Skip to content

Millaiset olivat arkkitehtuurin pääsykokeet 2019?

Uudet arkkitehtiopiskelijat ovat selvillä! Syksyllä arkkitehtuurin opintonsa niin Aallossa, Tampereella kuin Oulussakin aloittaa huiman suuri joukko Teho-Opiston kurssilaisia. Yksi heistä onnellisista on Tehon Maxi-kurssin käynyt Sampo Louke. Lue, millaisilla fiiliksillä Sampo lähti pääsykokeisiin ja mitä mieltä hän oli tämän kevään tehtävistä. 
Teho-Opiston Maxi-kurssilainen Sampo Louke oli päättänyt, että tänä vuonna hän astelee sisään opiskelemaan arkkitehtuuria. Pääsykokeisiin luottavaisin mielin lähtenyt Sampo oli tehnyt psyykkausta pitkin vuotta ja prepannut itseään siihen, että kyllä se paikka sieltä tulee – ja niin tulikin! Opinnot Aallon arkkitehtuurin osastolla odottavat syksyllä.
Sampon tie arkkitehtuurin opintoihin kulki muutaman mutkan kautta
”Päätin hakea opiskelemaan arkkitehtuuria vasta reilu vuosi sitten. Luulin lukioikäisenä, että arkkitehtuuri on pääosin tekniikkaa, kaavoja ja insinöörimäistä hommaa. Juteltuani yhden arkkitehtiopiskelijan kanssa opin lisää ja oivalsin, että on kyseessä paljon taiteellisempi ala, jossa otetaan huomioon myös humanistisia tekijöitä.
Olen aina ollut kiinnostunut taiteesta ja halunnut tehdä jotain luovaa. Ajattelin jossain vaiheessa ryhtyväni sarjakuvapiirtäjäksi ja treenasinkin sitä suhteellisen paljon. Päädyin kuitenkin opiskelemaan äidinkieltä ja kirjallisuutta ja valmistuttuani olen työskennellyt viime vuosien ajan opettajana. Ajattelin, että ehkä novellien ja romaanien kirjoittaminen on se mun juttu. Hiljalleen rupesin kuitenkin miettimään, että taidealoista kuvataide ja arkkitehtuuri kiinnostavat minua eniten – päätin hakea arkkitehtuurin opintoihin.
Siinä vaiheessa kun tekee päätöksen, täytyy vain uskoa itseensä ja treenata mahdollisimman paljon. Otin tavoitteeksi treenata kerran päivässä, mutta en kyllä ihan siinä tahdissa pysynyt. Rutiini kuitenkin säilyi Teho-Opistolla ja joka viikko syksystä lähtien  harjoittelin ja valmistauduin pääsykokeisiin. Kesän itsenäinen, jopa hieman epämääräinen treenaaminen muuttui systemaattiseksi tekemiseksi – opin mihin tehtävissä tulee kiinnittää huomioita ja mihin suuntaan omaa tekemistä täytyy kehittää.”
 

PÄÄSYKOKEET 2019

“Kokonaisuudessaan pääsykokeiden ajan nautin tekemisestä. Olihan niitä odottanut koko vuoden. Onneksi arkkitehtuurin pääsykokeissa sisäänpääsy ei ole yhdestä poikki, vaan ehtii tehdä useampia tehtäviä. Itse olisin voinut tehdä vaikka kolme tehtävää päivässä, kun aina päivän päätteeksi jäin odottamaan innolla mitä seuraavana päivänä pääsee taas tekemään.
Tämän vuoden pääsykokeissa mielestäni hauskimmat tehtävät olivat Veonardo da Linci ja Ihmiset ympäristössä. Niissä sain piirtää rakennuksia, näkymää ja ihmisiä – pääsin käyttämään omia vahvuuksiani. Kaikissa tehtävissä kuitenkin onnistuin mielestäni hyvin, tai ainakin riittävän hyvin, kun paikka kerran tuli.”

