
Aalto-yliopiston taidealojen ennakkotehtävät 2022 – opettajien analyysit
Aalto-yliopiston taidealojen ennakkotehtävät on nyt julkaistu! Tehtävät tulee palauttaa viimeistään 30.3.2022 klo. 15.00 sähköisen hakulomakkeen liitetiedostona. Tästä postauksesta löydät opettajien analyysit Aallon tämän vuoden ennakkotehtävistä! Analyysistä selviää mm. mitä tehtävässä haetaan, missä kannattaa seurata tehtävänantoa tarkalleen ja mikä osa-alue antaa enemmän tilaa luovuudelle. Nappaa ammattilaisten vinkit tehtävien teon tueksi!

Tästä jutusta löydät Tehon opettajien analyysit seuraavien hakukohteiden ennakkotehtävistä:
SISUSTUSARKKITEHTUURI

Jenna Mäkäräinen
"Tämän vuoden tehtävissä testataan mm. hakijan kolmiulotteista hahmotuskykyä, runollisuutta, sekä maalauksellisuutta. Toimita kaikki sisustusarkkitehtuurin ennakkotehtävät PDF-tiedostoina Opintopolkuun. Palauta yhteensä 4 PDF-tiedostoa."
Tehtäviä analysoi Tehon vastaava ohjaaja, sekä tekstiilisuunnittelun ja sisustusarkkitehtuurin opiskelija Jenna Mäkäräinen!
Ennakkotehtävämateriaalit ja -tarvikkeet:
- A3 piirustuspaperi,
- Mainos kartonkia 1mm/2mm
- Lyijykyniä
- Värikyniä
- Pensseleitä
- Peite- tai/ja vesivärit
- Viivoitin
- Valkoista lankaa 1mm
- Rautalankaa 1mm
- Mattoveitsi
- Puukko
- Sivuleikkuri
- Linjapihdit
TEHTÄVÄ 1A: RUNO
Kirjoita kolme riviä pitkä runo A3 kokoiselle paperille
Arvosteluperusteet
Runollisuus
OPETTAJA JENNAN KOMMENTIT
Runon kirjoitus antaa tekijälleen mahdollisuuden leikitellä erilaisilla fonteilla sekä sanojen koolla, joka antaa runolle myös visuaalisen kuvauksen. Kannattaa pohtia sitä miten sanat asettuvat paperille, sekä millaisen tunnelman haluaa runollaan luoda. Runo antaa kiinnostavan mahdollisuuden myös käyttää kielitaitoa ja maistella sellaisia sanoja jotka ovat kenties uusia ja jo ennestään tuttuja. Puhekieli tai murre saa mielestäni runossa näkyä!
Haasteeksi tässä tehtävässä ehdottomasti muodostuu runon lyhyys. Kolmen rivin runo tarkoittaa vain kolmea säettä, runomitassa yleisesti yksi säe on yhdellä rivillä. Onneksi runotaiteessa myös tunnetaan lyhyitä runoja. Kannattaakin ehdottomasti tutkia runoutta ja runokirjallisuutta ja inspiroitua myös siitä!
TEHTÄVÄ 1B: RUNOKUVA
ARVOSTELUPERUSTEET
Runollisuus, Maalauksellisuus
OPETTAJA JENNAN KOMMENTIT
TEHTÄVÄ 2: RUNOMOBILE
ARVOSTELUPERUSTEET
Runollisuus, Maalauksellisuus, Rakenteellisuus
OPETTAJA JENNAN KOMMENTIT
TEHTÄVÄ 3: ENNENNÄKEMÄTÖN ATERIN
ARVOSTELUPERUSTEET
Piirustustaito, Muodonanto
OPETTAJA JENNAN KOMMENTIT
MUOTOILU

Eeva Jokinen
Muotoilun ennakkotehtävänä on tänään yksi isompi kokonaisuus, jossa suunnitellaan omavalitsemaan harrastukseen sopivaa välinettä.
Tehtävien arvosteluperusteissa korostetaan tulkintakykyä ja ilmaisutaitoa.
Tehtäviä analysoi Tehon vastaava opettaja, muotoilija ja taiteen maisteri Eeva Jokinen!
TEHTÄVÄ: HARRASTUS
OPETTAJA EEVAN KOMMENTIT

VISUAALISEN VIESTINNÄN MUOTOILU

Laura Aalto-Setälä
Visuaalisen viestinnän muotoilun ennakkotehtävissä pohditaan yhteiskunnallista epäkohtaa ja luodaan siihen kantaaottava visuaalinen kampanja.
Arviointiperusteissa painotetaan ideointia, omaperäisyyttä, viestivyyttä sekä visuaalista esitystapaa.
Tehtäviä analysoi Teho-Opiston vastaava opettaja, taiteen maisteri ja muotoilija Laura Aalto-Setälä!
TEHTÄVÄ 1: MUUTOS
OPETTAJA LAURAN KOMMENTIT

