Skip to content

Ympäristötekniikasta Aalto-Yliopiston muotoiluun – Katso kuvat Elisan ennakkotehtävistä ja pääsykoetöistä!


Aiemmin Tampereen yliopistossa ympäristötekniikkaa opiskelleesta Elisa Roinistosta tuntui, että alanvaihto olisi paikallaan. Ystävien ja läheisten tukemana hän päätti hakeutua luoville aloille. Vaikkei heti ensimmäisellä hakukerralla tärpännytkään, sinnikkyys kannatti! Kahden Teho-Opiston kurssin jälkeen Aalto-Yliopiston ovet aukenivat!

Elisa Roinisto

Elisa on aina ollut kova piirtämisessä, maalaamisessa ja käsitöissä, eli luovat jutut ovat olleet lähellä sydäntä. Vuonna 2021 hän opiskeli Tehon Midi-kurssin etänä, ja lukuvuoden 2021-2022 ajan Maxi-kurssilla paikan päällä Helsingissä.

Tehon kursseista oli minulle hyötyä sekä ennakkotehtävissä, että pääsykokeissa. Jatkuva
harjoittelu herätteli piirtämis- ja maalaamistaitoni ja kehityin niissä todella nopeaksi.
Kotitehtäviä jatkuvasti tekemällä myös ideointitaito parani ja nopeutui. Sain myös rohkeutta
käyttää värejä isompana osana töitäni kuin aiemmin, ja opin luomaan niiden avulla erilaisia
tunnelmia. Teknisten piirustusten harjoitukset olivat myös tärkeitä, kuten puutikkujen,
paperin ja rautalangan käytön harjoittelu, sillä sellaista ei tule omalla ajalla muuten
harrastettua.

Aallon muotoilun ennakkotehtävä

Aallon muotoilun ennakkotehtävässä piti valita jokin harrastus, esitellä se lyhyesti,
suunnitella siihen sopiva väline, tuote tai harrastusta kuvaava teos, sekä esitellä tekemänsä
työ ja kertoa, miten se harrastukseen liittyy. Välineestä, tuotteesta tai teoksesta piti tehdä
kaksi värillistä kuvaa, jossa toisessa se on kuvattuna yksistään, ja toisessa käytössä.

Harrastus
Väline

“Mielestäni tehtävänanto oli hyvin suoraviivainen, ja päätin valita jonkin omista harrastuksistani. Suunnittelin ensin partiota kuvaavaa teosta, mutta pian huomasin, ettei ideoita syntynytkään sillä tavalla, kuin olin ajatellut. Pohdin, että olen enemmän ongelmanratkaisija -tyyppiä, joten vaihdoin harrastusta ja keskityin välineen suunnitteluun.”

“Suunnitteluprosessin aikana olin Tampereella pelaamassa ystävieni kanssa kyykkää, joka on eräänlainen pihapeli. Vähän kuin mölkky, mutta heittokapula on suurempi ja osuttavia palikoita on enemmän. Suunnittelin kyykkäkeräimen, jolla kauas karkaavat palikat saataisiin helpommin kasaan ja nopeammin omille paikoilleen, kuin käsin kerättynä. Konsultoin ystäviäni, ja heistä keräin olisi todella hyödyksi! Ehkä toteutankin tämän ensi talveen
mennessä.”

Aikainen lintu opiskelupaikan nappaa!


Kuka vaan voi onnistua, joka on valmis tekemään töitä unelmiensa opiskelupaikan eteen! Sisäänpääsyn todennäköisyys kun korreloi suoraan harjoittelun määrään. Pitkällä kurssillamme lähtötasollasi ei ole merkitystä, sillä harjoittelemalla ahkerasti ehdit nostaa osaamisesi, vaikka nollasta pääsykoetasolle.

Tutustu kursseihimme ja tule mukaan treenaamaan itsesi huippukuntoon ennen luovien alojen hakua ja pääsykokeita. Kannattaa olla nopea, sillä suositut ryhmät täyttyvät aikaisin. Varmista paikkasi tänään!