Tehtävä 1: Vihanneshuippu

Koekeittiön kokki Paulikki Pokkula oli saanut tehtäväksi kehitellä vegaanisen välipalan reseptin suuren kauppaketjun ilmaisjakelulehden ruokapalstalle. Kokin työpöydällä oli tuttuja vihanneksia ja hedelmiä, kiekko vegaanista juustoa sekä sasliktikku (n. 25vm pitkä). Lisäksi pöydällä oli kulhossa kokin tekemää kasvisöljypohjaista yrttikastiketta. Kokki päätti leikata kaikki ainekset viipaleiksi tai lohkoiksi niin, että raaka-aineiden alkuperäinen muoto oli tunnistettavissa. Kokki kokosi lasilautaselle leikkaamistaan aineksista sasliktikun avulla tornimaisen annoksen, jonka päälle hän lopuksi lorautti öljykastiketta. Annos sai nimekseen Vihanneshuippu. Kokki jätti valmiin annoksen puiselle työpöydälle odottamaan valokuvaajaa ja sammutti lähtiessään kaikki muut valot lukuun ottamatta työpöydän kohdevaloa.
Tehtävä
Piirrä kolme kuvaa yhdelle mustalle A3-kokoiselle vaakasuuntaiselle paperille. Ensimmäisessä näkyy Vihanneshuipun raaka-aineet työpöydällä, toisessa Vihanneshuipun kokoamisvaihe ja kolmannessa valmis Vihanneshuippu yläviistosta nähtynä.
Toteutus
Piirrä kuvat puuvärikynillä yhdelle mustalle A3-kokoiselle vaakasuuntaiselle paperille.
Arvosteluperusteet
Arvostelussa kiinnitetään ensisijaisesti huomiota luovaan ongelmanratkaisukykyyn, kolmiulotteiseen esittämistaitoon, piirustus- ja sommittelutaitoon sekä materiaalien ja raaka-aineiden tunnistettavaan esittämiseen.

Sampon kommentit:
”Ensimmäinen tehtävä yllätti hieman. Yhden piirroksen sijaan oli piirrettävä kolme kuvaa. Tehtävänannossa oli annettu paljon tekijöitä ja tärkeintä oli löytää sieltä se oleellinen. Usean kuvan työ pisti pohtimaan mikä tehtävässä oli oikeasti tärkeintä ja mitä tuli ottaa huomioon.
Päätin tehdä yksinkertaisen rakennelman, joka olisi orgaaninen eikä liian yksinkertainen. Kiinnitin huomiota valoihin ja kuvasin työni mielenkiintoisesta näkökulmasta. Teholta muistui ensimmäistä tehtävää työstäessäni mieleen opettajien kommentit siitä, että työ kannattaa pitää yksinkertaisena. Siksi päätin esittää omassa työssäni vain paria erilaista vihanneslohkoa, joista kokosin kolmen kuvan työni. Pyrin pitämään kautta linjan työni selkeänä.
Jotain pientä unohdin omasta työstäni. Onneksi vegaaniseen sasliktikkuun lisäämäni makkarat eivät kuitenkaan tuhonneet unelmaani arkkitehtuurin opinnoista. Kokonaisuudessaan työstä tuli selkeä ja tykkäsin, että pääsin piirtämään heti ensimmäisessä tehtävässä!”
 

Tehtävä 2: Veistokset galleriassa

Oheisissa kuvissa esitetyt kolme veistosta on asetettu galleriatilaan. Tila on muodoltaan kuutio, jonka särmät ovat noin kuusi metriä, ja sen seinät ovat valkoiset. Yhdellä seinällä on oviaukko ja kahdella muulla on ikkunoita, joiden kautta tilaan pääsee luonnonvalo. Tila on veistoksista lukuunottamatta tyhmä.
Tehtävä
Kuvaa galleriatila ja veistokset tilan ylänurkasta, katonrajasta katsottuna.
Toteutus
Piirrä kuva lyijykynillä pystysuuntaiselle A3-kokoiselle valkoiselle arkille. Saat itse päättä tilan valoisuuden, veistosten koon sekä niiden sijainnin galleriatilassa.
Arviointiperusteet
Arvioinnissa kiinnitetään ensisijaisesti huomiota piirustustaitoon, tilan kolmiulotteisuuden, veistosten ja tilan mittasuhteiden esittämiseen sekä valon ja varjon aikaansaaman tunnelman kuvaamiseen.

