Skip to content

Arkkitehtuurin ja maisema-arkkitehtuurin ennakkotehtävät 2022 – opettajan analyysissä


Arkkitehtuurin ennakkotehtävät 2022 on julkaistu! Tästä postauksesta löydät opettajan analyysin tämän vuoden ennakkotehtävistä! Analyysistä selviää mm. mitä tehtävässä haetaan, missä kannattaa seurata tehtävänantoa tarkalleen ja mikä osa-alue antaa enemmän tilaa luovuudelle. Nappaa vinkit tehtävien tekoon ja niissä erottumiseen!

Arkkitehtuurin tai maisema-arkkitehtuurin opintoihin hakevalta odotetaan tilallisuuden tajua, mielikuvitusta sekä kykyä ilmaista itseään ja koota annetuista tekijöistä järkevä kokonaisuus. Näitä taitoja pääseekin esittelemään jo ennakkotehtävien tekovaiheessa! Tehtäviin kannattaa panostaa ja miettiä niitä huolella, mutta samalla nauttia tekemisestä. Anna oman jälkesi ja luovuutesi näkyä, sillä juuri niillä erotut parhaiten joukosta! Lue myös bloggaajamme Iina C:n vinkit ennakkotehtäviin. Iina läpäisi viime vuonna arkkitehtuurin ennakkotehtävät upeilla töillään!

Tehtävät tulee palauttaa viimeistään 30.3.2022 klo. 15.00 sähköisesti dian sivun ohjeistuksen mukaan. Lue huolellisesti palautusohjeet, sekä vaatimukset tiedostojen koolle ja resoluutiolle!

Arkkitehtuuria voi opiskella Aalto-yliopistossaOulun yliopistossa sekä Tampereen yliopistossa. Maisema-arkkitehtuurin opintomahdollisuutta tarjoaa Aalto-yliopisto.

Ennakkotehtävät 2022

Sini Koivisto

Tehtävät analysoi Teho-opiston perustaja, taiteen maisteri ja arkkitehti Sini Koivisto!

Sinin yleiset kommentit tehtävistä:

Arkkitehtuurin & maisema-arkkitehtuurin ennakkotehtävänä on tänä vuonna vedenalaisen, kalan rakentaman pesä-rakennelman suunnittelu. Hakijalta odotetaan tänä vuonna luovuutta, taitoa kuvata tilallisuutta ja kolmiulotteisuutta, sekä piirustus- ja  maalaus- sekä esitystaitoa. 

Mielenkiintoiset, tavanomaisesta hieman poikkeavat ennakkotehtävät tänä vuonna! Tämän vuoden ennakoissa on kuitenkin jotain yhteistä muotoilun, mielikuvituksellisen aiheen ja eläinlajin – sekä käytetyn materiaalin puolesta edellisvuosien tehtävien kanssa. Kolmen tehtävän sarja jossa kuvataan omaa suunnitelmaa eri suunnista ja piirretään/maalataan siitä näkymät sisältä ja ulkoa sekä ylhäältä veden pinnan läpi. Pesä -tyyppiset rakennelmat ovat toistuneet arkkitehtuurin ennakkotehtävissä jo useiden vuosien ajan. Isompana erona aiempiin vuosiin on että tänä vuonna ei ole tehtävänä rakentaa pienoismallia!

Vuonna 2016 suunniteltiin löydetylle uudelle hyönteislajille kokoontumispaikaksi riippuva kahvila tulitikkuaskeista ja vuonna 2017 suunniteltiin mukeista laskeutuva avaruusalus Diana ja esitettiin myös avaruusolioita. Vuonna 2018 suunniteltiin meren syvyyksistä löydetylle Valmarille asumus ja niiden muodostama yhdyskunta – kertakäyttömukeista jälleen. 2019 suunniteltiin ilmastonmuutoksen ilmalaiva kodin muovi-, pahvi- ja paperipakkausten jätteistä ja 2020 muinainen lumen peittämä rakennus munakennoista. Ja 2021 suunniteltiin Outolinnun pesä kotoa löytyvästä kierrätysmateriaalista. Kaikkina viime vuosina rakennettu pienoismalli on valokuvattu ja seuraavat kaksi tehtävää ovat noudattaneet myös samantyyppisiä toteutustapoja tämän vuoden tehtävien B ja C kanssa. Uutena tänä vuonna on tullut mallin rakennus & valokuvaustehtävän sijasta suunnitellun pesän kuvaaminen veden pinnan läpi ylhäältä / yläviistosta. 

