Lahden ammattikorkeakoulun muotoiluinstituutti on julkaissut vuoden 2020 ennakkotehtävät! Tänävuonna hakijat pääsevät näyttämään taitonsa useammissa tehtävissä, joissa yhdistyvät aikaisemmilta vuosilta tutut elementit uusiin ja mielenkiintoisiin tehtävänantoihin. Teho-opiston pääopettaja Sini otti ennakkotehtävät tarkempaan analyysiin. Kurkkaa Sinin mietteet tehtävistä!
Lahden muotoiluinstituutin hakukohteet:
- Sisustusarkkitehtuuri ja kalustemuotoilu
- Pakkaus-ja brändimuotoilu
- Teollinen muotoilu
- Graafinen suunnittelu
- Mediasisällön suunnittelu
Mikäli ura näillä aloilla kiinnostaa, on aika kääriä hihat ja päästää luovuutesi valloilleen. Ennakkotehtävien työstämiselle kannattaa tänävuonna varata aikaa sillä niitä on useampia. Tehtävissä testatataan mm. hakijan ideointikykyä, sommittelutaitoja, omaperäisyyttä sekä kykyä hyödyntää eri työvälineitä. Mukaan mahtuu lähestulkoon poikkeuksetta myös tehtäviä, joissa pyritään tutustumaan hakijaan ihmisenä. Teho-opiston pääopettaja Sini koivisto otti ennakkotehtävät syvempään tarkasteluun. Kurkkaa Sinin mietteet tehtävistä!
Tänävuonna tehtävät palautetaan sähköisesti yhteishakulomakkeella ottamalla töistä kuvat. Valokuvauksessa on tärkeää keskittyä kuvan laatuun sekä valaistukseen. Pienoismallia kuvatessa on tärkeää keskittyä kuvakulmaan, valaistukseen sekä kuvanlaatuun. Muistathan tutustua huolellisesti tehtävänantoihin sekä arviointikriteereihin!
Graafinen suunnittelu ennakkotehtävät
Tänävuonna graafiseen suunnitteluun hakevat pääsevät näyttämään taitonsa neljässä eri tehtävässä. Tehtävissä pyritään tutustumaan mm. hakijaan, testaamaan ideointi-totetutus-ja sommittelutaitoja, viestinnällisyyttä sekä hakijan kykyä hyödyntää eri välineitä. Mukaan mahtuu myös jatkuvasti ennakkotehtävissä yleistyvä portfolio-tehtävä.
1. Selviytymispakkaus
Mikä on pienin määrä esineitä ja/tai asioita, joilla selviät arjessa?
Piirrä yksi mustavalkoinen kuva, jossa esittelet tärkeimmäksi kokemasi esineet ja/tai asiat.Toteutustapa: Lyijykynä, kuvakoko A3, mustavalkoinen. Toteutuksessa voit käyttää myös digitaalista työvälinettä.
Arviointiperusteet: Havainnollisuus, toteutus, ideointi
Opettaja Sinin kommentit:
Aihe on toistunut muutaman kerran ennakkotehtävissä eri aloilla eri tärkeä esine -variaatioina. Ihmiselle tärkeät esineet kertovat paljon persoonasta ja ihmisestä itsestään. Esineiden valinnoilla on siis suuri merkitys tässä tehtävässä. Kyseessä on juuri sinun tärkeäksi kokemasi asiat ja todellakin pienin määrä esineitä jolla selviät arjessa.
Myös asetelmakuva, jossa esitetään annetut aiheet lyijykynätekniikalla, on toistunut lukuisia kertoja muotoilun ja graafisen suunnittelun ennakkotehtävissä. Siinä mitataan sommittelun taitoa sekä taitoa kuvata näkemääsi; muotoja, materiaaleja ja kuvailtua todellisuutta kiinnostavasti sommmiteltuna yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Aiheesta on tehty myös elokuvateattereissakin esitetty dokumentti Tavarataivas; Tavarataivas kertoo 26-vuotiaan Petri Luukkaisen omalaatuisesta ihmiskokeesta. Alussa on mies, joka kokee tavarantäyteisen elämänsä ontoksi.
Hiljalleen kehittyneen ahdistuksen raunioille syntyy rohkea, neljään sääntöön nojaava projekti: 1) koe kestää koko vuoden 2) kaikki tavarat laitetaan varastoon, josta otetaan 3) enintään yksi tavara päivässä takaisin 4) älä osta vuoden aikana mitään tavaraa.
Vuosi alkaa tyhjän asunnon lattialla pitkässä talvitakissa (1. esine) värjötellen. Katsoja pääsee seuraamaan itkuista ja nauruista seikkailua, joka nostaa pinnalle peruskysymyksen siitä, mitä ihminen todella elämässään tarvitsee. Ajatuksia herättävä dokumentti sisältää myös aimo annoksen romantiikkaa ja koettelemuksista kumpuavaa huumoria.
Muista ottaa huomioon toteutustapa: Lyijykynä, kuvakoko A3, mustavalkoinen. Toteutuksessa voit käyttää myös digitaalista työvälinettä!!