Sampon kommentit:
”Kakkostehtävä olikin se lyijykynätehtävä. Siinä täytyi kuvata työ annetusta kuvakulmasta realistisesti. Tärkeää oli keskittyä työssä esitettyihin valoihin ja varjoihin sekä niiden avulla luotavaan tunnelmaan. Tehtävänannossa mainittujen useiden eri valolähteiden kanssa täytyi olla hyvin pikkutarkka.
Tehon kurssilla tehtiin paljon harjoitustehtäviä, jossa pääsin treenaamaan valon ja varjon piirtämistä. Vielä viimeisessä simulaatiossa sattui olemaan valoa ja varjoa harjoittava tehtävä, joten sain vain muutamia päiviä ennen pääsykokeita tuntumaa saman tyyppiseen tehtävään ja onnistuin siinä hyvin. Täytyi vain tehdä sama tässä tehtävässä – keskittyä tarkasti valon ja varjon piirtämiseen.”
 

Tehtävä 3: Veonardo da Lincin ensilento Urbinon yllä

Toisen päivän ensimmäisessä tehtävässä oli tarina nuoresta Veonardo da Lincistä, joka oli vihdoin saanut lentokoneensa ilmaan vuonna 1480. Inspiraation lähteeksi annettiin kuvia Urbinosta maantasolta nähtynä sekä aikalaiskuva renessanssiajan ruhtinasparista.

Tehtävä
”Nuori Veonardo da Linci on vihdoin saanut lentokoneensa ilmaan vuonna 1480 ja lentää Urbinon renessanssikaupungin yllä kuuluisan mesenaatin, ruhtinas Mederico da Fontedeltron hurratessa alhaalla yhdessä hovinsa kanssa. Esitä miltä Urbinon kadut ja torit sekä lentoa katsellut välijoukko näyttivät Veonardon lentokoneesta katsottuna kirkontornin korkeudelta (noin 40 metriä torin pinnasta)
Toteutus
Piirrä ja/tai maalaa näkymäkuva vapaavalintaisella tekniikalla valkoiselle pystysuuntaiselle A3-kokoiselle arkille
Arvosteluperusteet
Arvostelussa kiinnitetään ensisijaisesti huomiota esitystaitoon, kaupunkitilan sekä historiallisen hetken tunnelman kuvaamiseen.

Sampon kommentit:
”Tämän tyyppinen tehtävä oli tuttu, sillä sama teema oli toistunut aiempienkin vuosien pääsykokeissa. Tehtävänannossa annetut valokuvat tuli kuvata oikeasta näkökulmasta – korkealta, noin 40 metrin korkeudesta. Täytyi siis osata kääntää kuvakulma eri perspektiiviin.
Toinen huomioita seikka oli historiallisen hetken tunnelman kuvaaminen. Mietin, että kumman kuvaaminen sitten on tärkeämpää historiallisen vai hetken? Päätin, että hetken, sillä monet varmasti osaavat annettujen valokuvien perusteella kuvata historian havinaa, mutta hetken kuvaaminen voisi olla haastavampaa.
Tein oman työni kalansilmä-perspektiivistä. Piirsin horisontin hieman vinoon, enkä kuvannut sitä ihan keskelle. Näin sain luotua mielenkiintoisen ja hieman erilaisen näkökulman omaan työhöni. Pyrin luomaan hetken, jossa Veonardo da Lincia huimaa päästessään ensimmäistä kertaa lentokoneeseen.”

Tehtävä 4: Kujat ja aukiot

Tehtävä
Suunnittele ja rakenna kujista ja aukioista syntyvien kävelyreittien pienoismalli annettujen ohjeiden mukaisesti.
Toteutus
Sinulla on jaettu kaksi laatikkoaihiota: isompi ruskea, joka sinun tulee koota laatikoksi ja pienempi, ulkoa valkoinen laatikkoaihio, jota ei tarvitse koota. Ruskea laatikko on tarkoitettu vain tehtävän säilyttämiseen.
Leikkaa saksilla pienempi, ulkoa valkoinen laatikkoaihio, eri kokoisiin osiin nii, että jokaisessa osassa on särmä tai särmiä. Hyödynnä ensisijaisesti laatikon valmiita taittosärmiä tai taittele niitä itse. Pahviin ei saa piirtää eikä sitä saa värittää millään tavalla.
Rakenna leikellyistä osista liimaamalla pitävästi mukana tuomallesi A4-kokoiselle pahville kävelyreittejä, joissa kapeat kuja ja avoimemmat aukiot muodostavat tilallisesti vaihtelevan kokonaisuuden. Sijoita noin 1cm korkea mittakaavahenkilö jonkin kävelyreitin varrelle. Huomioi, että työn tulee mahtua kokonaan ruskean laatikon sisälle.
Aseta lopuksi valmis tehtävä ruskean laatikon pohjalle ja kiinnitä se maalarinteipillä laatikon seiniin.
Arviointiperusteet
Arvioinnissa kiinnitetään ensisijaisesti huomioita luovaan ongelmanratkaisukykyyn, kävelyreittien tilalliseen vaihtelevuuteen ja toteutukset siisteyteen.

