
Metropolian taidealojen ennakkotehtävät 2022 – opettajien analyysit
Metropolian ennakkotehtävät 2022 on nyt julkaistu! Tehtävät tulee palauttaa viimeistään 30.3.2022 klo. 15.00 sähköisesti tai postitse. Tästä postauksesta löydät opettajien analyysit tämän vuoden ennakkotehtävistä! Analyyseistä selviää mm. mitä tehtävässä haetaan, missä kannattaa seurata tehtävänantoa tarkalleen ja mikä osa-alue antaa enemmän tilaa luovuudelle. Nappaa ammattilaisten vinkit tehtävien tekoon!

SISUSTUSARRKITEHTUURI

Tänäkin vuonna sisustusarkkitehtuurin tehtävissä piirretään tilanäkymää ja rakennetaan pienoismallia. Tehtävissä testataan mm. hakijan piirustus- ja sommittelutaitoa, mielikuvitusta, mittakaavan, materiaalin ja toteutuksen hallintaa.
Tehtävät voi palauttaa joko sähköisesti tai postitse Metropolian ohjeiden mukaan.
Tehtäviä analysoi Aallon tekstiilisuunnittelun ja sisustusarkkitehtuurin opiskelija sekä Tehon opettaja Jenna Mäkäräinen!
LENTÄVÄ HEHKU
TEHTÄVÄ 1
Opettaja Jennan kommentit:
TEHTÄVÄ 2
Arviointiperusteet: Muodon kiinnostavuus, mittakaavan, materiaalin ja toteutuksen hallinta
Opettaja Jennan kommentit:

TEOLLINEN MUOTOILU

Eeva Jokinen
Teollisen muotoilun ennakkotehtävässä päästään matkustamisen maailmaan. Työn toteutustapa on hyvin vapaa, mutta palautus tulee tehdä sähköisesti Opintopolkuun.
Tehtävän analysoi Tehon vastaava opettaja, muotoilija ja taiteen maisteri Eeva Jokinen!
TEHTÄVÄ: Maailma avautuu!
Toteutus: Piirrä ja käytä väriä haluamallasi tavalla perinteisesti (tussit, väriliidut, puukynät) tai digitaalisesti piirustusohjelman työkaluja käyttäen. Merkitse työsi etupuolelle oikeaan alareunaan selkeästi nimesi. (Lopputulos on palautettava vaakasuuntaisena A4 (297mm X 210mm) kokoisena PDF tiedostona.)
Arviointikriteerit: Ideointikyky ja omaperäisyys, muodon ja perspektiivin hallinta, piirustus- ja sommittelutaito, tarkoituksenmukainen värinkäyttö, kokonaisuuden hallinta.
Opettaja Eevan kommentit:
Tällaisessa tehtävässä kannattaa ehdottomasti aluksi perehtyä unelmiesi kohteeseen syvällisemmin, sen historiaan, erilaisiin kertomuksiin ja kulttuurireferensseihin. Kun on tutustunut riittävästi kohteen tarjontaan, voi alkaa miettiä, miten esittäisit sen mikä itsellesi nousee kohteesta tärkeimpänä esiin. Miten visualisoit sen mihin omat merkityksesi fokusoituu, ja kaiken lisäksi huumaantuneen vääristyneesti? Ideointiin todella kannattaa ja pitääkin panostaa tällaisessa tehtävässä!
Saat käyttää täysin vapaasti erilaisia tekniikoita, niin “perinteisiä” kuin digitaalisiakin, joten myös näiden yhdistely on sallittua. Arviointiperusteissa mainitaan muodon ja perspektiivin hallinta, joten jonkinasteinen tilallisuuden ja kolmiulotteisuuden kuvaaminen on oleellista.
Mieti, miten viestit kuvan sommittelun ja muiden valintojen keinoin siitä mikä matkakohde on ja mikä siellä on sinulle tärkeää ja miksi. Tämä ja tehtävän kuvauksessa mainittu muotojen vääristyminen viittaavat siihen että tunteen kuvaaminen visuaalisesti on kuvassa myös oleellista. Kannattaa miettiä miten nämä asiat saa yhdistettyä toimivaksi kokonaisuudeksi.

