: sukunimi_etunimi_SIK_tehtävä2A.jpg ja sukunimi_etunimi_SIK_tehtävä2B.jpg 

Arviointiperusteet: Idea, rakenne, toimivuus, mittakaava, visuaalinen laatu, mallinrakennustaito. Kolmiulotteinen hahmotuskyky, värien käyttö, sommittelu, mittakaavan hallinta ja esitystapa. 

Opettaja Sinin kommentit:

Toisena tehtävänä on lähes joka vuosi sisustusarkkitehtuurin ennakoissa toistuva kalusteen/esineen suunnittelu ja siitä pienoismallin rakentaminen. Tänä vuonna aihe on jälleen kerran kaluste mutta konkreettisempi ja tilallisempi – yhtä aikaa luovuutta herättelevä ja lastenkalusteena mittakaavaltaan hallittavan kokoinen tilallinen maja-kaluste, joka toimii helposti kasattavana leikkitilana .

Viime vuosina hyvin samankaltaisessa kalustesuunnittelutehtävässä on painotettu teosmaisuutta – tämän vuoden tehtävässä kyseessä on enemmänkin tuote, eli suunnittelussa painottuu näyttävän ja kekseliään rakenteen lisäksi myös käytettävyys. Tässä tehtävässä yhdistetään kekseliäästi tuote- ja tilasuunnittelu. Kokoontaitettavuus vaatii rakenteellista oivaltavuutta. Tehtävässä tuote suunnitellaan tunnetulle brändille Marimekolle, tämä asettaa kuosi/värimaailmalle omat haasteensa. Miten suunnitella pieni kokoontaitettava leikkitila kiinnostavasti uudella tavalla muodostuu tehtävässä suunnittelijan haasteeksi. 

Luovuudelle annetaan tässäkin tehtävässä tilaa, toisaalta edellytetään myös toiminnallisuuden ja mittakaavan tajua. Kyseessä on kuitenkin konkreettisesti yritykselle suunniteltavan tuotteen: leikkitilan – tilaelementin ja käytettävän kalusteen suunnittelu ja toteutus pienoismallin muodossa. Tehtävä on haastava, konkreettisuudessaan kiinnostava ja se mahdollistaa innovatiivisen suunnittelun ja rakenteellisen irrottelun. Tässä tehtävässä mitataan muotoilutaidon lisäksi myös tilallista ja rakenteellista hahmotuskykyä. Kuten aina, kannattaa muistaa innovatiiviisen idean ja uudenlaisen rakenteellisen tulkinnan tärkeys helppojen tai valmiiden ratkaisujen sijaan. 

Muista huomioida tehtävää tehdessäsi arviointiperusteet:

Idea, rakenne, toimivuus, mittakaava, visuaalinen laatu, mallinrakennustaito. Kolmiulotteinen hahmotuskyky, värien käyttö, sommittelu, mittakaavan hallinta ja esitystapa. 

Ennakkotehtävissä on viime vuosina alkanut selkeästi yleistyä valmiiden mallien/tuotosten valokuvaaminen ja valokuvan arvioitavaksi lähettäminen. Aikaisemmin jokainen hakija on lähettänyt omia pienoismallejaan ja tuotoksiaan valintaraadille postipaketeissa, mutta nyt käytännöt alkavat muuttua entistä enemmän sähköistä palautusta ja valokuvausta suosiviksi. Muutokseen kannattaa suhtautua positiivisesti; nyt sinulla on mahdollisuus valita juuri oikeat kuvakulmat, leikkiä valoilla ja varjoilla sekä luoda kuvat, joissa valmis työ on mahdollisimman edustavan näköinen. Tärkeää on parhaiden mahdollisten ja edustavimpien näkökulmien löytäminen valokuvaan. Onneksi valokuvan ja kuvankäsittelyn paletti on laaja ja tässä jos missä niitä kannattaa nämä tehokeinot käyttää hyväksi ja miettiä tarkkaan.

TEHTÄVÄ 3: Motivaatiokirje

Kerro hieman itsestäsi ja miksi haet LAB Muotoiluinstituutin Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutukseen.

Välineet: Laajuus enintään yksi A4-sivu. Palauta teksti Word- tai pdf-muodossa. Tiedoston nimeäminen: sukunimi_etunimi_SIK_tehtävä3

Arviointiperusteet: kirjallinen ilmaisu, käsitys ammattialasta, hakijan motivaatio opiskeluun.

Opettaja Sinin kommentit:

Tässä tehtävässä hakija saa tilaisuuden kertoa itsestään, kiinnostuksen kohteistaan ja soveltuvuudestaan alalle. Tekstien avulla arvioijat pääsevät tutustumaan hakijoihin henkilökohtaisesti ja saavat tietää hakijoista paljon kiinnostavia puolia. Tehtävässä saa myös esittää ja perustella valintansa ja suunnitelmansa tehtävässä 2. Tämä on arvokas mahdollisuus avata omia ideoitaan, suunnitteluprosessiaan ja valintojaan arvioijille – käytä tämä mahdollisuus mahdollisimman tehokkaasti hyväksesi.

Tehtävällä testataan myös hakijan tietämystä tulevasta alastaan sekä sitä, mitä hakija tulevaisuuden ammatiltaan hakee. Perustelut siitä, miksi oma ala kiinnostaa ja miksi haluaisi siitä itselleen ammatin ovat olennaisimpia osia tämän tekstin sisältöä. Tämä antaa mahdollisuuden hakijalle tehdä myös taustatyötä oman alan ja koulutusohjelman parissa. Mitkä opintojaksot sinua kiinnostavat ja miksi ovat olennainen osa tekstin sisältöä. Tutustu siis huolella linkitettyyn opetustarjontaan.

Tarkoituksena on hahmottaa, millaisena hakija näkee oman roolinsa tulevaisuudessa: millaista työtä hän haluaisi tehdä, millaisia ideoita hän toisi alalle ja kuinka selkeä kuva hakijalla on tulevista työtehtävistään. Tämän tyyppinen kysymys on sisustusarkkitehtuurin/kalustemuotoilun ja muotoilun aloilla tyypillinen myös hakijoiden haastatteluissa. Tällaisiin kysymyksiin kannattaa siis varautua vastaamaan myös jatkossa. Ennakkotehtävässä tehty taustatyö auttaa myöhemmin myös kokeissa.

Lue lisää sisustusarkkitehdin koulutuksesta ja hakemisesta täältä.

Käsittele motivaatiokirjeessä ainakin seuraavia asioita:

  • Kerro itsestäsi lyhyesti.
  • Miksi haluat opiskelemaan juuri tätä alaa?
  • Mitä sinä osaat?
  • Kerro aikaisemmasta koulutuksestasi ja työkokemuksesta tai harrastuksen kautta hankitusta osaamisesta lyhyesti.
  • Miksi erityisesti haet juuri LAB:in Muotoiluinstituuttiin?
  • Miksi haluat juuri valitsemaasi koulutukseen / valitsemaasi suuntaukseen koulutusohjelman sisällä?
  • Millainen on tulevaisuuden suunnitelmasi opiskelun jälkeen?