2. Tour de Baie – Vesijärven ympäripyöräily
Suunnittele pyöräilytapahtumaa markkinoiva juliste, jossa on kuvallisen ideasi lisäksi seuraavat tekstit:
Tour de Baie – Vesijärven Ympäripyöräily
Lauantaina 15.8.2020
Lähtö klo 9 Pikku Vesijärven parkkipaikalta (Jalkarannantie).
Matka 80 km, huoltoauto kulkee mukana.Voit lisätä tekstielementtejä tarpeen mukaan selittämään tapahtuman luonnetta.
Toteutus: Värillinen. Muuten vapaa toteutus.
Arviointi: Idea, esitystapa, viestinnällisyys, sommittelu, omaperäisyys.
Opettaja Sinin kommentit:
Julistetehtävä tulee jossain muodossaan graafisen suunnittelun osastoilla ennakkotehtävänä lähes joka vuosi. Julistetehtävä on omiaan mittaamaan graafisen suunnittelun perustaitoja: pelkistämisen ja graafisen esittämisen taitoja, sekä tietenkin sommittelutaitoa ja värin käyttöä. On sanottu että toimiva juliste toimii niin isossa kun missä vaan muussakin koossa – jopa postimerkin kokoisena – huomioi tämä!
Erilaiset tapahtumat esiintyvät julistetehtävän aiheena myös toistuvasti. Tapahtuma on tällä kertaa urheilutapahtuma: Vesijärven ympäripyöräily. Tapahtuma aiheena antaa mahdollisuuksia mielikuvitukselle! Urheilullisuus, lajin kuvasto, kekseliäs ja aiheeseen sopiva toteutus ja ilme ovat hyviä lähtökohtia.
Tietysti sommittelun ja julistesuunnittelun toimivat kikat ovat aina näissä tehtävissä hyvä tietää ja sisäistää. Toteutustapa on erityisen vapaa tänä vuonna – vapaat kädet käyttää omia parhaita värillisiä tekniikoitaan siis!
Tekstiä on tällä kertaa vaadittu julisteeseen aika paljon, joten sen sommittelu, koot ja ja typografia asettuvat olennaiseen osaan julisteen informatiivisuutta ja toimivuutta hakiessa.
3. Minä ja tulevaisuuden toivetyöpaikkani
Kuvaa itsesi tulevaisuuden toivetyöpaikassasi tekemässä jotain sellaista, mistä olet aina haaveillut.
Toteutus: Tee mustavalkoinen toteutus aiheesta. Voit käyttää esimerkiksi mustetta, tussia tai vesiväriä ja sivellintä tai digitaalisia työvälineitä. Koko vapaa.
Arviointi: Kerronnallisuus, ympäristön ja toiminnan esitystapa, sommittelu.
Opettaja Sinin kommentit:
Lähes joka vuosi tulee jossain koulussa graafisella ennakkotehtäväksi jonkinlainen tulevaisuuden visio – tehtävä on esiintynyt aiemmin jopa ihan samalla otsikolla. Sisällöllisesti tärkeäksi tämäntyyppisessä tehtävässä nousee kyky eläytyä, kyky kuvata tilaa ja tilassa tapahtuvaa työskentelyä, tarinallisuus ja tietenkin sisältö eli innovatiivisuus. Mitä ihmettä tulevaisuuden minä tulee tekemään ja missä hän on töissä. Sisällöllä ja tarinalla on kiinnostavuuden kannalta suuri merkitys, tilan kuvaamisen taidolla erotutaan muista myös teknisesti.
Tässä on lupa unelmoida ja visioida – mitä toivot tulevaisuuden unelmatyöltäsi. Katse tulevaisuuteen siis!!
Huomioi toteutus ja arviointiperusteet:
Toteutus: Tee mustavalkoinen toteutus aiheesta. Voit käyttää esimerkiksi mustetta, tussia tai vesiväriä ja sivellintä tai digitaalisia työvälineitä. Koko vapaa.
Arviointi: Kerronnallisuus, ympäristön ja toiminnan esitystapa, sommittelu.
4. Omat työt
Esittele kymmenen omaa työtäsi.
Toteutus: Tee kymmenestä työstäsi pdf-portfolio. Liitä jokaiseen työhön lyhyt kuvaus sen tarkoituksesta.Arviointi: Oman tuotannon omaperäisyys, laatu ja esitystapa.
Opettaja Sinin kommentit:
Portfolio ennakkotehtävien joukossa yleistyy jatkuvasti. Ulkomaisiin yliopistoihin on haettu jo pitkään portfoliolla.
Portfolio -tehtävä mahdollistaa hakijan parhaiden puolien ja omimpien tekniikoiden ja taitojen korostamisen. Hyvä portfolio esittelee tekijän monipuolisuutta ja parhaita töitä, ollen silti eheä kokonaisuus. Läpi portfolion täytyy säilyä selkeä punainen lanka, vaikka erilaisia töitä kerätäänkin yhteen. Pyydetyt esittelytekstit ovat myös tärkeä osa kokonaisuutta.
