Näillä töillä Katja pääsi Aalto-yliopistoon!
Katso kuvat!
MICHAEL WALDEN
31. HEINÄKUUN 2025
Aalto-yliopiston Muotoilun opiskelupaikasta haaveillut Katja on hyvä esimerkki siitä, että koskaan ei kannata luovuttaa. Unelmien opiskelupaikan ovet aukesivat kolmannella hakukerralla loistavin pistein! Annetaanpa Katjan itsensä kertoa pääsykoekokemuksistaan, pääsykoetöistään sekä harjoittelusta Teho-Opiston valmennuskursseilla!

Katja Heikkilä
Moi! Olen Katja, 26v, alun perin Oulusta, mutta olen asunut nyt viimeiset pari vuotta Helsingissä. Valmistuin vuonna 2022 Oulun konservatoriosta ammattimuusikoksi, pääaineenani pop/jazz-piano. En kuitenkaan nähnyt musiikkialaa ainoana urapolkuna, ja minulla on jo pitkään ollut haave opiskella yliopistossa luovalla alalla. Tulen taiteellisesta perheestä, joten monipuolinen luova tekeminen on ollut osa elämääni pienestä pitäen. Sen takia ns.alanvaihto tuntui tosi luontevalta. Aluksi ajattelin hakea graafiseen suunnitteluun, mutta lopulta päätin hakea muotoiluun
Muotoilu on tulevaisuuden ala, joka elää ja hengittää jatkuvasti ajassa ja nykytrendeissä reagoiden ympäröivän maailman muutoksiin. Se tarjoaa mahdollisuuden jättää oman kädenjälkensä maailmaan ja vaikuttaa merkityksellisiin asioihin. Työnkuva on projektiluontoista, ihmisläheistä ja monipuolista. Se on juuri sellaista, missä viihdyn. Koen, että muotoilijana pääsen hyödyntämään sekä luovuuttani että ongelmanratkaisukykyäni ja samalla työskentelemään erilaisten ihmisten ja näkökulmien parissa. Minua motivoi ajatus siitä, että muotoilulla voi parantaa arkea, tuoda esiin piilossa olevia tarpeita ja luoda tulevaisuuden kestävämpiä ratkaisuja
Aalto-yliopisto Muotoilu pääsykokeet 2025
Tehtävänannot eivät tänä vuonna yllättäneet, sillä olin jo etukäteen perehtynyt aiempien vuosien kokeisiin ja olin ollut mukana myös viime vuoden pääsykokeissa. Taustatyön ja harjoittelun kautta huomasin, että tietyt teemat ja tehtävätyypit toistuvat vuodesta toiseen. Olin harjoitellut näitä useamman vuoden ajan, joten minulla oli selkeä käsitys siitä, millaisia ratkaisuja voisin tehdä. Vuosien harjoittelun tuloksena minulle on muodostunut melko selkeä kädenjälki ja uskalsin myös tuoda omaa persoonallisuuttani tehtäviin. Koen sen tärkeäksi sillä erottuu joukosta, kun uskaltaa näyttää kuka on. Autenttisuus ja omaperäisyys on minulle tosi tärkeää. Olen luonteeltani myös vähän vekkuli ja minulla on aina pilkettä silmäkulmassa. Sekin välittyi tänäkin vuonna töistäni. Pääsykoetöissäni tekninen täsmällisyys kohtasi hallitun kaaoksen..

Muotoilu Pääsykokeet tehtävä 1. "Värikkäät välineet"
Tehtävän kuvaus:
Sinulla on mukanasi erilaisia valintakoetehtävien tekemiseen tarkoitettuja työvälineitä. Valitse näistä työvälineistä viisi ja asettele ne sommitelmaksi ja maalaa ja/tai piirrä sommitelmasta värillinen kuva. Seuraavaksi, suunnittele ja toteuta kolmivärinen kuviollinen pinta, käyttämällä suunnittelun lähtökohtana tekemääsi kuvaa. Valitse kolme väriä niin, että tunnelmasta tulee erilainen kuin ensimmäisessä kuvassa. Tee pinta maalaamalla, piirtämällä ja/tai kollaasina. Toteuta sekä kuva että pinta yhdelle A3-kokoiselle paperille.
Sinulla on mukanasi erilaisia valintakoetehtävien tekemiseen tarkoitettuja työvälineitä. Valitse näistä työvälineistä viisi ja asettele ne sommitelmaksi ja maalaa ja/tai piirrä sommitelmasta värillinen kuva. Seuraavaksi, suunnittele ja toteuta kolmivärinen kuviollinen pinta, käyttämällä suunnittelun lähtökohtana tekemääsi kuvaa. Valitse kolme väriä niin, että tunnelmasta tulee erilainen kuin ensimmäisessä kuvassa. Tee pinta maalaamalla, piirtämällä ja/tai kollaasina. Toteuta sekä kuva että pinta yhdelle A3-kokoiselle paperille.
