Metropolian ennakkotehtävät 2022 on nyt julkaistu! Tehtävät tulee palauttaa viimeistään 30.3.2022 klo. 15.00 sähköisesti tai postitse. Tästä postauksesta löydät opettajien analyysit tämän vuoden ennakkotehtävistä! Analyyseistä selviää mm. mitä tehtävässä haetaan, missä kannattaa seurata tehtävänantoa tarkalleen ja mikä osa-alue antaa enemmän tilaa luovuudelle. Nappaa ammattilaisten vinkit tehtävien tekoon!
Metropolian taidealojen hakuprosessiin kuuluu tänäkin vuonna ennakkotehtävät. Hakijalta odotetaan erityisesti motivaatiota, omaperäisyyttä sekä soveltuvuutta hakukohteen alalle. Muista lukea tehtävien palautusohjeet huolella Metropolian sivuilta!
Tästä postauksesta löydät Tehon opettajien analyysit seuraavien hakukohteiden ennakkotehtävistä:
- Sisustusarkkitehtuuri
- Teollinen muotoilu
- Visuaalisen viestinnän muotoilu
- 3D-animointi ja -visualisointi
- Vaatetusala
Sisustusarkkitehtuuri
Tänäkin vuonna sisustusarkkitehtuurin tehtävissä piirretään tilanäkymää ja rakennetaan pienoismallia. Tehtävissä testataan mm. hakijan piirustus- ja sommittelutaitoa, mielikuvitusta, mittakaavan, materiaalin ja toteutuksen hallintaa.
Tehtävät voi palauttaa joko sähköisesti tai postitse Metropolian ohjeiden mukaan.
Tehtäviä analysoi Aallon tekstiilisuunnittelun ja sisustusarkkitehtuurin opiskelija sekä Tehon opettaja Jenna Mäkäräinen!
LENTÄVÄ HEHKU
Kuulet aavemaisen ujelluksen ja näet nopeasti liikkuvan, oudosti hehkuvan valon illan hämärässä. Valon hehku katoaa puiden taakse hylätyn tehtaan suunnalla. Lähdet uteliaana tehtaalle päin tutkimaan lentävän hehkun alkuperää. Lähestyessäsi näet hohtavaa valoa tehtaan ikkunoista. Seuraat valoa ja löydät pääsyn sisälle rakennukseen. Astut kauan tyhjillään olleeseen tehdassaliin. Sen keskelle on ilmestynyt suuri, valkoinen, valoa hehkuva veistosmainen kappale, joka on selkeästi jonkun muokkaama tai rakentama. Se on tullut vauhdilla sisään ylhäältä ja tehnyt kokoisensa aukon kattoon rikkoen myös katon tukirakenteita. Hurja sisääntulo on nostanut vuosikymmenten pölyn ilmaan. Itse kappale näyttää kuitenkin ehjältä kuten myös lattia, jolle se on laskeutunut. Outo kappale hehkuu salissa, valaisten utuisesti jylhää tehdastilaa ja sinne jäänyttä laitteistoa.
TEHTÄVÄ 1
Toteuta näkymäsi tilasta.
Toteutustapa: Piirrä ja/tai maalaa näkymä haluamallasi tavalla (lyijykynä, hiili, vesi- tai peitevärit, tussit, väriliidut, puukynät). Toteuta työ valkoiselle A3-paperille.
Arviointiperusteet: Mielikuvitus, tilan ja muodon hahmotus, sommittelutaito, tunnelma, kuvallinen ilmaisu
Opettaja Jennan kommentit:
Metropoliassa on viime vuosina nähty usein ennakkotehtävinä tehtäviä, jotka pohjautuvat johonkin annettuun tarinaan eikä tämä vuosi ole erilainen. Tehtävänannon tarina on todella jännittävä ja dramaattinenkin.