Aallon muotoilun pääsykokeet

“Pääsykokeissa oli mukavaa ja niistä jäi hyvä fiilis. Nautin tehtävien tekemisestä, vaikka päivät olivatkin pitkiä. Ensimmäinen tehtävä alkoi klo 8 ja loppui klo 12, ja seuraava tehtävä alkoi klo 13 ja päättyi klo 17. Välissä ehti hyvin käymään lounaalla ja pyörimään hieman kampuksella. Tehtävien valvojat olivat mukavia ja kanssahakijat myös, mikä tuli ryhmätyön aikana huomattua.”

Tehtävät 1 & 2.

Pääsykokeiden tehtävässä 1. piti valita jonkin keittiössä olevan hahmon: kokin, teinin tai koiran, näkökulma, ja maalata siitä näkökulmasta tilanne A3 kokoiselle paperille. Tehtävässä 2 piti suunnitella vempain, härpäke tai vempele, josta olisi ollut hyötyä
ensimmäisen tehtävän kuvan tilanteessa

Tehtävä 1.
Tehtävä 2.

Tehtävässä 1. Aloitin suunnittelun piirtämällä kaikki mieleen tulevat näkökulmat ja tilanteet pieninä kuvina luonnosvihkooni. Jossain kohti jäin miettimään, miten täynnä keittiö on porukkaa, ja millaista se olisi kokille. Synkähkö näkökulma uupuneesta kokista tuntui hyvältä idealta, koska sitä sai hyvin korostettua erilaisilla väreillä ja sävyillä. Aikaa oli 4 tuntia, mikä tuntui pitkältä, kun olin tottunut 3 tunnin aikarajaan Tehon kotitehtävien parissa. Minulla oli hyvin aikaa viimeistellä työ ja olinkin siihen tosi tyytyväinen. Pisteitä sain 10/10.

Tehtävässä 2. Halusin suunnitella jonkin laitteen, joka tekisi enemmän kuin vain auttaisi kokkia tiskeissä tai ruoanlaitossa. Mietin tosin, meneekö ideani vähän liian pitkälle, mutta mielestäni ideani oli humoristinen, mistä pidin todella. Pisteitä sain 5/10.

Tehtävä 3.

Tehtävässä 3 piti suunnitella kaksi noin A4-kokoista erillistä, mutta yhteensopivaa, pintareliefiä tekniikan ja kemian opiskelijoiden kuvitteelliseen taukotilaan. Materiaaleiksi sai valita joko saven, kopiopaperin tai paperinarun.

“Aloin listaamaan mindmap -tyylillä kaikkia mieleen tulevia tekniikan, fysiikan ja kemian aiheita, ja visualisoin miltä ne voisivat reliefeinä näyttää. Päädyin aalto -aiheeseen ja suunnittelin työni piirtäen, ennen kuin valitsin materiaalin. Materiaalia ei saanut vaihtaa sen kerran valittuaan. Päädyin saveen, koska se toimi ideani kanssa parhaiten yhteen. Savea annettiin todella vähän, joten sekin piti ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Olin työhöni taas todella tyytyväinen. Pisteitä sain 10/10.

Tehtävä 4.

Tehtävässä 4 meidät jaettiin viiden hengen ryhmiin. Ryhmän tehtävänä oli valita jonkun jäsenen harrastus ennakkotehtävien perusteella ja suunnitella siihen aloittelijan starttipakkaus. Tehtävä tuli palauttaa kolmena A3:na, jossa yhdessä oli suunniteltu pakkaus, toisessa ohjelehtinen ja kolmannessa starttipakkauksen mainos. Vain pakkausta esittelevässä työssä sai käyttää sanoja. Lisäksi työskentelyn kesken meille pidettiin vartin ryhmähaastattelu. Aikaa kokonaisuudessaan oli taas totuttu 4 tuntia, mikä tähän kaikkeen oli jo aika tiukka.

“Aloitimme työn käymällä kaikkien harrastukset läpi, ja valitsimme kaikille tutun lukemisen. Jatkoimme yhdessä työn suunnittelua ja kun starttipakkauksen suuntaviivat olivat selviä, jakauduimme osiin. Saimme lopulta kaiken kasaan, ja esimerkiksi yhteisesti sovitun värimaailman avulla työt näyttivät yhtenäisiltä, vaikka jokaisen oma kädenjälki tietenkin poikkeaa toisista. Kaikki jäsenet saivat tehtävästä samat pisteet, joita tuli 6/10.

Tehtävä 5.