Katjan kommentit:
Eka tehtävä tuntui mukavan rennolta tavalta aloittaa pääsykokeet. Käytin alussa hetken aikaa tehtävän pohtimiseen ja siihen mitä siinä oikeasti pyydetään. Halusin tehdä työstäni selkeän, mutta samalla sellaisen, että siinä näkyy oma kädenjälkeni ja tekemisen analysointi ja ajattelu. Valitsin välineiksi sellaiset, joissa on erilaisia pintoja ja muotoja, jotta saisin sommitelmaan vaihtelua. Tein värillisen kuvan keltaiselle paperille ja piirsin violetilla vahaliidulla työvälineet, jolloin pinnan rosoisuus ja liidun pehmeä jälki toivat kuvaan elävyyttä. Värimaailmassa hain rohkeasti vastavärien kontrastia. Tehtävässä keskityin rajatun sommitelman lisäksi siihen, miten valo osuu välineisiin ja kuinka siitä saisi järkevän ja elävän. Halusin myös, että asetelma ja sommitelma olisi harkittu eikä pelkkä suoraviivainen rivi välineitä.
Eka tehtävä tuntui mukavan rennolta tavalta aloittaa pääsykokeet. Käytin alussa hetken aikaa tehtävän pohtimiseen ja siihen mitä siinä oikeasti pyydetään. Halusin tehdä työstäni selkeän, mutta samalla sellaisen, että siinä näkyy oma kädenjälkeni ja tekemisen analysointi ja ajattelu. Valitsin välineiksi sellaiset, joissa on erilaisia pintoja ja muotoja, jotta saisin sommitelmaan vaihtelua. Tein värillisen kuvan keltaiselle paperille ja piirsin violetilla vahaliidulla työvälineet, jolloin pinnan rosoisuus ja liidun pehmeä jälki toivat kuvaan elävyyttä. Värimaailmassa hain rohkeasti vastavärien kontrastia. Tehtävässä keskityin rajatun sommitelman lisäksi siihen, miten valo osuu välineisiin ja kuinka siitä saisi järkevän ja elävän. Halusin myös, että asetelma ja sommitelma olisi harkittu eikä pelkkä suoraviivainen rivi välineitä.
Pintasarjan tekeminen jäi viime minuuteille. Nappasin luonnospaperin ja minuutissa sarja oli syntynyt. Pintasarja tuli aika intuitiivisesti ja hieman paniikissa. Mietin siinä kolmiulotteisuutta ja sommitelmaa. Värillinen kuva on sommitelmaltaan tosi staattinen joten ideana oli luoda dramaattista dynamiikkaa pintasarjaan. Kuvat täydentävät toisiaan ja ovat myös sopivasti erilaisia. Olen kokonaisuuteen todella tyytyväinen. Ymmärsin tehtävänannon hyvin ja onnistuin yhdistämään teknisen tarkkuuden ja vapaamman, luovan ilmaisun. 10/10, jee!

Katjan pisteet: 10/10
Muotoilu Pääsykokeet tehtävä 2. "Mitoista malliksi"
Tehtävän kuvaus:
Tehtävään liittyvänä aineistona jaetaan tekninen piirustus. Toteuta kartongista leikkaamalla ja liimaamalla kuvan mukainen kappale. Kappaleen valmistelussa saa käyttää tarpeen mukaan esimerkiksi saksia, katkoteräveistä (“mattoveistä”) ja viivoitinta sekä liimaa ja teippiä.
Tehtävään liittyvänä aineistona jaetaan tekninen piirustus. Toteuta kartongista leikkaamalla ja liimaamalla kuvan mukainen kappale. Kappaleen valmistelussa saa käyttää tarpeen mukaan esimerkiksi saksia, katkoteräveistä (“mattoveistä”) ja viivoitinta sekä liimaa ja teippiä.