Tästä tarinasta on hyvä ammentaa kuvaan todella hyviä tunnelmia, jotka erityisesti keskittyvät valon ja varjon välille. Loppukohtauksessa kuvattu tilanne on ehdottomasti se, jota itse lähtisin kuvittamaan. Tilanne antaa paljon mahdollisuuksia kuvittaa tila jostakin uudenlaisesta perspektiivistä ja valon ja varjon, sekä ilmassa leijailevan pölyn alulla lopputuloksesta saa oikeilla tekniikoilla todella näyttävän! Tässä tehtävässä kannattaa ehdottomasti pelata väreillä. Väripaletti kannattaakin valita siten, että värit toimivat keskenään. Kannattaa kiinnittää huomiota niin valon kuin varjonkin väriin, sekä kappaleen muotoon ja kappaleesa oleviin tummempiin ja valoisempiin kohtiin. Myös hylätyn tehdashallin suhde kappaleeseen on kiinnostava aspekti tarkastella tehtävää. Onko kappale kenties uudenlainen ja millä tavalla se seisoo lattialla? Maalausteknisesti sommitelma tässä työssä on myös tärkeää, miten tila näyttäytyy paperilla, sekä minkälainen tehdas rakennuksena on sisältä päin kaikkien kojeiden kanssa. Referenssi kuvia kannattaa ehdottomasti käyttää tehdassalia kuvattaessa.
TEHTÄVÄ 2
Suunnittele ja toteuta tehdassaliin laskeutuneen kappaleen pienoismalli
Toteutustapa:
- Materiaalina paperi (180-200 g/m2) ja liima. Mittakaava 1:20, eli 10 cm = 2 m. Mallia ei saa maalata tai värittää.
- Leikkaa paperista myös mittakaavaihminen, jonka asetat kappaleesi viereen. Ihmisen pituus 170 cm eli mallissa 8,5 cm.
Arviointiperusteet: Muodon kiinnostavuus, mittakaavan, materiaalin ja toteutuksen hallinta
Opettaja Jennan kommentit:
Tämä onkin hauska ja looginen jatkumo äskeiselle tehtävälle. Kannattaa punnita ehdottomasti kumman näistä tehtävistä tekee ensin, jottei tule hankalia tilanteita!
Tässä tehtävässä paperitekniikat pääsevät todella testiin! Kolmiulotteista muotoa paperista voi lähteä hakemaan usealla eri tavalla, niin origameilla, kuin muillakin kolmiulotteisilla pintastruktuureilla. Erityisesti kannattaa keskittyä siihen, kuinka suuri kappaleesta tulee. Esimerkiksi mittakaava ihminen mallissa tulee olemaan 8,5cm joten tässä suhteessa kappaleen kannattaa olla korkeampi, jotta lopputuloksesta tulee näyttävä.
Myös kannattaa pohtia minkälaisen muotokielen haluaa kappaleelleen antaa, yhtenäinen muotokieli on aina helpompi lukea ja kuvata, kuin monta eri muotokieltä. Työn siisteyteen kannattaa panostaa ja ennen lopullista versiota kannattaakin tehdä useita harjoitus kappaleita, ja pohtia miten työn saa yhdistettyä eheällä ja siistillä tavalla yhteen liimalla. Kannattaa myös miettiä alusta, mille työn asettaa kuvausta varten. Muista ideoida ja kokeilla ennakkoluulottomasti erilaisia paperitekniikoita ja luonnostella myös ideoitasi niin kolmiulotteisesti kuin paperillekin!
Teollinen muotoilu
Teollisen muotoilun ennakkotehtävässä päästään matkustamisen maailmaan. Työn toteutustapa on hyvin vapaa, mutta palautus tulee tehdä sähköisesti Opintopolkuun.
Tehtävän analysoi Tehon vastaava opettaja, muotoilija ja taiteen maisteri Eeva Jokinen!
TEHTÄVÄ: Maailma avautuu!
Pääset viimein unelmiesi matkalle pitkän ajan jälkeen. Mihin matkustat ja mitä sieltä löydät? Olet päässyt perille ja näet matkakohteessa itsellesi merkityksellisimmän asian. Huumaannut näkemästäsi niin paljon, että asioiden sekä esineiden mittasuhteet ja muodot tuntuvat vääristyvän. Visualisoi näkemäsi.
Toteutus: Piirrä ja käytä väriä haluamallasi tavalla perinteisesti (tussit, väriliidut, puukynät) tai digitaalisesti piirustusohjelman työkaluja käyttäen. Merkitse työsi etupuolelle oikeaan alareunaan selkeästi nimesi. (Lopputulos on palautettava vaakasuuntaisena A4 (297mm X 210mm) kokoisena PDF tiedostona.)
