Skip to content

Aalto-yliopiston taidealojen ennakkotehtävät 2022 – opettajien analyysit

Aalto-yliopiston taidealojen ennakkotehtävät on nyt julkaistu! Tehtävät tulee palauttaa viimeistään 30.3.2022 klo. 15.00 sähköisen hakulomakkeen liitetiedostona. Tästä postauksesta löydät opettajien analyysit Aallon tämän vuoden ennakkotehtävistä! Analyysistä selviää mm. mitä tehtävässä haetaan, missä kannattaa seurata tehtävänantoa tarkalleen ja mikä osa-alue antaa enemmän tilaa luovuudelle. Nappaa ammattilaisten vinkit tehtävien teon tueksi!

Aalto-yliopiston taiteiden koulutusalan valinnoissa arvioidaan muun muassa soveltuvuutta ja lahjakkuutta hakukohteen alalle, koulutettavuutta, käsitteellistämiskykyä, luovaa ajattelua, motivaatiota, kolmiulotteisuuden tajua sekä mielikuvitusta.

opintopolku.fi

Aalto-yliopiston taidealat ovat erittäin kilpailtuja vuodesta toiseen. Ennakkotehtävistä ei kuitenkaan kannata ottaa liikaa paineita vaan ideoinnista ja tehtävien teosta kannattaa yrittää nauttia. Se yleensä näkyy!

Tästä jutusta löydät Tehon opettajien analyysit seuraavien hakukohteiden ennakkotehtävistä:

Kuva: Aalto University/Tuomas Uusheimo

Sisustusarkkitehtuuri

Tämän vuoden tehtävissä testataan mm. hakijan kolmiulotteista hahmotuskykyä, runollisuutta, sekä maalauksellisuutta. Toimita kaikki sisustusarkkitehtuurin ennakkotehtävät PDF-tiedostoina Opintopolkuun. Palauta yhteensä 4 PDF-tiedostoa.

Tehtäviä analysoi Tehon vastaava ohjaaja, sekä tekstiilisuunnittelun ja sisustusarkkitehtuurin opiskelija Jenna Mäkäräinen!

Jenna Mäkäräinen

Ennakkotehtävämateriaalit ja -tarvikkeet

  • A3 piirustuspaperi
  • Mainos kartonkia 1mm/2mm
  • Lyijykyniä
  • Värikyniä
  • Pensseleitä
  • Peite- tai/ja vesivärit
  • Viivoitin
  • Valkoista lankaa 1mm
  • Rautalankaa 1mm
  • Mattoveitsi
  • Puukko
  • Sivuleikkuri
  • Linjapihdit

TEHTÄVÄ 1A: RUNO

Toteutustapa

Kirjoita kolme riviä pitkä runo A3 kokoiselle paperille

Varaa riittävästi aikaa valmiin työn valokuvaamiseen ja lähettämiseen.

Kuvaa runosi ja lähetä se opintopolkuun, muodossa. etunimi_sukunimi_runo.pdf, viimeistään 30.3. kello 15.00 mennessä.

Arvosteluperusteet: Runollisuus

Opettaja Jennan kommentit:

Kiinnostava, jopa uudenlainen mutta samalla ihastuttavan taiteellinen tehtävänanto! Tämä ennakkotehtävä koostuu kahdesta aiheesta; runon kirjoittamisesta, sekä (1B) runon kuvauksesta.

Runon kirjoitus antaa tekijälleen mahdollisuuden leikitellä erilaisilla fonteilla sekä sanojen koolla, joka antaa runolle myös visuaalisen kuvauksen. Kannattaa pohtia sitä miten sanat asettuvat paperille, sekä millaisen tunnelman haluaa runollaan luoda. Runo antaa kiinnostavan mahdollisuuden myös käyttää kielitaitoa ja maistella sellaisia sanoja jotka ovat kenties uusia ja jo ennestään tuttuja. Puhekieli tai murre saa mielestäni runossa näkyä!

Haasteeksi tässä tehtävässä ehdottomasti muodostuu runon lyhyys. Kolmen rivin runo tarkoittaa vain kolmea säettä, runomitassa yleisesti yksi säe on yhdellä rivillä. Onneksi runotaiteessa myös tunnetaan lyhyitä runoja. Kannattaakin ehdottomasti tutkia runoutta ja runokirjallisuutta ja inspiroitua myös siitä!

TEHTÄVÄ 1B: RUNOKUVA

Toteutustapa

Maalaa kuva kirjoittamastasi runosta peite- tai vesiväreillä A3 kokoiselle paperille

Varaa riittävästi aikaa valmiin työn valokuvaamiseen ja lähettämiseen.

Kuvaa runokuvasi ja lähetä se opintopolkuun, muodossa. etunimi_sukunimi_runokuva.pdf, viimeistään 30.3. kello 15.00 mennessä.

Arvosteluperusteet: Runollisuus, Maalauksellisuus

Opettaja Jennan kommentit:

Tässä tehtävässä päästäänkin kuvittamaan runo joka äsken kirjoitettiin! Sisustusarkkitehtuurin aiempien vuosien tehtävissä on jo ollut usein maalaustehtävä ja tänä vuonna maalaustehtävä onkin oman runon kuvitus. Pääsykokeissa menneinä vuosina on aina silloin tällöin putkahdellut maalaustehtävä, jossa pyydetään maalaamaan niin musiikkia kuin kohtausta tarinasta. Tänä vuonna ennakkotehtävissä pääseekin maalaamaan oman runonsa. Tärkeintä tässä tehtävässä on välittää juuri se tunnelma minkä on tarkoittanut välittää runossakin. Erityisesti maalaustehtävässä on tärkeää pysyä lojaalina kirjoittamalleen runolle, sekä myös luoda maalauksellinen ja kaunis kuva.