Katjan kommentit:
Toinen tehtävä oli klassinen muotoilun tehtävä, joka toistuu joka vuosi. Tiesin odottaa tätä tehtävää, vähän kauhulla. Koskaan ei tiedä minkälainen kappale täytyy suunnitella. Onneksi olin harjoitellut tämän tyylisiä tehtäviä paljon Teholla, joten osasin lähteä tekemään tehtävää suht. varmoin ottein. Pääsin aika nopeasti hommiin. Hahmottelin ensin kuvan päässä ja piirsin sen eri kuvakulmista luonnospaperille. Sen jälkeen lähdin miettimään miltä kolmiulotteinen malli näyttää litteänä, missä on liitoskohdat yms. Tein pari räkämallia luonnospaperista ja teipistä ja sen jälkeen siirryin kartonkiin. Työ sujui ihan hyvin. Aika jäi lopussa vähän vähille, ja työn viimeistelyssä olisi ollut parannettavaa. Rähmäkäpälä kun olen, työstä tuli vähän sotkuinen. Osa mallista jäi kesken, veikkaan että siitä tuli miinusta. Silti kokonaisuus kantoi, ja sain tehtävästä 8/10
Toinen tehtävä oli klassinen muotoilun tehtävä, joka toistuu joka vuosi. Tiesin odottaa tätä tehtävää, vähän kauhulla. Koskaan ei tiedä minkälainen kappale täytyy suunnitella. Onneksi olin harjoitellut tämän tyylisiä tehtäviä paljon Teholla, joten osasin lähteä tekemään tehtävää suht. varmoin ottein. Pääsin aika nopeasti hommiin. Hahmottelin ensin kuvan päässä ja piirsin sen eri kuvakulmista luonnospaperille. Sen jälkeen lähdin miettimään miltä kolmiulotteinen malli näyttää litteänä, missä on liitoskohdat yms. Tein pari räkämallia luonnospaperista ja teipistä ja sen jälkeen siirryin kartonkiin. Työ sujui ihan hyvin. Aika jäi lopussa vähän vähille, ja työn viimeistelyssä olisi ollut parannettavaa. Rähmäkäpälä kun olen, työstä tuli vähän sotkuinen. Osa mallista jäi kesken, veikkaan että siitä tuli miinusta. Silti kokonaisuus kantoi, ja sain tehtävästä 8/10


Katjan pisteet: 8/10
Muotoilu Pääsykokeet tehtävä 3. "Torni"
Tehtävän kuvaus:
Suunnittele ja toteuta annetuista puurimoista mahdollisimman korkea rakenne, jonka huipulla oleva tasanne kannattelee täysin täyden pullon painon. Saat puurimat ja sidontalangan valvojien pöydältä. Puurimoja ja sidontalankaa annetaan vain tietty määrä. Tarkista saamasi puurimat. Voit tehtävän alussa vaihtaa mahdolliset rikkoutuneet rimat ehiin, mutta sen jälkeen ei enää anneta uusia rimoja. Palautettavassa rakenteessa saa käyttää vain puurimoja, sidontalankaa ja liimaa. Saat rakenteen koettelua varten täyspäisen pullon. Tehtävän päätyttyä voit pitää pullon. Älä jätä täyspäistä pulloa tornin päälle.
Katjan kommentit:
Tämän tyylinen tehtävä on toistunut aiempinakin vuosina, joten osasin myös odottaa jotakin rakennustehtävää. En ollut kuitenkaan aikaisemmin rakennellut puutikuista näin vaativaa rakennetta, joten tehtävä vaati paljon miettimistä, testaamista ja rohkeutta kokeilla erilaisia ratkaisuja. Puurimat olivat paksuja ja pitkiä, enkä nähnyt tarpeelliseksi leikellä niitä liikaa. Halusin ehdottomasti tehdä työn, joka yhdistää toimivuuden ja estetiikan. Mietin paljon painopistettä ja rakenteen tukipisteitä, ikään kuin rakennusinsinöörin näkökulmasta, mutta kuitenkin säilyttäen muodon mielenkiintoisuuden. Luonnostelin ensin erilaisia ideoita, kokeilin pikaliitoksia ja kiristin sidontalankaa eri kulmiin. Lähdin ideoimaan veistoksellista, jännitteistä muotoa jossa rakenteen vertikaali-diagonaali vuoropuhelu tekee siitä dynaamisen sekä kuormituspolku on selkeä: pullo -> pieni tasanne -> kaksi vinotukea -> jalustan kulmat puristuksella; sidontalanka ottaa vedon ja liima lukitsee solmut, mikä tukee sekä toimivuutta että käsityöestetiikkaa.
Kokeilin pikaliitoksia ja kiristin sidontalankaa eri kulmiin. Mietin sidontapaikkojen paikat tarkasti, niillä oli tuettu kriittisiä risteyskohtia, ja joissakin kohdissa oli tehty kerroksittaisia sidontoja, jotka estivät liitoksia pettämästä. Liima toimi apuna siellä, missä sidontalanka ei yksin riittänyt. Huipulla oleva tasanne oli riittävän leveä ja jäykkä, jotta pullo pysyi vakaasti paikallaan. Oli tosi palkitsevaa huomata, että lopullinen rakenne kantoi pullon painon ja näytti visuaalisesti vahvalta. Valmis rakenne nousi korkeaksi ja siinä näkyi selkeästi suunnitteluvaiheeni harkinta. Tukipilarit eivät olleet täysin symmetrisiä vaan asettuivat hieman vinosti, mikä toi rakenteeseen liikettä. Diagonaaliset tuet jakoivat kuormaa ja tekivät tornista vakaan, vaikka se näytti ilmavalta ja rohkealta. Loppujenlopuksi tornin rakenne oli aika yksinkertainen, painovoimaa uhkaava mutta silti toimiva. Pientä sotkua ja epäsiisteyttä jäi, ehkä siksi siitä karsiutui pisteitä pois. Tämä oli ehdottomasti koko kokeen haastavin ja stressaavin tehtävä, mutta olen lopputulokseen todella tyytyväinen. 8/10
Tämän tyylinen tehtävä on toistunut aiempinakin vuosina, joten osasin myös odottaa jotakin rakennustehtävää. En ollut kuitenkaan aikaisemmin rakennellut puutikuista näin vaativaa rakennetta, joten tehtävä vaati paljon miettimistä, testaamista ja rohkeutta kokeilla erilaisia ratkaisuja. Puurimat olivat paksuja ja pitkiä, enkä nähnyt tarpeelliseksi leikellä niitä liikaa. Halusin ehdottomasti tehdä työn, joka yhdistää toimivuuden ja estetiikan. Mietin paljon painopistettä ja rakenteen tukipisteitä, ikään kuin rakennusinsinöörin näkökulmasta, mutta kuitenkin säilyttäen muodon mielenkiintoisuuden. Luonnostelin ensin erilaisia ideoita, kokeilin pikaliitoksia ja kiristin sidontalankaa eri kulmiin. Lähdin ideoimaan veistoksellista, jännitteistä muotoa jossa rakenteen vertikaali-diagonaali vuoropuhelu tekee siitä dynaamisen sekä kuormituspolku on selkeä: pullo -> pieni tasanne -> kaksi vinotukea -> jalustan kulmat puristuksella; sidontalanka ottaa vedon ja liima lukitsee solmut, mikä tukee sekä toimivuutta että käsityöestetiikkaa.