Arviointikriteerit: Ideointikyky ja omaperäisyys, muodon ja perspektiivin hallinta, piirustus- ja sommittelutaito, tarkoituksenmukainen värinkäyttö, kokonaisuuden hallinta.
Opettaja Eevan kommentit:
Teollisen muotoilun ennakkotehtävä on tänä vuonna todella visuaalinen. Aiheena on kuvata matkakohdetta, mutta mikä matkakohteessasi on oikeasti kiinnostavinta juuri sinulle? Matkustatko tunnettuun ja visuaalisesti kuluneeseen turistirysään, vai löytyisikö kohteestasi paikkoja jotka vievät jalat alta jostain muusta syystä? Mikä se syy on?
Tällaisessa tehtävässä kannattaa ehdottomasti aluksi perehtyä unelmiesi kohteeseen syvällisemmin, sen historiaan, erilaisiin kertomuksiin ja kulttuurireferensseihin. Kun on tutustunut riittävästi kohteen tarjontaan, voi alkaa miettiä, miten esittäisit sen mikä itsellesi nousee kohteesta tärkeimpänä esiin. Miten visualisoit sen mihin omat merkityksesi fokusoituu, ja kaiken lisäksi huumaantuneen vääristyneesti? Ideointiin todella kannattaa ja pitääkin panostaa tällaisessa tehtävässä!
Saat käyttää täysin vapaasti erilaisia tekniikoita, niin “perinteisiä” kuin digitaalisiakin, joten myös näiden yhdistely on sallittua. Arviointiperusteissa mainitaan muodon ja perspektiivin hallinta, joten jonkinasteinen tilallisuuden ja kolmiulotteisuuden kuvaaminen on oleellista.
Mieti, miten viestit kuvan sommittelun ja muiden valintojen keinoin siitä mikä matkakohde on ja mikä siellä on sinulle tärkeää ja miksi. Tämä ja tehtävän kuvauksessa mainittu muotojen vääristyminen viittaavat siihen että tunteen kuvaaminen visuaalisesti on kuvassa myös oleellista. Kannattaa miettiä miten nämä asiat saa yhdistettyä toimivaksi kokonaisuudeksi.
Visuaalisen viestinnän muotoilu
Visuaalisen viestinnän muotoilun ennakkotehtävissä korostetaan tänä vuonna erityisesti sommittelua, ideaa ja tekniikan hallintaa. Tehtävissä tehdään avaruusteemainen juliste ja kuvasarja.
Lue huolella palautusohjeet sekä ohjeet tiedostojen nimeämiseen Metropolian sivuilta, sillä tänä vuonna oikea nimeäminen on myös arviointiperusteena.
Tehtäviä analysoi Tehon vastaava opettaja, taiteen maisteri ja muotoilija Laura Aalto-Setälä!
TEHTÄVÄ 1: Kerro itsestäsi
Kirjoita teksti, jossa kerrot itsestäsi ja miksi haluat visuaalisesta viestinnästä itsellesi ammatin. Otsikoi teksti.
Merkitse selvästi heti otsikon jälkeen, omalle rivilleen, oma nimesi ja kummalle linjalle olet hakemassa: graafinen suunnittelu vai liikkuva grafiikka. Mikäli hakija ei merkitse selkeästi kummalle linjalle on hakemassa, on tämä tehtävän hylkäysperuste.
Tutustu visuaalisen viestinnän muotoilun opetussuunnitelmiin Metropolian sivustolla: mitkä opintojaksot sinua erityisesti kiinnostavat? Kerro meille myös, mikäli olet jo tehnyt jotain visuaaliseen viestintään liittyvää.
Kirjoita enintään yksi A4-arkki.
Tutustu visuaalisen viestinnän muotoilun opetussuunnitelmiin täällä:
- Visuaalisen viestinnän muotoilu, graafinen suunnittelu
- Visuaalisen viestinnän muotoilu, liikkuva grafiikka
Tee kirjeestä selkeä ja helppolukuinen. Muista lisätä oma nimesi.
Toteutustapa: Essee, yksi A4-arkki, pdf.
Arviointikriteerit: Johdonmukaisuus, kieliasu ja perustelut. Selkeys, luettavuus. Tehtävänannon noudattaminen, myös tiedoston nimeämisen osalta.