Tässä työssä on tärkeää muistaa maalaustehtävälle tärkeimpiä nyrkkisääntöjä kuten; minkä väriselle pohjalle maalaat työsi, väripaletti, valon ja varjon suunta sekä mahdollinen kolmiulotteisuus. Työ vaikuttaa aina paljon kiinnostavammalta kun työstä löytyy myös tilallisuutta, jota saa vaikkapa aikaan kolmiulotteisilla muodoilla, sekä valoilla ja varjoilla.

Kannattaakin tarkastella omaa runoaan lopuksi maalauksen vieressä miettiä yhtymäkohtia jotka olet tuottanut niin kirjallisesti kuin visuaalisestikin. Rohkeasti runouden maailmaan!

TEHTÄVÄ 2: RUNOMOBILE

Toteutustapa

Suunnittele ja rakenna runomobile käyttäen vapaasti Sisustusarkkitehtuurin ennakkotehtävien materiaalilistassa mainittuja materiaaleja.

Runomobile tulee pakattuna mahtua C3 kokoiseen jäykkään kirjekuoreen.

Varaa riittävästi aikaa valmiin työn valokuvaamiseen ja lähettämiseen.

Kuvaa runokoneesi neutraalia valkoista taustaa vasten ja lähetä se opintopolkuun, muodossa. etunimi_sukunimi_runokone.pdf, viimeistään 30.3. kello 15.00 mennessä.

Arvosteluperusteet: Runollisuus, Maalauksellisuus, Rakenteellisuus

Opettaja Jennan kommentit:

Kerrassaan ihana tehtävänanto! Kolmiulotteinen rakentelu tehtävä on yleensä ollut sisustusarkkitehtuurissa klassikko ja tämä vuosikaan ei petä! Tänä vuonna pääseekin sukeltamaan materiaali listan kanssa mobilen tekoon!

Tehtävänä on siis luoda uudenlainen ja rakenteellisesti kiinnostava mobile, eikä niinkään toistaa jotain olemassa olevaa. Kannattaa välttää maneerisuutta vaan keskittyä suunnitelmaltaan luovaan ja innovatiiviseen ratkaisuun! Tässä tehtävässä arviointi perusteissa mainitaan maalauksellisuus, mikä viittaa kenties värien käyttöön.

Tässä tehtävässä haetaan ehdottomasti rakenteellista kekseliäisyyttä sekä maalauksellisuutta, mikä materiaalilistaa katsottaessa viittaisi kenties värien käyttöön mobilessa. Mobileen on annettu myös mittakaava, sen täytyy mahtua c3 kokoiseen kirjekuoreen. Tehtävän haasteet ovat ehdottomasti se miten rakenteellinen muoto taittuu pieneen tilaan ja miten taas palaa kolmiulotteiseksi, inspiraatiota kannattaa ehdottomasti hakea vaikkapa puurakenteista tai pienistä kokoontaittuvista rakenteista.

Tehtävässä voi rohkeasti kokeilla erilaisia muotoja sekä pohtia minkälaisia kolmiulotteisia muotoja kasaan taittamalla loisi upean runollisen ja maalauksellisen mobilen! 

TEHTÄVÄ 3: ENNENNÄKEMÄTÖN ATERIN

Toteutustapa

Suunnittele ja piirrä uudenlainen aterin. Piirrä se/ne kädessäsi lyijykynällä 1:1 mittakaavassa  A3-kokoiselle paperille.

Varaa riittävästi aikaa valmiin työn valokuvaamiseen ja lähettämiseen.

Kuvaa piirustus ja lähetä se opintopolkuun, muodossa. etunimi_sukunimi_ennennäkemätön_aterin.pdf, viimeistään 30.3. kello 15.00 mennessä.

Arvosteluperusteet: Piirustustaito, muodonanto

Opettaja Jennan kommentit:

Ihana tehtävänanto! Uudenlainen aterin -tehtävässä pääsee esittelemään sekä piirustustaitoa, että suunnittelemaan kokonaan uudenlaisen aterimen!

Aterin tehtävässä haetaan ehdottomasti luovaa suunnittelutaitoa, sekä uudenlaista innovaatiota aterimelle, jotka ovat meille jo ennestään todella tuttuja. Tämän tehtävän avainkysymykset ovatkin: mitä aterimella syödään, sekä miten. Perinteiset lusikat uudenlaisella muotoilulla kannattaakin tässä vaiheessa heittää romukoppaan ja lähteä rohkeasti ajattelemaan aterinta ja sen käyttötarkoitusta täysin epätavallisesta näkökulmasta.

Tässä tehtävässä kannattaakin aivopähkinää lähteä ratkaisemaan avoimilla kysymyksillä kuten “mitä syön?” sekä “miten syön?”. Miellekarttojen ja luonnosten kautta työ alkaa avautumaan uudenlaisella tavalla ja saa kiinnostavia ulottuvuuksia sekä inspiraatiota. Tämä tehtävä tarvitsee avautuakseen luonnoksia ja miellekarttaa, jotta haasteeseen pääsee paremmin käsiksi.