P.s. Hyviä pointteja vetävän tekstinrakentamiseen kertoo myös tämä hauska video!

Teollinen muotoilu

Teollisen muotoilun tehtävissä kannustetaan tänä vuonna hakijoita omaan ajatteluun ja ajatuksien perusteluun, sekä suunnitellaan aurinkolasit.

Tehtävien arvosteluperusteissa korostetaan muun muassa ideointikykyä, omaperäisyyttä sekä ilmaisutaitoja.

Tehtäviä analysoi Tehon opettaja, taiteen maisteri ja yliopistopedagogi Eeva Jokinen!

Eeva Jokinen

TEHTÄVÄ 1: Teolliset muotoilijat

Perehdy omasta mielestäsi merkittävän kahden suomalaisen ja kahden ulkomaalaisen teollisen muotoilijan suunnittelemiin tuotteisiin. Valitse kunkin töistä yksi esimerkki, joka mielestäsi edustaa hyvää muotoilua.    

Teippaa kaksi A3-koon piirustuspaperia yhteen pitkiltä sivultaan ja jaa kokonaisuus viivoilla neljään osaan. Esitä muodostamallesi nelikentälle piirtäen tai maalaten kunkin valitsemasi muotoilijan esimerkkituote. Pyri mahdollisemman realistiseen esitystapaan. Kirjoita tuotekuvan yhteyteen kyseisen muotoilijan keskeiset henkilötiedot ja lyhyt perustelu tekemällesi tuotevalinnalle. 

Menetelmät ja työvälineet: Piirustusvälineet ja piirustus- sekä väritystekniikka valittavissa vapaasti. Voit käyttää tehtävässä myös digitaalista piirtämistä. Valokuvaa työsi. Varmista, että tekstit ovat luettavissa kuvassa. Tallenna tai muunna kuvatiedosto .jpg-muotoon ja nimeä se seuraavasti: Sukunimesi_Etunimesi_TEMU_TEHT1.jpg 

Arviointiperusteet:  Aiheeseen perehtyminen, analysointitaito ja kuvallinen ilmaisutaito

Opettaja Eevan kommentit:

Alan tuntemusta mittaava analyysitehtävä kartoittaa hakijoiden tiedonhaun ja teollisen muotoilun kentän tuntemusta, sekä hakijan esitystekniikkataitoja ja henkilökohtaisen kiinnostuksen kohteita. 

Tehtävässä pyydetään valitsemaan kahden suomalaisen ja kahden ulkomaalaisen muotoilijan teoksia ja piirtämään niistä esityskuvat, sekä lisäämään perustelut omille valinnoilleen. Kohderyhmänä olet tavallaan sinä itse, koska voit kuvien valinnalla kertoa mikä teollisen muotoilun ala sinua tällä hetkellä kiinnostaa. Lyhyet perustelut antavat mahdollisuuden kertoa lisää valinnoistasi. 

Ei ole samantekevää keiden muotoilijoiden tai brändien töitä valitset. Tuotteiden valinta kertoo paitsi siitä mikä sinua teollisessa muotoilussa kiinnostaa, myös siitä kuinka laajasti olet perehtynyt muotoilun kenttään. Koska kuvien valintojen aikakautta ei ole määritelty, voit pohtia millaisen ajallisen ulottuvuuden haluat valinnoillasi tehtävään lisätä. Onko aihealueen kannalta merkityksellistä valita samasta tuotteesta eri tekijöitä tästä ajasta, tai esitellä miten eri tekijät ovat eri aikoina lähestyneet tuotteen muotoilua ja miten ajankohta on vaikuttanut tai vaikuttaa tuotteen muotoiluun? 

Neljän eri kuvan avulla voit myös esittää monipuolisesti esitysteknisiä taitojasi. 

Selkeät ja havainnolliset esityskuvat ovat tärkeitä, koska tehtävän arviointiperusteet painottuu osin esitystaitoon. Kolmiulotteisuus, mittasuhteet ja perspektiivin käyttö kannattaa siis ottaa piirroksissa huomioon!

TEHTÄVÄ 2: Älykkäät aurinkolasit 

Suunnittele uudet älykkäät aurinkolasit sekä niille pakkaus, jonka tulee toimia lasien myynti- ja suojakotelona. 

Valmista vapaasti valitsemistasi materiaaleista luonnollisen kokoinen ja tarkka malli aurinkolaseista ja niiden pakkauksesta. Mallien tarkoitus on kuvata tuotteen ulkonäköä ja rakenneratkaisuja.

Voit hyödyntää tehtävässä myös 3D-tulostusta. Valokuvaa työsi. Tallenna tai muunna kuvatiedosto .jpg-muotoon ja nimeä se seuraavasti: Sukunimesi_Etunimesi_TEMU_TEHT2a.jpg 

Piirrä ja kirjoita lisäksi yhdelle A3-kokoiselle valkoiselle paperiarkille kuvallinen ja sanallinen selvitys aurinkolasien ja pakkauksen toimintaperiaatteesta, käytettävistä materiaaleista ja älyominaisuuksista.

Voit hyödyntää tehtävässä myös digitaalista piirtämistä tai 3D-mallinnusta. Valokuvaa, tallenna tai skannaa selvitystyösi. Tallenna tai muunna kuvatiedosto .jpg-muotoon ja nimeä se seuraavasti: Sukunimesi_Etunimesi_TEMU_TEHT2b.jpg 

Menetelmät, materiaalit ja työvälineet:  Malliin käytettävät materiaalit ja työvälineet ovat vapaasti valittavissa. A3-kokoinen piirustuspaperi. Piirustusvälineet ja piirustus- sekä väritystekniikka valittavissa vapaasti. 

Arviointi: Omaperäisyys, ideointikyky, toimivuus käytössä ja mallien havainnollisuus. 

Opettaja Eevan kommentit:

Kiinnostava tehtävä! Älylaitteiden ja älyominaisuuksien lisääntyminen erilaisissa tuotteissa ain tulevaisuutta! MIllaisia ominaisuuksia auringolta suojaavissa ja katseen edessä olevissa tuotteissa voisi olla? Tehtävänanto on laaja, koska tuotteen näkymättömien älyominaisuuksien ideoinnin lisäksi tehtävässä pyydetään tekemään luonnollisen kokoinen pienoismalli laseista, sekä niitä suojaava myyntipakkaus. 