Portfolioon voi koota hyvinkin erityyppisiä töitä, sekä valokuvia kolmiulotteisista töistä. Kokoa portfoliosi joko käsin tai taita se koneella. Taitto on viimeinen silaus ja tavoitteena on paras mahdollinen tapa esitellä upeat työt mahdollisimman selkeästi ja näyttävästi. Hyvä kokemus ja asiantuntijan näkemys voivat olla kullanarvoisia, jotta töistäsi juuri oikeat valikoituvat lopulliseen kokonaisuuteen. Pidä mielessä ala, jolle olet hakemassa ja pyri osoittamaan juuri sillä alalla vaadittavat taidot töittesi kokonaisuuden avulla.
Huomioi arviointikriteerit: Oman tuotannon omaperäisyys, laatu ja esitystapa.
Lue lisää graafisen suunnittelun opinnoista ja pääsykokeista
[mk_button dimension=”flat” size=”large” icon=”mk-moon-arrow-right-5″ url=”https://teho-opisto.fi/graafinen-suunnittelu-valmennuskurssi/”] GRAAFISEN SUUNNITTELUN INFO-PAKETTI[/mk_button]
Sisustusarkkitehtuuri-ja kalustemuotoilu ennakkotehtävät
Sisustusarkkitehtu
1. Mielitila
Mikä on tila tai paikka, joka on sinulle tärkeä?
Piirrä perspektiivipiirros tästä mielitilastasi kokoon A3.
Perustele valintasi motivaatiokirjeessä (3. tehtävä).Toteutus ja välineet: A3-paperi, lyijykynät, tussit, puuvärit/vesivärit. Valokuvaa tai skannaa piirroksesi palautusta varten.
Arviointiperusteet: tilan hahmotus, piirustustaito, värien käyttö
Opettaja Sinin kommentit:
1. Itselle mieleinen tila on toistunut useamman kerran eri muodoissaan sisustusarkkitehtuurin pääsykokeissa eri kouluissa, tärkeä sekä toistuva tehtävätyyppi siis. Kyseessä on puhdasverinen tilan kuvaamistehtävä, jossa kannattaa juuri siksi kiinnittää huomiota tilallisuuden kuvaamiseen, tilan tuntuun sekä kolmiulotteiseen hahmotus- ja esitystapaan. Valo ja varjo ovat myös tärkeässä osassa. Oma kuvakulmasi ja tottakai tilan luonne tai käyttötarkoitus ovat tärkeitä, ne kertovat sinusta tässä tehtävässä. Kun kyseessä on itselle tärkeä tila tai paikka niin valinta muodostuu olennaiseksi osaksi tehtävää. Huomioi valitessa tehtävän luonne!
Tilallisuus, tilan muodot, tasot ja pinnat, valo ja varjo, sekä arviointiperusteenakin oleva: värit! Väri-iloittelulle annetaan tässä tehtävässä mahdollisuus. Muista siis väriopillisetkin vinkit. Mahdollinen ihminen tai ihmisten joukko tilassa. Siinä tämän tehtävän aineksia. Ihana mielitilani -tehtävätyypin tulkinta.
Muista huomioida työtä suunnitellessasi arvosteluperusteet: tilan hahmotus, piirustustaito, värien käyttö.
2. Veistoskaluste
Suunnittele veistos, joka toimii myös istuimena.
Tee suunnitelmasta pienoismalli kokoon 1:5. Tee mallin kaveriksi myös mittakaavahahmo.
Ota pienoismallista 3 valokuvaa: edestä, päältä ja valitsemastasi kuvakulmasta.Lisää motivaatiokirjeeseen (3. tehtävä) kirjallinen perustelu suunnitelmastasi.
Välineet: pahvi, paperi, liima, teippi.
Arviointiperusteet: mallinrakennustaito, tilan ja muodon hahmotus, luova ajattelu
Opettaja Sinin kommentit:
Toisena tehtävänä on lähes joka vuosi sisustusarkkitehtuurin ennakoissa eri kouluissa toistuva pienoismallin/kolmiulotteisen esineen mallin rakentaminen. Tänä vuonna aiheena on hyvinkin taiteellinen sekä yhtä aikaa rakenteellinen ja kiinnostava Veistos, joka toimii myös istuimena. Tässä tehtävässä yhdistetään kekseliäästi kaupunkitaide sekä monikäyttöinen kaupunkitila, jossa kaupunkilaisen olohuoneena toimii koko kaupunki ja sen kalusteet, myös taide-esineet.
Luovuudelle annetaan tässäkin tehtävässä tilaa, vaikka toisaalta edellytetään myös pientä insinöörimäisyyttä. Kyseessä on kuitenkin veistoksen eli taideteoksen, mutta myös rakenteen suunnittelu ja toteutus pienoismallin muodossa. Tehtävä on kiinnostava ja se antaa tilaa luovuudelle sekä rakenteelliselle irrottelulle. Erilaisia näyttäviä ja kekseliäitä monikäyttöisiä kaupunkikalusteita on kehitelty vaikka minkälaisia – tässä otetaan huomioon lisäksi myös veistoksellisuus ja taiteellinen näkemys. Tässäkin tehtävässä kannattaa muistaa oman idean ja uudenlaisen rakenteellisen tulkinnan tärkeys helppojen tai valmiiden ratkaisujen sijaan.