Muotoilu

Muotoilun ennakkotehtävänä on tänään yksi isompi kokonaisuus, jossa suunnitellaan omavalitsemaan harrastukseen sopivaa välinettä.

Tehtävien arvosteluperusteissa korostetaan tulkintakykyä ja ilmaisutaitoa.

Tehtäviä analysoi Tehon vastaava opettaja, muotoilija ja taiteen maisteri Eeva Jokinen!

Eeva Jokinen

TEHTÄVÄ: HARRASTUS

Tehtäväohje

Tutustu johonkin harrastukseen. Suomenkielinen Wikipedia kuvaa harrastusta näin:

“Harrastus on säännöllisesti harjoitettua vapaa-ajan toimintaa, jonka tarkoituksena on rentouttaa ja tuottaa mielihyvää. […] Tyypillisiä harrastuksia ovat esimerkiksi keräily, nikkarointi, askartelu, urheilu, musiikki, pelaaminen ja lukeminen. Harrastaminen voi johtaa jonkin hyödyllisen tiedon, taidon tai kokemuksen hankkimiseen ja karttumiseen.”

TAUSTATUTKIMUS. Etsi vähintään kolmesta eri lähteestä tietoa valitsemastasi harrastuksesta. Lähteenä voi käyttää esimerkiksi verkkosivuja, media-aineistoja (videot, podcastit jne.), harrastajien haastattelua, sekä omaa kokemustasi. Kirjoita tekemäsi tutkimuksen perusteella noin puolen sivun mittainen kuvaus harrastuksesta. Lisäksi tekstin oheen voi liittää valokuvia. Merkitse lähteet tekstin loppuun.

SUUNNITTELU. Suunnittele taustatutkimuksen perusteella harrastukseen sopiva väline tai tuote tai harrastusta kuvaava teos. Tee välineestä, tuotteesta tai teoksesta kaksi värillistä kuvaa, joista yhdessä kuvaat pelkän välineen, tuotteen tai teoksen, ja toisessa esität sen käytössä, esimerkiksi osana tilannetta tai toimintaa. Tee kuvat maalaamalla, piirtämällä, tai kollaasina. Voit käyttää esimerkiksi vesi-, peite- tai öljyvärejä, tusseja, puuvärejä, liituja, musteita, itse värittämiäsi sekä valmiita papereita.  Kuvia ei saa tehdä tietokoneella eikä digitaalisilla työkaluilla. Lopuksi valokuvaa suunnitelmat hyvässä valaistuksessa.

ESITTELY. Kirjoita korkeintaan puolen sivun mittainen teksti, jossa kuvailet, miten suunnittelemasi väline, tuote tai teos pohjaa taustatutkimukseen ja miten se liittyy harrastukseen. Voit esimerkiksi kertoa, mihin välinettä käytetään, miten tuote sopii harrastukseen tai miten teos kuvaa harrastusta.

Tehtävän palautus

Tee kokonaisuudesta tietokoneella yksi tiedosto seuraavasti:

Osa 1, jossa taustatutkimuksen perusteella esittelet valitsemasi harrastuksen. Anna tekstille otsikoksi harrastuksen nimi. Osan laajuus korkeintaan 1 sivu.

Osa 2, jossa valokuvina suunnittelemasi väline, tuote tai teos yksinään ja käytössä. Osan laajuus korkeintaan 2 sivua.

Osa 3, jossa kuvailet, miten suunnittelemasi väline, tuote tai teos liittyy harrastukseen. Osan laajuus korkeintaan puoli sivua.

Sommittele sivut tietokoneen ruudulta katseltaviksi.

Tallenna tiedosto PDF-muodossa ja nimeä se sukunimesi-etunimesi.PDF

Tehtävässä arvioidaan

Tulkintakykyä. Arvioinnin perusteena kyky poimia taustatutkimuksesta havainto tai havaintoja suunnittelun lähtökohdaksi.

Ilmaisutaitoa. Arvioinnin perusteena kyky ilmaista tehtävässä pyydetyt visuaaliset ja kirjalliset osat selkeästi ja vakuuttavasti.

Lisäksi tehtävän arvioinnissa voidaan huomioida korkeatasoinen taiteellinen ja tekninen ilmaisu sekä suunnitellun välineen, tuotteen tai teoksen idean korkea taso.

Opettaja Eevan kommentit:

Muotoilun ennakkotehtävä on tänäkin vuonna yksi, monta osaa sisältävä kokonaisuus. Nyt suunnitellaan johonkin harrastukseen sopiva väline tai tuote tai harrastusta kuvaava teos. Saat valita harrastuksen itse, mutta sinun pitää perehtyä aiheeseen ja tehdä valitsemastasi aiheesta noin puolen sivun mittainen taustatutkimus, jossa voit käyttää viestisi tukena myös valokuvia. Tutkimuksessa käyttämäsi lähteet pitää mainita, joten kannattaa myös vertailla eri lähteitä miettiä mitkä vaikuttavat lähteinä kiinnostavimmilta ja luotettavimmilta. 