Tehtävänannossa annetaan vapaat kädet mallin rakentamiseen, joten voit askarrella lasit vaikka kartongista tai mallintaa ne tietokoneella ja tulostaa 3D tulostimella, esimerkiksi kirjastossa. Koska yhtenä arviointiperusteena on toimivuus käytössä, kannattaa miettiä mallin rakenne sellaiseksi, että valmistustekniikasta tai materiaalin valinnasta  huolimatta pienoismalli näyttää valokuvassa  toimivalta ja rakenteellisesti käytettävältä kolmiulotteiselta esineeltä.

Koska mallin lisäksi saat tehdä ideastasi A3-kokoisen presentaation, voit lisätä teknisiä yksityiskohtia ja selvityksen älyominaisuuksista piirtäen ja kirjoittaen. Näin itse malli ja sen pakkaus voi olla melko yksinkertaiset ja yksityiskohtien tarkempi kuvaus voi ilmetä vasta presentaatiossa. Tehtävänannossa mitataan kykyä laajemman kokonaisuuden suunnitteluun aina ideoinnista työn esittelyyn saakka. Miten tuot jotain uutta kaikille tuttuun tuotteeseen?

Graafinen suunnittelu

Graafisen suunnittelun ennakkotehtävissä korostetaan tänä vuonna erityisesti sommittelua, esitystapaa, viestivyyttä ja omaperäisyyttä.

Hakija pääsee esittämään omia ajatuksiian ihmeen ja omien töiden kautta, sekä suunnittelemaan vinyylilevyn kantta ja lapsille suunnattua palapeliä.

Tehtäviä analysoi Tehon opettaja, taiteen maisteri ja muotoilija Laura Aalto-Setälä!

Laura Aalto-Setälä

TEHTÄVÄ 1: Ihme!

On tapahtunut ihme. Ihkaoikea ja aito ihme, joka ei jätä epäilyksille mitään sijaa. Tämä ihme uhmaa perustavia käsityksiämme luonnonlaeista, eikä tiede pysty tarjoamaan sille minkäänlaista järkevää selitystä. Piirrä yhden sivun (A3) mittainen sarjakuva, jossa tästä ihmeestä kerrotaan. 

Toteutus: Vapaa tekniikka, värillinen tai mustavalkoinen, koko 297 × 420 millimetriä, voi olla vaaka- tai pystysuunnassa 

Arviointi: Kekseliäisyys, kyky havaita ja seurata maailman tapahtumia ja suhteuttaa omaa ajatteluaan niihin, idea ja aiheen rajaus, sarjakuvan kiinnostavuus ja selkeys.

Opettaja Lauran kommentit:

Ihana tehtävä! Kuvasarja tai sarjakuva on toistuva tehtävätyyppi graafisen alan koulutusohjelmiin. Tässä tehtävässä ideointiin kannattaa panostaa: voit miettiä, minkälaisista asioista kulttuurissamme puhutaan ihmeinä tai vaikkapa minkälaisiin ongelmiin tarvitsisimme ihmettä ratkaisuksi. Tehtävänannossa ei kerrota, onko ihme positiivinen vai negatiivinen, tai esimerkiksi sitä, onko ihme ihmeellinen ainoastaan meidän kulttuurisesta kontekstista katsottuna. Saat valita siis vapaasti, millainen sävy ja tunnelma työssäsi vallitsee.

Oivaltaminen ja yllätyksellisyys on sarjakuvassa aina tärkeä osa-alue, koska jos mitään muutosta tai yllätystä kuvien välillä ei olisi, voisi sisällön kertoa varmasti yhdelläkin kuvalla. Muista, että sarjakuvan ei tarvitse koostua samankokoisista ruuduista, ja muutenkin voit varsin vapaasti ilmaista itseäsi kuvien sommittelun ja tyylin keinoin. Jos sarjakuvatuntemuksesi rajoittuu Aku Ankkaan, kannattaa tehtävään valmistautuminen aloittaa nykyaikaisiin, taiteellisesti arvostettuihin sarjakuviin tutustumalla. Se varmasti laajentaa käsitystäsi sarjakuvasta ilmaisumuotona!

TEHTÄVÄ 2: Palapeli

Suunnittele lapsille kehittävä palapeli. 
Esittele ideasi piirroksin ja tekstein yhdellä sivulla.

Toteutus: Värillinen, yhdelle sivulle. Muuten vapaa toteutus.

Arviointi: Idea, esitystapa, kuvallinen ilmaisu, omaperäisyys, soveltuvuus kohderyhmälle.

Opettaja Lauran kommentit:

Kiinnostava tehtävä! Palapelissä yhdistyy voimakas visuaalinen kuva ja toiminnallisuus. Kohderyhmä eli lapset kannattaa pitää mielessä ja kannattaa rajata, minkä ikäisille/taitotasoisille lapsille peli on tarkoitettu. Palapelejä on eri vaikeusasteita: on aivan pienille suunnattuja nuppipalapelejä, ja eri määriä paloja sisältäviä ns. tavallisia palapelejä. Palojen muodot ja koot voivat vaihdella, eli palasten tai valmiin palapelin ei tosiaan tarvitse olla suorakulmion muotoisia. Kannattaa perehtyä googlettelemalla tai vaikkapa lelukaupassa vierailemalla, jos aihe on itselle vieras. 

Muista kertoa tekstillä, minkä ikäisille olet palapelisi ajatellut ja miten peli on käyttäjää kehittävä. Ideointiin kannattaa käyttää aikaa koska se tarjoaa tässä tehtävässä hyvän tavan erottua muusta hakijamassasta.

TEHTÄVÄ 3: Minä ja Bobby McGee

On vuosi 1969. Kuvitteellinen “Minä ja Bobby McKee” -yhtye on julkaissut ensilevynsä “Helmi”. Olet yksi yhtyeen jäsenistä. Suunnittele vinyylilevyn kansi, kuvaa siinä yhtyeen ja äänitteen nimi sekä itsesi ja yhtyeesi aikakaudelle tyypillisellä visuaalisella tyylillä.

Toteutus: Värillinen, koko 30 x 30 cm. Muuten vapaa toteutus.

Arviointi: Aikakauden kuvaaminen (typografia, värit, muodot, tyyli), ympäristön ja toiminnan esitystapa, sommittelu.

Opettaja Lauran kommentit:

Tässäpä todella hauska tehtävä! Pääset tutustumaan 1960-1970-lukujen taitteen tyyliin. Perehtymiseen kannattaa hyödyntää aikakauden musiikkia ja katsoa vaikkapa dokumentti Woodstock-festivaalista tai hippikulttuurista ylipäänsä. Tehtävän nimikin viittaa ajan supertähden, Janis Joplinin klassikkokappaleeseen, joka julkaistiin juurikin ’Pearl’-nimisellä levyllä. Tässä ei kannata kuitenkaan liikaa ottaa vaikutteita nimenomaisesta vinyylikannesta vaikka se antaakin hyvää vihjettä siihen, millaista tyyliä tuohon aikaan oli käytössä, vaan omannäköinen työ on tavoitteena.