Opettaja Lauran kommentit:
Hauskaa, että perinteiseen motivaatiokirjeeseen on haettu hieman omaperäisyyttä otsikoinnin avulla. Kirje aloitetaan esittelemällä itsensä. Kuka olet ja miksi haet opiskelemaan tätä alaa ovat aina hyviä tapoja aloittaa. Voit myös vaihtoehtoisesti aloittaa jollain napakalla tarinalla, mutta esittele itsesi viimeistään toisessa kappaleessa.
Motivaatiokirje antaa hakijalle mahdollisuuden kertoa itsestään, kiinnostuksen kohteistaan ja soveltuvuudestaan alalle. Tehtävällä testataan hakijan tietämystä tulevasta alastaan sekä sitä, mitä hakija tulevaisuuden ammatiltaan hakee. Perustelut siitä, miksi juuri tämä ala kiinnostaa ja miksi haluat siitä itsellesi ammatin ovat olennaisimpia osia motivaatiokirjeen sisältöä. Raati haluaa valita kouluun sellaisia opiskelijoita, jotka tulevat valmistumaan ja työskentelemään alalla. Perehtynyt ja hakijan motivaatiota valottava teksti on yksi tärkeimmistä dokumenteista hakuprosessissa. Ei siis pidä ajatella, että motivaatiokirje olisi mitenkään vähempi tai helpompi tehtävä kuin ennakkotehtävien kuvalliset tehtävät!
Liikaa ei pidä miettiä ja analysoida, mikä olisi paras mahdollinen teksti. Persoonallinen teksti, joka kuljettaa lukijan loogisesti alusta loppuun, on aina kiinnostava.
TEHTÄVÄ 2: Mars matkaan -juliste
Suunnittele ja toteuta Mars asutuksi -toimikunnalle juliste, jonka tavoitteena on värvätä osallistujia matkalle Marsiin uudisasukkaiksi. Juliste on huomiota herättävä ja kohderyhmää (yhteistyökykyisiä, elämänmyönteisiä ja monitaitoisia ihmisiä) houkutteleva.
Julisteessa on teksti Mars matkaan. Julisteessa ei ole muuta tekstiä.
Toteutustapa: A3-paperiarkille, haluamillasi välineillä käsin. Julistetta ei saa toteuttaa tai muokata digitaalisilla välineillä. Ota valmiista työstä kuva tai skannaa se palautusformaattiin: A3-arkki, pystysuuntainen, .jpg, tai .pdf.
Arviointikriteerit: Idea, sommittelu, värien käyttö, typografia, valitun tekniikan hallinta. Tehtävänannon noudattaminen, myös tiedoston nimeämisen osalta.
Opettaja Lauran kommentit:
Onpa hauska tehtävä! Hyvin kompakti ja selkeä tehtävä, joka tarjoaa kuitenkin valtavan paljon tilaa ideoinnille ja mielikuvitukselle! Huomaa, että tehtävänannossa erikseen kielletään muun tekstin lisääminen. ’Mars matkaan’ on siis ainoa teksti, joka julisteessa saa ja pitää olla.
Julistetehtävä on hyvin tyypillinen ja toistuva ennakkotehtävä visuaalisen viestinnän aloilla. Julistesuunnittelussa pääsee näyttämään sommittelutaitojaan, värinkäyttötaitojaan sekä typografisia- ja kuvituksellisia taitoja. Ota nämä kaikki huomioon suunnitellessasi julistetta. Hyvä juliste toimii yleensä valtavan kokoisena sekä postimerkin kokoisena. Huomaa, että toteutus on käsin, eikä työtä saa tehdä digitaalisesti. Käsin tehtäessä on kuitenkin paljon erilaisia tekniikoita käytössä. Mieti, minkälainen sopisi parhaiten valitsemaasi julisteen kuvalliseen ideaan.
TEHTÄVÄ 3: Mars matkaan -kuvasarja
Mars matkaan -retkikunnan käytössä on avaruusalus. Matkustajien saatavilla on laminoitu A4-arkki, joka sisältää matkustamon turvaohjeet. Suunnittele ja toteuta kyseiset ohjeet kuvasarjana. Kuvasarjaan ei tule tekstiä.
Tee kuvasarja, joka mahtuu sujuvasti A4-arkin yhdelle puolelle. Älä käytä kuvasarjassa tekstiä. Arabialaisia numeroita saa käyttää.