Kannattaa ehdottomasti valita jokin harrastus johon sinulla on jonkinlainen suhde. Ei ehkä oman harrastuneisuuden takia, mutta jokin side jonka avulla tiedät harrastuksesta yleistietoa enemmän ja pystyt arvioimaan, minkälainen uusi tuote voisi olla toiminnassa jollain tavalla merkityksellinen/hyödyllinen/kiinnostava. Harrastus itsessään voi olla melkein mitä vaan, kunhan siihen liittyy jonkinlainen toisteinen asian pariin hakeutuminen. 

Yhtenä arviointiperusteena on kyky poimia taustatutkimuksesta havainto tai havaintoja suunnittelun lähtökohdaksi. Tämä tarkoittaa, että suunnittelemasi tuotteen, välineen tai teoksen pitäisi pohjautua tekemääsi taustatutkimukseen ja näin liittyä olennaisesti harrastukseen. Tuotteen ei siis tarvitse olla merkittävällä tavalla uudenlainen tai keksimällä keksitty, vaan sen pitäisi aidosti liittyä harrastuksen parissa toimimiseen. Jos teet teoksen, sen pitäisi kuvata harrastusta teoksen muodossa, eli ehkä jotenkin kiteyttää sen, mikä harrastuksessa on merkityksellistä.

Taustatutkimuksessa kannattaa kysyä itseltään kysymyksiä jotka voisivat paljastaa näitä ehkä piilossakin olevia merkityksiä: Miksi juuri tämä harrastus on sinulle merkityksellinen? Mikä sen maailmassa tai toteuttamisessa viehättää juuri sinua? Millaisia välineitä/tuotteita harrastuksessa käytetään? Miten ne toimivat? 

Taustatutkimuksen jälkeen sinua pyydetään suunnittelemaan harrastukseen sopiva väline, tuote tai teos. Sinua pyydetään esittämään ideasi kahdella värillisellä kuvalla, joista yhdessä kuvaat pelkän välineen, tuotteen tai teoksen, ja toisessa esität sen käytössä, esimerkiksi osana tilannetta tai toimintaa. Ensimmäisessä kuvassa tuotetta voi tarkastella lähempää ja voit esitellä sen eri toimintoja, materiaaleja ja muodonantoa. Toisessa kuvassa olisi hyvä näyttää miten tuote palvelee harrastusta, muuttaen sitä tai tehden siitä sujuvampaa/parempaa. Ensimmäisessä kuvassa itse tuote on pääosassa, toisessa sen mahdollistama toiminta. Kannattaa luonnostella useita versioita siitä, millaista kuvakulmaa ja perspektiiviä jälkimmäisessä kuvassa hyödyntää, jotta saa mahdollisimman hyvin välitettyä suunnitellut välineen, tuotteen tai teoksen mahdolliset toiminnallisuudet.

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä on mahdollisuus päästä esittämään omaa ajatusprosessiaan tekstillä. Tekstiosuutta ei kannata jättää viime tinkaan, vaan kannattaa tuoda esiin omaa ajatusprosessia: miksi juuri tällainen tuote juuri tähän harrastukseen? Mikä sai sinut valitsemaan juuri tämän harrastuksen, minkä ongelman suunnittelemasi tuote tai väline ratkaisee ja miten se muuttaa harrastamisen kokemusta?

Visuaalisen viestinnän muotoilu

Visuaalisen viestinnän muotoilun ennakkotehtävissä pohditaan yhteiskunnallista epäkohtaa ja luodaan siihen kantaaottava visuaalinen kampanja.

Arviointiperusteissa painotetaan ideointia, omaperäisyyttä, viestivyyttä sekä visuaalista esitystapaa.

Tehtäviä analysoi Teho-Opiston vastaava opettaja, taiteen maisteri ja muotoilija Laura Aalto-Setälä!

Laura Aalto-Setälä

TEHTÄVÄ 1: MUUTOS

Mikä on mielestäsi merkittävä yhteiskunnallinen epäkohta, johon haluaisit vaikuttaa?

Esittele ilmiötä lyhyessä tekstissä (noin 500 merkkiä). Mieti oivaltavia tapoja viestiä epäkohdasta määrittelemällesi kohdeyleisölle visuaalisesti.

Tuota ideoistasi joukko luonnoksia. Kehitä yksi ideoista valmiiksi visuaaliseksi konseptiksi, ja esittele se kolmessa erilaisessa viestintäympäristössä.

Arviointiperusteet: Sisällölliset ideat, oivaltavuus, omaperäisyys, viestivyys, visuaalinen esitystapa

Tekninen toteutus:

Jokainen tehtävän osa palautetaan omana yksisivuisena PDF-tiedostonaan (vaaka A4). Mikäli konseptiin kuuluu myös liikkuvaa kuvaa tai ääntä, voit sisällyttää Youtube- tai Vimeo-linkin sivuille 3–5.

Mikäli teet ennakkotehtävän visuaaliset osat käsin, valokuvaa tai skannaa ne ja palauta PDF-muodossa. Ilmiön lyhyt kuvaus kirjoitetaan tietokoneella ja tallennetaan PDF-muotoon.