VISUAALISEN VIESTINNÄN MUOTOILU

Laura Aalto-Setälä
Visuaalisen viestinnän muotoilun ennakkotehtävissä korostetaan tänä vuonna erityisesti sommittelua, ideaa ja tekniikan hallintaa. Tehtävissä tehdään avaruusteemainen juliste ja kuvasarja.
Lue huolella palautusohjeet sekä ohjeet tiedostojen nimeämiseen Metropolian sivuilta, sillä tänä vuonna oikea nimeäminen on myös arviointiperusteena.
Tehtäviä analysoi Tehon vastaava opettaja, taiteen maisteri ja muotoilija Laura Aalto-Setälä!
TEHTÄVÄ 1: Kerro itsestäsi
Merkitse selvästi heti otsikon jälkeen, omalle rivilleen, oma nimesi ja kummalle linjalle olet hakemassa: graafinen suunnittelu vai liikkuva grafiikka. Mikäli hakija ei merkitse selkeästi kummalle linjalle on hakemassa, on tämä tehtävän hylkäysperuste.
Tutustu visuaalisen viestinnän muotoilun opetussuunnitelmiin Metropolian sivustolla: mitkä opintojaksot sinua erityisesti kiinnostavat? Kerro meille myös, mikäli olet jo tehnyt jotain visuaaliseen viestintään liittyvää.
Kirjoita enintään yksi A4-arkki.
Tutustu visuaalisen viestinnän muotoilun opetussuunnitelmiin täällä:
- Visuaalisen viestinnän muotoilu, graafinen suunnittelu
- Visuaalisen viestinnän muotoilu, liikkuva grafiikka
Tee kirjeestä selkeä ja helppolukuinen. Muista lisätä oma nimesi.
Toteutustapa: Essee, yksi A4-arkki, pdf.
Arviointikriteerit: Johdonmukaisuus, kieliasu ja perustelut. Selkeys, luettavuus. Tehtävänannon noudattaminen, myös tiedoston nimeämisen osalta.
Opettaja Lauran kommentit:
TEHTÄVÄ 2: Mars matkaan -juliste
Julisteessa on teksti Mars matkaan. Julisteessa ei ole muuta tekstiä.
Toteutustapa: A3-paperiarkille, haluamillasi välineillä käsin. Julistetta ei saa toteuttaa tai muokata digitaalisilla välineillä. Ota valmiista työstä kuva tai skannaa se palautusformaattiin: A3-arkki, pystysuuntainen, .jpg, tai .pdf.
Arviointikriteerit: Idea, sommittelu, värien käyttö, typografia, valitun tekniikan hallinta. Tehtävänannon noudattaminen, myös tiedoston nimeämisen osalta.
Opettaja Lauran kommentit
TEHTÄVÄ 3: Mars matkaan -kuvasarja
Tee kuvasarja, joka mahtuu sujuvasti A4-arkin yhdelle puolelle. Älä käytä kuvasarjassa tekstiä. Arabialaisia numeroita saa käyttää.
Ota huomioon kuvasarjan käyttötarkoitus. Huolehdi, että kuvasarjan käyttötarkoitus välittyy selkeästi.
Toteutustapa: Tekniikka on vapaa. Ota valmiista työstä kuva, skannaa tai tallenna se palautusformaattiin. A4-arkki, .jpg, .pdf.
Arviointikriteerit: Kuvakerronta, informaation välittyminen, idea, sommittelu, valitun tekniikan hallinta. Tehtävänannon noudattaminen, myös tiedoston nimeämisen osalta.
Opettaja Lauran kommentit:

3D-ANIMOINTI JA -VISUALISOINTI
3D-animoinnin ja -visualisoinnin tehtävissä suunnitellaan tänä vuonna hahmoja. Tehtävissä korostetaan kolmiuloitteisuutta, visuaalisen viestinnän välittämistä sekä sommittelua.
Tehtäviä analysoi Tehon vastaava opettaja, taiteen maisteri ja muotoilija Laura Aalto-Setälä!