Tällaisessa tehtävässä testataan kykyä heittäytyä ja mukauttaa omaa tyyliään itselle vieraan visuaalisen ympäristön vaikutteisiin. Toisaalta testataan kykyä säilyttää oma ilmaisu vahvojen vaikutteiden keskellä. Tarkoitus ei kuitenkaan ole tehdä pastissia jo julkaistuista levynkansista, vaan oma kuvallinen tulkinta. Kyse on kuitenkin yhtyeestä, jossa itse olet mukana, joten oma persoonasi saa näkyä!

TEHTÄVÄ 4: Omat työt

Esittele kymmenen omaa työtäsi.

Toteutus: Tee kymmenestä työstäsi pdf-portfolio. Liitä jokaiseen työhön lyhyt kuvaus sen tarkoituksesta.

Arviointi: Oman tuotannon omaperäisyys, laatu ja esitystapa.

Opettaja Lauran kommentit:

Omien töiden esittely eli portfolio on toistuva ennakkotehtävä. Portfoliolla voit näyttää tiiviissä muodossa omaa osaamistasi sekä kiinnostuksen kohteitasi. Hyvä portfolio on selkeästi luettava, looginen ja selkeä. Tässä portfoliossa saa lyhyesti kertoa töistä ja ajatusprosessista töiden takana tekstillä, mutta pidä tämä kuitenkin mahdollisimman tiiviinä. Luota siihen, että katsoja osaa lukea kuvaa, kunhan tietää, mitä tarkoitusta varten se on tehty.

Valitse portfolioon parhaat työsi! Pyri kuitenkin näyttämään laajaa osaamista, eli älä valitse vain yhdellä tyylillä tai tekniikalla tehtyjä töitä mukaan. Luota siihen, että yhtenäinen oma tyyli kyllä välittyy, vaikka olisi tehnyt kuvia hyvin erilaisiin käyttötarkoituksiin.

Mediasisällön suunnittelu

Mediasisällön suunnittelun tehtävissä toistuu aiempien vuosien tapaan kuvasarjan tekoa, hahmojen piirtämistä ja mainoksen toteutusta.

Arvioinnissa korostetaan muun muassa sommittelua, ideaa, omaperäisyyttä ja viestivyyttä.

Tehtäviä analysoi Tehon opettaja, taiteen maisteri ja muotoilija Laura Aalto-Setälä!

Laura Aalto-Setälä

TEHTÄVÄ 1: Kuvallinen kertomus

Tee kolmen ruudun koominen ja tarinallinen kuvasarja tai sarjakuva, joka liittyy teemaan “yllättävä käänne”.

Toteutus: Yhdelle sivulle, mustavalkoinen. Voit halutessasi käyttää myös tekstejä. Toteutustapa vapaa. Voit toteuttaa mustavalkoisen kuvan myös digitaalisin välinein.

Arviointi: Tulkinta, sisällölliset ideat, kyky kertoa kuvin, omaperäisyys, sommittelu (tekstien ja kuvallisten elementtien muodostama kokonaisuus).

Opettaja Lauran kommentit:

Kiehtova tehtävä! Kuvasarja tai sarjakuva on hyvin toistuva tehtävätyyppi. Oivaltaminen ja yllätyksellisyys on sarjakuvassa aina tärkeä osa-alue, koska jos mitään muutosta tai yllätystä kuvien välillä ei olisi, voisi sisällön kertoa varmasti yhdelläkin kuvalla. Tässä tehtävässä tämä väännetään hieman rautalangastakin antamalla otsikoksi juurikin ”yllättävä käänne”.

Muista, että kuvasarjan ei tarvitse koostua samankokoisista ruuduista, ja muutenkin voit varsin vapaasti ilmaista itseäsi kuvien sommittelun ja tyylin keinoin. Huomaa kuitenkin, että kuvasarjan täytyy olla mustavalkoinen ja että tehtävänannossa on erikseen mainittu, että tarina on koominen, mikä täytyy ottaa huomioon. Huomioi myös, että vaikka värejä ei saa käyttää, saat silti käyttää mustaa ja valkoista haluamallasi tavalla esim. tekstuureiden kautta.

TEHTÄVÄ 2: Tiivistelmäkirjoitus

Valitse viikon 8 lehtiuutisista mielestäsi tärkein/kiinnostavin/mielenkiintoisin uutinen, ja tee siitä lyhyt kommenttikirjoitus. Kirjoita teksti, kuin tekisit sen blogiisi. Perustele kirjoituksessasi myös miksi valitsit juuri tämän uutiskirjoituksen. Lisää kirjoituksen loppuun lähde eli mistä alkuperäinen uutinen löytyy.

Toteutus: Kirjoituksen pituus enintään 500 merkkiä. Tallenna kirjoitus tiedostoksi (Word, PDF).

Arviointi: Kirjallinen ilmaisu, analyyttisyys, viestinnällinen kiinnostavuus.

Opettaja Lauran kommentit:

Todella hyvä tehtävä! Tässä pääsee kertomaan omasta arvomaailmastaan ja kiinnostuksen kohteistaan lehtijutun valinnan kautta. Kannattaa ottaa sellainen uutinen, joka synnyttää sinussa vahvan reaktion: sellainen, josta olet vahvasti eri mieltä voisi toimia hyvin, kuten myös uutinen, jonka aihepiiristä sinulla on sellaista sanottavaa, jota uutisessa käsitellään vain pintapuolisesti. Tällaisiin uutisiin on helpompi kirjoittaa kommenttia.

Muista, että tämä on analyyttista asiatekstiä, eli hymiöt jätetään pois ja sama ilmaistaan harkituilla lauserakenteilla. Kielenä on asiatekstiä, eli puhekielisyys jätetään myös pois. Selkeä kirjallinen ilmaisu on todella tärkeä taito myös visuaalisten alojen ammattilaisille, erityisesti mediasuunnittelun osaajille. Hyvä kirjallinen ilmaisu myös heijastelee omaa lukutaitoa, mikä on mediasisällön tekijöille aivan työn keskiössä.

TEHTÄVÄ 3: Julistetehtävä

Suomessa järjestetään kansanäänestys siitä, tulisiko Suomen hakea NATO-jäsenyyttä. Tee kampanjajulisteet sekä KYLLÄ- että EI-ryhmittymille. Oman mielipiteesi ei tulisi näkyä julisteita vertailtaessa.

Toteutus: 2 julistetta, sivukoko 210 x 297 mm, värillinen, muuten vapaa toteutus.

Arviointi: Idea, esitystapa, viestivyys, sommittelu, omaperäisyys.

