LAB Visuaalisen Viestinnän Muotoilu Ennakkotehtävät 2025

BY MICHAEL WALDEN
19 HELMIKUUN, 2025

LAB Muotoiluinstituutin ennakkotehtävät 2024 on nyt julkaistu! Tästä postauksesta löydät opettajan analyysit Visuaalisen Viestinnän Muotoilun ennakkotehtävistä. Ennakkotehtävät analysoi tänä vuonna Teho-Opiston vastaava opettaja, Taiteen maisteri ja yliopistopedagogi Eeva Jokinen!

Tämän vuoden visuaalisen viestinnän muotoilun ennakkotehtävissä tärkeintä on ideointikyky. Näytä tehtävissä omaa persoonallista ajattelutapaasi. Etsi uusia ratkaisuja ja kerro tarinoita! Tutustu huolellisesti tehtävien palautusohjeisiin LAB:in sivuilla!


- Eeva Jokinen


LAB VISUAALISEN VIESTINNÄN MUOTOILUN ENNAKKOTEHTÄVÄT 2025

1. KESANNON KULTTUURIFESTIVAALI


Suunnittele Kesannon kulttuurifestivaalille visuaalinen ilme ja tapahtumamateriaalit

Tarvittavat osat
A. Tapahtumajuliste
B. Slogan
C. Nimilappu
D. Kaksipuoleinen käsiohjelma


A. TAPAHTUMAJULISTE

Julisteen koko on A3.

Huomioi, että saat editoida alla annettua sisältöä, niin kauan kun samat tiedot ovat luettavissa materiaalistasi.

Julisteeseen tarvittavat tiedot:
Tapahtuman nimi: Kesannon kulttuurifestivaali
Keksimäsi slogan
Ajankohta: 5.–6.7.2025
Aukioloajat: Kello 10–18
Nettisivut: www.kesannonkulttuurifestivaalit.fi
Tapahtuman sijainti: Sopenkorvenkatu 9,15800 Lahti


B: SLOGAN

Keksi festivaalille slogan, kuten esimerkiksi ”Kesä ilman kulttuuria on kurja!” Huomioi, että sloganin tulee olla tarpeeksi avoin kaikille eri osallistujille, eikä poissulkeva.


C. NIMILAPPU

Nimilapun koko ja muoto on vapaa.

Nimilappuun tarvittavat tiedot:
Henkilön nimi ja titteli (Esimerkiksi Antti Väisänen, katutaiteilija, tai Ivar Skurk, myyjä.)


D. KÄSIOHJELMA

Kaksipuolinen käsiohjelma, koko vapaa.

HUOM! Lue tarkemmat käsiohjelman sisältöön liittyvät ohjeet LAB:in sivuilla!

Opettaja Eevan kommentit

Ensimmäinen tehtävä on varsin laaja. Tehtäväkokonaisuudessa pyydetään suunnittelemaan Kesannon kulttuurifestivaalien visuaalinen ilme ja tapahtumamateriaaleja. Tapahtumamateriaaleja on mm. Juliste, slogan, nimilappu, sekä kaksipuoleinen käsiohjelma, johon on annettu esimerkkinä sisältöä joka ohjelmassa tulee olla, mm. tapahtuma-alueen kartta.

Tämä on tyypillinen visuaalisen viestinnän tehtävä, jossa on annettu aihe jolle suunnitellaan ensin tapahtuman henkeä ja arvoja viestivä visuaalinen ilme, ja sitten sovelletaan ilmettä erilaisiin materiaaleihin. Tehtävänanto on muuten varsin vapaa, joten esimerkiksi slogania voi näyttää eri puolilla tapahtuman materiaaleja, ja vaikka logoa ei ole erikseen pyydetty, voi sellaisen suunnitteleminen auttaa pitämään visuaalista ilmettä yhtenäisenä. 

Visuaalinen ilme koostuu valituista väreistä, kuvallisista elementeistä, taitosta ja kirjasintyypeistä ja sen pitäisi olla tunnistettava yli kaiken markkinointimateriaalin. Ilme voi kuitenkin olla dynaaminen, eli sitä ei tarvitse leimasinmaisesti toistaa samanlaisena jokaisessa kohteessa, vaan se voi muuntua eri alustoille pysyen kuitenkin tunnistettavana. Tärkeää on, että ilme on niin yhtenäinen, että kokonaisuus pysyy hallittuna. Toteutuksen tekniikka on vapaa, joten kannattaa hyödyntää vahvuuksiasi, oli se sitten käsin tai digitaalisesti tekemällä.

LAB Ammattikorkeakoulu, Lahti

2. PORTFOLIO


Tehtävä: 
Koosta portfolio, joka monipuolisesti esittelee visuaalista maailmaasi ja näkemystäsi.
Kirjoita lyhyet kuvaukset esittelemistäsi esimerkeistä.

Toteutus: Koosta 5-sivuinen portfolio.

Arviointi: Visuaalinen näkemys ja persoonallisuus, laatu, esitystapa, sanallistaminen.

Palautusmuoto: pdf-tiedosto

Opettaja Eevan kommentit

Omien töiden esittely eli portfolio on toistunut LAB:in ennakkotehtävänä jo monena vuonna. Portfoliolla voit näyttää tiiviissä muodossa omaa osaamistasi sekä kiinnostuksen kohteitasi. Hyvä portfolio on selkeästi luettava, looginen ja selkeä. Tässä portfoliossa saa lyhyesti kertoa töistä ja ajatusprosessista töiden takana tekstillä, mutta pidä tämä kuitenkin mahdollisimman tiiviinä. Luota siihen, että katsoja osaa lukea kuvaa, kunhan tietää, mitä tarkoitusta varten se on tehty. Valitse portfolioon parhaat työsi! Pyri kuitenkin näyttämään laajaa osaamista, eli älä valitse vain yhdellä tyylillä tai tekniikalla tehtyjä töitä mukaan. Luota siihen, että yhtenäinen oma tyyli kyllä välittyy, vaikka olisi tehnyt kuvia hyvin erilaisiin käyttötarkoituksiin. Koska olet hakemassa visuaalisen viestinnän alalle, voi olla hyvä jos edes joku valituista teoksista liittyisi jotenkin alan laajaan toimintaympäristöön.

3. MOTIVAATIOKIRJE


Tehtävä:
 Kirjoita max sivun mittainen motivaatiokirje, jossa kerrot miksi haluat opiskella visuaalista viestintää.

Toteutus: 1 sivu

Arviointi: Motivaatio, ilmaisukyky ja sanallistaminen

Palautusmuoto: pdf-tiedosto

Opettaja Eevan kommentit

Kolmas tehtävä on motivaatiokirje, joka antaa hakijalle mahdollisuuden kertoa itsestään, kiinnostuksen kohteistaan ja soveltuvuudestaan alalle. Tehtävällä testataan hakijan tietämystä tulevasta alastaan sekä sitä, mitä hakija tulevaisuuden ammatiltaan hakee. Kirjoitusprosessi kannattaa aloittaa pohtimalla, mikä alassa itseä kiinnostaa ja miksi haluaisit oppia alasta lisää. Motivaatiokirjeen tarkoituksena on hahmottaa, millaisena hakija näkee oman roolinsa tulevaisuudessa: millaista työtä hän haluaisi tehdä, millaisia ideoita hän toisi alalle ja kuinka selkeä kuva hakijalla on tulevista työtehtävistään.