Skip to content

Aalto-Yliopisto Muoti Ennakkotehtävät 2024

Aalto-Yliopiston vuoden 2024 Muodin Ennakkotehtävät on nyt julkaistu Aallon sivuilla! Tästä blogista löydät opettajan analyysit tehtävistä. Aallon Muodin ennakkotehtävät analysoi tänä vuonna Teho-Opiston opettaja, Taiteen maisteri ja palkittu muotisuunnittelija Juha Vehmaanperä!

Tänä vuonna hakijat pääsevät perinteisemmän mallistotehtävän lisäksi käyttämään runsaasti luovuuttaan mm. Kolmiulotteisen suunnittelutehtävän parissa, jollaista Muodin linjalle ei ole lähiaikoina ollutkaan!

Juha Vehmaanperä

Tutustu huolellisesti tehtävien palautusohjeisiin Aalto-Yliopiston Sivuilla!

Muoti Ennakkotehtävät 2024

TEHTÄVÄ 1: MAALAUS

Me kaikki kuljemme jotain tiettyä matkaa toistuvasti, ja ajan myötä sen varrella oleva tai tapahtuva saattaa muuttua näkymättömäksi. Kiinnostavia asioita ei aina kuitenkaan tarvitse etsiä kaukaa vaan niitä löytyy läsnäolon, näkökulman muutoksen ja äärelle pysähtymisen avulla lähempääkin.

TEHTÄVÄNANTO

Dokumentoi kuvaamalla tai piirtämällä arkimatkaltasi kolme havaintoa sinua puhuttelevista elementeistä: väreistä, kuvioista, muodoista, ihmisistä, eläimistä, arkkitehtuurista, luonnosta, jne. Tee niiden pohjalta maalaus. Sommittele havaintosi ja suunnittele värit teokseen taiteellisin perustein. Käytä mielikuvitustasi vapaasti. 

Skannaa tai kuvaa A3-arkille toteutettu maalaus ja tee siitä PDF-tiedosto. Liitä saman PDF-tiedoston osaksi alkuperäiset kolme havaintoasi yhdelle erilliselle sivulle koottuna. Kiinnitä huomiota kuvien laatuun ja väriin, jotta alkuperäinen maalauksesi toistuu mahdollisimman hyvin.

TOTEUTUSTAPA

Koko A3, väritehtävä, vesi-, peitevärit, akryylimaalit (ei digitaalisia menetelmiä)

ARVIOINTIPERUSTEET

Värin ja pinnan käyttö, sommittelu, havaintojen omaperäisyys ja hyödyntäminen, taiteellisuus

Opettaja Juhan kommentit

Nyt pääsee käyttämään runsaasti luovuuttaan! Tämä tehtävänanto on hyvin vapaa. Ensimmäisessä vaiheessa hakijan pitää kuvata tai piirtää kolme valitsemaansa havaintoa itseään puhuttelevista elementeistä. Etsi kiinnostavia kuvakulmia, värejä ja muotoja. Kerää alkuun mahdollisimman paljon inspiraatiomateriaalia ympäristöstäsi matalalla kynnyksellä. Kuvaa samaa havaintoa useasta eri kuvakulmasta ja eri rajauksilla. Tiiviimpi rajaus, jossa elementit katkeavat kuva-alan reunoille näyttää abstraktimmalta. Tee useita kuvaluonnoksia ja testaa erilaisia sommitteluja hyödyntäen materiaalia ennen kuin teet valinnan kolmesta havainnosta. Kun materiaalia on runsaasti on helpompi valita mitkä kolme kuvaa valitsee lopullisen työnsä inspiraatioksi. Työ on oivallinen tapa kertoa omasta suunnittelija identiteetistä. Minkälaisiin asioihin kiinnittää huomiota ja mikä inspiroi?