Sampon kommentit:
”Neljäs tehtävä oli ensimmäinen, jossa meinasin mennä hieman lukkoon. Ajattelin tehtävänantoa aluksi kaksiulotteisesti. Varmaan alkoi vähän väsy painamaan, sillä jos tehtävän arviointikriteereissä mainitaan tilallinen vaihtelevuus, niin kyseessä ei varmastikaan ole kaksiulotteinen tehtävä.
Noin puolen tunnin ajan suunnittelin kaksiulotteista työtä, kunnes tajusin että kyseessä on totta kai kolmiulotteinen työ. Aika riitti kuitenkin hyvin, sillä olin treenannut Teholla paljon rakentelutehtäviä ja keksin nopeasti tavan miten voisin rakennella työstäni kolmiulotteisen.
Toteutin työni kuusikulmion puolikkaista, jotka syntyivät jakamalla heksagonin kulmasta kulmaan puoliksi. Sovittelin palasia yhteen ja ryhdyin rakentamaan työtäni. Koska minulla oli jo syntynyt rutiinia rakentelusta, pystyin keskittyä pienoismallin siistiin toteutukseen. Otin yhden muotin, jonka avulla sain leikeltyä osat siististi ja kokonaisuudesta tuli kaiken kaikkiaan tosi siisti.”

Tehtävä 5: Ihmiset ympäristössä

Arkkitehdin ammatissa on tärkeää hahmottaa ihminen osana ympäristöään. Mieti, miten esittäisit ihmisiä luonnosmaisesti itse valitsemassasi ympäristössä. Valitse yksi ympäristö, joka voi olla sisätila tai ulkotila.
Tehtävä
Piirrä ympäristöön yksi ihminen noin 12-18 cm korkuisena, kahdesta viiteen ihmistä noin 5-8 vm korkuisina sekä useamman ihmisen ryhmä, jossa ihmisten keskikorkeus piirroksessa on noin 1-2 cm.
Toteutus
Piirrä näkymäkuva yhdelle vaakasuuntaiselle valkoiselle A3-arkille. Piirroksen tekniikka on vapaa.
Arviointiperusteet
Arvioinnissa kiinnitetään ensisijaisesti huomiota piirustustaitoon, näkymäkuvan kolmiulotteisuuteen, eri etäisyydellä olevien ihmisten ja valitun ympäristön esittämiseen sekä kokonaisuuden sommitteluun arkille.

Sampon kommentit:
”Tämä tehtävä oli mielestäni tosi kiva, sillä tehtävän tekniikka oli täysin vapaa. Tehtävänannossa puhuttiin luonnosmaisesta toteutuksesta, joten toteutin työni mustalla tussilla. Hyödynsin toteutuksessa ideoita, joita olin jo aiemmin käyttänyt Teholla.
Tein laskettelumaiseman, jossa isä seisoi piirroksen etualueella parvekkeella seuraamassa lumilinnaa rakentavia lapsia. Näkymä oli alas rinteeseen, jossa näkyi laskettelurinnettä alas laskevia laskettelijoita. Sain luotua työhöni hyvin kolmiulotteisuutta ja esitettyä siinä luontevasti eri kokoiset ihmiset. Työ onnistuikin mielestäni tosi hyvin. Oikeastaan voisin sanoa että kaikki piirustustehtävät onnistuivat ja olivat siistejä kun vain keskityin omiin vahvuuksiini.”