KUVATAIDEKASVATUS

Laura Aalto-Setälä
Kuvataidekasvatuksen ennakkotehtävissä pohditaan tänä vuonna aihetta ‘viesti tuntemattomaan’. Hakijalta odotetaan visuaalista ja käsitteellistä ajattelua sekä toimivaa taiteellista toteutusta.
Palauta kukin työ yhtenä tiedostona tai videolinkkinä. Palauta yhteensä 3 tiedostoa tai linkkiä.
Tehtäviä analysoi Tehon vastaava opettaja, taiteen maisteri ja kuvataiteilija Heini Lindvall!
TEHTÄVÄ 1: VIESTI TUNTEMATTOMAAN
OPETTAJA HEININ KOMMENTIT
Aallon kuvataidekasvatuksen ennakkotehtävien tarkoituksena ei ole pelkästään selvittää hakijan teknisiä taitoja kuvantekijänä, vaan visuaalisten ilmaisukeinojen hallintaa ja käsitteellistä ajattelua aiheen ympärillä. Opiskelemaan halutaan opiskelijoita, joilla on ideoita, ajatuksia ja intohimoa kuvataidetta kohtaan sekä kykyä kyseenalaistaa ja ottaa kantaa. Tämän vuoksi kuvataidekasvatuksen tehtävänannot ovat usein monitulkintaisia.
Töiden toteutustapa on hyvin vapaa. Kannattaa kuitenkin pysytellä omissa vahvuuksissa ja valita niiden sisällä tekniikka sen mukaan, mikä palvelee parhaiten omaa ideaa.
Tehtävänannossa pyydetään, että töistä muodostuisi kokonaisuus. Kokonaisuuden voi toteuttaa monella tavalla: Aihevalinnoissa voi olla jotakin sellaista, mikä tekee töistä yhteneväiset teemoiltaan. Toisaalta sarjallisuutta voi myös toteuttaa puhtaasti visuaalisin keinoin. Jos valitsee nivoa työt kokonaisuudeksi teeman avulla, niin kannattaa kuitenkin varmistaa että sarja ei ole aiheen käsittelyltä liian toisteinen.Viimeisenä työt pyydetään myös nimeämään. Tämä mahdollistaa sen, että nimen ja kuvan/teoksen yhteistyönä katsojalla saattaa herätä vieläkin syvällisempi tulkinta työn aiheesta. Nimetessään ei siis kannata olla liian alleviivaava: Katsoja näkee teoksen, mitä lisäarvoa teksti tuo?

MUOTI

Katja Palomaa
Palauta kukin tehtävä yhtenä PDF-tiedostona. Palauta yhteensä 3 PDF-tiedostoa.Tehtäviä arvioi Tehon opettaja ja vaatetusalan taiteen maisteri Katja Palomaa!
TEHTÄVÄ 1: KUOSI
OPETTAJA HEININ KOMMENTIT
Aallon kuvataidekasvatuksen ennakkotehtävien tarkoituksena ei ole pelkästään selvittää hakijan teknisiä taitoja kuvantekijänä, vaan visuaalisten ilmaisukeinojen hallintaa ja käsitteellistä ajattelua aiheen ympärillä. Opiskelemaan halutaan opiskelijoita, joilla on ideoita, ajatuksia ja intohimoa kuvataidetta kohtaan sekä kykyä kyseenalaistaa ja ottaa kantaa. Tämän vuoksi kuvataidekasvatuksen tehtävänannot ovat usein monitulkintaisia.
Töiden toteutustapa on hyvin vapaa. Kannattaa kuitenkin pysytellä omissa vahvuuksissa ja valita niiden sisällä tekniikka sen mukaan, mikä palvelee parhaiten omaa ideaa.
Tehtävänannossa pyydetään, että töistä muodostuisi kokonaisuus. Kokonaisuuden voi toteuttaa monella tavalla: Aihevalinnoissa voi olla jotakin sellaista, mikä tekee töistä yhteneväiset teemoiltaan. Toisaalta sarjallisuutta voi myös toteuttaa puhtaasti visuaalisin keinoin. Jos valitsee nivoa työt kokonaisuudeksi teeman avulla, niin kannattaa kuitenkin varmistaa että sarja ei ole aiheen käsittelyltä liian toisteinen.Viimeisenä työt pyydetään myös nimeämään. Tämä mahdollistaa sen, että nimen ja kuvan/teoksen yhteistyönä katsojalla saattaa herätä vieläkin syvällisempi tulkinta työn aiheesta. Nimetessään ei siis kannata olla liian alleviivaava: Katsoja näkee teoksen, mitä lisäarvoa teksti tuo?


040 554 5595
040 554 5595