Ota huomioon kuvasarjan käyttötarkoitus. Huolehdi, että kuvasarjan käyttötarkoitus välittyy selkeästi.
Toteutustapa: Tekniikka on vapaa. Ota valmiista työstä kuva, skannaa tai tallenna se palautusformaattiin. A4-arkki, .jpg, .pdf.
Arviointikriteerit: Kuvakerronta, informaation välittyminen, idea, sommittelu, valitun tekniikan hallinta. Tehtävänannon noudattaminen, myös tiedoston nimeämisen osalta.
Opettaja Lauran kommentit:
Mahtava tehtävä! Kuvasarja tai sarjakuva on toistuva tehtävätyyppi graafisen alan eri koulutusohjelmissa. Se mittaa todella hyvin visuaalisen viestinnän taitoja! Nyt kuvasarjalla on selkeä tarkoitus eli matkustamon turvaohje. Kannattaa myös miettiä, kauanko matka Marsiin kestää tällä toimikunnan avaruusaluksella? Tehtävä vaatii siis paljon mielikuvituksen käyttöä ja ideointia ennen varsinaisten käyttöohjeiden kuvasarjan tekoa!
Sommittelu on kuvasarjatehtävissä aina haastavaa. Kuva-alan voi jakaa erillisiin ruutuihin, mutta kuvat voi myös sommitella yhteen. Huomaa, että ruudut voivat olla hyvin erikokoisia ja voit korostaa eri asioiden tärkeyttä antamalla joillekin asioille paljon, toisille taas vähemmän kuva-alaa. Muista lisäksi, että on tärkeää vaihdella kuvien välillä myös kuvakulmaa. Jokin asia voisi olla hyvin läheltä esitetty, toinen yläviistosta, jokin kuva antaa yleiskuvaa. Mikä vain parhaiten tukee tarinasi viestimistä. Katsojasta tuntuu heti toisteiselta, jos kuvasta toiseen on aina samat hahmot samalta etäisyydeltä ja suunnasta esitettynä. Kuten tehtävänannossa todetaan, käyttötarkoitus täytyy ottaa huomioon läpi työn, eli turvaohjeiden viestivyys ja selkeys ovat etusijalla.
Arabialaiset numerot ovat numerot 0-9. Tekstiä ei työssä saa käyttää. Huomaa kuitenkin, että nyt tekniikka on vapaa, joten myös digitaalinen toteutus on sallittu. Muista ideoida huolella ja eläytyä avaruusmatkustajan kokemukseen ennen kuvasarjan toteutusta!
3D-animointi ja -visualisointi
3D-animoinnin ja -visualisoinnin tehtävissä suunnitellaan tänä vuonna hahmoja. Tehtävissä korostetaan kolmiuloitteisuutta, visuaalisen viestinnän välittämistä sekä sommittelua.
Tehtäviä analysoi Tehon vastaava opettaja, taiteen maisteri ja muotoilija Laura Aalto-Setälä!
TEHTÄVÄ 1
Rantakeleihin on vielä aikaa, mutta kuvittele silti itsesi hiekkarannalle. Löydät rannalta pieniä kiviä, simpukoita, puunpalasia ja tietysti hiekkaa, sekä märkänä että kuivana. Valitettavasti saatat löytää roskiakin. Alat kasata löytämästäsi materiaalista kahta hahmoa mielessäsi kehittyvään tarinaan. Käytät ehkä vain yhtä materiaalia tai sitten kaikkea mahdollista löytämääsi, tai jotain siltä väliltä.
Suunnittele hahmot niin, että ne näyttävät kuuluvan saman tarinan maailmaan kuitenkin niin, että niillä on omia persoonallisia ominaisuuksia. Hahmot voivat muistuttaa ihmistä, eläintä tai mitä tahansa fantasiaolentoa.
Toteutus:
Esitä hahmot yhdessä kuvassa niin, että ne ovat hiekkarannalla siinä asennossa, mihin olet ne kasannut. Esitystekniikka on vapaa. Voit käyttää mitä tahansa sinulle tuttua keinoa, kuten piirtämistä, maalaamista, digitaalista maalaamista, 3D-mallinnusta, digitaalista veistämistä, pienoismallien valokuvaamista tai eri tekniikoiden yhdistelyä samassa kuvassa.