Arkkitehtuurin ennakkotehtävissä suunnitelma eli rakennelma siis havainnollistetaan ja esitetään katsojalle eri tyyleillä: piirtämällä tai maalaamalla vapaavalintaisella tekniikalla annetusta kolmesta näkökulmasta. Tehtävissä on mahdollisuus käyttää luovuutta ja näyttää tilasuunnittelun ja massoittelun taitojaan teknisten taitojen ja kolmiulotteisen esitystaidon lisäksi! Tämän vuoden tehtävät ovat taas kerran onnistunut sarja testaamaan arkkitehtiopiskelijalle tarpeellisia kolmiulotteisen ympäristön ja tilan hahmotuskykyä, muotoilu- ja massoittelukykyä, valon ja varjon hallintaa ja -esityskykyä, sekä tietenkin luovuutta ja mielikuvitusta, jota on aina syytä käyttää!! Vedenalaisen maailman esitys luo tänä vuonna oman twistinsä maiseman kuvaukseen.

Kiinnitä tarkkaan huomiota toteutus- ja palautusohjeisiin. Kolme A3 arkkia eli kolmesivuinen pdf-tiedosto annetussa järjestyksessä toteutettuna annettujen ohjeiden mukaan. Palautus sähköisesti opintopolkuun.

KOIRAN JA KALAN YSTÄVYYS

Uutisten loppukevennyksessä* kerrottiin koiran ja kalan välille kehittyneestä oudosta ystävyydestä. Päivittäin Frank-koira asettui laiturille odottamaan, että tuttu Bean-kala tulisi tervehtimään. Kala saapui paikalle hetken kuluttua ja siinä ne sitten katselivat toisiaan. Uutistoimittajalta jäi kuitenkin huomaamatta, että kala oli muutenkin erityinen. Bean-kala oli rakentanut laiturin tuntumaan, rantaveden poimuttuneelle hiekkapohjalle vedenalaisen pesän poikasilleen suojaksi petokaloilta. Pesätarpeina oli polkupyörän osia, kaksi rikkinäistä muoviämpäriä, tyhjä limsakori sekä sähköpotkulauta, jotka olivat paikoin peittyneet aaltojen tuomaan hiekkaan ja näkyivät osittain veden päällä. Veden yläpuoleltakin saattoi tunnistaa, mistä tarvikkeista Bean-kala oli pesänsä rakentanut

TEHTÄVÄ A: (vaakasuuntainen A3-arkki)

Kuvaa minkälaisena koira näki kalan pesän laiturilla maatessaan. Piirrä tai maalaa näkymä niin, että tehtävässä kuvatut pesätarpeet tai niiden osat ovat tunnistettavissa. Älä esitä kuvassa koiran heijastusta ja kalaa.

Valokuvaa tai skannaa työsi.

Arviointiperusteet: Arvioinnissa kiinnitetään huomiota luovaan tehtävän toteutukseen ja annettujen pesätarpeiden kiinnostavaan käyttöön pesän rakennusosina. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota myös piirustus- ja /tai maalaus- ja esitystaitoon.

Opettaja Sinin kommentit:

Bean-kalan pesää suunnitellessa on tärkeää huomioida sen yksinkertaisen selkeä muotoilu ja rakenne, jonka tärkeänä osana ovat tehtävänannossa mainitut eri kulkuvälineiden osaset, näiden muodon ja koon suhde toisiinsa, sekä käytettyjen osasten eli moduulien muodon suhde koko pesän muotoiluun ja rakenteeseen.  

