Aalto-Yliopiston vuoden 2023 Kuvataidekasvatuksen ennakkotehtävät on julkaistu Aallon sivuilla! Tästä blogista löydät opettajan analyysit tehtävistä. Aallon Kuvataidekasvatuksen ennakkotehtävät analysoi tänä vuonna Teho-Opiston vastaava opettaja, kuvataiteilija & kuvittaja sekä taiteen maisteri Heini Lindvall!
Aallon kuvataidekasvatuksen ennakot ovat olleet jo pitkään kolmen tehtävän kokonaisuus. Aihe on usein sellainen, joka mahdollistaa monenlaiset tulkinnat, kuten tänäkin vuonna kun aiheena on “reviiri“
Heini Lindvall
Tutustu huolellisesti tehtävien palautusohjeisiin Aalto-Yliopiston Sivuilla!
Kuvataidekasvatus Ennakkotehtävät 2023
Tehtävänanto: REVIIRI
Tee kolmen työn kokonaisuus, jossa pohdit reviiriä käsitteenä ja kokemuksena. Voit lähestyä aihetta esimerkiksi reviirin luomisen, reviirin ylittämisen, reviirille kutsumisen tai muusta itse valitsemastasi näkökulmasta. Numeroi työt ja nimeä jokainen kolmesta työstä erikseen (katso palautusohje).
TOTEUTUSTAPA
- Töiden toteutustapa on vapaa (esim. kuva, video, peli, installaatio, dokumentoitu performanssi).
- Töiden mahdolliset tallennusmuodot ovat PDF tai video.Videon enimmäiskesto on 1 minuutti.
- Interaktiivisen toteutuksen (esim. ohjelma, peli) idean täytyy välittyä yhdessä minuutissa.
- Toteutusten täytyy olla käyttöjärjestelmäneutraaleja.
ARVIOINTIPERUSTEET
Kolmen työn kokonaisuuden arvioinnissa kiinnitetään huomiota:
- visuaalisen ja käsitteellisen ajattelun välittymiseen
- taiteellisen kokonaisidean avautumiseen
- taiteellisen toteutustavan osuvuuteen
Opettaja Heinin Kommentit
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota viestin ja aiheen pohdinnan välittymiseen sekä taiteellisen toteutustavan osuvuuteen. Omia aihevalintoja kannattaa siis miettiä tarkkaan ja sitä, minkälaisia visuaalisia ilmaisukeinoja käyttää ideansa esiintuomisessa. Ideoinnissa kannattaa pyrkiä olemaan ennakkoluuloton ja kritiikitön ja listata kaikki ajatukset ylös. Aiheen välittyminen katsojalle on tärkeää, joten ideoitaan ja luonnoksiaan kannattaa tarkastella kriittisesti: ymmärtäisikö sellainen ihminen työn idean, jolle sitä ei pääse selittämään?
Aallon kuvataidekasvatuksen ennakkotehtävien tarkoituksena ei ole pelkästään selvittää hakijan teknisiä taitoja kuvantekijänä, vaan visuaalisten ilmaisukeinojen hallintaa ja käsitteellistä ajattelua aiheen ympärillä. Opiskelemaan halutaan opiskelijoita, joilla on ideoita, ajatuksia ja intohimoa kuvataidetta kohtaan sekä kykyä kyseenalaistaa ja ottaa kantaa. Tämän vuoksi kuvataidekasvatuksen tehtävänannot ovat usein monitulkintaisia.
Töiden toteutustapa on hyvin vapaa. Kannattaa kuitenkin pysytellä omissa vahvuuksissa ja valita niiden sisällä tekniikka sen mukaan, mikä palvelee parhaiten omaa ideaa. Tehtävänannossa pyydetään, että töistä muodostuisi kokonaisuus. Kokonaisuuden voi toteuttaa monella tavalla: Aihevalinnoissa voi olla jotakin sellaista, mikä tekee töistä yhteneväiset teemoiltaan. Toisaalta sarjallisuutta voi myös toteuttaa puhtaasti visuaalisin keinoin. Jos valitsee nivoa työt kokonaisuudeksi teeman avulla, niin kannattaa kuitenkin varmistaa että sarja ei ole aiheen käsittelyltä liian toisteinen.
Viimeisenä työt pyydetään myös nimeämään. Tämä mahdollistaa sen, että nimen ja kuvan/teoksen yhteistyönä katsojalla saattaa herätä vieläkin syvällisempi tulkinta työn aiheesta. Nimetessään ei siis kannata olla liian alleviivaava: Katsoja näkee teoksen, mitä lisäarvoa teksti tuo?
Luovien alojen hakukohteet ja Ennakkotehtävät 2023
Aalto-Yliopiston lisäksi moni muu taidealojen hakukohde sisältää valintaa karsivat ennakkotehtävät. Tarjoammekin useista näistä yksilöidyt analyysit helpottamaan tehtävien tekoa! Klikkaa alta itsesi muiden hakukohteiden tietoihin, sekä vuoden 2023 analyyseihin