Opettaja Lauran kommentit:

Julistetehtävä on hyvin tyypillinen ennakkotehtävä. Julistesuunnittelussa pääsee näyttämään sommittelutaitojaan, värinkäyttötaitojaan sekä typografisia- ja kuvituksellisia taitoja. Ota nämä kaikki huomioon suunnitellessasi julistetta. Hyvä juliste toimii yleensä valtavan kokoisena sekä postimerkin kokoisena. Siitä yleensä tietää että sommitelma on selkeä ja ymmärrettävä.

Tässä tehdään kaksi julistetta, jotka ovat vastakkaista mieltä oleville tahoille. Tärkeää on, että katsoja ymmärtää, kumpi juliste on kumpi. Toiseksi, koska julisteiden sisältö on vastakkainen, kannattaa muodostaa julisteista myös visuaalisesti toistensa vastaparit. Vaikutelmaa voi lähestyä vaikkapa vastaväreillä tai muuten vastakkaisella muotokielellä. Julisteiden on hyvä olla samaa vahvuutta, jotta ei tule vaikutelmaa, että toinen on selvästi toista hienompi, koska silloin vaikuttaa, että olet kyseisen kannan puolella.

Toteutuksen tekniikka on vapaa, joten kannattaa hyödyntää vahvuuksiasi, oli se sitten käsin tai digitaalisesti tekemällä.

TEHTÄVÄ 4: Hahmosuunnittelu

Suunnittele päähenkilöt uuteen Kaunotar ja Hirviö -animaatioelokuvaan. Tee hahmoista erilliset konseptikuvat siten, että hahmojen erilaiset luonteenpiirteet ja ominaisuudet tulevat esille. Konseptikuvat voivat sisältää myös hahmojen taustatarinaan liittyviä visuaalisia elementtejä. 

Toteutus: Värillinen, muuten vapaa toteutustapa. Yksi kuva hahmoa kohden.

Arviointi: Idea, esitystapa, viestivyys, sommittelu, omaperäisyys.

Opettaja Lauran kommentit:

Hahmosuunnittelutehtävä onkin tämän koulutusohjelman klassikkotehtävä! Tässä pääset näyttämään kykyäsi ideoida, leikkisyyttä ja viestivyyttä. Taustatarina kannattaa miettiä huolella!Kannattaa tutustua esimerkiksi Disneyn versioihin Kaunotar ja Hirviö -tarinasta, jotta pystyy välttämään tekemästä vahingossakaan samanlaisia hahmoja kuin siinä. Nyt saa irrotella ideoinnin kanssa: millaisia voisivat Kaunotar ja Hirviö olla; mistä tuossa sadussa on oikeastaan kyse. 

Kun on ideoinut hahmojen taustatarinat huolella, saa niistä hahmojen olemukseen, ilmeisiin ja esimerkiksi muotokieleen paljon apua. Huomaa, että kun hahmoja on kaksi, on niissä hyvä olla jotain yhtenevää, vaikka ne olisivatkin pääosin hyvin erilaiset. Niiden täytyy uskottavasti näyttää kuuluvan samaan maailmaan.

Puettava muotoilu

Puettavan muotoilun ennakkotehtävät muistuttavat paljolti edellisvuoden tehtäviä. Tehtävissä kuvataan selfietä, piirretään asukokonaisuus ja tulevaisuuden T-paita sekä valmistetaan rannekoru.

Omaperäisyys, materiaalien käyttö ja ilmaisutaito ovat keskiössä tämän vuoden tehtävien arviointiperusteissa.

Tehtäviä arvioi Tehon opettaja ja vaatetusalan taiteen maisteri Katja Palomaa!

Katja Palomaa

TEHTÄVÄ 1: Selfie

Ikuista itsesi ja etätyylisi selfie-kuvaan. Miten pukeutuisit videoyhteydellä tehtävää etähaastattelua varten? Tuo kuvassa esiin omaa persoonaasi.

Toteutus:  Stailaa, pukeudu ja ota itsestäsi älypuhelimella, tabletilla tai kameralla pystysuuntainen valokuva, jossa näkyy ylävartalosi. Piirrä käsin paperille valokuvaa mallina käyttäen fotorealistinen kuva itsestäsi pystysuuntaan. Tekniikka vapaa. Liitä kuvat vierekkäin yhdeksi kokonaisuudeksi. Ota hyvälaatuinen valokuva kokonaisuudesta ja palauta.

Arviointiperusteet:  ilmaisutaito, materiaalin esittäminen, omaperäisyys

Opettaja Katjan kommentit:

Selfie-tehtävä on toistunut ennakkotehtävänä puettavan muotoilun koulutusohjelmaan aikaisemminkin. Tämän tehtävän avulla arvioijat saavat tietää hakijoista paljon kiinnostavia asioita. Tässä tehtävässä hakija saakin oivan tilaisuuden kertoa itsestään ja tyylistään visuaalisesti valokuvan, piirtämisen ja pukeutumisen keinoin. 

Tehtävänannossa korostetaan fotorealistista esitystekniikkaa eli itse ottamasi selfie on kuvan tekemisen lähtökohtana. Kannattaakin miettiä jo selfietä ottaessa miten rajaa kuvan, mitä asioita haluaa tuoda esille ja miten niitä pystyy korostamaan parhaalla mahdollisella tavalla. Piirretty selfie tulee esittää valokuvan tarkasti, joten kannattaa kiinnittää huomiota mittasuhteisiin ja muihin yksityiskohtiin, että ne täsmäävät otettuun kuvaan. Tehtävän arvioinnissa painotetaan mm. ilmaisutaitoa ja materiaalin esittämistä eli näihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota jo selfietä ottaessa.

Yhtenä arviointiperusteena on mainittu myös omaperäisyys. Omakuvat eli selfiet ovat itseilmaisun keino, jolla on mahdollisuus sekä rakentaa että kertoa omasta identiteetistä. Tässä tehtävässä on siis oiva tilaisuus tuoda esille omaa persoonallista tyyliä, estetiikkaa, stailaustaitoja, visuaalisen esittämisen keinoja sekä omaa suhdettasi ja henkilökohtaista kiinnostusta vaatetukseen ja vaatetusalaan.

TEHTÄVÄ 2: Näyttävä ja trendikäs asu taidenäyttelyn avajaisiin

Suunnittele näyttävä ja trendikäs sisätilassa pidettävä asu naiselle / miehelle / muunsukupuoliselle taidenäyttelyn avajaisiin. Esitä suunnitelmassasi henkilö taideteoksen vieressä.