Ennakkotehtävissä on viime vuosina alkanut selkeästi yleistyä valmiiden mallien/tuotosten valokuvaaminen ja valokuvan arvioitavaksi lähettäminen. Aikaisemmin jokainen hakija on lähettänyt omia pienoismallejaan ja tuotoksiaan valintaraadille isoissa postipaketeissa, mutta nyt käytännöt alkavat muuttua entistä enemmän tuotoksen valokuvausta suosiviksi. Muutokseen kannattaakin siis suhtautua innostuen; nyt hakijalla on mahdollisuus valita juuri oikea kuvakulma, kokeilla valoja ja varjoja sekä luoda kuva, jossa valmis työ on mahdollisimman edustavan näköinen. Mikä tässä on mielestäni tärkeää on parhaan mahdollisen näkökulman löytäminen valokuvaan. Onneksi valokuvan keinot ovat monet ja tässä jos missä niitä kannattaa käyttää hyväksi ja miettiä tarkkaan. Haaste on heitetty!
Muista huomioida työtä suunnitellessasi arvosteluperusteet: mallinrake
3. Motivaatiokirje
Jaa teksti kolmeen osaan:
a) Perustele Mielitila-tehtäväsi valinnat:
Mikä on valitsemasi tila? Miksi valitsit sen? Mitä tila merkitsee sinulle?b) Esittele sanallisesti Veistoskaluste-tehtävän teos.
Missä teos sijaitsee? Miten päädyit lopulliseen muotoon, jne.?c) Kerro, miksi haluat opiskelemaan sisustusarkkitehtuuria ja kalustemuotoilua LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituuttiin.
Kirjoita tekstin loppuun päiväys ja oma nimesi.
Opettaja Sinin kommentit:
Tässä tehtävässä hakija saa tilaisuuden kertoa itsestään, kiinnostuksen kohteistaan ja soveltuvuudestaan alalle. Tekstien avulla arvioijat pääsevät tutustumaan hakijoihin henkilökohtaisesti ja saavat tietää hakijoista paljon kiinnostavia asioita. Tehtävässä saa myös esitellä ja perustella valintansa ja suunnitelmansa tehtävissä 1 ja 2. Tämä on arvokas mahdollisuus avata omia ideoitaan ja valintojaan arvioijille – käytä tämä mahdollisuus mahdollisimman tehokkaasti hyväksesi.
Tehtävällä testataan myös hakijan tietämystä tulevasta alastaan sekä sitä, mitä hakija tulevaisuuden ammatiltaan hakee. Perustelut siitä, miksi oma ala kiinnostaa ja miksi haluaisi siitä itselleen ammatin ovat olennaisimpia osia tämän tekstin sisältöä. Tämä antaa mahdollisuuden hakijalle tehdö myös taustatyötä oman alan parissa.
Hyviä pointteja vetävän tekstinrakentamiseen kertoo myös tämä hauska video: https://youtu.be/
Lue lisää sisustusarkkitehdin koulutuksesta ja hakemisesta
[mk_button dimension=”flat” size=”large” icon=”mk-moon-arrow-right-5″ url=”https://teho-opisto.fi/sisustusarkkitehtuuri-valmennuskurssi//”] SISUSTUSARKKITEHTUURIN INFO-PAKETTI[/mk_button]
Pakkaus-ja brändimuotoilu ennakkotehtävät
Tänävuonna pakkaus-ja brändimuotoilun-ennakkotehtävät koostuvat kolmesta tehtävänannosta. Tehtävät mittaavat mm. ideointikykyä, sommittelutaitoa, kykyä luoda toimiva ja viestinnällinen pakkaus, hakijan motivaatiota sekä kielellistä ilmaisua.
1. Brändi-ilme
Suunnittele nykyiselle asuinpaikkakunnallesi uusi logo sekä slogan eli iskulause vuoteen 2030.
Valitse jokin asuinpaikkakuntaasi kuvastava paikallinen tuote, asia tai ruoka ja suunnittele sille pakkaus. Käytä suunnittelemaasi logoa ja slogania pakkauksessa. Piirrä pakkaus valitsemallasi välineellä.
Voit lisäksi tehdä pakkauksesta mallin. Jos teet pakkauksesta mallin, ota siitä valokuva, jonka palautat piirroksen lisäksi.
Kerro lyhyessä tekstissä minkä tuotteen, asian tai ruuan olet valinnut pakkauksen lähtökohdaksi sekä miten ja miksi päädyit valintaasi.
Toteutustapa: Piirrä pakkaus valitsemiasi välineitä käyttäen. Teksti omalla sivullaan. Mahdollisen mallin voit rakentaa haluamallasi tavalla.