  • Sivu 1. Teksti
  • Sivu 2. Luonnokset
  • Sivu 3. Viestintäympäristö A
  • Sivu 4. Viestintäympäristö B
  • Sivu 5. Viestintäympäristö C

Opettaja Lauran kommentit:

Aallon visuaalisen viestinnän ennakkotehtävä on jälleen kerran laaja konseptointia ja visuaalista viestintää yhdistävä kokonaisuus! Tänä vuonna teema on hyvin vähän rajattu, mikä toisaalta päästää mielikuvituksen vapaaksi, toisaalta pakottaa valitsemaan konseptiin aivan kaiken itse. Tarkoitus on tuoda omaa ajattelua ja kiinnostuksen kohteita esiin suunnittelemalla, millaiseen yhteiskunnalliseen epäkohtaan haluaisi itse vaikuttaa. Palautettava työ on siis ikään kuin tämän aiheen kampanjan konseptisuunnitelma, jossa esitellään, mistä on kyse ja miten siitä viestittäisiin.

Tässä tehtäväkokonaisuudessa konseptointiin eli epäkohdan valintaan kannattaa käyttää paljon aikaa. Epäkohdan ideoiminen kunnolla kannattaa, koska silloin todennäköisesti löytää sellaisen asian, jota muut eivät ole keksineet käsitellä. Aiheen valinnassa kannattaa olla toki ajan hermolla, mutta ei liian: paljon juuri nyt keskustelua herättävät mahdolliset epäkohdat koronarokotteista, -maskeista tai -passeista saattavat olla turhankin toistuvia teemoja, joita suosittelisin välttämään. Hyvin rajattua aihe on sellainen, että se on riittävän tarkka. ’Yksinäisyys’ ei esimerkiksi ole riittävän tarkka, sen sijaan ’korkeakouluopiskelijoiden yksinäisyys, kun opetus on vain etäkursseina’ olisi jo sellainen aihe, jolla on riittävän tarkka fokus ja selkeästi määritelty ongelma.

Kannattaa miettiä paitsi itse epäkohtaa, myös sitä, mitä haluat siitä viestimällä sanoa. Onko tarkoitus lisätä tietoisuutta ongelmasta vai ratkaista sitä? Molemmat toimivat, tärkeintä on tehdä itselleen mahdollisimman tarkka konsepti siitä, mitä ja kenelle tässä ”epäkohtakampanjassa” viestitään. Huomaa myös, että se, kenelle kampanja on suunnattu vaikuttaa siihen, minkälaisia viestintäkeinoja kannattaa käyttää. Eläkeläiset liikkuvat eri paikoissa ja sovelluksissa kuin teinit, eivätkä samat viestintävälineet tavoita kaikkia.

Tekstiin kannattaa myös panostaa. Luetuta tekstisi perheenjäsenilläsi tai ystävilläsi, ja kysy, miten he ymmärtävät ideasi. Paras on, jos saat tekstin lukijaksi jonkun sellaisen, jolle et ole puhunut ideastasi aiemmin. Silloin saat luotettavaa palautetta siitä, onko kirjallinen esityksesi riittävän selkeää.

Tässä pyydetään useita luonnoksia samasta aiheesta, ja yksi ideoista kehitetään valmiiksi konseptiksi. Tarkoitus on nähdä prosessia: raatia kiinnostaa, kuinka monipuolista on luonnosvaiheen ideointisi, ja minkälaisesta joukosta ideoita pääset valitsemaan, ja myös miksi juuri kyseisen idean. Koska konseptin käyttötarkoitus ja muoto on jätetty hyvin vapaasti päätettäväksi, voi valmis visuaalinen konsepti sisältää hyvin erilaisia tapoja, mutta yleisesti kannattaa miettiä, että konseptilla olisi tunnus (logo), yhtenäinen värimaailma, yhtenäinen kuvitusilme. Myös taittoon ja fonttien valintaan kannattaa panostaa. Oli oma konsepti millainen tahansa, tärkeää on, että kohderyhmän edustaja tunnistaa viestintämuodon kuuluvan samaan kampanjaan, näkee hän sen missä tahansa kolmesta viestintäympäristöstä. Viestintäympäristö voi olla fyysinen tai virtuaalinen, vain oma mielikuvitus on rajana!

henkilö maalaa

Kuvataidekasvatus

Kuvataidekasvatuksen ennakkotehtävissä pohditaan tänä vuonna aihetta ‘viesti tuntemattomaan’. Hakijalta odotetaan visuaalista ja käsitteellistä ajattelua sekä toimivaa taiteellista toteutusta.

Palauta kukin työ yhtenä tiedostona tai videolinkkinä. Palauta yhteensä 3 tiedostoa tai linkkiä.

Tehtäviä analysoi Tehon vastaava opettaja, taiteen maisteri ja kuvataiteilija Heini Lindvall!

Heini Lindvall

TEHTÄVÄ 1: VIESTI TUNTEMATTOMAAN

Viesti tuntemattomaan

Mikä on meille tuntematonta?

Millaisen viestin lähettäisit tuntemattomalle?
Miten viestiä tuntemattomaan?

Pohdi annettua aihetta. Tee kolme työtä, jotka muodostavat kokonaisuuden. Nimeä työsi.

Toteutustapa 

Töiden toteutustapa on vapaa (esim. kuva, video, ääni, peli, installaatio, performanssi). 

Kuvien hyväksyttävät tallennusmuodot ovat JPEG tai PDF. Kuvatiedoston enimmäiskoko on 5 Mt. 

Videopalautus tulee olla katsottavissa verkkosivulla, johon jaat linkin. Palauta linkki ja mahdollinen salasana PDF-dokumenttina. Videon enimmäiskesto on 1 min.