Arviointikriteerit: Visuaalisen viestin välittäminen, hahmojen muotoilu ja persoonallisuus, kolmiulotteisuuden havainnollistaminen ja valitun esitystekniikan hallinta
Opettaja Lauran kommentit:
Tämä on toistuva tehtävänanto 3D-animointiin, eikä suotta, koska se testaa loistavasti opiskelualan vaatimuksia! Hahmosuunnittelu on tärkeä osa 3D-alaa. Mieti keinoja, joilla voit kertoa muodolla ja habituksella hahmon persoonallisuudesta. Millaiset muotokielet ja värit ja tekstuurit voisivat kertoa herkästä, temperamenttisesta tai vaikkapa ovelasta hahmosta? Hahmoilla voi olla ihan vastakkaiset persoonallisuudet, mikä voikin tuoda hyvää jännitettä niiden välille! Voit miettiä vastakohtaisuutta jo muotokielestä: mieti vastakohtapareja kuten avoin/suljettu, suuri/pieni, leveä/kapea.
Saat suunnitella hahmot vapaasti, mutta huomaa, että ne elävät hiekkarannalla. Millaisia vaatimuksia hiekka ja vesi aiheuttavat hahmoille? Voisiko sieltä löytää inspiraatiota niiden muotoon tai liikkumistapaan. Huomaa, että rannalta mahdollisesti löytyvien esineiden ja roskien tulee jollain tavalla esiintyä hahmoissasi. Voit lähestyä tehtävää myös aluksi materiaalien kautta, eli minkälaisia kierrätysmateriaaleja on olemassa ja kuinka niitä voisi käyttää ja esittää mielenkiintoisella, mutta selkeällä tavalla.
TEHTÄVÄ 2
Tehtävässä 1 kuvattujen hahmojen tarina käynnistyy siitä, että nousuvesi lähestyy ja aallokko voimistuu. Olet kasannut hahmot aika lähelle vesirajaa ja niille tulee kiire päästä nousuveden alta pois. Hahmot lähtevät kaikin voimin ponnistelemaan kohti kuivempaa maata auttaen toisiaan.
Toteutus:
Esitä 3-4 ruudun sarjana yhdessä kuvatiedostossa, miten hahmojen pelastautuminen nousuvedeltä onnistuu. Näytä hahmojen liikkuminen eri kuvakulmista: ylhäältä, kuivan maan suunnasta kohti vettä ja sivusta siten, että sekä vesi että maa näkyvät. Kerro tarina vain kuvilla, älä käytä tekstejä. Esitystekniikka on vapaa. Voit käyttää mitä tahansa sinulle tuttua keinoa, kuten piirtämistä, maalaamista, digitaalista maalaamista, 3D-mallinnusta, digitaalista veistämistä, pienoismallien valokuvaamista tai eri tekniikoiden yhdistelyä samassa kuvassa.
Arviointikriteerit: Visuaalisen kerronnan sujuvuus, kuvasarjan selkeys ja sommittelu, hahmojen ja ympäristön kolmiulotteinen esittäminen, toiminnan kuvaaminen ja valitun esitystekniikan hallinta.
Opettaja Lauran kommentit:
Vedenpaisumus uhkaa! Haastava kuvasarjatehtävä! Tässä testataan hakijan tarinankerrontakykyä sekä kolmiulotteista hahmottamiskykyä. Raatia kiinnostaa kuvasommittelun lisäksi se, miten kerrot tarinaa hahmojen kehonkielen, ilmeiden, kuvakulmien sekä käytöksen kautta. Lisäksi kiinnostaa nähdä, miten hahmot liikkuvat, eli mistä kohdista niiden mahdolliset raajat niveltyvät ja minkälainen liikkumisen mahdollistava runko niillä on.
Tässä on jo tehtävänannossa pyydetty eri kuvasarjaan eri kuvakulmia. Kuvasarjoissa tyypillinen ongelma onkin, että esitetään liian toisteisesti samaa näkymää kuvasta toiseen, mutta kun toteutat tehtävänannossa pyydetyt eri kuvakulmat, on kuvasarjassasi varmasti hyvää vaihtuvuutta ja kiinnostavia kuvakulmia. Huomioi, että voit päättää, kuinka läheltä tai kaukaa kuvaa esität, vaikka suunta olisikin jo annettu.
