No nyt ne ennakkotehtävät on julkaistu, vitsi miten jännää! Aika paineistavaa ajatella, että tässä on nyt se hetki, joka määrittää jääkö leikki kesken vai mennäänkö pääsykokeisiin asti. Tässä tulee, pitemmittä puheitta, Aallon visuaalisen viestinnän ja muotoilun tehtävät ja mun fiilikset ja huomiot tehtävistä:
Aalto Yliopisto Muotoilu
TEHTÄVÄ 1. UUSI AIKA
Suunnittele kolme keskenään erilaista uutta tapaa seurata ajan kulua. Ratkaisusi voivat olla tuotteita, palveluja tai teoksia. Esitä ratkaisusi piirroksina, maalauksina, kollaaseina tai prototyyppeinä. Tehtävän tätä osaa ei saa tehdä tietokoneella.
Valokuvaa tehtävän tulokset siten, että kuvasta ymmärtää millaisen ajan seuraamisen tavan olet ideoinut.
Tehtävän liitteeksi kirjoita teksti, jossa selität lyhyesti kolme ideaasi. Tekstin pituus enintään 300 sanaa.
Valokuvaa ratkaisusi kirkkaassa valaistuksessa. Nimeä valokuvat “sukunimi_etunimi_järjestysnumero.jpg”, alkaen numerosta 1. Lopuksi lataa valokuvat JPG-tiedostoina Opintopolkuun.
Kirjoita teksti koneella. Nimeä teksti “sukunimi_etunimi_teksti.pdf”. Lopuksi lataa teksti PDF-tiedostona Opintopolkuun.
Arviointiperusteet
Kekseliäisyys. Ratkaisujen monipuolisuus. Visuaalinen esittäminen. Tekstin osalta selkeys.
Valokuvaa ratkaisusi kirkkaassa valaistuksessa. Nimeä valokuvat “sukunimi_etunimi_järjestysnumero.jpg”, alkaen numerosta 1. Lopuksi lataa valokuvat JPG-tiedostoina Opintopolkuun.
Kirjoita teksti koneella. Nimeä teksti “sukunimesi_teksti.pdf”. Lopuksi lataa teksti PDF-tiedostona Opintopolkuun.
Ensireaktio, fiilikset ja analyysi
Huh! Okei, tosi mielenkiintoinen, mutta haastava tehtävä. Tässä saa todella käyttää luovuutta ja ajatella out-of-the-box, että mieli ei lähde urautumaan jo tuttujen ajan mittaamisen tapojen poluille. Tässä halutaan varmaankin nähdä valmiin tuotoksen lisäksi myös suunnitteluprosessia, esimerkiksi osana kollaasia. Tehtävässä on annettu kivan vapaat kädet ja tehtävä kuvaa mielestäni hyvin muotoilun monipuolisuutta tänä päivänä: ratkaisut saa suunnitella tuotteiden lisäksi myös palveluina tai teoksina. Arviointikriteereissä on mainittu erityisesti kekseliäisyys ja monipuolisuus, joten ehkä ratkaisuja kannattaa lähteä hakemaan monesta genrestä. Ihan ensimmäisellä henkäisyllä ei tule mieleen kristallinkirkasta ideaa, miten lähden tätä lähestymään, mutta eiköhän se tästä kun pääsen kunnolla luonnostelemaan ja myllertämään mielen sopukoita! Kiva myös, että tässä tehtävässä pääsee kirjoittamaan.
TEHTÄVÄ 2. SEURAUKSET
Valitse yksi ensimmäisessä tehtävässä suunnittelemistasi uusista tavoista seurata ajan kulua. Kuvaa, millaisia seurauksia olisi, jos ideoimasi ajan seuraamisen tapa olisi ainoa keinomme mitata aikaa arjessa. Seuraukset voivat liittyä esimerkiksi työntekoon, yhdessäoloon, liikkumiseen, pukeutumiseen, opiskeluun, sisustukseen tai harrastuksiin. Esitä seuraukset tilannekuvina sarjakuvamaisesti 2-5 kuvan kokonaisuutena. Sarjakuva voi olla piirros, maalaus tai kollaasi. Kuvassa saa olla tekstiä.
Valokuvaa tehtävä kirkkaassa valaistuksessa. Nimeä valokuva “sukunimesi_seuraus.jpg”. Lopuksi lataa valokuva JPG-tiedostona Opintopolkuun.