Interaktiivisen toteutuksen (esim. ohjelma, peli) idean täytyy välittyä yhdessä minuutissa. Toteutusten täytyy olla käyttöjärjestelmäneutraaleja.

Arviointiperusteet 

Kolmen työn kokonaisuuden arvioinnissa kiinnitetään huomiota:

  • viestin välittymiseen
  • aiheen pohdinnan välittymiseen
  • taiteellisen toteutustavan osuvuuteen

.

Opettaja Heinin kommentit:

Aallon kuvataidekasvatuksen ennakot ovat olleet jo pitkään kolmen tehtävän kokonaisuus. Aihe on usein sellainen, joka mahdollistaa monenlaiset tulkinnat, kuten tänäkin vuonna kun aiheena on “viesti tuntemattomaan”. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota viestin ja aiheen pohdinnan välittymiseen sekä taiteellisen toteutustavan osuvuuteen. Omia aihevalintoja kannattaa siis miettiä tarkkaan ja sitä, minkälaisia visuaalisia ilmaisukeinoja käyttää ideansa esiintuomisessa. Ideoinnissa kannattaa pyrkiä olemaan ennakkoluuloton ja kritiikitön ja listata kaikki ajatukset ylös. Aiheen välittyminen katsojalle on tärkeää, joten ideoitaan ja luonnoksiaan kannattaa tarkastella kriittisesti: ymmärtäisikö sellainen ihminen työn idean, jolle sitä ei pääse selittämään?

Aallon kuvataidekasvatuksen ennakkotehtävien tarkoituksena ei ole pelkästään selvittää hakijan teknisiä taitoja kuvantekijänä, vaan visuaalisten ilmaisukeinojen hallintaa ja käsitteellistä ajattelua aiheen ympärillä. Opiskelemaan halutaan opiskelijoita, joilla on ideoita, ajatuksia ja intohimoa kuvataidetta kohtaan sekä kykyä kyseenalaistaa ja ottaa kantaa. Tämän vuoksi kuvataidekasvatuksen tehtävänannot ovat usein monitulkintaisia.

Töiden toteutustapa on hyvin vapaa. Kannattaa kuitenkin pysytellä omissa vahvuuksissa ja valita niiden sisällä tekniikka sen mukaan, mikä palvelee parhaiten omaa ideaa.

Tehtävänannossa pyydetään, että töistä muodostuisi kokonaisuus. Kokonaisuuden voi toteuttaa monella tavalla: Aihevalinnoissa voi olla jotakin sellaista, mikä tekee töistä yhteneväiset teemoiltaan. Toisaalta sarjallisuutta voi myös toteuttaa puhtaasti visuaalisin keinoin. Jos valitsee nivoa työt kokonaisuudeksi teeman avulla, niin kannattaa kuitenkin varmistaa että sarja ei ole aiheen käsittelyltä liian toisteinen.

Viimeisenä työt pyydetään myös nimeämään. Tämä mahdollistaa sen, että nimen ja kuvan/teoksen yhteistyönä katsojalla saattaa herätä vieläkin syvällisempi tulkinta työn aiheesta. Nimetessään ei siis kannata olla liian alleviivaava: Katsoja näkee teoksen, mitä lisäarvoa teksti tuo?

muoti

Muoti

Muodin ennakkotehtävissä perehdytään kuosin tekoon, suunnitellaan kymmenen asukokonaisuuden mallistoa sekä suunnitellaan käyttäjälähtöinen vaate tai asuste.

Palauta kukin tehtävä yhtenä PDF-tiedostona. Palauta yhteensä 3 PDF-tiedostoa.

Tehtäviä arvioi Tehon opettaja ja vaatetusalan taiteen maisteri Katja Palomaa!

Katja Palomaa

TEHTÄVÄ 1: KUOSI

Tutustu 80-luvulla vaikuttaneen italialaisen Memphis-ryhmän suunnittelijoihin ja heidän töihinsä. Havainnoi muotoja, materiaaleja, värejä, pintastruktuureja sekä sommittelua. Hyödynnä havaintojasi ja tee oma tulkintasi Memphis-ryhmän inspiroimana. Suunnittele painokuosi (jatkuva/toistuva kuvio) vaatetustarkoitukseen ja luo sille kaksi (2) toisistaan huomattavasti poikkeavaa väritystä. Piirrä ja maalaa kumpikin väritys kuosista omalle A3 paperille. Lisäksi suunnittele vaate tai asukokonaisuus, jossa käytät suunnittelemaasi kuosia. Kuvaa vaate ihmisen päällä A3-paperiarkille.

Skannaa tai kuvaa tekemäsi kolme A3 arkkia ja tee niistä PDF-tiedosto. Kiinnitä huomiota kuvien laatuun ja väriin, jotta alkuperäinen suunnittelutyösi toistuu mahdollisimman hyvin.

Toimita tehtävä PDF-tiedostona Opintopolkuun. Palauta kukin tehtävä yhtenä PDF-tiedostona. Palauta yhteensä 1 PDF-tiedosto / tehtävä. Nimeä tiedosto: sukunimi-etunimi-kuosi.pdf. Tarkasta tiedostojen toimivuus, sillä puutteellisia hakemuksia ei arvioida.

Toteutustapa: Koko A3, väritehtävä, piirtäen, maalaten tai kollaasitekniikalla (ei digitaalisia menetelmiä)

Arviointiperusteet: Idearikkaus, värin ja pinnan käyttö, sommittelu, painokuosin käyttö ja käytettävyys vaatetuksessa.

