Aalto-yliopisto Muoti Ennakkotehtävät 2025

BY MICHAEL WALDEN
19 HELMIKUUN, 2025

Aalto-yliopiston vuoden 2025 Muodin ennakkotehtävät on nyt julkaistu! Tästä postauksesta löydät opettajan analyysit ennakkotehtävistä. Aallon Muodin Ennakkotehtävät analysoi tänä vuonna Teho-Opiston opettaja, Vaatesuunnittelija, Taiteen maisteri ja palkittu neulesuunnittelija, Juha Vehmaanperä!


Vuoden 2025 Aalto-yliopiston Muodin ennakkotehtävissä hakijat pääsevät mm. toteuttamaan hyvin klassisen mallistotehtävän uudella twistillä!

Tutustu huolellisesti tehtävien palautusohjesiin Aallon sivuilla!


- Juha Vehmaanperä


AALTO MUOTI ENNAKKOTEHTÄVÄT 2025


TEHTÄVÄ 1: MAALAUS VAATTEESTA


Tutustu taiteilija Michael Craig-Martinin maalauksiin. Kiinnitä erityistä huomiota maalausten väreihin ja niiden sommitteluun. Valitse itsellesi merkityksellinen ja kiinnostava vaate ja toteuta siitä maalaus Craig-Martinin hengessä A2-kokoon. Tulkitse vaatetta taiteellisin perustein: voit muokata sen värejä, mittasuhteita tai yksityiskohtia maalauksen ehdoilla. Huomioi taustan / tilan ja objektin suhde värien ja sommittelun kautta. Skannaa tai kuvaa A2-arkille toteutettu maalaus ja tee siitä PDF-tiedosto. Kiinnitä huomiota kuvan laatuun ja väriin, jotta alkuperäinen maalauksesi toistuu mahdollisimman hyvin.

Toteutustapa:

Koko A2, väritehtävä: peitevärit, akryylimaalit (ei digitaalisia menetelmiä)

Arviointiperusteet:
Värin ja pinnan käyttö, sommittelu, havaintojen omaperäisyys ja hyödyntäminen, taiteellisuus

Opettaja Juhan kommentit

Ensimmäisessä tehtävässä päästään tutustumaan Michael Craig-Martinin maalauksiin ja versioimaan maalauksista omaa versiota, jossa on vaatte lähtökohtana. Craig-Martinin maalauksista on nähtävissä vahva viite pop-taiteeseen. Taiteilija esittää töissään arkipäiväisiä ja tuttuja esineitä erilaisissa värikkäissä kompositioissa. Teknisesti Martinin työstä löytyy selkeät värialueet ja niiden päälle maalattu musta rajaus, joka muistuttaa tyylillisesti tietokoneella tehtyä vektorigrafiikkaa. Vaikka teoksien värien ja muotojen esitys on hyvin pelkistettyä, on esineissä usein viitteitä kolmiulotteisesta muodosta.

Craig-Martinin työstä vaikuttuen tehtävässä pyydetään valitsemaan itselle merkityksellinen ja kiinnostava vaate ja toteuttaa siitä maalaus A2 kokoon. Vaatteen ei siis tarvi löytyä omasta kaapista, mutta omasta kaapista löytyviä vaatteita voi hyödyntää miettiessä kompositiota omaan maalaukseen. Millä tavalla aseteltu vaate näyttää sinusta mielenkiintoiselta? Haluatko kuvata vaatteen ulkokuorta vai myös sen sisälmystä kuten vuoria? Muotisuunnittelija Craig Greenin installaatiomaiseen tyyliin toteutetuista presentaatioista voi löytää kiinnostavia yhtymäkohtia vaatteen esittämiseen maalauksellisessa kompositiossa.

Toteutustapana on peitevärit ja akryylimaalit. Kyseiset maalit sopivat hyvin työn tekemiseen, sillä Craig-Martinin teoksissa on hyödynnetty täysin peittävää pintaa. Tehtävä antaa vapaat kädet vaatteen tulkintaan. Vaatetta voi muokata niin värien, mittasuhteiden ja yksityiskohtien kautta. Tehtävässä pyydetään huomioimaan taustan/tilan ja objektin suhde värien ja sommittelun kautta. Tehtävässä on siis hyvä kiinnittää huomiota väriopillisiin asioihin kuten miten värien avulla voi luoda tilan tuntua objektin ja taustan välille. Työn arviointiperusteena on värin ja pinnan käyttö, sommittelu, havaintojen omaperäisyys ja hyödyntäminen sekä taiteellisuus.