Koeta miettiä jokin mielenkiintoinen tarinallinen kerrontatapa tähän tapahtumaan. Jos olet hahmosuunnittelutehtävässä ideoinut erilaiset hahmot, näytä niiden eroja siinä, miten he tilanteessa toimivat. Kenties toinen on tehokas ja reipas ja toinen tarvitsee apua? Muista siis hyödyntää aiemman tehtävän hahmojen persoonallisuuden piirteet sekä poikkeavat ominaisuudet!
Vaatetusala
Vaatetusalan tehtävissä jäljitellään kaavoja ja suunnataan katseet omiin unelmiin ja tulevaisuuden työtehtäviin.
Sommittelu, kolmiuloitteinen hahmottaminen ja muodon hallinta ovat keskiössä tämän vuoden tehtävien arviointiperusteissa.
Lue huolella palautusohjeet sekä ohjeet perustietolomakkeen täyttöön Metropolian sivuilta!
Tehtäviä arvioi Tehon vastaava opettaja ja vaatetusalan taiteen maisteri Katja Palomaa!
TEHTÄVÄ 1
Tulkitse oheista piirrosta (KUVA: Tehtävä 1). Leikkaa mustasta kartongista ”kankaan kappaleet”, joilla kuvittelet saatavan aikaan kuvanmukaisen yläosan vaatteen muodot. Kuvassa ei näy vaatteen takaosaa, joten suunnittele vaatteen takaosa itse. Liimaa leikkaamasi kartongin kappaleet A3-paperille (yksi A3 vaakasuuntaan).
Arviointiperusteet: Tehtävän arvioinnissa kiinnitetään huomiota kolmiulotteisuuden hahmottamiseen ja muodon ymmärtämiseen.
Opettaja Katjan kommentit:
Tällainen tehtävä on hyvin tyypillinen Metropolian ennakkotehtävänä ja toistunut aikaisempinakin vuosina. Tehtävä on puhtaasti muotosuunnittelutehtävä, jossa testataan hakijan ymmärrystä vaatteen kaavoituksesta. Vaatesuunnittelussa kaava on malli, josta vaatteen osat jäljitetään kankaalle ennen leikkaamista ja ompelua. Yleensä vaatteen kaavat piirretään tasaiselle pinnalle, kuten kaavapaperille ja tässä tehtävässä mustalle kartogille ja leikataan muotoonsa. Kaksiulotteisista kaavoista pitäisi siis pystyä teoriassa toteuttamaan kuvassa 1 oleva vaate. Kannattaa huomioida, että tehtävässä ei pyydetä kaavoja 1:1 koossa, vaan kaavat tulisi esittää niin, että ne mahtuvat ikään kuin pienennetyssä koossa A3 kokoiselle arkille.
Tätä tehtävää varten on hyvä perehtyä kaavoitukseen ja tutustua vaatteen peruskaavaan. Tämän tehtävän keskeinen haaste onkin ymmärtää, kuinka tuottaa toimivat kaavat annetusta mallikuvasta pienoiskoossa. Tehtävässä mitataan siis hakijan taitoa tulkita annettua mallikuvaa sekä yhdistää kaksiulotteinen ja kolmiulotteinen muodon anto ja hahmottaminen, niin että lopputuloksena on mallikuvaa vastaavat kaavat.
TEHTÄVÄ 2
Suunnittele asukokonaisuudet
Suunnittele kahdelle noin 16-vuotiaalle nuorelle, tytölle ja pojalle, asukokonaisuudet talviseen ulkoiluun kaupunkimiljöössä. Nuoret osallistuvat kaupungin järjestämään ympäristötempaukseen talvilomaviikolla 2022 (kyseessä on fiktiivinen tapahtuma). Tapahtuma kestää useamman tunnin ja sääennuste lupaa pakkasta.
A: Piirrä ja/tai maalaa ensimmäiselle paperille nuoret ulkoiluasuissaan (värillinen kuva yhdelle A3-paperille).
B: Piirrä toiselle paperille joko tytön tai pojan vaatteista selkeät mustavalkoiset viivapiirrokset (tasokuvat). Piirrä kukin vaate edestä ja takaa (yhdelle A3-paperille).
Toteutus: Kaikki tehtävät tulee piirtää tai maalata käsin.