Opettaja Katjan kommentit:

Kuosin suunnittelu on tyypillinen tehtävä Aallon muodin ennakkotehtävissä joka vuosi. Tässä tehtävässä hakija pääsee esittelemään luovuuttaan ja taiteellista ilmaisuaan kuosisuunnittelun muodossa.  Tehtävänä on inspiroitua italialaisen Memphis-ryhmän töistä ja tyylistä ja sen pohjalta suunnitella vaatetuksessa käytettävä painokuosi kahdessa eri värityksessä.

Tehtävänannossa mainittu taiteellinen ryhmä on hyvä referenssi siitä, mitä tässä tehtävässä haetaan. Kannattaakin tutustua huolella edellä mainitun suunnittelijakollektiivin tuotoksiin ja ammentaa inspiraatiota kuosiin heidän töistään. Oleellista on miettiä mikä on ominaista juuri näille taiteilijoille ja suuunnittelijoille ja miten erilaiset muodot, materiaalit, värit tai pintastruktuurit näkyvät ja toistuvat heidän töissään ja ideoida tämän pohjalta oma painokuosi.

Painokuosia suunniteltaessa on oleellista miettiä kuosin jatkuvuus, kuvioiden sommittelu sekä rytmitys isommalla pinnalla. Tehtävänannossa painotetaankin jatkuvan/toistuvan kuvion merkitystä ja tässä kannattaa miettiä tarkkaan miten painokuosin raportti toistuu ja esittää se myös toistuvasti.

Tehtävässä pyydetään kahta värillistä versiota samasta painokuosista ja että kuosin värien välille syntyy selkeä ero. Kannattaa siis miettiä miten samaa ideaa voi varioida värien avulla. Värivalinnat kuosisuunnittelussa ovat tärkeässä roolissa, ja tässä tehtävässä kannattaakin keskittyä kiinnostavien värimaailmojen luomiseen.

Tehtävään kuuluu myös vaatteen/asukokonaisuuden suunnittelu. Myös tähän osaan tehtävässä kannattaa panostaa, sillä tässä sinulla on mahdollisuus esitellä luovuuttasi vaatesuunnittelun näkökulmasta. Kannattaa miettiä miten painokuosi toimii parhaalla mahdollisella tavalla asukokonaisuudessa/vaatteessa, miten ja missä koossa kuosi toistuu vaatteessa ja millaisesta vaatteesta on kyse. Erityishuomiota kannattaa kiinnittää myös siihen, miten esität ideasi kiinnostavasti, visuaalisesti ja mahdollisimman informatiivisesti.

TEHTÄVÄ 2: MALLISTO

Suunnittele kymmenen asukokonaisuuden vaatemallisto, jonka lähtökohtana ja inspiraationa käytät valitsemaasi elokuvaa. Hyödynnä mallistossa elementtejä esimerkiksi elokuvan puvustuksesta, visuaalisesta maailmasta tai tunnelmasta.

Kuvaa mallistosi asukokonaisuudet ihmisen päällä A2-paperiarkille.

Skannaa tai kuvaa tekemäsi A2 arkki ja tee siitä PDF tiedosto. Kiinnitä huomiota kuvien laatuun ja väriin, jotta alkuperäinen suunnittelutyösi toistuu mahdollisimman hyvin. Lisäksi kirjoita kaksi lausetta, missä kerrot mitä elokuvaa olet käyttänyt inspiraation lähteenä ja mitä vaikutteita olet elokuvasta poiminut.

Toimita tehtävä PDF-tiedostona Opintopolkuun. Palauta yhteensä 1 PDF-tiedosto / tehtävä. Nimeä tiedosto: sukunimi-etunimi-mallisto.pdf. Tarkasta tiedostojen toimivuus, sillä puutteellisia hakemuksia ei arvioida.

Toteutustapa: Koko A2, väritehtävä, vesi- tai peitevärit tai tussit (ei digitaalisia menetelmiä)

Arviointiperusteet: Ideointikyky, mallistokokonaisuuden hahmottaminen, vaatteellinen ajattelu

Opettaja Katjan kommentit:

Tässä tehtävässä hakija pääsee esittelemään luovuuttaan mallistosuunnittelussa. Myös mallistotehtävä on toistuva tehtävätyyppi Aallon muodin ennakkotehtävissä. Tehtävässä oleellista on mallistokokonaisuuden hahmottaminen ja vaatteellinen ajattelu. Tämä kymmenen asukokonaisuuden mallisto ilmentää hakijaa suunnittelijana ja tiivistää juuri sinun näkemyksesi muodista.

Malliston inspiraationa toimii vapaavalintainen elokuva, jonka visuaalisesta maailmasta, puvustuksesta tai tunnelmasta voi ammentaa inspiraatiota malliston suunnitteluun. On hyvä tiedostaa, että tässä tehtävässä ei suunnitella uutta puvustusta elokuvaa varten, vaan vaatemallisto jollekin käyttäjäryhmälle elokuvasta inspiroituneena.