Toteutus:  käsin piirtäen, tekniikka vapaa, A4-paperi pystysuoraan

Arviointiperusteet:  näyttävyys, trendikkyys, mittasuhteet, ihmisen esittäminen tilassa, kuvallinen ilmaisu

Opettaja Katjan kommentit:

Tämä samainen tehtävä oli LAB:in ennakkotehtävänä myös viime vuonna. Tässä tehtävässä hakijaa pyydetään suunnittelemaan näyttävä ja trendikäs asukokonaisuus ja esittämään ihminen tilassa eli taidenäyttelyn avajaisissa. Tehtävä vaatii siis eläytymistä, jotta saat luotua kiinnostavan tunnelman, onnistut esittämään näyttelyn avajaispaikan ja kuvaamaan tilaa sekä esittämään myös jonkin taideteoksen. Kuvallinen ilmaisu on tärkeässä roolissa, jotta saat sommiteltua työn elementit kiinnostavasti ja esitettyä kaiken tehtävänannossa mainitun.

Tehtävän pääpaino on kuitenkin ihmisen ja näyttävän asukokonaisuuden esittämisessä. Asukokonaisuuden esteettisyys ja kiinnostavuus on siis tärkeässä roolissa. On hyvä huomioida, että asukokonaisuus voi käsittää niin erillisen yläosan ja alaosan tai asu voi koostua myös yhdestä vaatekappaleesta. Tehtävässä on hyvä miettiä minkälaisia yksityiskohtia asussa on tai millaista materiaalia asukokonaisuudessa on käytetty tai onko asun materiaaleissa esimerkiksi kuviointia tai printtejä. Tässä tehtävässä hakija saa mahdollisuuden tuoda esille omaa näkemystä vaatetuksesta, siluetista, trendeistä sekä vaatteen leikkauksista ja muodoista suhteessa ihmisen vartalon mittasuhteisiin. Tehtävässä on myös tärkeää miettiä, kenelle suunnittelet asukokonaisuuden.

Työssä kannattaa keskittyä havainnollistamaan asu mahdollisimman tarkasti ihmisen päällä ja kiinnittää huomiota vartalon mittasuhteisiin ja asentoihin.Tärkeää tehtävän kannalta on, että asun idea välittyy selkeästi ja kokonaisuus on toimiva ja kuva havainnollistaa asun käyttäjää taidenäyttelyn avajaisissa.

TEHTÄVÄ 3: Rannekoru

Suunnittele ja valmista kekseliäs rannekoru kolmea erilaista vapaavalintaista materiaalia yhdistäen. Käytä arkisia kotoa löytyviä materiaaleja.    

Ota valmiista korusta kaksi valokuvaa eri kuvakulmista, niin että toisessa näkyy koru kokonaisena ja toisessa mahdolliset yksityiskohdat.

Toteutus:  tekniikka vapaa, kiinnitysmateriaalia (esim. liima, teippi, lanka) ei lasketa materiaaliksi.

Arviointiperusteet:  kekseliäisyys, omaperäisyys, materiaalinkäyttö, työnjälki

Opettaja Katjan kommentit:

Samantyyppinen korusuunnittelutehtävä on toistunut ennakkotehtävänä puettavan muotoilun koulutusohjelmaan aikaisempinakin vuosina. Tässä tehtävässä yhdistyy käytettävän tuotteen ideointi, kolmiulotteisen muodon taju, lopullisen tuotteen toteutustaito sekä tuotteen havainnollistaminen mahdollisimman visuaalisesti. Tehtävässä hakija pääsee siis esittelemään käytännössä tuoteideointi- ja tuotekehitystaitojaan. 

Tehtävän materiaalia ei ole rajattu liian tiukasti, mutta materiaalin tulee olla jotain arkista ja kotoa löytyvää. Suunnittelussa on hyvä lähteä liikkeelle materiaalien ominaisuudet huomioiden ja miettiä miten niitä hyödyntäisi parhaalla mahdollisella tavalla. Vapaavalintaiset materiaalit antavat paljon eri mahdollisuuksia ideointiin ja luovuuteen. Kannattaakin miettiä kiinnostavia materiaaliyhdistelmiä, jotta kokonaisuus on toimiva ja visuaalisesti kiinnostava. Kannattaa muistaa, että tuotekehityksessä on mahdollista myös kierrätysnäkökulman huomioiminen materiaaleja valittaessa. 

Tässä tehtävässä painotetaan tuotteen idean kekseliäisyyttä, materiaalinkäyttöä sekä työn jäljen siisteyttä. Työn jälkeen kannattaakin kiinnittää erityishuomiota, ettei liima tai muut kiinnitykseen käytetyt materiaalit pistä silmään häiritsevästi ja että rannekorun yleisilme näyttää siistiltä ja työnjälki viimeistellyltä.

Huomioi, että kaikki ennakkotehtävät palautetaan sähköisesti. Erityisesti tässä tehtävässä on siis tärkeää huomioida, että otat toteuttamastasi rannekorusta hyvät tuotekuvat. Hyvissä tuotekuvissa kuvakulmat tuovat tuotetta esille parhaalla mahdollisella tavalla, tausta on siisti ja valaistus riittävä.  Hyvissä tuotekuvissa lopullinen tuote on mahdollisimman edustavan näköinen.

TEHTÄVÄ 4: Suunnittele tulevaisuuden T-paita

Millainen on tulevaisuuden T-paita vuonna 2032?  Mitä erilaista tulevaisuuden T-paidassa on nykyisiin verrattuna? Mieti materiaaleja, yksityiskohtia, toiminnallisuutta.  Millaisena sinä näet tulevaisuuden kymmenen vuoden päähän?

Piirrä tulevaisuuden T-paita ja kerro tulevaisuuden näkymästäsi sekä miten se vaikuttaa T-paitaan. Piirrä ja kirjoita samalle paperille selkeällä käsialalla, tekstin pituus 100–200 sanaa.

Toteutus:  A3-paperi vaakasuoraan. Piirrä kuva käsin, tekniikka vapaa. Kirjoita teksti käsin.

Arviointiperusteet: ideointikyky, visuaalinen tyylitaju, sanallinen ilmaisu, oikeinkirjoitus  

Opettaja Katjan kommentit:

Tämä tehtävä vaatii eläytymistä ja ideointikykyä. T-paita on hyvin arkinen vaatekappale, mutta tässä tarkoituksena on lähteä miettimään kyseistä vaatekappaletta boksin ulkopuolelta ja ideoida miltä näinkin tavallinen tuote voisi näyttää tulevaisuudessa.

Tämä tehtävä mittaa hakijan kykyä konseptuaaliseen ajatteluun ja suunnitteluun. Tehtävän kannalta oleellisessa osassa onkin uudenlaisen tuotteen ideointi sekä kokonaisuuden eli konseptin havainnollistaminen mahdollisimman kiinnostavasti. Käsitekartta on hyvä työkalu tällaisessa tehtävässä, jotta pääsee alkuun ideoinnissa. Konseptuaalinen suunnittelutyö lähtee liikkeelle ajattelusta ja ideoinnista, joka pohjautuu mm. erilaisiin skenaarioihin käyttötilanteista tai tuotteen käyttötarkoituksesta ja näitä aspekteja on hyvä miettiä käsitekartan avulla ennen kuin lähtee toteuttamaan lopullista versiota tehtävästä. Sanallinen ilmaisu on osa konseptuaalista suunnittelua ja sitä painotetaan tämän tehtävän arvioinnissakin.