Arviointiperusteet: Tehtävän arvioinnissa kiinnitetään huomioita ideointikykyyn ja siihen, miten asut sopivat käyttäjilleen ja käyttötilanteeseen. Myös värien käyttö, sommittelu, viivapiirrosten havainnollisuus ja selkeys sekä kyky hahmottaa ihmisten ja vaatteiden mittasuhteita huomioidaan.
Opettaja Katjan kommentit:
Tässä tehtävässä hakija pääsee näyttämään taitonsa vaatesuunnittelun näkökulmasta niin tunnelmakuvien kuin tasokuvien muodossa. Tehtävä on suunnittelutehtävä, jossa konseptuaalisesta ajattelusta on hyötyä. Tehtävänannossa on määritelty selkeä kohderyhmä ja käyttötarkoitus. Tämän pohjalta tulee suunnitella kaksi asukokonaisuutta talviseen ulkoiluun kaupunkimiljöössä kahdelle 16-vuotiaalle nuorelle.
A-osiossa hakija pääsee esittämään visuaalisia taitojaan, luovaa esitystekniikkaa ja ideointikykyä vaatesuunnittelun näkökulmasta sekä toteuttamaan tunnelmakuvan, josta käy ilmi suunnitellut asukokonaisuudet niiden käyttötilanteessa. Tunnelmakuvassa saa välittyä asujen ja käyttäjien tyylit sekä käyttötilanne ja ympäristö. Päähuomion on silti hyvä olla vaatteen esittämisessä ihmisen yllä.
B-osiossa taas haetaan teknistä ymmärrystä ja vaatteellista ajattelua, kun toisesta asukokonaisuudesta piirretään tekniset tasokuvat, joista välittyy tarkemmin vaatteen muodot, leikkaukset sekä vaatteen yksityiskohdat.
TEHTÄVÄ 3
Visualisoi itsesi tulevaisuuden työtilanteessa vaatetusalalla seitsemän vuoden kuluttua. Tuo esiin roolisi ja tehtäväsi työtilanteessa. Palauta työ A3-paperilla. Tehtävän tekniikka on vapaa.
Arviointiperusteet: Tehtävän arvioinnissa kiinnitetään huomiota toteutuksen sisältöön ja havainnollisuuteen.
Tehtävää varten voit tutustua vestonomi-tutkinnon opetussuunnitelmaan opinto-opassivustolla ja lukea lisää vaatetusalan tutkinto-ohjelmasta verkkosivuilta.
Opettaja Katjan kommentit:
Samantyyppinen tehtävä on toistunut aikaisemminkin Metropolian ennakkotehtävänä. Tätä tehtävää voisi ajatella visuaalisena motivaatiokirjeenä, jossa hakija pääsee osoittamaan omaa kiinnostustaan ja perehtyneisyyttään sekä motivaatiotaan alaa kohtaan ja kuvaamaan sitä, miltä oma toimenkuva vaatetusalan erilaisissa tehtävissä tulevaisuudessa mahdollisesti näyttäisi.
Tehtävässä pyydetään kuvaamaan oma rooli työtilanteessa. Tehtävän toteutuksessa onkin hyvä miettiä millaisista tehtävistä tai osa-alueista tulevaisuuden työ omalla kohdalla mahdollisesti koostuisi. Tämä tehtävä mittaa, kuinka realistinen käsitys hakijalla on vaatetusalan tehtävistä sekä tulevaisuuden työmahdollisuuksista.
Tässä tehtävässä pääsee toki esittelemään taiteellista luovuuttaan ja esitystekniikan voi valita vapaasti. Tärkeintä tehtävässä on kuitenkin visuaalisin keinoin pohtia, miltä vaatetusalan ammattilaisen työ konkreettisesti näyttäisi tai mitä se pitäisi sisällään eli päähuomio työssä kannattaa kohdistaa kuvan sisältöön ja pyrkiä mahdollisimman informatiiviseen esittämiseen kuvakerronnan keinoin.
Muiden luovien alojen hakukohteiden ennakkotehtävät
Metropolian lisäksi moni muukin taidealojen hakukohde sisältää valintaa karsivat ennakkotehtävät. Tarjoammekin useista näistä yksilöidyt analyysit helpottamaan tehtävien tekoa! Klikkaa alta itsesi muiden hakukohteiden tietoihin, sekä vuoden 2022 analyyseihin!