Tehtävä 5 oli perinteinen teknisen piirustuksen tulkitseminen ja toteuttaminen.

“Onneksi olin näitä muutaman harjoitellut, sillä tämä tuntui todella vaikealta. Hahmottelin rakennetta ensin luonnoslehtiöön, jonka jälkeen toteutin prototyypin luonnospaperista. Aikaa olikin tässä vaiheessa kulunut suunniteltua enemmän, joten lopullisen työn kanssa tulikin kiire, ja se näkyy lopputuloksessa. Jokin mitta meni myös väärin, sillä jouduin paikkailemaan lopullista työtä, jottei tyhjiä aukkoja jäisi. Joku kokelas tajusi vasta kokeen loppupuoliskolla kysyä, josko puhelimen laskinta saisi käyttää tehtävän toteuttamiseen, mikä sitten päätettiin sallia. Se olisi ollut hyödyksi tehtävän alkuvaiheessa. Pisteitä sain 6/10.”

Tehtävä 6.

Tehtävässä 6. sai valita minkä tehtävän kolmesta eri vaihtoehdosta tekee. Vaihtoehtoina oli rakentaa puutikuista, narusta ja muovipalasta uudenlainen sadevesikeräin, tehdä oma tulkintansa pandoran lippaasta savesta taustatarinan avulla, tai tehdä juuttinarusta uudenlainen 0,5 litran vesipullon kantoväline olalle.

“Suunnittelin alkuun kaikkia tehtäviä, ja päädyin kantovälineeseen, koska se inspiroi minua eniten. Ajattelin myös, että kestävän rakenteen tekee helposti narulla, joten uskoin, että se tulee kestämään vesipullon painon, mikä ohjeiden mukaan tultiin testaamaan. Kantovälineeni tulisi olalle, joten teippasin olkapääni maalarinteipillä, joka irrotettuna toimi rakennusvaiheessa tukirakenteena kantovälineelle. Aloin sitten kietomaan ja solmimaan narua teippirakennetta hyödyksi käyttäen. Testailin rakennetta usein olallani, myös pullon kanssa, ja se toimi hyvin. Olin työhön tyytyväinen, mutta vähän jännitti, miten välineen käyttötarkoitus aukeaa tuomareille. Se jäikin sitten mysteeriksi. Pisteitä sain tästä 5/10.

70% kurssilaisistamme on saanut opiskelupaikan


Tiesitkö, että Teho-Opiston valmennuskurssin käyneet täyttävät vuosittain yli puolet luovien alojen opiskelupaikoista ja kurssilaisistamme yli 70% ovat saaneet hakemansa luovien alojen opiskelupaikan?

Maksimoi sisäänpääsyn todennäköisyytesi ja liity mukaan treenaamaan Suomen laajimmalle arkkitehtuurin, muotoilun ja muiden luovien alojen valmennuskurssille!



Odotus palkitaan!

Elisan opinnot Aalto-Yliopistossa ovat jo aivan kulman takana. Lopulta kova työ, sinnikkyys ja odotus palkittiin!

Odotan innolla opiskelujen aloittamista, sillä olen toivonut alalle pääsyä jo tovin. Odotan
innolla kaikkia kursseja ja aiheita, sillä ne tulevat varmasti poikkeamaan täysin aiemmin
tekemistäni opinnoista, mutta vain hyvällä tavalla. Minua kiinnostaa myös Aalto-yliopiston
tarjoamat monialaisuuden mahdollisuudet, mutta ensin keskityn vain tuleviin muotoilun
opintoihin.

Elisalla on taskussaan myös rohkaisevia vinkkejä tuleville pääsykoelaisille!

Tulevien vuosien hakijoille antaisin vinkkeinä pääsykokeisiin sen, että luottakaa itseenne.
Yrittäkää löytää jokaisesta tehtävästä sellainen näkökulma, joka puhuttelee teitä ja saa ideat
virtaamaan. Ottakaa jokainen tehtävä omanaan, älkääkä antako mahdollisten
epäonnistumisen haitata uusien tehtävien kohdalla. Muotoilua opiskellakseen ei tarvitse olla
ammattimainen taiteilija, vaan ideat ja niiden esille saaminen ovat tärkeimpiä taitoja.

Elisa Roinisto