Tehtävässä on tärkeää havainnollistaa tuote mahdollisimman kiinnostavasti ja yhtenä arviointiperusteena on mainittukin visuaalinen tyylitaju. Työssä kannattaakin kiinnittää huomiota yleisesti työn visuaaliseen ilmeeseen, värimaailmaan sekä idean havainnollistamiseen mahdollisimman selkeästi ja kiinnostavasti visuaalisin ja sanallisin keinoin.

Tehtävänannossa toteutustekniikka on vapaa. Tehtävässä on siis mahdollisuus hyödyntää itselle mieluista toteutustapaa.  

Käyttökokemus- ja käyttöliittymämuotoilu

Käyttökokemus- ja käyttöliittymämuotoilun tehtävissä etsitään tänäkin vuonna motivoituneita hakijoita, sekä suunnitellaan käyttöliittymää saunan kiukaan etäkäyttöön.

Tehtävien arvosteluperusteissa korostetaan muun muassa motivaatiota, käytettävyyttä sekä ideaa!

Tehtäviä analysoi Tehon opettaja, taiteen maisteri ja yliopistopedagogi Eeva Jokinen!

Eeva Jokinen

TEHTÄVÄ 1: Motivaatiokirje

Kirjoita motivaatiokirje.

Voit kirjoittaa muun muassa:

  • Miksi haluat opiskelemaan juuri käyttökokemus- ja käyttöliittymämuotoilua?
  • Miksi juuri sinut tulisi valita opiskelijaksi Muotoiluinstituuttiin?
  • Mikä mielestäsi on tärkein huomioitava asia käyttökokemusta suunniteltaessa? Miksi?

Voit myös lyhyesti kertoa mitä odotat koulutukselta.

Toteutus: Noin 500 – 2000:n merkin pituinen teksti.

Arviontiperusteet: kirjallinen ilmaisu, käsitys ammattialasta, hakijan motivaatio opiskeluun

Opettaja Eevan kommentit:

Motivaatiokirje antaa hakijalle mahdollisuuden kertoa itsestään, kiinnostuksen kohteistaan ja soveltuvuudestaan alalle. Tehtävällä testataan hakijan tietämystä tulevasta alastaan sekä sitä, mitä hakija tulevaisuuden ammatiltaan hakee. Perustelut siitä, miksi oma ala kiinnostaa ja miksi haluaisi siitä itselleen ammatin ovat olennaisimpia osia motivaatiokirjeen  sisältöä. Kirjoitusprosessi kannattaa aloittaa perehtymällä käyttökokemus- ja käyttöliittymämuotoilun periaatteisiin ja pohtimalla mikä alassa itse kiinnostaa ja miksi haluaisit oppia alasta lisää.

Kannattaa myös tutustua koulutukseen tarkemmin, kurssiohjelma kertoo paljon opintojen sisällöstä ja voit kertoa, mikä aihealue tai mitkä opintojaksot sinua kiinnostavat ja miksi. Tutustu siis huolella koulutusohjelman verkkosivuilta löytyvään opetustarjontaan.

Motivaatiokirjeen tarkoituksena on hahmottaa, millaisena hakija näkee oman roolinsa tulevaisuudessa: millaista työtä hän haluaisi tehdä, millaisia ideoita hän toisi alalle ja kuinka selkeä kuva hakijalla on tulevista työtehtävistään. Perehtynyt ja hakijan motivaatiota valottava teksti on yksi tärkeimmistä dokumenteista hakuprosessissa.

TEHTÄVÄ 2: Sauna-appi

Suunnittele saunan kiukaan etähallinnan käyttöliittymä älykelloon. Mieti mitä sen pitäisi tehdä ja miten. Esitä suunnitelmasi toiminnallisuudet viidessä näyttöruudussa. 

Kohdelaitteena on värinäyttöinen nelikulmainen älykello, jonka näytön halkaisija on 45 mm. Käytä oheista mallia: UX_UI_ALYKELLO_TEMPLA.pdf. Voit tulostaa mallin ja piirtää rajatun ruudun sisään tai viedä pohjan haluamaasi ohjelmaan ja suunnitella siellä. Voit antaa appillesi nimen, mutta älä kirjoita mitään muuta ruutujen ulkopuolelle. 

Toteutus: Voit tehdä suunnitelmasi tietokoneella tai piirtää käsin.

Arviointikriteerit: käytettävyys, estetiikka, idea, tiivistämisen taito

Opettaja Eevan kommentit:

Suunnittelutehtävässä pääset hyppäämään suoraan käyttöliittymäsuunnittelun ytimeen.  Etäohjattavat saunan kiukaat ovat jo arkipäivää, mutta miten kiukaan ohjaaminen etänä olisi mahdollisimman sujuvaa ja helppoa käyttäjän näkökulmasta? Saat käyttöösi valmiin älykellon näyttötilasta piirretyn kuvan, joten tehtävän esitystekninen rajaus on kaikille sama. 

Tehtävän fokus kiinnittyy nimenomaan käyttöliittymään ja sen ominaisuuksiin.

Ideointivaiheessa kannattaa pohtia millaisia toimintoja haluat ottaa käyttöliittymään mukaan ja miten ilmaiset näitä toimintoja visuaalisesti. Älykellon ruutu on pieni, ja käytössäsi on vain viisi ruutua, joten joudut tekemään valintoja sen suhteen, minkä/mitkä toiminnot valitset välittämään ideaasi ja suunnittelemasi sovelluksen visuaalista ilmettä. Koska kuvien ympärille ei saa lisätä selittäviä tekstejä, visuaalinen idean välittäminen nousee tehtävässä isoon rooliin. Kuinka kuvasarjastasi välittyy halutun toiminnon seuraus ja valintojen vaihtoehdot?

Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilun tehtävissä piirretään tänä vuonna kuvasarjaa kenkien oston asiakaskokemuksesta, sekä kuva itselleen tärkeästä paikasta. Viimeisenä tehtävänä on motivaatiokirjeen kirjoittaminen.

Tehtävien arvosteluperusteissa korostetaan muun muassa sommittelua, piirustustaitoa, luovuutta sekä motivaatiota!

Tehtäviä analysoi Tehon opettaja, taiteen maisteri ja yliopistopedagogi Eeva Jokinen!