Tehtävän lähtökohtana ei ole välttämättä esitellä oman arjen hohdokkuutta; glitz and glamour käymällä designer putiikeissa ja taidenäyttelyissä vaan tulkita tavanomaista kiinnostavaksi kokonaisuudeksi. Mieti muotojen ja materiaalien suhdetta toisiinsa ja ajattele kuvallista kokonaisuutta. Tehtävän arviointiperusteissa korostuu havaintojen omaperäisyys ja niiden hyödyntäminen. Pohjaa työsi siis vahvasti havaintoon ja leikittele sommittelun ja värien avulla. Työn voi pitää hyvinkin abstraktina ja pintamaisena toteutuksena kunhan alkuperäinen inspiraatiomateriaali on nähtävissä lopputuloksessa. Valitse työvälineeksi itsellesi vahvin tekniikka vesi-, peite- tai akryyliväreistä. Vesiväreillä saa kevyitä kerroksellisia pintoja ja akryylivärillä saa tehokkaita värikylläisiä pintoja tehtyä.

TEHTÄVÄ 2: MALLISTO

Suunnittele kymmenen asukokonaisuuden vaatemallisto muusasi inspiroimana. 

Kuvaa mallistosi asukokonaisuudet ihmisen päällä A2-paperiarkille. Lisäksi kirjoita kaksi lausetta, joista ensimmäisessä kerrot kuka muusasi on ja mitä hän tekee ja toisessa kerrot siitä, miksi tai miten hän innoittaa sinua.

Skannaa tai kuvaa A2-arkille toteutettu mallistokuvitus ja tee siitä PDF-tiedosto. Kiinnitä huomiota kuvien laatuun ja väriin, jotta alkuperäinen suunnittelutyösi toistuu mahdollisimman hyvin.

TOTEUTUSTAPA

Koko A2, väritehtävä, vesi- tai peitevärit tai tussit (ei digitaalisia menetelmiä)

ARVIOINTIPERUSTEET

Ideointikyky, valitun lähtökohdan hyödyntäminen, mallistokokonaisuuden hahmottaminen, vaatteellinen ajattelu

Opettaja Juhan kommentit

Toinen tehtävä on perinteisempi mallistotehtävä, jossa lähtökohtana on oma muusa ja kymmenen asukokonaisuuden suunnittelu. Muusa voi olla oikeastaan kuka vaan henkilö! Julkisuuden henkilö on siinä suhteessa helpompi, että arvioija saattaa myös tietää henkilön. Toisaalta muusan tyyliä voi kuvailla, jolloin arvioija saa käsityksen tyylistä vaikka muusa olisikin tuntemattomampi. Valitse muusasi siten, että hän sopii tyylillisesti estetiikkaan, josta itsekin pidät. Älä kuitenkaan kopioi muusan tyyliä kirjaimellisesti vaan tuo mukaan myös omaa persoonaasi.

 Inspiroidu muusan tyylistä, materiaaleista, printeistä. Kerää paljon taustamateriaalia kuten valokuvia. Etsi kuvista kiinnostavia vaatteen muotoja, materiaaleja sekä värejä. Merkkaa kuviin muistiin mitkä asiat niissä kiinnostavat esimerkiksi tietty vaate, hihan muoto tai kuvan tunnelma. Kiinnitä huomiota vaatteita suunnitellessa myös yksityiskohtiin. Taskuihin, kauluksiin ja kiinnityksiin kuten vetoketjuihin ja nappeihin. Erilaisten materiaalien laskeutuvuuteen on myös hyvä kiinnittää huomiota. Silkki laskeutuu eri tavalla kuin paksu villa tai nahka. Kuvaa vaatteiden muodon lisäksi siis myös niiden materiaalisuutta. Näin korostat tehtävässä vaattellista ajattelua, joka on yksi tehtävän arviointikriteeri.

Tee vaatteista useampia luonnoksia ja testaile vaatteita eri mittasuhteissa. Tee vaatteista lyhyitä ja pitkiä versioita. Älä laita kaikkia ideoita samaan mallistoon vaan pidä se yhtenäisenä kokonaisuutena, jossa varioidaan samaa ideaa ja muotokieltä. Hyvästä vaatemallistosta löytyy samat asiat kuin hyvästä vaatekaapista: Takkeja, housuja, paitoja, mekkoja, hameita, asusteita yms.

TEHTÄVÄ 3: KÄSILAUKKU

Käsilaukku on muodin alalla myydyin ja seuratuin asuste. Jollain laukuilla on ajaton ikoninen asema ja niitä valmistetaan muuttumattomina käsin vuosikymmenten ajan, toiset saavuttavat kulttiaseman ja niiden hankkimisen eteen on nähtävä valtavasti vaivaa, osa peittyy logoihin ja ovat tärkeä brändäyksen väline niin muotitaloille kuin kantajillekin. 