Laura Aalto-Setälä
TEHTÄVÄ 1
Rantakeleihin on vielä aikaa, mutta kuvittele silti itsesi hiekkarannalle. Löydät rannalta pieniä kiviä, simpukoita, puunpalasia ja tietysti hiekkaa, sekä märkänä että kuivana. Valitettavasti saatat löytää roskiakin. Alat kasata löytämästäsi materiaalista kahta hahmoa mielessäsi kehittyvään tarinaan. Käytät ehkä vain yhtä materiaalia tai sitten kaikkea mahdollista löytämääsi, tai jotain siltä väliltä.
Opettaja Lauran kommentit:
Tämä on toistuva tehtävänanto 3D-animointiin, eikä suotta, koska se testaa loistavasti opiskelualan vaatimuksia! Hahmosuunnittelu on tärkeä osa 3D-alaa. Mieti keinoja, joilla voit kertoa muodolla ja habituksella hahmon persoonallisuudesta. Millaiset muotokielet ja värit ja tekstuurit voisivat kertoa herkästä, temperamenttisesta tai vaikkapa ovelasta hahmosta? Hahmoilla voi olla ihan vastakkaiset persoonallisuudet, mikä voikin tuoda hyvää jännitettä niiden välille! Voit miettiä vastakohtaisuutta jo muotokielestä: mieti vastakohtapareja kuten avoin/suljettu, suuri/pieni, leveä/kapea.
Saat suunnitella hahmot vapaasti, mutta huomaa, että ne elävät hiekkarannalla. Millaisia vaatimuksia hiekka ja vesi aiheuttavat hahmoille? Voisiko sieltä löytää inspiraatiota niiden muotoon tai liikkumistapaan. Huomaa, että rannalta mahdollisesti löytyvien esineiden ja roskien tulee jollain tavalla esiintyä hahmoissasi. Voit lähestyä tehtävää myös aluksi materiaalien kautta, eli minkälaisia kierrätysmateriaaleja on olemassa ja kuinka niitä voisi käyttää ja esittää mielenkiintoisella, mutta selkeällä tavalla.
TEHTÄVÄ 2
Tehtävässä 1 kuvattujen hahmojen tarina käynnistyy siitä, että nousuvesi lähestyy ja aallokko voimistuu. Olet kasannut hahmot aika lähelle vesirajaa ja niille tulee kiire päästä nousuveden alta pois. Hahmot lähtevät kaikin voimin ponnistelemaan kohti kuivempaa maata auttaen toisiaan.
Toteutus: Esitä 3-4 ruudun sarjana yhdessä kuvatiedostossa, miten hahmojen pelastautuminen nousuvedeltä onnistuu. Näytä hahmojen liikkuminen eri kuvakulmista: ylhäältä, kuivan maan suunnasta kohti vettä ja sivusta siten, että sekä vesi että maa näkyvät. Kerro tarina vain kuvilla, älä käytä tekstejä. Esitystekniikka on vapaa. Voit käyttää mitä tahansa sinulle tuttua keinoa, kuten piirtämistä, maalaamista, digitaalista maalaamista, 3D-mallinnusta, digitaalista veistämistä, pienoismallien valokuvaamista tai eri tekniikoiden yhdistelyä samassa kuvassa.
Arviointikriteerit: Visuaalisen kerronnan sujuvuus, kuvasarjan selkeys ja sommittelu, hahmojen ja ympäristön kolmiulotteinen esittäminen, toiminnan kuvaaminen ja valitun esitystekniikan hallinta.
Opettaja Lauran kommentit
Vedenpaisumus uhkaa! Haastava kuvasarjatehtävä! Tässä testataan hakijan tarinankerrontakykyä sekä kolmiulotteista hahmottamiskykyä. Raatia kiinnostaa kuvasommittelun lisäksi se, miten kerrot tarinaa hahmojen kehonkielen, ilmeiden, kuvakulmien sekä käytöksen kautta. Lisäksi kiinnostaa nähdä, miten hahmot liikkuvat, eli mistä kohdista niiden mahdolliset raajat niveltyvät ja minkälainen liikkumisen mahdollistava runko niillä on.
Tässä on jo tehtävänannossa pyydetty eri kuvasarjaan eri kuvakulmia. Kuvasarjoissa tyypillinen ongelma onkin, että esitetään liian toisteisesti samaa näkymää kuvasta toiseen, mutta kun toteutat tehtävänannossa pyydetyt eri kuvakulmat, on kuvasarjassasi varmasti hyvää vaihtuvuutta ja kiinnostavia kuvakulmia. Huomioi, että voit päättää, kuinka läheltä tai kaukaa kuvaa esität, vaikka suunta olisikin jo annettu.
Koeta miettiä jokin mielenkiintoinen tarinallinen kerrontatapa tähän tapahtumaan. Jos olet hahmosuunnittelutehtävässä ideoinut erilaiset hahmot, näytä niiden eroja siinä, miten he tilanteessa toimivat. Kenties toinen on tehokas ja reipas ja toinen tarvitsee apua? Muista siis hyödyntää aiemman tehtävän hahmojen persoonallisuuden piirteet sekä poikkeavat ominaisuudet!