Kokeilin pikaliitoksia ja kiristin sidontalankaa eri kulmiin. Mietin sidontapaikkojen paikat tarkasti, niillä oli tuettu kriittisiä risteyskohtia, ja joissakin kohdissa oli tehty kerroksittaisia sidontoja, jotka estivät liitoksia pettämästä. Liima toimi apuna siellä, missä sidontalanka ei yksin riittänyt. Huipulla oleva tasanne oli riittävän leveä ja jäykkä, jotta pullo pysyi vakaasti paikallaan. Oli tosi palkitsevaa huomata, että lopullinen rakenne kantoi pullon painon ja näytti visuaalisesti vahvalta. Valmis rakenne nousi korkeaksi ja siinä näkyi selkeästi suunnitteluvaiheeni harkinta. Tukipilarit eivät olleet täysin symmetrisiä vaan asettuivat hieman vinosti, mikä toi rakenteeseen liikettä. Diagonaaliset tuet jakoivat kuormaa ja tekivät tornista vakaan, vaikka se näytti ilmavalta ja rohkealta. Loppujenlopuksi tornin rakenne oli aika yksinkertainen, painovoimaa uhkaava mutta silti toimiva. Pientä sotkua ja epäsiisteyttä jäi, ehkä siksi siitä karsiutui pisteitä pois. Tämä oli ehdottomasti koko kokeen haastavin ja stressaavin tehtävä, mutta olen lopputulokseen todella tyytyväinen. 8/10


Muotoilu Pääsykokeet tehtävä 4. "Luonnosvihko"
Tehtävän kuvaus:
Ideoi ja luonnostele A4- tai A3-arkeille piirtämällä erilaisia kenkiä, kelloja ja postilaatikoita. Palauta kaikki luonnospaperisi, vähintään viisi arkkia, joissa kaikissa on luonnoksia molemmilla puolilla paperia. Nido paperit kulmasta yhteen valvojien pöydällä olevalla nitojalla. Kirjoita nimesi ja tehtävänumero erilliselle nimilapulle. Kiinnitä nimilappu yhdestä sivulta alimmainen sivu takapuolelle siten, että nimesi näkyy vain paperia kääntämällä. Palauta valmis työ valvojien pöydälle.
HUOM: Iltapäivän aikana tehdään myös ryhmätehtävä, jonka kesto on noin 30 minuuttia. Ryhmien nimet sekä ryhmille varatut ajat ja paikat kerrotaan tehtävän aluksi, sinun tulee saapua paikalle ilman erillistä kutsua. Tee ryhmätehtävää varten maalarinteipillä itsellesi kaksi nimilappua (etunimi ja sukunimi), joista toisen kiinnität näkyvälle paikalle rintaan ja toisen palautat.
HUOM: Iltapäivän aikana tehdään myös ryhmätehtävä, jonka kesto on noin 30 minuuttia. Ryhmien nimet sekä ryhmille varatut ajat ja paikat kerrotaan tehtävän aluksi, sinun tulee saapua paikalle ilman erillistä kutsua. Tee ryhmätehtävää varten maalarinteipillä itsellesi kaksi nimilappua (etunimi ja sukunimi), joista toisen kiinnität näkyvälle paikalle rintaan ja toisen palautat.
