Skip to content

Syksyn kurssikerrat on nyt taputeltu ja viimeisellä kerralla luvassa oli pääsykoesimulaatio. Itse en töiden takia päässyt tekemään simulaatiota paikan päälle, mutta onneksi tehtävän tekeminen ja palautus onnistui myös itsenäisesti kotoa käsin. Visuaalisen viestinnän aiheena oli “kolme näkökulmaa yllätyksiin” ja tässä postauksessa ajattelin käydä vaiheita, joita itse tein tehdessäni tehtävää.

  1. aiheeseen perehtyminen

Tehtävään kuului lukea ensin Mikko Dufvan kirjoittama teksti kolmesta näkökulmasta yllätyksiin. Tekstistä tuli napata pääkohdat: yllätyksiin varautuminen, ajattelun avartuminen ja toiminta ja niiden myötä luoda tekstille kuvituskuvat. Aluksi teksti tuntui haastavalta lukea, sillä aikapaine ja lukihäiriö eivät kulje käsi kädessä. Muutaman kerran käytyäni aineiston läpi ja perehtymällä tehtävän aiheeseen siirryin seuraavaan vaiheeseen.

2. suunnittelu/luonnostelu

Tekstin pääkohdat, joista kuvat tulisi piirtää olivat hyvin abstrakteja käsitelmiä. Pääni löi ensimäiset 10 minuuttia täysin tyhjää, mutta aloin vain luonnostelemaan kaikkia ideoita, joita mieleeni juolahti. Aiheet ovat hyvin vapaita eikä niitä kuvaa vain jotkin tietyt asiat, joten mieleeni muodostui metaforia kuvastamaan Dufvan nostamia kohtia. Halusin, että kuvat toimisivat yhtenäisenä jatkumona ja jotenkin päädyin aiheeseen, josta työni loppupeleissä tein. Luonnosteluun ja ideointiin käytin vajaa tunnin verran.

3. Tehtävän teko

Tekniikka oli tehtävässä vapaa, joten päädyin käyttämään tusseja, sillä koen niiden olevan nopein tapa. Kuvia tuli tehdä yhteensä kolme ja teinkin jokaisen piirrustuksen samalla tahdilla. Ensin luonnostelin ensimäisen kuvan, mutta en jatkanut siitä pidemmälle, vaan luonnostelin seuraavan ja sitten vielä viimeisen. Seuraavaksi piirsin ohuella tussilla ääriviivat, mutta ennen kuin aloin värittää ensimäistä kuvaa tein saman vaiheen toiselle ja kolmannelle kuvalle. Näin onnistuin jakamaan aikaa tasaisesti kuvien välillä, sekä sain ns. taukoa aina yhdestä kuvasta. Sen jälkeen kun olin työstänyt hetken yhtä kuvaa sain nähdä seuraavan taas uusin silmin. Tämä toimi mielestäni paremmin kuin, että olisin tehnyt aina yhden kuvan kerralla loppuun.

4. lähettäminen

Tämä meni yllätys yllätys hieman tiukille. Pääsykokeissa aion jättää enemmän aikaa tehtävän palautuksen, mutta simulaatiossa aikaa jäi neljä minuuttia… Ei kannata ottaa riskiä, että tehtävä jäisi palauttamatta jonkin esimerkiksi teknisen vian vuoksi.

Noh miten sitten kävi?

Sain pisteet 5/5! Jännitti hieman metaforallinen lähestymistapa tehtävään, mutta juuri siitä sain positiivista palautetta. Tämä kyllä boostasi itsetuntoa kevättä ajatellen ja sai taas herättämään ajatuksen siitä, että mitäs jos ne unelmat voisivat oikeasti toteutua.

70% kurssilaisistamme on saanut opiskelupaikan


Tiesitkö, että Teho-Opiston valmennuskurssin käyneet täyttävät vuosittain yli puolet luovien alojen opiskelupaikoista ja kurssilaisistamme yli 70% ovat saaneet hakemansa luovien alojen opiskelupaikan?

Maksimoi sisäänpääsyn todennäköisyytesi ja liity mukaan treenaamaan Suomen laajimmalle arkkitehtuurin, muotoilun ja muiden luovien alojen valmennuskurssille!



Pääsinkö kouluun?

Kesä on pyöräytetty käyntiin ja pääsykoejännitys on jo kaukana takana päin. Oma pääsykoepäiväni Lahdessa oli pitkä ja henkisesti tietysti uuvuttava,

Lue lisää »

Ennakkotehtävien jälkeen…

Nyt on kuukausi vierähtänyt ennakkotehtävien lähettämisestä. Itselläni ainakin on ollut viimeiset viikot hyvin vaihtelevat fiilikset. Tehtävien lähettämisen jälkeinen helpotus ei

Lue lisää »