Heips! Viikonloppuna ajauduin pelaamaan pitkästä aikaa Sims 4. Parasta siinä pelissä on ehdottomasti talojen rakentaminen ja sisustaminen. Siitä syntyi sitten ideoita, miten Simsin kaltaisia pelejä voisi hyödyntää mm. arkkitehtuurin opinnoissa.
Kehittynyt teknologia tuo uusia mahdollisuuksia myös muille luoville aloille. 3D mallintaminen ja animointi ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten jotkut asiat ovat helpommin toteutettavissa tietokoneella kuin käsin piirtämällä.
Kuvissa on blogia varten rakentamani talo, jonka tekemisessä meni noin 4 tuntia. Rakentaminen on hitaampaa, mitä luulisi. Eri työkaluja, lattialaattoja ja kattorakenteita on kaikenlaisia. Vaihtoehtoja on runsaasti ja melkeinpä minkälaisen tahansa talon rakennus onnistuu. Toisin kuin piirtäessä, taloa voi pyöritellä ympäri, tarkastella eri näkökulmista ja muokata nopeasti. 3D mallinnus on hyvin kätevä myös tuote- ja pakkaussuunnittelussa, jos tuote on monimutkainen ja vaikea rakentaa käsin. Jos käytössä on vielä 3D-printteri, tuotteen prototyypin saa tulostettua tarkasteltavaksi.
Tietokoneella piirtäminen on tosi hauskaa. Sen paras puoli on työkalujen ja värien monipuolisuus. Piirto-ominaisuutta hyödynnetään mm. suunniteltaessa logoja ja julisteita. Piirsin kuvan pupun tunnissa tabletilla käyttäen Procreate piirto-ohjelmaa. Ohjelmassa on paljon valmiiksi luotuja tekstuureja ja efektejä joilla voi piirtää, esimerkiksi vesivärimäistä jälkeä tai kiiltävää metallia. Tämä on vasta ensimmäisiä kertoja, kun piirrän tabletilla, joten paljon on vielä opeteltavaa. Tabletti mahtuu helposti reppuun, eikä silloin tarvitse kantaa suurta määrää tarvikkeita mukana.
Piirto-ohjelmissa voi yleensä luoda monta kerrosta ja piirtää kuvaa yksi kerros kerrallaan. Työkalu helpottaa virheiden korjaamista ja kuvan muokkaamista sekä auttaa luonnosteluvaiheessa. Pupua tehdessä unohdin luoda luonnokselle oman kerroksen joten lopuksi piti yrittää kumittaa ylimääräiset viivat pois.
Yksi tietokoneella piirtämisen ongelma on varmaan valinnan vaikeus. Jo alussa olisi hyvä rajata selkeä värimaailma ja tyyli, ettei kuva olisi sotkuinen ja liian täynnä. Tämän pupun halusin piirtää sarjakuvatyyliseksi hahmoksi. Käytin hiukan murrettuja värejä ja lisäsin yksinkertaiset varjostukset.
Työskentelyä helpottaa huomattavasti se, että kuvaa voi käännellä ja suurennella. Yksityiskohdat on kivempi piirtää ja ergonominen työskentelyasento säilyy. Piirsin vielä lopuksi pupulle mustat ääriviivat ja heittovarjon.
Tietokoneella piirtäessä törmää erilaisiin haasteisiin kuin paperille piirtäessä. Kummatkin tavat vaativat omanlaistaan taitoa ja työvälineiden tuntemusta. Pääsykokeiden kannalta on tärkeä opetella tekemään työt paperille, mutta tietokoneella voi aina piirtää omaksi ilokseen.
Kivaa marraskuun jatkoa!