Tehtävä 6: Paperitoteemi

Eurooppalaisten arkkitehtikoulujen kokoontuminen on tapahtuma, jossa vaihdetaan ajatuksia arkkitehtuurista ja sen oppimisesta. Tapahtumaan liittyy myös työpaja, jossa kukin koulu valmistaa valkoisista ja mustista aaltopahvin paloista taittelemalla ja leikkelemällä noin kuuri metriä korkean toteemin. Kokoushalliin syntyy toteemeista mielenkiintoinen arkkitehtorinen ”toteemimetsä”
Tehtävä
Suunnittele ja rakenna pienoismallitoteemi
Toteutus
Rakenna pienoismallitoteemi mukana tuomistasi valkoisista ja mustista A3-kokoisista paperiarkeista. Toteemin osia ei saa värittää eikä niihin saa tehdä piirroksia. Pienoismallitoteemin tulee pysyä pystyssä itsestään ilman tukia ja alustalevyä.
Kokoa sinulla annettu pahvilaatikko ja sijoita pienoismallitoteemisi laatikkoon. Toteemin tulee olla otettavissa ulos laatikosta arviointia varten.
Arviointiperusteet
Arvioinnissa kiinnitetään ensisijaisesti huomiota paperimateraalin oivaltavaan käyttöön, toteemin muotoon, rakenteen jäykkyyteen ja kestävyyteen sekä toteutuksen siisteyteen.

Sampon kommentit:
”Tämä oli tosi hauska tehtävä. Pystyin hyödyntämään toteemiin valmiiksi Teholla harjoiteltua moduulia. Olin tehnyt sillä aiemmin paviljonkeja, mutta se sopi hyvin sovellettavaksi tähänkin tehtävään. Olin treenannut myös pahvi- ja kartonkirakennelmia, joten tiesin mihin kiinnittää huomiota.
Moduuli perustui kuusikulmioon, josta toteutin katon ja pohjan. Asetin näiden väliin kaksi ”vinoseinää”, minkä johdosta moduulin katto ja lattia eivät asettuneet täysin kohdilleen. Mietin rakentelussa moduuleille mielenkiintoisen rytmin ja lopputuloksesta tuli spiraalimainen toteemirakennelma, jonka suunta kuitenkin vaihtui välillä. Kolmijalkainen toteemi oli jäykkä ja kestävä rakennelma, joka pysyi hyvin pystyssä.
 

Tehtävä 7: Muodonmuutos

Tehtävä
Annetulla paperilla on kuusi samankokoista kuvakehystä. Esitä kehyksiin muodonmuutos, jonka ensimmäinen ja viimeinen vaihde on valmiiksi esitetty.
Toteutus
Täydennä piirtämällä lyijy- ja puuvärikynillä tyhjiin ruutuihin muodonmuutos, josta käy ilmi, mitä ensimmäisen ja viimeisen kuvan välissä tapahtuu. Kaikkiin tyhjiin ruutuihin on piirrettävä.
Arviointiperusteet
Arvioinnissa kiinnitetään ensisijaisesti huomiota piirustustaitoon ja luovaan ongelmanratkaisukykyyn.

Sampon kommentit:
”Olin iloisesti yllättynyt, että jälleen tuli piirustustehtävä, jossa täytyi hahmottaa työ kolmiulotteisesti. Tämän vuoden tehtävissä vaadittiin mielestäni aiempaa vähemmän maalaustaitoa, värien hallintaa ja kuvataitelijoilta vaadittavaa ideointikykyä. Tehtävissä keskityttiin enemmän yksinkertaiseen tilojen hahmottamiseen ja selkeään esitystapaan.
Viimeisessä tehtävässä täytyi keksiä jokin erottuva idea, jossa valot ja muodot olisi selkeästi esitetty.
Ensimmäinen ja viimeinen kuva olivat valokuvia, jotka pyrin piirtämään mahdollisimman realistisiksi. Mietin, että kuinka erikoinen työn täytyy olla, jotta se erottuu. Ajattelin, että kunhan pullo ei vain suoraan leviä maljakoksi, vaan muodonmuutos on jollain tapaa kiinnostavampi se erottuu jo edukseen massasta.
Työssäni pullonkaula lähti taittumaan ja samanaikaisesti pullo paisumaan keskeltä ilmapallon lailla. Coca-cola teksti levesi ja puhkesi aalto-maljakoksi, sillä pullon pinnan kohotekstistä pystyi luomaan aalto-maljakon muotoa. Alkuperäisen pullon pohja ja korkki sulautuivat työhön ja sain luotua työhöni luontevan, mielenkiintoisen muodonmuutoksen.”
 