Arviointi: idea ja omaperäisyys, sommittelu, pakkauksen toimivuus ja viestinnällisyys
Opettaja Sinin kommentit:
Myös merkki-, logo- tai tunnustehtävä tulee eteen – useimmiten kuitenkin graafisessa suunnittelussa – lähes joka vuosi ja muilla luovilla aloilla vähän väliä. Tehtävä testaa niin mainiolla tavalla pelkistämisen ja pelkästään oleellisen esittämisen taitoa puettuna yksinkertaiseen graafiseen muotoon. Onhan logon tai tässä logon ja brändi-ilmeen suunnittelu helppo tapa testata hakijan graafisia ja visuaalisia kykyjä.
Kyseessä on siis sekä logon- että tekstin ja vieläpä brändi-ilmeen sekä pakkauksen muotoilutehtävä yhdessä. Typografia ja ilme on tärkeä ja pakkaus pitää pystyä valmistamaan pahvista, ja esittää siinä suunniteltu graafinen ilme. On tärkeää että nämä ovat yhtenäinen hiottu kokonaisuus keskenään! Unohtamatta kekseliäisyyttä sloganissa ja graafisen ilmeen rakentumisessa – sekä pakkauksen simppeliä ideaa (koska pakkauksenhan saa oikeasti tässä rakentaa ja kuvata mallin!).
Tämäntyyppisiä tehtäviä tulee eteen pääsykokeissa (myös muilla aloilla) vähän väliä. Pyydetty slogan eli tekstisisältö ja logon sekä sen pohjalta suunniteltavan ilmeen muoto ja idea on tärkeää viestiä selkeästi, tehokkaasti ja visuaalisen näyttävästi. Näissä pelkistämis- ja muotoilutehtävissä toimii aina: Timanttinen idea & less is more!
Lisäksi pääset perustelemaan tekemäsi valinnat ja suunnittelun lähtökohdat tehvätän osana palauttamassasi tekstissä – tämä on upea mahdollisuus avata omaa ideaansa ja sen lähtökohtia.
Kiinnitäthän tarkasti huomion toteutustapoihin ja arviointiperusteisiin:
Toteutustapa: Piirrä pakkaus valitsemiasi välineitä käyttäen. Teksti omalla sivullaan. Mahdollisen mallin voit rakentaa haluamallasi tavalla.
Arviointi: idea ja omaperäisyys, sommittelu, pakkauksen toimivuus ja viestinnällisyys
2. Hyvä ja huono pakkaus
Mene kauppaan ja etsi pakkaus, joka on mielestäsi hyvä ja toinen pakkaus, joka ärsyttää. Ota kuva molemmista pakkauksista. Kirjoita muutamalla lauseella mielipiteesi miksi toinen on hyvä ja miksi toinen ärsyttää. Kirjoita myös mitkä ovat mielestäsi molempien valitsemiesi pakkausten vahvuudet ja heikkoudet. Liitä kuvat pakkauksista tekstin oheen.
Toteutustapa: Teksti ja valokuvat. Tekstin pituus muutamia lauseita.
Arviointi: kielellinen ilmaisu, argumentointitaito, kuvien informatiivisuus
Opettaja Sinin kommentit:
Kiinnostavana toisena tehtävänä hakijaa pyydetään kuvailemaan hyvä ja huono – eli onnistunut ja epäonnistunut pakkaus. Kuvailun osana sekä kuvataan pakkaukset että arvioidaan ne tekstimuodossa. Onnistuneita ja epäonnistuneita pakkaussuunnittelun ominaisuuksia tulee siis kuvata ja kuvailla tarkasti ja taustatyön merkitys myös tässä tulee olennaiseksi osaksi tehtävää. Tässä on hyvä mahdollisuus osoittaa omat kykynsä sanallistaa ja arvioida olemassaolevaa pakkaussuunnittelua. Pidän tätä tehtävää erittäin tärkeänä, panosta tähän.
Kiinnitäthän tarkasti huomion toteutustapoihin ja arviointiperusteisiin:
Toteutustapa: Teksti ja valokuvat. Tekstin pituus muutamia lauseita.
Arviointi: kielellinen ilmaisu, argumentointitaito, kuvien informatiivisuus
3. Motivaatiokirje
Kirjoita motivaatiokirje, jossa kerrot kuka olet ja miksi sinä haluaisit opiskella pakkaus- ja brändimuotoilua Muotoiluinstituutissa sekä miksi juuri sinut pitäisi valita opiskelijaksi.
Toteutustapa: Noin 500 – 2000 merkin pituinen teksti.
Arviointiperusteet: motivaatio, kielellinen ilmaisu
Opettaja Sinin kommentit
Tässä tehtävässä hakija saa tilaisuuden kertoa itsestään, kiinnostuksen kohteistaan ja soveltuvuudestaan alalle. Tekstien avulla arvioijat pääsevät tutustumaan hakijoihin henkilökohtaisesti ja saavat tietää hakijoista paljon kiinnostavia asioita. Tämä on arvokas mahdollisuus avata omaa itseään – omaa ideologiaansa ja tavoitteitaan arvioijille – käytä tämä mahdollisuus siis hyväksesi.
