Näillä töillä
Aalto-yliopiston Muotoiluun!

MICHAEL WALDEN
21. HEINÄKUUN 2025
Espoolaisella Anastasialla ei omien sanojensa mukaan ole merkittävää taidetaustaa. Keväällä 2025 hän päätti hakea opiskelemaan Muotoilua, ja Aalto-yliopiston ovet avautuivatkin heti ensimmäisellä hakukerralla! Katso kuvat Anastasian menestyksekkäistä pääsykoetöistä, ja lue hänen ajatuksiaan niiden tekemisestä!

Anastasia Pekurova

Erilaiset näyttelyt ja ylipäänsä taide ovat kiinnostaneet Anastasiaa aina. Vaikka erityisempää harrastuneisuutta taiteen parissa ei ole kertynyt, tulee Anastasian luova puoli ilmi mielenkiintoisen työn kautta – hän toimii kynsiartistina omassa yrityksessään.

Käsillä tekeminen ja oman työn jäljen näkeminen kiehtoo Anastasiaa, ja niinpä hän melko spontaanisti päättikin hakea opiskelemaan Muotoilua Aalto-yliopistoon. Vauhtia Anastasia haki Teho-Opiston valmennuskurssilta, jossa vahvistui tunne siitä, että muotoilu voisi olla hänen juttunsa. Ja olihan se!

Aalto-yliopisto Muotoilu pääsykokeet 2025

Vaikka ensimmäiset luovien alojen pääsykokeet jännittivät, koki Anastasia olleensa hyvin valmistautunut. Varmuutta suoritukseen hän sai mm. Teho-Opiston pääsykoesimulaatiosta, jossa harjoitellaan oman alan tehtävien tekemistä aitoja pääsykokeita vastaavissa olosuhteissa, aikarajan puitteissa. Tukea tuli myös samassa tilanteessa olleilta kurssikavereilta. Anastasia kokee, ettei pääsykokeissa tullut yhtä tehtävää lukuunottamatta suurempia yllätyksiä. 
"Mulla oli pääsykokeissa fööni mukana. Kun noin villiksi mennään niin tietää olevansa hyvin valmistautunut"

Muotoilu Pääsykokeet päivä 1.

Ensimmäisessä tehtävässä piti sommitella viidestä omasta työvälineestä asetelma ja piirtää tai maalata siitä värillinen kuva. Sen pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin kolmivärinen kuviollinen pinta eri tunnelmalla samalle A3-kokoiselle paperille. Tähän tehtävään Anastasia koki olevansa hyvin valmistautunut.

Tehon pääsykoesimulaatiossa tein juuri kollaasi-tyyppisen tehtävän. Pääsykokeissa minulla oli mukanani mm. Kynsiviila, jota päätin käyttää tehtävässä myös siksi, että se ei välttämättä tule kaikille ensimmäisenä mieleen. Päätin myös tehdä työstä hieman abstraktisemman. Myös kuosin tekoa olin päässyt harjoittelemaan Teho-Opistolla ja sain tehtävästä hyvät arvostelut. Päätin siis toteuttaa kuositehtävän samalla teemalla!

Toisessa tehtävässä piti toteuttaa teknisen piirustuksen mukainen kappale leikkaamalla ja liimaamalla se kartongista. Kappaleen valmisteluun sai tarpeen mukaan sai käyttää esimerkiksi viivotinta ja harppia. Itse kappaleen kokoamiseen sai käyttää vain saksia, katkoteräveistä, viivotinta, liimaa ja teippiä. Tätäkin Anastasia ola harjoitellut, mutta tehtävä tuntui selvästi ensimmäistä haastavammalta.

Se oli ihan kamala, vaikka sitäkin oli harjoitellut. Lopulta siitä tuli "ihan fine". Aika ruma, mutta tärkeää olikin tehdä kappaleesta oikean kokoinen ja muotoinen. Tehtävänanto hämäsi hieman kappaleen todellista kokoa, ja siitä saattoi helposti tehdä liian ison. 

Muotoilu Pääsykokeet päivä 2.