Arviointiperusteissa korostuu tekniset kriteerit kuten pinnan käyttö sekä sommittelu. Teknisten kriteerien lisäksi arviointi korostaa myös taiteellisia kriteereitä kuten työn omaperäisyyttä. Tehtävässä pitääkin löytää balanssi Craig-Martinin työstä taiteellisten vaikutteiden ottamisen ja oman persoonan esiin tuomisen väliltä valitsemasi vaatteen ja värien kautta.

Aalto-yliopisto


TEHTÄVÄ 2: MALLISTO

Suunnittele kymmenen asukokonaisuuden ajankohtainen vaatemallisto kasviston eli floran inspiroimana. Muovaile ensin muovailuvahaa käyttäen viisi erilaista muotoa mallistosi lähtökohdaksi valitsemasi kasvistoaiheen pohjalta. Valokuvaa muodot neutraalia taustaa vasten. Luonnostele kymmenen asukokonaisuuden mallisto, jossa hyödynnät ja varioit muovailemiasi muotoja vaatteen siluetissa. Käytä mallistossa värejä ja pintoja, jotka ilmentävät valitsemaasi kasvistoaihetta. Kuvaa mallistosi asukokonaisuudet ihmisen päällä A2-paperiarkille. 

Toteuta tehtävästä PDF-tiedosto, joka sisältää seuraavat sivut: 1) olennaisimmat referenssikuvat valitsemastasi kasvistosta 2) valokuvat muovailemistasi muodoista ja 3) A2-arkille toteutetun mallistokuvituksen skannattuna tai kuvattuna. Kiinnitä huomiota kuvien laatuun ja väriin, jotta alkuperäinen suunnittelutyösi toistuu mahdollisimman hyvin.

Toteutustapa:
1) kollaasi valitsemaasi kokoon 2) muovailuvahalla luonnostelu 3) koko A2, väritehtävä: vesi- tai peitevärit tai tussit (ei digitaalisia menetelmiä)

Arviointiperusteet:


Ideointikyky, valitun lähtökohdan hyödyntäminen, mallistokokonaisuuden hahmottaminen, muodillinen ajattelu

Opettaja Juhan kommentit

Toisena tehtävänä on hyvin klassinen mallistotehtävä uudella twistillä, jossa mallistoa tehdään kasviston eli floran pohjalta. Twistinä tehtävässä on, että ensin pitää muovailuvahasta muotoilla viisi muotoa kasviston pohjalta, jotka toimivat inspiraationa mallistolle. Tehtävässä pyydetään hyödyntämään muotoja varioiden niitä malliston vaatteissa. Kasviston värien ja pintojen tulee näkyä myös osana mallistokokonaisuutta. Mallistossa on kymmenen asua, jotka esitetään A2 kokoisella paperilla eli asujen piirtämiseen on varattu paljon tilaa. Asut on hyvä sommitella paperille riittävän suureen kokoon niin, että paperi ei vaikuta tyhjältä. Suuressa koossa myös vaatteiden yksityiskohtiin kannattaa kiinnittää huomiota. Teknisesti työn voi toteuttaa vesiväreillä, peiteväreillä tai tussilla, mutta ei digitaalisin menetelmin. Tehtävän haasteena on pitää kokonaisuus yhteneväisenä vaikka inspiraatiota tulee ottaa useasta eri lähteestä kuten muovailluista muodoista sekä kasvien kuvista. Työ testaa hakijan kykyä editoida omaa työtänsä mallistolliseksi kokonaisuudeksi, jossa on variaatiota sekä samankaltaisuutta samaan aikaan.

Tehtävän arviointiperusteina on ideointitkyky, valitun lähtökohdan hyödyntäminen, mallistokokonaisuuden hahmottaminen sekä muodillinen ajattelu. Kriteereissä korostuu taustamateriaalin eli flora kuvien sekä niiden pohjalta tehtyjen muovailuvahamuotojen hyödyntäminen malliston lähtökohtana.

Mallistokokonaisuuden hahmottaminen puolestaan liittyy hakijan ymmärrykseen siitä, miten valmistetaan visuaalisesti yhtenevä kokonaisuus. Ideointikyky ja muodillinen ajattelu liittyvät työn omaperäisyyteen sekä siihen miten hyvin se yhdistää taiteellista ja vaatteellista ajattelua toisiinsa. Työssä pyydetään hyödyntämään kuvamateriaalia sekä viittä muovailuvahasta tehtyä muotoa eli tehtävä koettelee myös hakijan taitoa hyödyntää taustamateriaalia, sekä siihen pohjautuvia muotoiluja oman työn lähtökohtana.

Tehtävässä pyydetään palautus kolmisivuisena PDF-tiedostona, jossa mukana on 1) referenssikuvat valitsemastasi kasvistosta. 2) valokuvat neutraalia taustaa vasten muovailluista muodoista sekä 3) A2-arkille toteutettu mallistokuvitus kuvattuna tai skannattuna. Kaikissa kuvissa kannattaa kiinnittää huomiota kuvien laatuun, jotta palautus näyttää siistiltä ja viimeistellyltä.