TEHTÄVÄNANTO

Suunnittele oma käsilaukku ja toteuta siitä valitsemistasi materiaaleista “mockup” eli hahmomalli todellisessa koossa. Tällaisen mallin ei tarvitse olla sellaisenaan toimiva tai kestävä vaan sen tarkoitus on esitellä laukun ideaa, muotoa ja mittasuhteita sekä materiaalia ja väritystä. Hyödynnä hahmomallissasi suunnitelmaasi sopivia materiaaleja, esim. paperia, pahvia, kangasta, lankaa tai käytettyjen laukkujen osia. Halutessasi voit yhdistellä materiaaleja keskenään tai käsitellä niitä esim. maalaamalla. Kokoa hahmomalli liimaamalla, ompelemalla, nitomalla tai millä vain keksimälläsi tavalla. 

Valokuvaa suunnittelemasi laukku kolmella kuvalla:

  1. Edestä,
  2. kannettuna
  3. Vinosti, siten että kaksi sivua näkyy samanaikaisesti. Kokoa kuvista yksi PDF-tiedosto.

TOTEUTUSTAPA

Kolmiulotteinen värillinen hahmomalli

ARVIOINTIPERUSTEET

Muodon taju, luovuus, värin ja materiaalin käyttö, muodillinen relevanssi

Opettaja Juhan kommentit

Muodilla ei ole lähiaikoina ollut kolmiulotteista ennakkotehtävää! Tämä on hyvää harjoittelua siis myös pääsykokeeseen, sillä siellä kolmiulotteista hahmottamista vaativat tehtävät ovat yleisempiä. Laukun suunnittelussa korostuu kolmiulotteisen muodon hahmottaminen. Tehtävässä annetaan laukun kasaamiseen aika vapaat speksit! Lähtisin rohkeasti testailemaan erilaisia materiaaleja ja kokoamistapoja perinteisestä paperimallin rakentelusta käsityömenetelmiin. Materiaalin käyttö on yksi arviointikriteeri, joten minkä tahansa materiaalin tai materiaalit valitseekaan kannattaa niitä käyttää yllätyksellisesti. Laukun hahmottelussa voi käyttää apuna myös ideoiden luonnostelua paperille.

Parhaimman käsityksen kolmiulotteisesta kappaleesta saa kuitenkin, kun testaa ideoita muotoilemalla kolmiulotteisia malleja. Tehtävässä saa käyttää myös vanhojen laukkujen osia joten Franken-laukun tekeminen vanhasta materiaalista on myös yksi mahdollisuus, jota voi kokeilla. Laukusta kannattaa tehdä omannäköisensä eikä niinkään miettiä tehtävää muodin klassikkolaukkujen kautta. Erilaisten laukkujen yksityiskohdista voi kuitenkin ottaa paljonkin inspiraatiota kuten kahvat, kiinnitykset, kantohihnat jne. Vaikka tehtävässä puhutaan mock-upista eli prototyypistä kannattaa laukusta tehdä viimeistellyn näköinen kuvia varten vaikkei sitä esimerkiksi pystyisi avaamaan. Jos kankaasta kasattuun laukkuun haluaa muotoa niin sen sisälle voi rakentaa vaikkapa pahvisen tukirangan tai rakentaa ensin tukirangan jonka sitten vielä päällystää. Kiinnitä huomiota myös laukun väritykseen! Millainen väritys on mieleesi? Jos pidät kuosien käytöstä voi laukkuun suunnitella kuosinkin. Pidä kuitenkin pääpaino kolmiulotteisessa muodossa.

Luovien alojen hakukohteet ja Ennakkotehtävät 2024

Aalto-Yliopiston lisäksi moni muu taidealojen hakukohde sisältää valintaa karsivat ennakkotehtävät. Tarjoammekin useista näistä yksilöidyt analyysit helpottamaan tehtävien tekoa! Klikkaa alta itsesi muiden hakukohteiden tietoihin, sekä vuoden 2024 analyyseihin