Toisen päivän ensimmäisenä tehtävänä oli suunnitella ja rakentaa annetuista puurimoista mahdollisimman korkea torni, jonka huipulla oleva tasanne pystyy kannattelemaan täysinäisen pullon painoa. Rakenne piti toteuttaa käyttäen vain ennalta määrätty määrä puurimoja, sidontalankaa ja liimaa. Työ vaati materiaalien huolellista tarkistamista ja rakenteellista kekseliäisyyttä, sillä uusia osia ei saanut enää kesken tehtävän.

Mä en ole ikinä tehnyt mitään tommosta, puutöissä ehkä joskus jotain vastaavaa. Se oli niin vaikeaa miettiä mitä siinä haluaisi tehdä. Aloin tekemään ensin pienoismalleja pyramidin muotoon ja sainkin lopulta jonkinlaisen tornin aikaiseksi. Pullo ei ollut minulla tornin päällä, vaan tein narusta pullolle "pidikkeen" eli pullo ikään kuin leijui tornin päällä. Tästä tehtävästä jäi hieman epätietoinen fiilis. Aloin miettimään, etttä pääsenköhän opiskelemaan, kun omasta mielestäni puolet tehtävistä meni paremmin ja puolet huonommin.

Toisen päivän toisessa tehtävässä  piti ideoida ja luonnostella erilaisia kenkiä, kelloja ja postilaatikoita A4- tai A3-arkeille. Luonnoksia tehtiin vähintään viidelle paperille, ja jokaisessa arkissa tuli olla piirroksia molemmilla puolilla. Valmiit arkit nidottiin yhteen luonnosvihkoksi.

Tämän tehtävän teko oli kivaa ja mielestäni se meni ihan hyvin. Minulla oli juuri vähimmäismäärän verran sivuja, mutta jokaisella sivulle tein puolestaan useita erilaisia luonnoksia kengistä, kelloista ja postilaatikoista. En tiedä otinko "luonnostelun" liian kirjaimellisesti – monilla tuntui olevan vain yksittäisiä luonnoksia eri sivuilla. 

Muotoilu Pääsykokeet päivä 3.

Kolmannen päivän tehtävinä oli ensin analysoida annetun tuotekuvan pohjalta tuotteen hyvät ja huonot puolet sekä sen käyttötarkoitus tai ratkaisema ongelma. Tuotekuva oli vanhanaikaisen tyylinen mutteripannu. Analyysin jälkeen suunniteltiin samaan tarpeeseen uusi tuote, joka esiteltiin piirtämällä, maalaamalla tai kollaasina A3-kokoiselle paperille. Tämän jälkeen tehtiin hahmomalli: suunnitellusta tuotteesta muovailtiin savesta 1:1-kokoinen umpinainen malli. Mallissa sai käyttää ainoastaan savea ja alustaa, ja työssä tuli korostua tilallisen hahmottamisen ja muotoilun taidot.

Tuoteanalyysin jälkeen monet alkoivat heti piirtää omaa versiotaan paperille. Itse tykkään kuitenkin visualisoida oikeassa elämässä, joten aloitinkin savesta. Mietin koko systeemiä muodoltaan hyvin eri tavalla ja keksin, miten tuote toimisi käytännössä. Lopulta piirsin suunnitelman paperille. Tästä tehtävästä tuli 100 prosenttinen voittajafiilis! Olin odottanut tällaista tehtävää ja sitä oli tosi kivaa tehdä! Pääsykokeiden jälkeen Lähdin kotiin tosi onnellisin fiiliksin. 

Teho-Opiston valmennuskurssi auttoi unelman saavuttamisessa

Anastasia opiskeli koko kevään Teho-Opiston lähikurssilla. Hän koki lähiopiskelun sopineen itselleen parhaiten – kevään aikana hän sai uusia ystäviä kurssikavereistaan, joiden kanssa yhteydenpito jatkuu edelleen. Lähikurssin hyödyiksi hän luettelee kavereiden tuen lisäksi sen, että luentojen aikana on helppo saada heti apua opettajilta, sekä vastakset askarruttaviin kysymyksiin.