Katjan kommentit:
Aiempien tehtävien ollessa teknisesti vaativia ja raskaita tämä tehtävä oli minulle ns. aivot narikkaan. Luonnostelu on minulle helppoa ja olen treenin kautta tullut vahvaksi piirtäjäksi. Tässä kohtaa pääsykokeita olin jo vähän väsynyt ja keskittyminen alkoi herpaantumaan. Päätin alkaa irrottelemaan ja viihdyttämään itseäni hauskoilla ideoilla. Ajattelin, että joko raati tykkää tai ei, mutta ainakin työ erottuu joukosta ja minulla oli hauskaa. Laitoin korville musat soimaan ja aloin luonnostelemaan virne naamalla.Vaikka lähestyminen oli selvästi leikittelevä, luonnoksista näkyy, että hahmotan muodon ja tilan hyvin. Kädenjäljessä on varmuutta ja perspektiivin taju on vahva, mikä kertoo teknisestä osaamisestani myös silloin, kun työskentelen rennolla (ja hieman kaoottisella) otteella. Koen tämän yhdeksi suurimmista vahvuuksistani. Pystyn irrottelemaan ja pitämään hauskaa, mutta samaan aikaan tekeminen pysyy hallittuna.Tässä työssä näkyi rohkeus, persoonallisuus ja luova kaaos. En pelännyt kokeilla erilaisia ideoita ja otin vähän hauskasti haasteen keksiä erilaisia ideoita toistensa perään ja luoda käyttöesineille uusia käyttötapoja. En jäänyt kiinni yhteen varmaan ratkaisuun, vaan uskalsin mennä sinne, mikä tuntui hauskalta ja inspiroivalta. Tämä toi työhön aitoa minua ja energiaa ja siksi nautin tämän tehtävän tekemisestä tosi paljon. Ajattelin että työ olisi saanut huonot pisteet sillä ote tekemiseen oli vähän lepsu. Yllätykseksi tästä tuli 7/10!
Iltapäivällä osallistuimme ryhmätehtävään, jossa arvioitiin vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä kykyä toimia paineen alla. Tehtävä jakautui kahteen osaan: ensin 15 minuutin ajan ideoimme kysymyksiä muotoilijalle ja sitten haastattelimme vuorotellen toiset 15 minuuttia. Meillä oli kiva ryhmä ja itse ryhmätyö sujui hyvin. Koin kuitenkin tämän vuoden ryhmätehtävän rakenteen hieman rajoittavana, sillä arvioija vei puolet osan ryhmätehtävän ajasta vastatessaan kysymyksiimme, emmekä esimerkiksi päässeet kertomaan taustastamme tai motivaatiostamme alalle. Ryhmätehtävästä ei jaettu erillisiä pisteitä, vaan se vaikutti kokonaisarvioon ja soveltuvuuteen alalle (asteikolla 0–20), joista sain muistaakseni 18/20 pistettä.
Aiempien tehtävien ollessa teknisesti vaativia ja raskaita tämä tehtävä oli minulle ns. aivot narikkaan. Luonnostelu on minulle helppoa ja olen treenin kautta tullut vahvaksi piirtäjäksi. Tässä kohtaa pääsykokeita olin jo vähän väsynyt ja keskittyminen alkoi herpaantumaan. Päätin alkaa irrottelemaan ja viihdyttämään itseäni hauskoilla ideoilla. Ajattelin, että joko raati tykkää tai ei, mutta ainakin työ erottuu joukosta ja minulla oli hauskaa. Laitoin korville musat soimaan ja aloin luonnostelemaan virne naamalla.Vaikka lähestyminen oli selvästi leikittelevä, luonnoksista näkyy, että hahmotan muodon ja tilan hyvin. Kädenjäljessä on varmuutta ja perspektiivin taju on vahva, mikä kertoo teknisestä osaamisestani myös silloin, kun työskentelen rennolla (ja hieman kaoottisella) otteella. Koen tämän yhdeksi suurimmista vahvuuksistani. Pystyn irrottelemaan ja pitämään hauskaa, mutta samaan aikaan tekeminen pysyy hallittuna.Tässä työssä näkyi rohkeus, persoonallisuus ja luova kaaos. En pelännyt kokeilla erilaisia ideoita ja otin vähän hauskasti haasteen keksiä erilaisia ideoita toistensa perään ja luoda käyttöesineille uusia käyttötapoja. En jäänyt kiinni yhteen varmaan ratkaisuun, vaan uskalsin mennä sinne, mikä tuntui hauskalta ja inspiroivalta. Tämä toi työhön aitoa minua ja energiaa ja siksi nautin tämän tehtävän tekemisestä tosi paljon. Ajattelin että työ olisi saanut huonot pisteet sillä ote tekemiseen oli vähän lepsu. Yllätykseksi tästä tuli 7/10!
Iltapäivällä osallistuimme ryhmätehtävään, jossa arvioitiin vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä kykyä toimia paineen alla. Tehtävä jakautui kahteen osaan: ensin 15 minuutin ajan ideoimme kysymyksiä muotoilijalle ja sitten haastattelimme vuorotellen toiset 15 minuuttia. Meillä oli kiva ryhmä ja itse ryhmätyö sujui hyvin. Koin kuitenkin tämän vuoden ryhmätehtävän rakenteen hieman rajoittavana, sillä arvioija vei puolet osan ryhmätehtävän ajasta vastatessaan kysymyksiimme, emmekä esimerkiksi päässeet kertomaan taustastamme tai motivaatiostamme alalle. Ryhmätehtävästä ei jaettu erillisiä pisteitä, vaan se vaikutti kokonaisarvioon ja soveltuvuuteen alalle (asteikolla 0–20), joista sain muistaakseni 18/20 pistettä.










