Metropolian vuoden 2024 3D-animoinnin ja Visualisoinnin Ennakkotehtävät on julkaistu Metropolian sivuilla. Tästä blogista löydät opettajan analyysit tehtävistä. Ennakkotehtävät analysoi Teho-Opiston vastaava opettaja, Taiteen maisteri, muotoilija, taiteilija ja tutkija Laura Aalto-Setälä!
Onpa ihanan mielikuvituksellinen tehtävä! Kuvasarja hahmosuunnitteluineen on toistuva tehtävätyyppi 3D-animointiin, eikä suotta, koska se testaa loistavasti opiskelualan vaatimuksia!
Laura Aalto-Setätä
Tutustu huolellisesti tehtävien palautusohjeisiin Metropolian sivuilla!
3D-animoinnin ja visualisoinnin ennakkotehtävät
Ennakkotehtävä
Tehtävän esitystapa ja -tekniikka on määritelty tehtävänannossa. Tehtävästä palautetaan digitaalinen kuvatiedosto. Mikäli teet tehtävän paperille tai pienoismallina, käytä kameraa tai skanneria muuttaaksesi lopputuloksen digitaaliseen muotoon.
Tehtävä:
Olet suunnittelemassa peliä, jonka päähenkilö suorittaa erilaisia tehtäviä kolmiulotteisessa ympäristössä käyttäen apunaan esinettä, jota pitää kädessään. Tehtäväsi on tuottaa kuvia tästä pelin päähenkilöstä sekä esineestä, jolla on pelin etenemisessä tärkeä merkitys.
Koska inspiraatiota on aina helpointa etsiä läheltä, suunnittelet päähenkilön niin, että sillä on joitakin tunnistettavia ulkoisia piirteitä sinusta itsestäsi. Päähenkilön käyttämän esineen esikuvaksi taas otat jonkin arkisen esineen omasta ympäristöstäsi.
Pelin visuaalisen tyylin voit suunnitella haluamallasi tavalla. Päähenkilön ulkomuodossa pitää kuitenkin näkyä suunnittelun lähtökohta eli jotkin tunnistettavat piirteet sinusta. Samoin päähenkilön käyttämän esineen ulkomuodossa pitää näkyä, että se perustuu johonkin tunnistettavaan arkisen ympäristön esineeseen.
Esitä 3-4 ruudun sarjana yhdessä kuvatiedostossa, miltä näyttää, kun pelin päähenkilö etenee pelissä pitäen kädessään suunnittelemaasi esinettä ja suorittaa jotakin pelin kannalta olennaista tehtävää. Näytä kuvasarjassa, miltä päähenkilö näyttää erilaisissa asennoissa ja erilaisista kuvakulmista katsottuna, sekä se, miten päähenkilö käyttää esinettä pitäen sitä koko ajan kädessään. Kerro kuvasarjassa ainakin viitteellisellä tasolla myös se, miltä pelin ympäristö näyttää.
Esitä kuvasarjan ruudut siten, että niistä selviää työskentelysi eri vaiheet. Esitä ensimmäinen ruutu luonnostasoisena ja viimeinen valmiiksi työstettynä. Välikuvat voivat valintasi mukaan esittää jotakin työvaihetta luonnoksen ja valmiin väliltä.
Jos työskentelet perinteisillä välineillä, luonnostasoinen kuva voi olla esimerkiksi lyijykynäluonnos ja valmis väritetty, ja jos piirrät digitaalisesti, luonnoskuva voi olla esimerkiksi alustava viivapiirros ja valmis väritetty kuva. Jos työskentelet jollakin 3D-ohjelmalla, luonnostasoinen kuva voi olla ruutukaappaus ohjelman 3D-näkymästä työskentelyn alkuvaiheessa ja valmis kuva valaistu ja renderöity.
Esitä kuvasarja käyttäen vain kuvia, älä käytä tekstejä. Esitystekniikka on vapaa. Voit käyttää mitä tahansa sinulle tuttua keinoa, kuten piirtämistä, maalaamista, digitaalista maalaamista, 3D-mallinnusta, digitaalista veistämistä, pienoismallien valokuvaamista tai eri tekniikoiden yhdistelyä samassa kuvasarjassa. Ota huomioon se, että tässä tehtävässä esitetään myös työskentelyn luonnosvaiheita, eli muista dokumentoida työskentelyäsi eri työvaiheissa.
Palautus: Palauta tehtävästä yksi kuvatiedosto, jonka kuva-alan koko on vähintään 2400 x 1600 pikseliä. Kuva voi olla pysty- tai vaakakuva tai muodoltaan neliö. Kuvatiedoston maksimikoko on 20 MB. Kuvatiedoston tallennusmuodon pitää olla jokin näistä kolmesta: jpg, png tai pdf. Nimeä kuvatiedosto tämän mallin mukaisesti: Sukunimi_Etunimi
Arviointikriteerit: Visuaalisen kerronnan sujuvuus, hahmon ja esineen muotoilu ja persoonallisuus, kuvasarjan selkeys ja sommittelu, hahmon, esineen ja ympäristön kolmiulotteinen esittäminen, toiminnan kuvaaminen, työskentelyn vaiheiden kuvaaminen ja valitun esitystekniikan hallinta.
Opettaja Lauran kommentit
Mieti keinoja, joilla voit kertoa muodolla ja habituksella sinua muistuttavan hahmon persoonallisuudesta. Samoin arkisen esineen ja kuvasarjassa tapahtuvan toiminnan valintaan kannattaa panostaa. Esine ei kannata olla liian vaikeakäyttöinen tai erikoinen, jotta sen käyttötapa välittyy, mutta on myös tylsää jos esine on vain nappula jota painetaan.
Kun hahmo, esine ja niiden välitön ympäristö on suunniteltu ja valittu, on tehtävän toinen osa kuvasarjan esitystä. Tässä testataan hakijan tarinankerrontakykyä sekä kolmiulotteista hahmottamiskykyä. Raatia kiinnostaa kuvasommittelun lisäksi se, miten kerrot tarinaa hahmojen kehonkielen, asennon, ilmeiden, kuvakulmien sekä käytöksen kautta.
Kuvasarjoissa tyypillinen ongelma on, että esitetään liian toisteisesti samaa näkymää kuvasta toiseen. Muista vaihdella kuvakulmia ja rajausta, jotta kuvasarjassasi olisi varmasti hyvää vaihtuvuutta ja kiinnostavia kuvakulmia. Tarinan kerrontaan saa ytyä, kun jokin asia näytetään hyvin läheltä ja jokin toinen kuva kauempaa. Kuvakulmien ja kohdennusten tarkan valinnan avulla saat varmemmin kuvasarjan haasteen eli esineen käytön kulun katsojalle perille.
Luovien alojen hakukohteet ja Ennakkotehtävät 2024
Metropolian lisäksi moni muu taidealojen hakukohde sisältää valintaa karsivat ennakkotehtävät. Tarjoammekin useista näistä yksilöidyt analyysit helpottamaan tehtävien tekoa! Klikkaa alta itsesi muiden hakukohteiden tietoihin, sekä vuoden 2024 analyyseihin