VAATETUSALA
Sommittelu, kolmiuloitteinen hahmottaminen ja muodon hallinta ovat keskiössä tämän vuoden tehtävien arviointiperusteissa.
Lue huolella palautusohjeet sekä ohjeet perustietolomakkeen täyttöön Metropolian sivuilta!
Tehtäviä arvioi Tehon vastaava opettaja ja vaatetusalan taiteen maisteri Katja Palomaa!

Laura Aalto-Setälä
TEHTÄVÄ 1

Tulkitse oheista piirrosta (KUVA: Tehtävä 1)
Leikkaa mustasta kartongista ”kankaan kappaleet”, joilla kuvittelet saatavan aikaan kuvanmukaisen yläosan vaatteen muodot.
Kuvassa ei näy vaatteen takaosaa, joten suunnittele vaatteen takaosa itse.
Liimaa leikkaamasi kartongin kappaleet A3-paperille (yksi A3 vaakasuuntaan).
Arviointiperusteet: Tehtävän arvioinnissa kiinnitetään huomiota kolmiulotteisuuden hahmottamiseen ja muodon ymmärtämiseen.
Opettaja Katjan kommentit:
Tällainen tehtävä on hyvin tyypillinen Metropolian ennakkotehtävänä ja toistunut aikaisempinakin vuosina. Tehtävä on puhtaasti muotosuunnittelutehtävä, jossa testataan hakijan ymmärrystä vaatteen kaavoituksesta. Vaatesuunnittelussa kaava on malli, josta vaatteen osat jäljitetään kankaalle ennen leikkaamista ja ompelua. Yleensä vaatteen kaavat piirretään tasaiselle pinnalle, kuten kaavapaperille ja tässä tehtävässä mustalle kartogille ja leikataan muotoonsa. Kaksiulotteisista kaavoista pitäisi siis pystyä teoriassa toteuttamaan kuvassa 1 oleva vaate. Kannattaa huomioida, että tehtävässä ei pyydetä kaavoja 1:1 koossa, vaan kaavat tulisi esittää niin, että ne mahtuvat ikään kuin pienennetyssä koossa A3 kokoiselle arkille.
Tätä tehtävää varten on hyvä perehtyä kaavoitukseen ja tutustua vaatteen peruskaavaan. Tämän tehtävän keskeinen haaste onkin ymmärtää, kuinka tuottaa toimivat kaavat annetusta mallikuvasta pienoiskoossa. Tehtävässä mitataan siis hakijan taitoa tulkita annettua mallikuvaa sekä yhdistää kaksiulotteinen ja kolmiulotteinen muodon anto ja hahmottaminen, niin että lopputuloksena on mallikuvaa vastaavat kaavat.
TEHTÄVÄ 2
Suunnittele asukokonaisuudet
Suunnittele kahdelle noin 16-vuotiaalle nuorelle, tytölle ja pojalle, asukokonaisuudet talviseen ulkoiluun kaupunkimiljöössä. Nuoret osallistuvat kaupungin järjestämään ympäristötempaukseen talvilomaviikolla 2022 (kyseessä on fiktiivinen tapahtuma). Tapahtuma kestää useamman tunnin ja sääennuste lupaa pakkasta.