Eeva Jokinen

TEHTÄVÄ 1: Kenkäkaupan palvelupolku

Laadi sarjakuva tai kuvasarja, joka kertoo asiakkaan kokemuksen vaelluskenkien ostamisesta. Tarinassasi tulee olla vähintään kolme värillistä ruutua. Minkälaisia palvelutilanteita ja tunteita tarinasi hahmo kokee?

Toteutus: Toteutustapa vapaa (esimerkiksi käsin piirretty, valokuviin perustuva kollaasi tai tietokoneella toteutettu kuva), ruudut voivat sisältää tekstiä

Arviointiperusteet: Luovuus, visualisointitaito, tarinallistamisen kyky

Opettaja Eevan kommentit:

Ostohousut jalkaan! Tehtävänannossa pyydetään kuvaamaan kokemus-/palvelupolku vaelluskenkien ostamisesta kuvasarjan avulla. Pohtimalla kenkien ostajan erityistarpeita voit saada paremman käsityksen siitä, miten palvelupolku ja palvelutilanteet hankinnassa etenisi ja millaisia erityistarpeita nimenomaan tällaisen tuotteen ostamisessa voisi tulla eteen. 

Koska esityssarjan ruudut voivat sisältää tekstiä, pystyt avaamaan kuvan tilanteisiin lisänäkökulman tekstin avulla. Tehtävän arviointiperusteet painottavat luovuutta ja visualisointitaitoja. Omaperäinen näkökulma ongelmaan ja sen kuvalliseen viestintään tarkoittaa sitä, että ihan ensimmäinen idea ei välttämättä ole se omaperäisin, vaan ideoita kannattaa jalostaa pidemmälle ja vertailla jotta löytää tarinaan kiinnostavan näkökulman. Pohtimalla ostajan ongelmaa ja suunnittelemalla ongelmalle ja sen ratkaisulle tarinallisen ja visuaalisen ratkaisun joka on kuvallisesti kiinnostava, pääset tässä tehtävässä eteenpäin.

TEHTÄVÄ 2: Minun paikkani

Jaa A3-paperi kahteen osaan. Piirrä kuva sinulle tärkeästä paikasta. Piirrä toinen kuva samasta paikasta sen jälkeen, kun se on jotenkin muuttunut. Kirjoita kuvien välillä yksi sana, joka kuvaa tapahtunutta muutosta.

Kuvaa tai skannaa piirroksesi tiedostoksi.

Toteutus: A3-kokoinen piirustus lyijykynää käyttäen.

Arviointiperusteet: Piirustustaito, sommittelu, ilmaisullinen ote, kekseliäisyys

Opettaja Eevan kommentit:

Muutos ja sen kuvaaminen on toistuva teema eri alojen ennakkotehtävissä. Tehtävä haastaa pohtimaan ennen-jälkeen tilannetta.  Vastaparit ja kontrastit kannattaakin ottaa ideointiin ja kuvan visuaaliseen suunnitteluun mukaan, jotta lopputulos korostaa muutosta paitsi idean ja aiheen tasolla, myös kuvallisesti. Koska tehtävän nimessä pyydetään nimenomaan paikkaa, kannattaa kiinnittää huomiota kuvan tilallisuuteen ja kolmiulotteisuuden esitystapaan. Ja koska tilan pitäisi olla sinulle merkittävä paikka, tuo se mukaan oman näkökulmasi ja henkilökohtaisen tason. Palvelumuotoilun näkökulmasta selkeä muutos ja ennen/jälkeen -kuvien kekseliäs yhteys on tärkeä, koska palvelumuotoilussa pyritään muuttamaan prosesseja ja toimintoja paremmiksi ja sujuvammiksi. Tätä periaatetta voi pohtia myös kun suunnittelee kuvien visuaalisuutta.

TEHTÄVÄ 3: Motivaatiokirje

Kirjoita motivaatiokirje.

Voit kirjoittaa muun muassa:

  • Miksi haluat opiskelemaan juuri palvelumuotoilua?
  • Miksi juuri sinut tulisi valita opiskelijaksi Muotoiluinstituuttiin?
  • Mitä voisit omalla persoonallasi ja osaamisellasi tuoda uuden vuosikurssin ryhmädynamiikkaan?
  • Mikä on sinun intohimosi palvelumuotoilun suhteen? Mitä haluaisit erityisesti olla ammattilaisena kehittämässä ja luomassa?
  • Voit myös lyhyesti kertoa mitä odotat koulutukselta. 

Toteutus: 500–2000:n merkin pituinen teksti.

Arviointiperusteet: Kirjallinen ilmaisu, käsitys ammattialasta, hakijan motivaatio opiskeluun

Opettaja Eevan kommentit:

Motivaatiokirje antaa hakijalle mahdollisuuden kertoa itsestään, kiinnostuksen kohteistaan ja soveltuvuudestaan alalle. Tehtävällä testataan hakijan tietämystä tulevasta alastaan sekä sitä, mitä hakija tulevaisuuden ammatiltaan hakee. Perustelut siitä, miksi hakuala kiinnostaa sinua ja miksi haluaisit siitä itselleen ammatin ovat olennaisimpia osia motivaatiokirjeen  sisältöä. Kirjoitusprosessi kannattaa aloittaa perehtymällä palvelumuotoilun periaatteisiin ja pohtimalla mikä palvelumuotoilussa sinua kiinnostaa ja miksi haluaisit oppia alasta lisää.

Kannattaa myös tutustua opintojen rakenteeseen tarkemmin: kurssiohjelma kertoo paljon opintojen sisällöstä ja voit kertoa, mikä aihealue tai mitkä opintojaksot sinua kiinnostavat ja miksi. Tutustu siis huolella koulutusohjelman verkkosivuilta löytyvään opetustarjontaan. Koska palvelumuotoilu on pitkälti ryhmätyötä ja perustuu kommunikaatioon, kerro ja perustele miten itse toimit ryhmässä ja mitä ominaisuuksia ja taitoja voit omalta osaltasi tuoda opiskeluyhteisöön.

Motivaatiokirjeen tarkoituksena on hahmottaa, millaisena hakija näkee oman roolinsa tulevaisuudessa: millaista työtä hän haluaisi tehdä, millaisia ideoita hän toisi alalle ja kuinka selkeä kuva hakijalla on tulevista työtehtävistään. Perehtynyt ja hakijan motivaatiota valottava teksti on yksi tärkeimmistä dokumenteista hakuprosessissa


Muiden luovien alojen hakukohteiden ennakkotehtävät

LAB-ammattikorkeakoulun lisäksi moni muukin taidealojen hakukohde sisältää valintaa karsivat ennakkotehtävät. Tarjoammekin useista näistä yksilöidyt analyysit helpottamaan tehtävien tekoa! Klikkaa alta itsesi muiden hakukohteiden tietoihin, sekä vuoden 2022 analyyseihin!

Kuva: Sanna Henttonen, LAB Lahden kampus, lab.fi