Tehtävällä testataan myös hakijan tietämystä tulevasta alastaan sekä sitä, mitä hakija tulevaisuuden ammatiltaan hakee. Perustelut siitä, miksi oma ala kiinnostaa ja miksi haluaisi siitä itselleen ammatin ovat olennaisimpia osia tämän tekstin sisältöä. Tämä antaa mahdollisuuden hakijalle tehdä myös taustatyötä oman alan parissa.
Erittäin tärkeänä osana tekstiä on vielä viimeinen – ja ehkä tärkein osuus; miksi juuri sinut pitäisi valita opiskelijaksi. Tässä on mahdollisuus ja ainutlaatuinen tilaisuus mainostaa itseään mutta se on tärkeä tehdä taiten. Tärkeää on kuvailla itseään pyydetyssä kontekstissa: Miksi juuri sinä sovellut alalle. Taustatyön merkitys tärkeä!
Hyviä pointteja vetävän tekstin rakentamiseen kertoo myös tämä hauska video: https://youtu.be/
Teollinen muotoilu ennakkotehtävät
Tänävuonna teollisen muotoilun- ennakkotehtävät koostuvat neljästä tehtävästä. Tehtävät mittaavat mm. hakijan ideointikykyä, sommittelutaitoja, kykyä esittää materiaaleja, motivaatiota sekä kielellistä ilmaisua.
1. Suunnittele ja valmista
Suunnittele julkisen, yhteiskäyttöisen unisex-wc:n oveen kyltti. Valmista 15 x 15 cm:n kokoisesta kyltistä malli. Kyltin tulee olla kolmiulotteinen, siten että se on 1 – 5 cm paksu.
Valokuvaa kyltti valitsemaasi oveen kiinnitettynä, siten että kolmiulotteisuus tulee esille.
Toteutus: Valokuva mallista. Mallin valmistamiseen voit käyttää valitsemiasi materiaaleja ja tekniikoita.
Arviointiperusteet: idea, sommittelu, kyltin viestinnällinen selkeys
Opettaja Sinin kommentit:
Toisena tehtävänä on lähes joka vuosi muotoilun ennakoissa jossain koulussa toistuva kolmiulotteisen esineen mallin rakentaminen. Tänä vuonna aiheena on hyvinkin käytännönläheinen ja kiinnostava 3D kyltti, joka valmistetaan valitusta materiaalista. Tässä tehtävässä yhdistetään kolmiulotteisuus sekä graafinen ilme niinkin tutussa tehtävässä kuin wc-kyltti.
Kyseessä on graafisen ohjeen sisältävän kyltin ja yhtä aikaa kolmiulotteisen pinnan ja mallin suunnittelu ja toteutus. Tehtävä on kiinnostava ja se antaa tilaa luovuudelle sekä kolmiulotteiselle irrottelulle. Tässäkin tehtävässä kannattaa muistaa oman idean ja uudenlaisen rakenteellisen tulkinnan tärkeys helppojen tai valmiiden ratkaisujen sijaan. Grafiikkaa miettiessä on tärkeä muistaa miten sen saa toteutettua kolmiulotteisesti.
Ennakkotehtävissä on viime vuosina alkanut selkeästi yleistyä valmiiden mallien/tuotosten valokuvaaminen ja valokuvan arvioitavaksi lähettäminen. Aikaisemmin jokainen hakija on lähettänyt omia pienoismallejaan ja tuotoksiaan valintaraadille isoissa postipaketeissa, mutta nyt käytännöt alkavat muuttua entistä enemmän tuotoksen valokuvausta suosiviksi. Muutokseen kannattaakin siis suhtautua innostuen; nyt hakijalla on mahdollisuus valita juuri oikea kuvakulma, kokeilla valoja ja varjoja sekä luoda kuva, jossa valmis työ on mahdollisimman edustavan näköinen. Mikä tässä on mielestäni tärkeää on parhaan mahdollisen näkökulman löytäminen valokuvaan kyltin materiaalin ja kolmiulotteisen muodon esille tuomiseksi. Onneksi valokuvan keinot ovat monet ja tässä jos missä niitä kannattaa käyttää hyväksi ja miettiä tarkkaan. Haaste on heitetty!
Muista huomioida työtä suunnitellessasi arvosteluperusteet: idea, sommittelu, kyltin viestinnällinen selkeys.
2. Tee kuva
Jaa yksi A3-kokoinen paperi kahteen osaan.
a)
Piirrä/maalaa paperin ensimmäiseen osaan kuva tilanteesta, jossa pidät kädelläsi aurinkolaseistasi kiinni asettaessasi niitä silmillesi nähdäksesi paremmin juuri ohikiitävän estetiikan. Esitä kuvassa kasvosi, kätesi ja aurinkolasisi.
Opettaja Sinin kommentit
Piirrä/maalaa paperin ensimmäiseen osaan kuva tilanteesta, jossa pidät kädelläsi aurinkolaseistasi kiinni asettaessasi niitä silmillesi nähdäksesi paremmin juuri ohikiitävän estetiikan. Esitä kuvassa kasvosi, kätesi ja aurinkolasisi.