A: Piirrä ja/tai maalaa ensimmäiselle paperille nuoret ulkoiluasuissaan (värillinen kuva yhdelle A3-paperille).
B: Piirrä toiselle paperille joko tytön tai pojan vaatteista selkeät mustavalkoiset viivapiirrokset (tasokuvat). Piirrä kukin vaate edestä ja takaa (yhdelle A3-paperille).
Toteutus: Kaikki tehtävät tulee piirtää tai maalata käsin.
Arviointiperusteet: Tehtävän arvioinnissa kiinnitetään huomioita ideointikykyyn ja siihen, miten asut sopivat käyttäjilleen ja käyttötilanteeseen. Myös värien käyttö, sommittelu, viivapiirrosten havainnollisuus ja selkeys sekä kyky hahmottaa ihmisten ja vaatteiden mittasuhteita huomioidaan.
TEHTÄVÄ 3
Visualisoi itsesi tulevaisuuden työtilanteessa vaatetusalalla seitsemän vuoden kuluttua. Tuo esiin roolisi ja tehtäväsi työtilanteessa. Palauta työ A3-paperilla. Tehtävän tekniikka on vapaa.
Arviointiperusteet: Tehtävän arvioinnissa kiinnitetään huomiota toteutuksen sisältöön ja havainnollisuuteen.
Tehtävää varten voit tutustua vestonomi-tutkinnon opetussuunnitelmaan opinto-opassivustolla ja lukea lisää vaatetusalan tutkinto-ohjelmasta verkkosivuilta.
Opettaja Katjan kommentit
Samantyyppinen tehtävä on toistunut aikaisemminkin Metropolian ennakkotehtävänä. Tätä tehtävää voisi ajatella visuaalisena motivaatiokirjeenä, jossa hakija pääsee osoittamaan omaa kiinnostustaan ja perehtyneisyyttään sekä motivaatiotaan alaa kohtaan ja kuvaamaan sitä, miltä oma toimenkuva vaatetusalan erilaisissa tehtävissä tulevaisuudessa mahdollisesti näyttäisi.
Tehtävässä pyydetään kuvaamaan oma rooli työtilanteessa. Tehtävän toteutuksessa onkin hyvä miettiä millaisista tehtävistä tai osa-alueista tulevaisuuden työ omalla kohdalla mahdollisesti koostuisi. Tämä tehtävä mittaa, kuinka realistinen käsitys hakijalla on vaatetusalan tehtävistä sekä tulevaisuuden työmahdollisuuksista.
Tässä tehtävässä pääsee toki esittelemään taiteellista luovuuttaan ja esitystekniikan voi valita vapaasti. Tärkeintä tehtävässä on kuitenkin visuaalisin keinoin pohtia, miltä vaatetusalan ammattilaisen työ konkreettisesti näyttäisi tai mitä se pitäisi sisällään eli päähuomio työssä kannattaa kohdistaa kuvan sisältöön ja pyrkiä mahdollisimman informatiiviseen esittämiseen kuvakerronnan keinoin.

Muiden luovien alojen hakukohteiden ennakkotehtävät

040 554 5595
040 554 5595