Skip to content

Mikä meni pääsykoesimulaatiossa pieleen? Opiksi näistä sudenkuopista!

Heippa! Täällä taas vähän pidemmän tauon jälkeen. Joululoma venähti ihan kunnolla ja uuden vuoden postaukset jäi kirjoittamatta. Tässä välissä on tapahtunut vaikka mitä, kuten pääsykoesimulaatio, muutto uusiin tiloihin ja kurssin kevätkauden aloittaminen. Tässä postauksessa analysoin hiukan pääsykoesimulaatiosta suoriutumistani ja juttuja missä löytyy parannettavan varaa. Katse suuntautuu myös kohti jo helmikuussa julkaistavia ennakkotehtäviä.

Miten meni pääsykoesimulaatio?

No arvattavissahan se oli, että aika loppuisi kesken. Visuaalisen viestinnän muotoilun koetehtävänä oli suunnitella A3 paperille vanhainkotiin muistisairaille asukkaille informatiivinen, mutta esteettinen ohje jonkin arkiaskareen suorittamisen avuksi kuten esim. pukemisen tai peseytymisen.

Valitsin hampaiden pesun työni aiheeksi ja käytin vesivärejä. Mietin myös olisiko ulkoilu tai pukeminen olleet toimivia aiheita. Ideoin työtä aivan liian kauan ja toteuttaminen jäi täysin kesken. Yritin keksiä jonkun uuden aiheen ja esitystavan, mutten keksinyt. En ehtinyt maalaamaan edes kaikkea loppuun puhumattakaan tussilla viimeistelystä. Vähän iski siinä tehdessä tyhjän paperin kammo, kun ei oikein tiennyt millä taustan olisi voinut täyttää mielenkiintoisesti.

Opettajan kommenttina oli, että kuvat eri vaiheista olisi kannattanut sommitella eri tavalla paperille ja hampaiden pesu aiheena oli hyvin yleinen. Kaikesta huolimatta sain keskeneräisestä työstäni arvosanaksi 4/5. Ihmettelen kovasti, miten sain niin hyvän numeron, mutta luultavasti ajatuksena oli, että valmiina työ olisi saanut 4.

Mitä tästä opimme?

Ajankäyttöä täytyy harjoitella lisää ja työtä suunnitellessa täytyy olla realistinen ja määrätietoisempi. Vähän jännittää jo valmiiksi, minkälaiset ovat ennakkotehtävät tänä vuonna ja osaako silloin suunnitella tarpeeksi omaperäisen työn, jonka ehtisi myös toteuttamaan. Vajaat 2 kuukautta ennen tehtävien palautusta menevät yllättävän nopeasti. Samaan aikaan minulla ovat myös ylioppilaskiroitukset, joissa aion uusia historian ja äidinkielen. Luvassa on siis kiireinen kevät. Tämän hetkinen koronatilanne luo myös paljon stressiä, sillä kokeiden aikaan ei todellakaan halua sairastua.

Teho-opisto muutti joulun jälkeen uusiin tiloihin Kamppiin. Luokkahuoneita on nykyään kaksi ja ne ovat ihanan valoisia ja avaria. Myös talossa oleva hissi on iso plussa sillä edellisiin tiloihin pääsi vain kiipeämällä portaita pitkin ylimpään kerrokseen. Myös sisustuksen värimaailma ja huonekalut vaihtuivat.

Maxi kurssin kevätkausi päästiinkin aloittamaan uusissa tiloissa. On todella mukavaa, että lähiopetus on mahdollista. Ensimmäisen luennon aiheena oli sommittelu. Se luo yhtä paljon kuvaan tunnelmaa kuin värimaailma. Pikatehtävässä pääsimme luomaan ryhmissä erilaisia sommitelmia pienistä kuvista, jotka piirsimme tussilla. 

Ihana päästä taas piirrustusrutiineihin kiinni ja tunneille näkemään muita kurssilaisia! 

Tsemppiä alkavaan viikkoon!

Minkälaisilla töillä menestyy pääsykokeissa?


Luovien alojen pääsykokeille on tavallista, että samantyyppiset pääsykoetehtävät toistuvat vuosittain pienellä twistillä. Kaikki Teho-Opiston kurssitehtävät onkin kehitetty aikaisempien vuosien ennakko-ja pääsykoetehtävien pohjalta. Tekemällä kaikki tehtävät, saat vankan rutiinin pääsykokeisiin ja opit ymmärtämään mitä eri alojen pääsykoetehtävissä haetaan.

Rutiinin ja tekemisen lisäksi saat kursseilla korvaamatonta henkilökohtaista ohjausta ja ammattilaisten kommentteja oman tekemisen kehittämiseksi. Maksimoi mahdollisuutesi onnistua pääsykokeissa ilmoittautumalla kurssillemme!