Arviointiperusteet
Mielikuvitus. Ideointikyky. Kokonaisuuden hallinta. Visuaalinen esittäminen.
Ensireaktio, fiilikset ja analyysi
Jes, tämä tehtävä syntyy varmasti aika helposti kun tehtävän ykkösosa on paketissa. Kiva, että tekniikkaa ei ole rajattu kovin tiukasti. 1. tehtävästä poiketen tässä ei ole sanottu, että ei saisi tehdä digitaalisesti, mikä on kiva juttu. Tässäkin testataan toden teolla luovuutta – mihin kaikkeen ympärillämme ajan käsite vaikuttaa?
Visuaalisen viestinnän muotoilu
TEHTÄVÄ ”PROPAGANDAJUNA” – juna viestintävälineenä
Suunnittele ulkoasu junalle, joka viestii itsellesi tärkeästä asiasta, jolla on myös yhteiskunnallista merkitystä.
Propagandajunan on tarkoitus olla yksi osa laajempaa vaikutusviestinnällistä kampanjaa. Nimeä kampanja ja suunnittele sille logo.
Esittele propagandajuna ja kaksi muuta kampanjaelementtiä (viestintävälinettä) värillisenä 8-sivuisena esitteenä.
Esitteessä tulee olla itse kirjoittamaasi tekstiä (yhteensä 1000 -1500 merkkiä sanavälit mukaan lukien) sekä itse tekemääsi kuvitusta ja infografiikkaa, esimerkiksi vaunukartta tai junan reittikartta.
Toteutus
Värillinen 8-sivuinen PDF. Sivukoko 1920 x 1080 pikseliä.
Voit tehdä esitteen myös käsin. Tässä tapauksessa kuvaa tai skannaa esitteen sivut ja liitä kuvat peräkkäin yhdeksi monisivuiseksi PDF-tiedostoksi. Kuvien yhteen liittämiseksi on olemassa ilmaisia ohjelmia netissä, esimerkiksi https://smallpdf.com/jpg-to-pdf
Huom. Tehtävä ladataan PDF -liitteenä sähköisesti Opintopolkuun ohjeiden mukaisesti. Tarkista tiedostojen toimivuus, sillä puutteellisia hakemuksia ei voida arvioida. Nimeä tiedosto Etunimi_Sukunimi_VCD.
Arviointiperusteet
Sisällölliset ideat, viestivyys, iskevyys, visuaalinen esitystapa, tekstisisältä, sommittelu ja selkeys.
Ensireaktio, fiilikset ja analyysi
Ohoh, jotain muuta kuin Zine! Tosi mielenkiintoinen vaikutusviestinnän tehtävä, joka testaa monipuolisesti hakijan ideointi- ja esittämiskykyjä. Tehtävässä sanotaan, että aiheella pitää olla myös yhteiskunnallista merkitystä, joten valittu idea on varmasti arvioinnissa isossa roolissa. Kivan monipuolinen tehtävä, jossa pitää suunnitella kokonainen kampanja logosta infografiikkaan. Tehtävässä toistuu samoja elementtejä, kuin tutussa Zinessä. Tästä tui kyllä heti mieleen useampiakin ideoita, miten lähtisin tätä tekemään.
Yhteenvetofiilikset
Onneksi aikaa paneutua tehtäviin on annettu reippaasti, ja aion nyt pyhittää tehtäville tulevat viikonloput. Yhteishaun dedis on 1.4.2020 klo 15.00 mennessä eli aikaa on kivasti, vaikka meillä alkaa kyllä remppahommat ensi kuussa, joten ei tässä nyt lööpailemaan pääse. 😉 Sekä muotoilun että visuaalisen viestinnän ennakkohtehtävät tulee tänä vuonna palauttaa sähköisenä.
No, nyt viimeistään on päätöksen aika eli KUMPAAN ohjelmaan aion hakea?
Vastaus tähän on nyt pitkällisen pohdinnan jälkeen muotoilu. Kaiken pähkäilyn jälkeen tämä tuntuu nyt sit kuitenkin enemmän omalta jutulta. Tän viikonlopun pyhitän siis luonnostelulle ja ideoinnille. Kyllä tää vähän jännittää, mutta ei voi tehdä kuin parhaansa! Onneksi on Tehon opet ja oppilaat tukena ja vertaistukena 🙂
Tsemppiä kaikille ennakkotehtäviin, you can do this!
-Eve