Kyseessä on perinteinen rakenteen ja muodon tajua testaava visio/mielikuvitustehtävä missä pääsee näyttämään suunnittelun, massoittelun ja kolmiulotteisen hahmottamisen ja esittämisen taitonsa! Eläytymiskykyä erityisen eläimen asemaan tietysti unohtamatta.

Totta kai olennaista itse suunnittelussa on luovuus ja omaperäisyys, mutta myös ajan henki, joka onnistuessaan toimii missä tahansa pääsykoetehtävässä. Tärkeäksi osaksi muotoilua muodostuu materiaalivalinta/-valinnat ja tavat käyttää annettujen materiaalien osia ja yhdistellä niiden muotoja kiinnostavasti. Osien muodot ohjaavat osaltaan muodonantoa ja ovat näkyvä osa lopputulosta. 

Muotoilultaan kiinnostavan ja vaikuttavan lopputuloksen saavuttamiseksi tulee miettiä tarkkaan eri muotojen käyttöä ja yhteensopivuutta. yhtenäisen lopputuloksen saavuttamiseksi muotoja on hyvä vertailla ja arvioida suhteessa toisiinsa. Arvioinnissa kiinnitetäänkin huomiota luovaan tehtävän toteutukseen ja annettujen pesätarpeiden kiinnostavaan käyttöön pesän rakennusosina. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota myös piirustus- ja /tai maalaus- ja esitystaitoon. Kaikkiin näihin liittyy myös materiaalivalinnat ja –paletti mahdollisuuksineen! Sekä tietenkin koko muotoiluprosessia ohjaa se rakenteellinen punainen lanka! 

Omana twistinsä tässä tehtävässä tuo mukaan vedenalaisuus ja näkymän laiturilta  pesään esittäminen veden pinnan läpi. Veden pinnan aikaansaaman ja vedenalaisen maailman aidon vaikutelman esittäminen voi olla haastavaa – saati sitten oman suunnitelman esittäminen tässä ympäristössä (ja oikeassa perspektiivissä). Tätä varten kannattaa tutkia visuaalisia referenssejä aihepiiriin ja ympäristöön liittyen.

TEHTÄVÄ B: (vaakasuuntainen A3-arkki)

Kuvaa miltä pesä näyttää ulkopuolelta kalan näkökulmasta sen uidessa pohjan tuntumassa kohti pesän sisäänkäyntiä. Piirrä tai maalaa näkymä pesästä niin, että pääosa tehtävässä kuvatuista pesätarpeista tai niiden osista on tunnistettavissa.

Valokuvaa tai skannaa työsi.

Arviointiperusteet: Arvioinnissa kiinnitetään huomiota taitoon kuvata pesärakennelman kolmiulotteisuutta sekä piirustus- ja /tai maalaus- ja esitystaitoon.

Opettaja Sinin kommentit:

Toinen tehtävä on suunnitellun rakennelman kuvaaminen ulkoapäin annetusta näkökulmasta. Mikä tässä on mielestäni tärkeää on suunnitelman kannalta parhaan mahdollisen näkökulman löytäminen kuvaan, sekä tietenkin onnistuneet väritys / varjostus, jotka korostavat suunnitelman parhaita puolia. Tämä on se tehtävä kolmen joukosta jossa suunniteltu muoto hahmottuu ulkopuolelta selkeimmin. Panosta tässä suunnitelmasi parhaiden puolien esittelyyn. 

Tässä toisessa tehtävässä B, Bean-kalan pesä kuvataan piirtäen/maalaten kalan näkökulmasta pohjan tuntumasta katsoen sijoitettuna ympäristöönsä. Myös vedenalaista ympäristöä kuvataan tässä työssä osana työtä. 

Tämä tehtävän tyyppi kauempaa esitettävänä kokonaiskuvana ympäristössään on ollut samantyyppinen nyt jo useita vuosia. Tehtävässä testataan hyvin mittakaavan ja perspektiivin tajua sekä kokonaisuuden hallintaa ja maisematilan tajua. Pesän suhde ympäristöönsä ja ympäristön tyylin valinta ovat myös olennaisia tässä tehtävässä. Tilan ja muodon kuvaamisen taidolla erotutaan muista tässä tehtävässä teknisesti. 