Eri muotoilun alojen tehtävissä on ollut trendinä jo useita kertoja selfiet tai omakuvat. Nämä on olleet pinnalla jo pitkään ja tämä tehtävätyyppi onkin selkeä ennakkotehtävien ykkösaihe tiettyinä vuosina. On erityisen tärkeää löytää oma kiinnostava ja erottuva kulma aiheeseen. Voidaankin kysyä ”mikä selfie oikeastaan on ja mitä eri kulmia siihen voi löytää? Miksi omakuva on kiinnostanut taiteessa kautta aikojen?” Mikä tekee siitä kiinnostavan?.
Tässä tapauksessa pyydetään esittämään kasvojen lisäksi kädet ja aurinkolasit, eli tehtävä on tarkemmin määritelty kuin joinakin aiempina kertoina. Se sisältää myös hauskaa huumoria piilotettuna tehtävänantoon – nimittäin tehtävässä tulee asettaa lasit silmille nähdäkseen paremmin “juuri ohikiitävän estetiikan”. Tämä osikiitävä estetiikka on siis myös merkittävässä osassa tehtävässä ja sen kuvaamiseen on hyvä miettiä oma kekseliäs tapa – mahdollisuudet ovat rajattomat!
Muista huomioida työtä suunnitellessasi Arviointiperusteet: todellisuu
Piirrä/maalaa paperin toiseen osaan seuraavat esineet mittakaavassa 1:1 läheltä kuvattuna:
oikean jalan kenkäsi
tölkki, pullo tai muu astia, jossa on mielijuomaasi
sivuleikkuri, jossa on muoviset kahvat
voileipä, jonka päällä on juustoviipale, tomaattilohko ja persiljaa.
Toteutus: Paperille käyttäen lyijykyniä, peitevärejä, huopakyniä ja/tai tusseja. Kuvaa tai skannaa valmis työ.
Arviointiperusteet: todellisuuden ja materiaalien esittäminen, tyylitaju, sommittelun sopusuhtaisuus, kolmiulotteinen vaikutelma
Opettaja Sinin kommentit
Myös asetelmakuva, jossa esitetään annetut aiheet lyijykynätekniikalla, on toistunut lukuisia kertoja muotoilun ennakkotehtävissä. Siinä mitataan sommittelun taitoa selä taitoa kuvata näkemääsi, muotoja, materiaaleja ja ympäröivää todellisuutta. Mukana haasteena on tällä kertaa myös mittakaava – annetut esineet tulee esittää todellisessa koossa eli mittakaavassa 1:1.
Tällä kertaa kahden hyvin erilaisen perinteisen tehtävätyypin yhdistäminen yhdelle A3 paperille tuo tehtävään vielä kolmannen herkullisen haasteen – nimittäin sommittelun. Kaikki olisi saatava esitettyä selkeästi ja näyttävästi, mutta rajoittavina tekijöinä on kaksi hyvin erilaista tehtävää ja toisessa niistä vielä lisäksi mittakaava.
3. Kerro tekemiselläsi
Esittele valokuvin 1 – 5 tekemääsi työnäytettä. Niiden ei tarvitse olla muotoiluun liittyviä työnäytteitä, vaan ne voivat olla vaikkapa työhösi, harrastuksiisi tai aikaisempaan koulutukseesi liittyviä tuotoksia.
Käytä puhelimen kameraa, tablettia, digikameraa tai skanneria. Voit halutessasi liittää kuviin työnäytettä tarkentavaa tekstiä tai piirroksia sekä muokata kuvatiedostoja kuvankäsittelyohjelmilla.
Toteutus: Enintään 5 digikuvaa, joita voi muokata kuvaamisen jälkeen.
Arviointiperusteet: soveltuvuus alan koulutukseen, visuaalinen ilmaisukyky
Opettaja Sinin kommentit:
Tässä tehtävässä on kyseessä mini-portfolio erillisten kuvatiedostojen muodossa.
Portfolio -tehtävä osoittaa ennakkotehtävien kansainvälistyvän – ulkomaisiin yliopistoihin on haettu jo pitkään portfoliolla – ja suomalaisiinkin jo useita vuosia. Portfolio -tehtävä mahdollistaa hakijan parhaiden puolien ja omimpien tekniikoiden ja taitojen esittelyn ja korostamisen, unohtamatta portfolion monipuolisuutta.
Hyvä portfolio esittelee tekijän monipuolisuutta ja parhaita töitä, ollen silti eheä kokonaisuus – siinä on myös punainen lanka, joka johdattaa katsojan läpi töiden. Tätä on hyvä miettiä myös viiden työn kokonaisuudessa. Portfolioon voi koota hyvinkin erityyppisiä töitä, sekä myös valokuvia kolmiulotteisista töistä. Tässä tapauksessa töiden kuvat palautetaan erillisinä mutta niihin sai jokaiseen liittää mukaan esittelytekstin ja kannattaakin lisätä. Portfolion kokoamisessa hyvä kokemus voi olla kullanarvoista, jotta töistäsi juuri oikeanlainen kokonaisuus päätyy esiteltäväksi. Myös töiden sisällöllä ja niiden muodostamalla kokonaisuudella sekä tarinalla, punaisella langalla on suuri merkitys! Sekä tietysti relevanssilla alalle jolle on hakemassa, ainakin osalla töistä.