TEHTÄVÄ 3: KENGÄT

Kengät määrittävät asun hengen ja ovat tyylin kulmakivi. Ne luovat kantajalleen ryhdin ja liikkeen rytmin. Se, pukeeko pitkän mustan villakangastakin kanssa lenkkarit, aamutossut, maiharit tai kitten-heel -korkokengät, vaikuttaa kokonaisvaltaisesti koko asun olemukseen. 

Suunnittele kengät ja toteuta valitsemistasi materiaaleista “mockup” eli hahmomalli todellisessa koossa. Tällaisen mallin ei tarvitse olla sellaisenaan toimiva tai kestävä vaan sen tarkoitus on esitellä kenkien ideaa, muotoa ja mittasuhteita sekä materiaalia ja väritystä. Hyödynnä hahmomallissasi suunnitelmaasi sopivia materiaaleja esim. paperia, pahvia, kangasta, lankaa tai käytettyjen kenkien osia. Halutessasi voit yhdistellä materiaaleja keskenään tai käsitellä niitä esim. maalaamalla. Kokoa hahmomalli liimaamalla, ompelemalla, nitomalla tai millä vain keksimälläsi tavalla. 

Valokuvaa suunnittelemasi kengät kolmella kuvalla: 1. edestä, 2. jalassa ja 3. viistosti sivusta siten, että molemmat kengät näkyvät samanaikaisesti. Kokoa kuvista yksi PDF-tiedosto. 

Toteutustapa:
Kolmiulotteinen värillinen hahmomalli

Arviointiperusteet:
Muodon taju, luovuus, värin ja materiaalin käyttö, muodillinen relevanssi

Opettaja Juhan kommentit

Kolmannessa tehtävässä päästään tekemään kolmiulotteista objektia kenkien muodossa! Kengät ovat merkittävästi läsnä muotisuunnittelijan työssä vaikka ei toimisi kenkäsuunnittelijan tehtävissä. Tehtävän ensimmäisessä kappaleessa puhutaan siitä miten paljon kengät vaikuttavat tulkintaan asun käyttäjästä tai hänen olemuksesta. Kengät vaikuttavat mallien asentoon, kävelyyn sekä malliston kontekstissa tunnelmaan. Mieti tehtävää tehdessä minkälaista tunnelmaa haluat omalla työlläsi välittää? Miten kenkien kautta voi rakentaa tarinaa niiden käyttäjästä?

Tehtävässä pyydetään suunnittelemaan kengät ja valmistamaan niistä mockup versio eli hahmomalli todellisessa koossa. Mallin ei tarvi olla kestävä tai täysin toiminnallinen vaan ajatuksena on esittää kenkien ideaa, muotoa, mittasuhteita sekä materiaalia ja väritystä. Kenkä pitää kuitenkin esittää jalassa kuvia varten eli sen suunnittelussa pitää ottaa huomioon puettavuus. Kenkiä tulee olla pari eli tehtävässä ei voi esimerkiksi valmistaa vain yhtä kenkää, sillä kummankin kengän tulee näkyä kuvissa. Kenkien valmistus tapaan ja materiaaleihin annetaan tehtävän puolesta hyvin vapaat kädet. Mallissa voi käyttää vapaasti esimerkiksi käytettyjä kenkiä, kangasta, paperia ja pahvia sekaisin. Kengät voi myös koota haluamallaan tavalla. Materiaalien käytössä on kuitenkin hyvä käyttää harkintakykyä, jotta kengät tuntuvat konseptuaalisesti yhtenäisiltä. Esimerkiksi monen erilaisen materiaalin sekoittaminen tuntuu helposti harkitsemattomalta.

Kengät tulee kuvata edestä, jalassa sekä viistosti sivusta niin, että kumpikin kenkä näkyy samanaikaisesti ja lähettää se yhtenä tiedostona. 

Tehtävän arviointiperusteena on muodon taju, luovuus, värin ja materiaalin käyttö sekä muodillinen relevanssi. Tehtävä testaa hakijan kykyä hahmottaa kolmiulotteista muotoa sekä muodon käyttötarkoituksellista funktiota eli, että kengän voi esimerkiksi laittaa jalkaan. Luovuus sekä muodillinen relevanssi liittyvät siihen miten hyvin hakija osaa tehdä nykyaikaan soveltuvia kenkiä ja esittämään taiteellista visiota kenkien muodossa. Lisäksi tehtävässä arvioidaan sitä miten hyvin hakija osaa hyödyntää värejä ja materiaaleja oman työnsä lähtökohtana.