Tehtävässä kannattaa muistaa, että mallisto on yhtenäinen ja looginen, mutta samalla kiinnostava kokonaisuus, jossa on sopivasti variaatiota. Malliston suunnittelussa on tärkeää huomioida, miten asukokonaisuudet täydentävät toisiaan kiinnostavasti ja miten asukokonaisuuksissa on sopivasti vaihtelua, mutta myös yhteneväisyyttä. Asukokonaisuus voi käsittää niin erilliset yläosat ja alaosat, mutta asukokonaisuus voi koostua myös yhdestä vaatekappaleesta.

Tehtävässä saat myös sanallistaa inspiraationlähteesi ja ideasi kahdella lauseella. Kaiken kaikkiaan tässä tehtävässä hakija pääsee tuomaan esille persoonallisia ideoitaan, tyyliään ja luovuuttaan suunnittelijana, mutta samalla tehtävässä mitataan konseptuaalista ymmärrystä ja mallistokokonaisuuden hahmottamista.

TEHTÄVÄ 3: KESTÄVÄN KEHITYKSEN TAVOITTEET – Minkälaista suunnittelua yhteiskunnassamme tarvitsemme?

Pohdi miten voisit vaatesuunnittelun keinoin vaikuttaa yhteiskuntamme ajankohtaisiin haasteisiin. Valitse jokin Yhdistyneiden Kansakuntien kestävän kehityksen tavoitteista. Löydät tavoitteet nettisivuilta: https://www.ykliitto.fi/yk-teemat/kestavan-kehityksen-tavoitteet. Tutustu valitsemaasi tavoitteeseen.

Valitse käyttäjä tai käyttäjäryhmä, jolle suunnittelet vaatteen tai asusteen. Ota selvää käyttäjästä. Voit esimerkiksi haastatella tai havainnoida käyttäjää tai etsiä tietoa käyttäjäryhmästä. Vaatteen tai asusteen tulee jollain tavalla vastata valitsemaasi kestävän kehityksen tavoitteeseen.

Kuvaa suunnittelemasi vaate tai asuste ihmisen päällä edestä ja takaa A3-paperiarkille.

Kuvaile viidellä lauseella valitsemasi kestävän kehityksen tavoite sekä käyttäjäsi ja käyttötarve. Perustele tekemäsi suunnitteluvalinnat saatuun tietoon pohjautuen.

Skannaa tai kuvaa tekemäsi A3 arkki ja tee siitä PDF-tiedosto. Liitä PDF-tiedostoon viiden lauseen tekstisi. Kiinnitä huomiota kuvien laatuun ja väriin, jotta alkuperäinen suunnittelutyösi toistuu mahdollisimman hyvin.

Toimita tehtävä PDF-tiedostona Opintopolkuun. Palauta yhteensä yksi PDF-tiedosto / tehtävä. Nimeä tiedosto: sukunimi-etunimi-tavoitteet.pdf. Tarkasta tiedostojen toimivuus, sillä puutteellisia hakemuksia ei arvioida.

Toteutustapa: Koko A3, väritehtävä, vesi- tai peitevärit tai tussit, (ei digitaalisia menetelmiä)

Arviointiperusteet: Luovuus, toiminnallisuus, empatiakyky, taustatiedon hyödyntäminen ja käyttäjän huomioiminen suunnittelussa.

Opettaja Katjan kommentit:

Tässä tehtävässä hakija pääsee pohtimaan ja ottamaan kantaa vaatesuunnittelun ja kestävän kehityksen näkökulmasta erilaisiin ajankohtaisiin haasteisiin maailmassa ja miettimään miten vaatesuunnittelun keinoin näihin haasteisiin voitaisiin löytää ratkaisuja.

Ennen tehtävän aloittamista kannattaakin huolellisesti miettiä mihin käyttötarkoitukseen suunnittelet vaatteen/asusteen ja kuka on tuotteen käyttäjä. Kuten tehtävänannossa mainitaan, voit haastatella valitsemaasi kohderyhmän henkilöä ja kartoittaa millaisia vaatimuksia vaatteelle on jossakin tietyssä käyttötilanteissa ja mitä ovat ne tilanteet, haasteet, toimintatavat tai aktiviteetit, jossa vaatetta käytetään.

Suunnittelussa kannattaa miettiä vaatetta toiminnallisesta näkökulmasta visuaalisuuden lisäksi. Tehtävässä pyydetään sanallistamaan viidellä lauseella käyttäjä ja vaatteen käyttötarve sekä perustelemaan tekemäsi suunnitteluvalinnat saatuun tietoon pohjautuen. Suunnitteluvalintoja ovat mm. materiaalivalinnat, vaatteen leikkaukset ja muut kaavoitukselliset valinnat ja toiminnallisiin yksityiskohtiin, kuten taskuihin ja kiinnityksiin liittyvät valinnat. Tässä tehtävässä tärkeintä onkin miettiä minkälaisiin tarpeisiin tai haasteisiin vaatteita suunnitellaan ja miten vaatesuunnittelun avulla voidaan löytää ratkaisuja näihin erilaisiin ongelmiin tai haasteisiin kestävän kehityksen näkökulmasta.


Muiden luovien alojen hakukohteiden ennakkotehtävät

Aalto-yliopiston lisäksi moni muukin taidealojen hakukohde sisältää valintaa karsivat ennakkotehtävät. Tarjoammekin useista näistä yksilöidyt analyysit helpottamaan tehtävien tekoa! Klikkaa alta itsesi muiden hakukohteiden tietoihin, sekä vuoden 2022 analyyseihin!

Kuva: Aalto University/Mikko Raskinen