Arkkitehtuuri Sampo Louke

Teho-Opistolta varmuutta ja hyviä oppeja

“Teho-Opisto auttoi kyllä paljon pääsykokeisiin valmistautumisessa. Ilman kurssia olisin varmasti ollut todella epävarma koetilanteessa. En olisi tiennyt mitkä ovat omia vahvuuksiani, mihin erilaisissa tehtävänannoissa täytyisi keskittyä, ja mistä arviointikriteereissä on kyse. Kurssilla näki joka viikko myös muiden töitä ja kuuli jokaisesta työstä arvioinnin. Se opetti tosi paljon. Oppi ymmärtämään mitä tehtävissä vaaditaan ja millaiset työt erottuvat massasta.
Tänä vuonna pääsykokeissa vaadittiin paljon piirtämistä ja taitoa esittää asioita eri perspektiiveistä. Valmistautuessa kannattaa treenata aiempien vuosien pääsykoetehtäviä, miettiä millaisia tehtäviä pääsykokeissa toistuu ja millaisilla arviointikriteerit töitä arvostellaan. Perspektiivien osalta on hyvä selvittää, mitä erilaisia perpektiivejä on ensinnäkin olemassa. Esittäminen eri perspektiiveistä ei välttämättä ole aina yksinkertaista, joten kannattaa harjoitella etenkin sellaisia kuvakulmia, jotka tuntuvat itselle haastavilta.
Sampon kolme parasta oppia Teho-Opistolta:

  1. Oppi arvioimaan omia töitä ja hahmottamaan mikä tehtävänannoissa on tärkeää ja mitä niillä haetaan.
  2. Pääsykoe-simulaatiot. Sain itsestäni eniten irti kun tehtävien tekemiseen oli ajoitettu tietty aika – sama kuin pääsykokeissa. Simulaatioissa syntyi selvästi rutiini pääsykokeita varten ja varsinaisissa pääsykokeissa tuntui, että nythän mä teen vaan saman kuin viime viikolla niin onnistun.
  3. Ennakkotehtävät. Aivan kuten pääsykokeisiin myös ennakkotehtäviin pystyi lähteä Teho-Opiston valmennuksen myötä luottavaisin mielin. Asiantuntevat opettajat auttoivat koko matkalla ja aina löytyi joku, jolta kysyä neuvoa omiin haasteisiin.

 


 

Aikainen lintu opiskelupaikan nappaa!


Kuka vaan voi onnistua, joka on valmis tekemään töitä unelmiensa opiskelupaikan eteen! Sisäänpääsyn todennäköisyys kun korreloi suoraan harjoittelun määrään. Pitkällä kurssillamme lähtötasollasi ei ole merkitystä, sillä harjoittelemalla ahkerasti ehdit nostaa osaamisesi, vaikka nollasta pääsykoetasolle.

Tutustu kursseihimme ja tule mukaan treenaamaan itsesi huippukuntoon ennen luovien alojen hakua ja pääsykokeita. Kannattaa olla nopea, sillä suositut ryhmät täyttyvät aikaisin. Varmista paikkasi tänään!



pääsykoestressi

STOP pääsykoe­stressille!­

Piinaako pääsykoestressi? Ei hätää! Haastattelimme psykologi Katarina Meskasta, joka kertoi parhaat vinkit liiallisen stressin välttämiseksi. Lue vinkit stressinhallintaan ennen pääsykokeita, pääsykokeiden

Lue lisää »
Arkkitehtuuri pääsykoeuudistus

Arkkitehtuurin pääsykoeuudistus 2020

Arkkitehti- ja maisema-arkkitehtikoulutuksen pääsykokeet muuttuvat keväällä 2020. Muutoksia on tiedossa pääsykoepäivissä, matematiikan ja luonnontieteiden kokeen korvattavuuksissa sekä yhteisvalinnan pisteytyksissä. Edelleen

Lue lisää »