Hyvin tärkeää tässä tehtävässä on hallita perspektiivin esittäminen – tässähän katsotaan pesärakennelmaa ja sen ympäristöä pohjasta käsin, annetusta kalan perspektiivistä. Oikeanlainen aito esitystekniikka sekä perspektiivi havainnollistavat vedenalaisen ympäristön tunnelman ja ympäristön sekä rakennelman kolmiulotteisuuden ja tilallisuuden, mikä on tärkeää. Arvioinnissa kiinnitetäänkin huomiota taitoon kuvata pesärakennelman kolmiulotteisuutta, sekä lisäksi piirustus- ja/tai maalaus- ja esitystaitoon. Kiinnitä siis työssäsi erityistä huomiota myös tekniikkaan sekä muodon ja tilan kolmiulotteisuuden esittämiseen.

TEHTÄVÄ C: (vaakasuuntainen A3-arkki)

Kuvaa miltä pesä näyttää sisäpuolelta. Piirrä tai maalaa kuva pesän sisältä nähtynä laiturirakenteiden suuntaan niin, että sisätilassa näkyvät pesänrakennusmateriaalit ovat tunnistettavissa.

Valokuvaa tai skannaa työsi.

Arviointiperusteet: Arvioinnissa kiinnitetään huomiota kuvan tilalliseen syvyysvaikutelmaan, taitoon kuvata sisätilaa sekä piirustus- ja /tai maalaus- ja esitystaitoon.

Opettaja Sinin kommentit:

Kolmannessa tehtävässä C kuvataan tänäkin vuonna näkymä pesän sisältä katsottuna – eli piirretään tai maalataan näkymä jossa näkyy sekä pesää että miltä laiturin rakenteet ympäristöineen näyttävät  sisääntuloaukon kautta pesän sisältä katsottuna.

Mittakaavan ja tilan hahmottamisen tajua testataan myös tässä tehtävässä. Tehtävässä C on olennaista pesän tilallinen syvyysvaikutelma ja sisätilojen kuvaamistaito. Tilallinen hahmotuskyky toisinsanoen siis. Olennaista tilan tajun sekä muotoilu- ja esitystaidon lisäksi tässä tehtävässä on veden ja valon taittumisen kuvaamisen taito. Tehtävässä kuvataan kuva suunnitellun pesän sisältä, niin että siinä näkyy myös ympäristöä ja laiturin rakenteita. Valonkin kannalta tehtävässä yhdistyy pesän sisävalaistus, sekä valaistus ympäristössä ja mahdollisesti pinnan päältä tuleva valo. Kyseessä on siis mielenkiintoinen pesän sisätilan ja sen ympäristön tilan ja tunnelman kuvaus yhdessä tehtävässä.

Sisätilan kuvaus on myös toistunut yhtenä osana sarjaa kaikkina vuosina kun tehtävät ovat muodostaneet kolmen tehtävän sarjan. Tänä vuonna tehtävän erityinen sijainti veden alla, vedenalaisen tilan ja ympäristön kuvauksena luo tehtävälle kuitenkin todella kiinnostavan oman twistinsä!

Tehtäväkokonaisuuden aihe – kalan vedenalainen pesä – on tänä vuonna hauska ja mielikuvituksellinen – samalla kuitenkin luova ja arkkitehtoninen. Se antaa mahdollisuuden rakenteelliseen ja muodonannolliseen irrotteluun, vedenalaiseen maailmaan eläytymiseen ja sen tunnelman rakentamiseen. Käytä nämä mahdollisuudet hyväksesi!! Sitten vaan eläytymään luovan kalan rooliin ja ennakkotehtävien suunnitteluun!  


Muiden luovien alojen hakukohteiden ennakkotehtävät

Kiinnostaako jokin muu luova ala arkkitehtuurin lisäksi? Tarjoamme useista ennakkotehtävät sisällyttävistä taidealoista yksilöidyt analyysit helpottamaan tehtävien tekoa! Klikkaa alta itsesi muiden hakukohteiden tietoihin, sekä vuoden 2022 analyyseihin!