Tässä portfolio-tehtävässä korostettiin soveltuvuutta alan koulutukseen ja visuaalista ilmaisukykyä. Portfolion töitä valitessa nämä on tietysti hyvä pitää mielessä ja koota omat työt sekä tehdä niitä nämä ominaisuudet edellä.
4. Kirjoita itsestäsi
Kirjoita itsestäsi teksti, jossa vastaat alla oleviin kysymyksiin vapaamuotoisesti, mutta lyhyesti.
Kirjoita teksti tietokoneella. Merkitse tekstin loppuun päiväys ja oma nimesi.Kysymykset:
Kuka olet ja mistä tulet?
Mitä harrastat tai haluaisit joskus harrastaa?
Missä asioissa olet omasta mielestäsi taitava?
Mitä asioita et omasta mielestäsi osaa hyvin?
Millaiset asiat tai ilmiöt saavat sinut innostumaan?
Miksi sinua kiinnostaa oppia muotoilemaan tuotteita, laitteita, koneita tai ajoneuvoja sekä kaikkiin näihin liittyviä palveluja tai käyttöliittymiä?
Millaista on mielestäsi hyvä muotoilu?
Millaista on mielestäsi huono muotoilu?
Jos olisit polkupyörä, niin minkä merkkinen, minkä värinen ja minkä tyyppinen tai mallinen polkupyörä olisit juuri nyt ja miksi?
Kuvaa lopuksi asennettasi, ilmaise se yhdellä sanalla tai yhdellä lyhyellä lauseella.
Toteutus: Teksti, noin 500 – 2000 merkkiä. Tässä olevia kysymyksiä ei tarvitse kirjoittaa tekstiin.
Arviointiperusteet: motivaatio, kielellisen ilmaisun selkeys, kirjoitus- ja kielioppivirheiden määrä
Opettaja Sinin kommentit:
Tässä tehtävässä hakija saa tilaisuuden kertoa itsestään, kiinnostuksen kohteistaan ja soveltuvuudestaan alalle. Tekstien avulla arvioijat pääsevät tutustumaan hakijoihin henkilökohtaisesti ja saavat tietää hakijoista paljon kiinnostavia asioita. Tämä on arvokas mahdollisuus avata omaa itseään – omaa ideologiaansa ja tavoitteitaan arvioijille – käytä tämä mahdollisuus mahdollisimman tehokkaasti hyväksesi.
Tehtävällä testataan myös hakijan tietämystä tulevasta alastaan sekä sitä, mitä hakija tulevaisuuden ammatiltaan hakee. Perustelut siitä, miksi oma ala kiinnostaa ja miksi haluaisi siitä itselleen ammatin ovat olennaisimpia osia tämän tekstin sisältöä. Tämä antaa mahdollisuuden hakijalle tehdö myös taustatyötä oman alan parissa.
Kiinnostavana lisänä tehtävässä pyydetään hakijaa kuvailemaan itsensä muotoilutuotteena, tässä polkupyöränä. Omia ominaisuuksiaan tulee siis kuvitella ja siirtää pyörän ominaisuuksiksi ja tässä on hyvä mahdollisuus myös huumorille.
Viimeisenä pyydetään kuvailemaan omaa asennettaan yhdellä sanalla tai lyhyellä lauseela – pidän tätä kohtaa erityisen merkityksellisenä tehtävässä! Panosta tähän.
Hyviä pointteja vetävän tekstin rakentamiseen kertoo myös tämä hauska video: https://youtu.be/
Ota tässä huomioon tarkasti annetut ohjeet ja arviointiperusteet:
Toteutus: Teksti, noin 500 – 2000 merkkiä. Tässä olevia kysymyksiä ei tarvitse kirjoittaa tekstiin.
Arviointiperusteet: motivaatio
Kuvassa Teho-Opiston pääopettaja Sini Koivisto.
VALMISTAUTUMINEN ENNAKKOTEHTÄVIIN
Sanonta “Harjoitus tekee mestarin” pitää paikkansa myös ennakkotehtäviin valmistautuessa. Uusia ideoita ja erilaisia toteutuksia kannattaa kokeilla rohkeasti. Myös käyttämiään tekniikoita kannattaa hioa huippuunsa. Ennakkotehtävät ovat sinun hetkesi loistaa ja päästää mielikuvituksesi lentoon!
Aikainen lintu opiskelupaikan nappaa!
Kuka vaan voi onnistua, joka on valmis tekemään töitä unelmiensa opiskelupaikan eteen! Sisäänpääsyn todennäköisyys kun korreloi suoraan harjoittelun määrään. Pitkällä kurssillamme lähtötasollasi ei ole merkitystä, sillä harjoittelemalla ahkerasti ehdit nostaa osaamisesi, vaikka nollasta pääsykoetasolle.
Tutustu kursseihimme ja tule mukaan treenaamaan itsesi huippukuntoon ennen luovien alojen hakua ja pääsykokeita. Kannattaa olla nopea, sillä suositut ryhmät täyttyvät aikaisin. Varmista paikkasi tänään!