Katjan pisteet: 7/10
Muotoilu Pääsykokeet tehtävä 5 "Tuoteanalyysi"
Tehtävän kuvaus:
Tehtävän liitteenä jaetaan kuva tuotteesta. Kirjoita tuotteesta selvällä käsialalla A4-kokoiselle paperille. Mikä tuotteessa on hyvää? Mikä huonoa? Mihin tarpeeseen tuote vastaa, tai mihin ongelmaan se antaa ratkaisun?Käytä tähän analyysiin noin yksi sivu. Suunnittele analyysin jälkeen uusi tuote samaan käyttötarkoitukseen ja esitä se tuotekuvana. Täydennä kuvaa muutamilla sanoilla tai lauseilla, jotka perustelevat suunnitteluratkaisujasi. Tee tuotekuva A3-kokoiselle paperille maalaamalla, piirtämällä ja/tai kollaasiin.
Katjan kommentit:
Viimeisen päivän tehtävät jaettiin yhtä aikaa. Tämä oli mielestäni mukava ja sopivasti haastava tehtävä. Olen tehnyt aiemmin paljon tuotesuunnittelun harjoitustöitä sekä savitöitä, joten koin tekniikat vahvuudekseni. Meille jaettiin kuva klassisesta italialaisesta mokkapannusta, jota tuli arvioida. Lähdin lähestymään tehtävää sekä käyttäjän että muotoilijan näkökulmasta. Kyseessä on ajaton ja tyylikäs pannu, joka sopii kotiin kuin kotiin, mutta samalla sitä on hankala puhdistaa muotonsa vuoksi, ja lisäksi kahvin valmistuksessa käyttäjän on oltava tarkkana.
Viimeisen päivän tehtävät jaettiin yhtä aikaa. Tämä oli mielestäni mukava ja sopivasti haastava tehtävä. Olen tehnyt aiemmin paljon tuotesuunnittelun harjoitustöitä sekä savitöitä, joten koin tekniikat vahvuudekseni. Meille jaettiin kuva klassisesta italialaisesta mokkapannusta, jota tuli arvioida. Lähdin lähestymään tehtävää sekä käyttäjän että muotoilijan näkökulmasta. Kyseessä on ajaton ja tyylikäs pannu, joka sopii kotiin kuin kotiin, mutta samalla sitä on hankala puhdistaa muotonsa vuoksi, ja lisäksi kahvin valmistuksessa käyttäjän on oltava tarkkana.
Aloitin kirjaamalla ylös pannun hyviä ja huonoja puolia. Tämän pohjalta aloin ideoimaan ja loin pannulle kuvitteellisen asiakkaan. Otin ison riskin ja päätin kirjoittaa tuoteanalyysin tarinan muodossa, jossa lukija samalla saa mielikuvan siitä, kenelle uutta pannua suunnittelen. Tiesin, että kerronnallinen muoto olisi riski. Tässä kohtaa pääsykoepäivien paine alkoi jo tuntua ja tein tehtävän "go big or go home" -asenteella. Tein periaatteessa kaikkia pyydettyjä tehtäviä limittäin: muotoilin pienoismallia uudesta tuotteesta samalla kun analysoin alkuperäistä ja suunnittelin tuotekuvan visuaalista toteutusta. Kun pienoismalli valmistui, siirryin tuotekuvaan. Olen erityisen tyytyväinen tuotekuvaan. Se onnistui mielestäni loistavasti. Loin siihen selkeän konseptin ja unohtamatta tyypillistä huumoriani. Ajattelin, että tämä on sellainen työ, josta joko pidetään tai ei. Visuaalisesti pyrin esittämään uuden tuotteen ja sen ominaisuudet mahdollisimman tarkasti. Värimaailma oli eheä ja tekniikka omasta mielestäni vahva.
Tavoitteena oli kehittää futuristinen tuote, joka vastaa nykyajan käyttäjän tarpeisiin sekä toiminnallisesti että esteettisesti. Jälkikäteen pohtiessa tuotteen suunnittelussa on paljon aukkoja. Mokkapannun toiminnallinen logiikka ei vielä avaudu muodosta ja se ei kokonaisuudessaan ole ehkä realistinen vielä tähän päivään. Joskus tehtävän liian pitkälle vienti voi jopa viedä pisteitä pois, kuten tässä kävi. Vaikka sain tehtävästä huonot pisteet, olen todella tyytyväinen piirrettyyn tuotekuvaan. Tuotekuvasta sain pisteitä 2/10.
