Tätä päivää (14.2.2022) on odotettu. Ei vaan siksi, että pääsee lähettelemään söpöjä ystävänpäiväkuvia -ja pieniä yllätyksiä läheisille vaan siksi, että tänään julkaistiin arkkitehtuurin ja maisema-arkkitehtuurin ennakkotehtävät 2022!
Viime vuonna olin treenaillut pääsykokeita varten vedenalaisten näkymien esittämistä ja salaa toivoin, tulisipa joku sellainen suunnittelutehtävä. Ei tullut. Äsken luin dia.fi:stä juuri sinne saapuneet ennakkotehtävät. Ja nyt koitti sen aika: vedenalaisen rakennelman suunnittelu!
Mikä fiilis ennakkotehtävistä?
Viime vuonna suunniteltiin Outolinnulle pesä sekä kuvattiin piirtäen ja/tai maalaten siitä erilaisia näkymiä siitä. (ks. oma toteutukseni tästä) Viime vuoden ennakkotehtävät olivat ehkäpä aikaisempia vuosia laajemmat, sillä pienoismallin rakentelun eri vaiheita tuli myös valokuvata.
Tänä vuonna suurin yllätys oli ehdottomasti se, että lukuisten aikaisempien vuosien tapaan, nyt ei rakennetakaan pienoismallia laisinkaan! Mitenköhän pitkälle vuosissa pitää mennä, että ennakkotehtävät eivät ole sisältäneet rakentelutehtävää? Tilanne tuntuu lähes historialliselta. Tämä pienoismallin rakentelun puuttuminen herätti itsessä heti kahtalaisia tuntemuksia. Pienoismallin suunnittelu ja rakentelu on aikaa vievä prosessi, mutta toisaalta se on todella inspiroivaa kunhan vain keksii hyvän kantavan idean. Voi myös olla, että piirustus-/maalaustehtävät on helpompi toteuttaa kun voi katsoa kolmiulotteista mallia. Pienoismallista voi nimittäin havannoida mittasuhteita sekä valoja ja varjoja. Tavallaan toivoin kyllä, että päästäisiin rakentelemaan. Toisaalta, nyt saattaa kyllä säästyä hieman aikaa. Viime vuonna nimittäin käytin pelkkään valokuvaukseen aikaa noin kaksi päivää, heh.
Luulenpa, että tämän vuoden ennakkotehtävillä halutaan testata hakijoiden kolmiulotteista hahmotuskykyä sekä suunnittelutaitoa jopa aikaisempaa enemmän. Rakennelmassa esiintyvät materiaalit sekä kuvakulmat on listattu suht tarkasti, mutta muuten tehtävänannot ovat yllättävänkin vapaat. Jokainen tehtävä tulee toteuttaa vaakasuuntaiselle A3-arkille, mutta jokaisessa tehtävässä voi valita piirustus- tai maalaustekniikan itse eikä arkista ole annettu sen tarkempia ohjeistuksia koon lisäksi. Tämä vapaus on huippujuttu!
Saattaa olla, että olisin pärjännyt paremmin ennakkotehtävissä, missä olisi saanut tehdä sekä pienoismallin että siihen liittyvät piirustus-/maalaustehtävät. Kokonaisuudesta olisi voinut tulla monipuolisempi ja omia vahvuuksia tuoda laajemmin esille. En koe olevani huippulahjakas piirtäjä tai maalaaja, joten veikkaan, että piirrän/maalaan tehtävät useampaan kertaan. Jokaisella kerralla kokonaisuus varmasti paranee. Mietin heti, että onneksi on käynyt Tehon maxi-etäkurssia, sillä kurssilla on opetettu monipuolisesti piirustus- ja maalaustekniikoita.
Veikkaan, että ennakkotehtävistä jatkoon pääsevät, tulevat tekemään rakentelutehtävän/-iä sitten pääsykokeissa kesäkuussa.
Miten loistaa ennakkotehtävissä?
Vinkkilista onnistuneen ennakkotehtäväkokonaisuuden tekoon:
1) Luo esimerkiksi viikkokohtainen tavoiteaikataulu ennakkotehtävä-prosessille ja suunnitele oma ajankäyttösi sen mukaan
2) Luo yksi kantava muotokieli ja konsepti pesärakenteelle: tee nopeita luonnoksia ja/tai työmalleja erilaisista konsepteista ja pohdi, mitkä niistä on toimivimmat
3) Jatkokehitä parhaita konseptejasi ja valitse niistä paras hiomista varten. Mieti, miten voit käyttää luovuuttasi tehtävien toteutuksissa ja miten esitellä mahdollisimman monipuolisesti taitojasi.
4) Ala tehdä tehtäviä A-C niistä innostuen. Muista, että turhautumisen ja epäonnistumisen fiilikset kuuluvat luovaan prosessiin. Älä anna periksi vaan jatka sinnikkäästi tehtävien parissa.
5) Palauta valmis PDF ajoissa Opintopolkuun. Nimim. eräs, joka ei saanut lopullista tiedostoa ladattua sinne viime vuonna
Tehtävässä A kiinnitetään huomiota luovaan ongelmanratkaisukykyyn ja pesätarpeiden kiinnostavaan käyttöön. Välttämättä ensimmäisenä mieleen tuleva idea ei ole se kaikista timanttisin, joten suunnitteluun kannattaa käyttää runsaasti aikaa. Hyvä tapa päästä vauhtiin voi olla moodboardin kasaaminen itselle sekä annettuihin rakennusmateriaaleihin perehtyminen. Vaikka ennakkotehtävässä ei tulekaan rakentaa pienoismallia, kalan pesän rakenteen suunnittelussa voi hyödyntää työmallin tekemistä omaksi iloksi. Työmallin voi toteuttaa vaikkapa savesta, muovailuvahasta, pahvista, puutikuista tai jostain muusta kotoa löytyvästä materiaalista. Työmallin avulla voi testailla erilaisia muotokieliä sekä miettiä samalla, mitä osia voisi olla missäkin kohtaa käytössä. Suosittelen tätä lähestymistapaa erityisesti jos paperille luonnostelu alkaa tökkiä. Silloin kannattaa vaihtaa työskentelymetodia, eikä jäädä möyrimään “en mä osaa!” -tuntemusten pariin. Jos on lahjakas 3D-ohjelmien käyttäjä, tässä kohtaa voisi annetuista materiaaleista kokeilla tehdä ohjelmistolla pesän muotoa ja piirtää/maalata sen sitten paperille. Huom: ohjeistuksessa pyydetään valokuvaamaan/skannaamaan työ ja itse ymmärrän tämän niin, että lopullista toteutusta ei tehtäisi digitaalisesti piirtämällä.
Tehtävän B arvostelukriteereissä kollegio tulee arvostelemaan työt pesän kolmiulotteisuuden ja piirustus-/maalaustaidon perusteella. Kolmiulotteisuutta saa luotua taitavan perspektiivin ja valojen ja varjojen muodostamisen avulla. Kannattaa eläytyä pohjan tuntumassa eläytyväksi kalaksi ja kuvitella, miten pohjassa uiskenteleva kala näkee rakennelman.
C-tehtävässä piirustus- ja maalaustaidon lisäksi kollegio arvioi, miten hyvin tilallinen syvyysvaikutelma tulee työssä esiin. Muista siis jälleen perspektiivi ja rohkea valojen ja varjojen käyttö!
Kovasti tsemppiä ja innostusta kaikille ennakkotehtäviä tekeville!
<3: Iina C.