Hahmomalli


Muotoilu Pääsykokeet tehtävä 6. "Hahmomalli"
Tehtävän kuvaus:
Muovaile 1:1 kokoinen umpinainen savimalli tehtävässä 5 suunnittelemastasi tuotteesta. Saven ja alustan mallia varten saat valvojilta. Palautettavassa mallissa saa olla ainoastaan savea alustallaan. Rautalangan tai muun materiaalin käyttö mallin sisällä tai osana palautettavaa mallia on kielletty. Väliaikaisten tukirakenteiden käyttö rakentamisen aikana on sallittu.
Muovaile 1:1 kokoinen umpinainen savimalli tehtävässä 5 suunnittelemastasi tuotteesta. Saven ja alustan mallia varten saat valvojilta. Palautettavassa mallissa saa olla ainoastaan savea alustallaan. Rautalangan tai muun materiaalin käyttö mallin sisällä tai osana palautettavaa mallia on kielletty. Väliaikaisten tukirakenteiden käyttö rakentamisen aikana on sallittu.
Katjan kommentit:
Iltapäivällä käytin noin kaksi tuntia savityön tekemiseen. Halusin haastaa mokkapannun perinteisen muotoilun täysin ja lähestyin suunnittelua radikaalisti uudesta kulmasta. Savityössä loin suunnittelemani tuotteen eloon, jonka muoto perustuu dynaamiseen, futuristiseen profiiliin ja veistokselliseen siluettiin. Työstin saven pintaa veitsellä ja halusin tehdä siitä hieman rosoisen oloisen, tässä inspiraationa oli vuoret. ( Kuvitteellinen asiakkaani harrasti vuorikiipeilyä). Savi on minulle mieluisa ja luonteva materiaali. Sen käsittely tuntuu tutulta ja antaa mahdollisuuden ilmaista muotoilullisia ideoita konkreettisesti ja vapaasti. Savityöstä sain 7/10
Iltapäivällä käytin noin kaksi tuntia savityön tekemiseen. Halusin haastaa mokkapannun perinteisen muotoilun täysin ja lähestyin suunnittelua radikaalisti uudesta kulmasta. Savityössä loin suunnittelemani tuotteen eloon, jonka muoto perustuu dynaamiseen, futuristiseen profiiliin ja veistokselliseen siluettiin. Työstin saven pintaa veitsellä ja halusin tehdä siitä hieman rosoisen oloisen, tässä inspiraationa oli vuoret. ( Kuvitteellinen asiakkaani harrasti vuorikiipeilyä). Savi on minulle mieluisa ja luonteva materiaali. Sen käsittely tuntuu tutulta ja antaa mahdollisuuden ilmaista muotoilullisia ideoita konkreettisesti ja vapaasti. Savityöstä sain 7/10


Katjan pisteet: 7/10
Katjan kokemukset Muotoilun pääsykokeista
Tämän vuoden muotoilun pääsykokeet haastoivat monipuolisesti: analyysia, luonnostelua, kolmiulotteista rakentamista, viestintää ja ryhmätyötä. Hyvä valmistautumiseni näkyi tehtävissä varmuutena ja ajankäytön hallintana, ja etenin tehtävästä toiseen toistuvalla ja itsevarmalla rytmillä Uskalsin ottaa riskejä ja osa niistä toimi, osa ei. Kaikki ei mennyt täydellisesti, mutta tekninen tarkkuus, huolellisuus ja oma persoona kantoivat. Olen ylpeä tehdyistä töistäni: haastoin itseäni suunnittelijana ja annoin oman kädenjäljen näkyä.
Teho-Opiston valmennuskurssit auttoivat onnistumaan
Kävin Tehon Maxi‑kurssin v. 2022-2023 etänä silloin, kun asuin vielä Oulussa. Etäkurssi oli todella hyvin toteutettu: materiaalit olivat laajoja, tekniset ohjeet selkeitä ja sain kattavasti palautetta töistäni, vaikka opiskelin kotoa käsin. Oli hienoa huomata, että etänäkin pystyi kehittymään tosi paljon, ja tuntui, että opettajat olivat aidosti läsnä ja tukena.
Kun muutin Helsinkiin, kävin livenä Tehon työpajakurssin (v. 2023-2024), jossa kerran viikossa tehtiin yksi pääsykoetyylinen tehtävä. Työpajakurssi oli minulle kaikista kehittävin. Pieni ryhmäkoko (monesti olin jopa yksin työskentelemässä) takasi sen, että sain valtavasti henkilökohtaista tukea ja ohjausta. Vieressä istuva opettaja ehti seurata työtäni vaihe vaiheelta ja antoi konkreettisia vinkkejä jo tekemisen aikana, mikä vei omaa osaamistani tosi paljon eteenpäin. .Haluan erityisesti kiittää Heiniä, jonka opeissa sain viettää suurimman osan työpajakurssista. Heinin palaute oli aina kannustavaa ja tarkkaa, ja hän jakoi omaa ammattitaitoaan todella anteliaasti. Hänen ohjauksessaan opin paitsi uusia tekniikoita myös sen, miten ajatella suunnittelutehtäviä rohkeammin ja luovemmin sekä luottaa omaan tekemiseeni. <3 Työpaja-kurssi on nykyään integroitu osaksi MAXI STUDIO -kurssia!
Maxi-kurssilla sain perustekniikat pääsykokeisiin kunnolla haltuun. Työpajakurssi oli iso harppaus minulle suunnittelijana: opin ajankäyttöä, ideoiden karsimista ja luottamaan omaan tekemiseeni. Pieni ryhmäkoko ja jatkuva, vaiheessa annettu ohjaus auttoivat kirkastamaan pääsykokeiden prosessin rungon: tehtävänannon purku -> nopea ideointi ja testit -> selkeä toteutus ja esitystapa. Opin tekemään päätöksiä paineen alla, joka on tärkeä taito kokeissa.
Kun muutin Helsinkiin, kävin livenä Tehon työpajakurssin (v. 2023-2024), jossa kerran viikossa tehtiin yksi pääsykoetyylinen tehtävä. Työpajakurssi oli minulle kaikista kehittävin. Pieni ryhmäkoko (monesti olin jopa yksin työskentelemässä) takasi sen, että sain valtavasti henkilökohtaista tukea ja ohjausta. Vieressä istuva opettaja ehti seurata työtäni vaihe vaiheelta ja antoi konkreettisia vinkkejä jo tekemisen aikana, mikä vei omaa osaamistani tosi paljon eteenpäin. .Haluan erityisesti kiittää Heiniä, jonka opeissa sain viettää suurimman osan työpajakurssista. Heinin palaute oli aina kannustavaa ja tarkkaa, ja hän jakoi omaa ammattitaitoaan todella anteliaasti. Hänen ohjauksessaan opin paitsi uusia tekniikoita myös sen, miten ajatella suunnittelutehtäviä rohkeammin ja luovemmin sekä luottaa omaan tekemiseeni. <3 Työpaja-kurssi on nykyään integroitu osaksi MAXI STUDIO -kurssia!
Maxi-kurssilla sain perustekniikat pääsykokeisiin kunnolla haltuun. Työpajakurssi oli iso harppaus minulle suunnittelijana: opin ajankäyttöä, ideoiden karsimista ja luottamaan omaan tekemiseeni. Pieni ryhmäkoko ja jatkuva, vaiheessa annettu ohjaus auttoivat kirkastamaan pääsykokeiden prosessin rungon: tehtävänannon purku -> nopea ideointi ja testit -> selkeä toteutus ja esitystapa. Opin tekemään päätöksiä paineen alla, joka on tärkeä taito kokeissa.
Katjan fiilikset ja vinkit ensi keväänä kouluun hakeville
Olen niin ylpeä itsestäni. Tähän hakuprosessiin meni yhteensä 3 vuotta ja tuhansia työtunteja. Paikkani olen ansainnut ja suunta on tästä vaan ylöspäin. Minulla on korkeat tavoitteet itselleni tulevaisuudelle ja Aalto on siihen oikea paikka. Ihana päästä kouluun oppimaan ja pitämään hauskaa! Pikkulinnut myös kertoivat että yhdessä opiskelijoiden tiloista on iso flyygeli, en malta odottaa että pääsen soittamaan sitä!
Uuden oppimisesta kannattaa tehdä itselle mieluisaa. Suosittelen tekemään vanhoja pääsykoetehtäviä mahdollisimman paljon. Lisäksi painottaisin perustaitojen treenausta: kykyä piirtää ja suunnitella kolmiulotteisesti, hahmottaa tilaa sekä piirtää sen, mitä pään sisällä kuvittelee. Nämä taidot ovat todella tärkeitä pääsykokeissa ja auttavat myös tulevissa opinnoissa. Verkostoituminen muiden hakijoiden kanssa, esimerkiksi valmennuskurssilla, luo tärkeän tukiverkon ja kannustavan ilmapiirin.
Uuden oppimisesta kannattaa tehdä itselle mieluisaa. Suosittelen tekemään vanhoja pääsykoetehtäviä mahdollisimman paljon. Lisäksi painottaisin perustaitojen treenausta: kykyä piirtää ja suunnitella kolmiulotteisesti, hahmottaa tilaa sekä piirtää sen, mitä pään sisällä kuvittelee. Nämä taidot ovat todella tärkeitä pääsykokeissa ja auttavat myös tulevissa opinnoissa. Verkostoituminen muiden hakijoiden kanssa, esimerkiksi valmennuskurssilla, luo tärkeän tukiverkon ja kannustavan ilmapiirin.
Tsemppiä isosti kaikille hakijoille. Jos muotoiluun hakemiseen liittyy kysymyksiä tai kaipaat vertaistukea, minuun saa olla yhteydessä Instagramissa: katja_anastasia. Autan ja kannustan mielelläni!

Soita, tekstaa tai laita whatsapp-viestiä mihin aikaan tahansa!
040 554 5595
040 554 5595
040 554 5595
040 554 5595
Copyright © 2025
Get started
Let us introduce our school
Write your awesome label here.
Do not miss!
Great offer today!
50% OFF - Describe your offer here... - Use promo code #YYY