Skip to content

LAB Tuotemuotoilu Ennakkotehtävät 2024

LAB Muotoiluinstituutin ennakkotehtävät 2024 on nyt julkaistu! Tästä postauksesta löydät opettajan analyysit Tuotemuotoilun ennakkotehtävistä. Ennakkotehtävät analysoi tänä vuonna Teho-Opiston vastaava opettaja, Taiteen maisteri ja Yliopistopedagogi Eeva Jokinen!

Vuoden 2024 tuotemuotoilun ennakkotehtävät ovat hyvin samankaltaiset kuin edellisinäkin vuosina. Tehtävissä mitataan hakijoiden muotoilun kentän tuntemusta, tiedonhankintataitoja, sekä suunnittelutaitoja ja esitysteknistä osaamista. Ja tietenkin valintaryhmää kiinnostaa hakijan kiinnostuksen kohteet, sekä kyky eritellä syitä oman kiinnostuksen takana. 

Tutustu huolellisesti tehtävien palautusohjeisiin LAB:in sivuilla!

LAB Tuotemuotoilu Ennakkotehtävät 2024

1. Hyvin muotoiltu tuote

Tehtävä:

Perehdy yhden suomalaisen ja yhden ulkomaalaisen tuotemuotoilijan muotoilemiin tuotteisiin. Valitse molempien muotoilijoiden tuotteista yksi mielestäsi hyvin muotoiltu tuote.

Jaa pystyviivalla yksi vaaka-asentoinen A3-koon piirustuspaperi kahtia. Piirrä ja maalaa valitsemistasi esimerkkituotteista esityskuvat, toinen vasemmalle ja toinen oikealle puolelle paperia. Pyri esityskuvissa realistiseen esitystapaan. Kirjoita kuvien yhteyteen kyseisen muotoilijan keskeiset henkilötiedot ja lyhyt perustelu suorittamallesi valinnalle. 
Piirustusvälineet ja piirustus- sekä väritystekniikka valittavissa vapaasti. Tässä tehtävässä voit käyttää myös digitaalisia piirustusvälineitä. 

Skannaa tai valokuvaa työsi. 



Arviointiperusteet:

Tiedonhankinta- ja analysointikyvyt sekä kuvallinen ilmaisutaito.

Opettaja Eevan kommentit

Ensimmäisessä tehtävässä pyydetään valitsemaan yksi suomalaisen ja yksi ulkomaalaisen muotoilijan tuote joka on mielestäsi hyvin muotoiltu. Tuotteista tulee piirtää esityskuvat, sekä lisäämään perustelut omille valinnoilleen. Kohderyhmänä olet tavallaan sinä itse, koska voit kuvien valinnalla kertoa mikä teollisen muotoilun alalla sinua tällä hetkellä kiinnostaa. Lyhyet perustelut antavat mahdollisuuden kertoa lisää valinnoistasi. Tätä kannattaa hyödyntää, mutta muista aina kertoa tekstillä jotain uutta, sen sijaan että alleviivaat kuvasta jo paljastuvia asioita.

Ei ole samantekevää keiden muotoilijoiden tai brändien töitä valitset. Kannattaa valita esineitä aihealueesta joka sinua kiinnostaa, ja mihin ehkä haluaisit profiloitua tulevaisuudessa. Toisaalta laaja-alaisesti valitut tekijät jotka edustaa eri puolia muotoilun kentästä, kertoo siitä että olet perehtynyt aiheeseen laajasti. Jos pystyt yhdistämään nämä kaksi näkökulmaa, olet varmasti vahvoilla valittujen muotoilutuotteiden arvioinnin näkökulmasta. Koska kuvien valintojen aikakautta ei ole määritelty, voit pohtia millaisen ajallisen ulottuvuuden haluat valinnoillasi tehtävään lisätä. Onko aihealueen kannalta merkityksellistä valita samasta tuotteesta eri tekijöitä tästä ajasta, tai esitellä miten eri tekijät ovat eri aikoina lähestyneet tuotteen muotoilua ja miten ajankohta on vaikuttanut tai vaikuttaa tuotteen muotoiluun? Selkeä näkökulma esineiden ja tekijöiden valintaan yhtenäistää kuvaasi ja luo sille kiinnostavan konseptin.

Kahden eri kuvan avulla voit myös esittää monipuolisesti esitysteknisiä taitojasi. Pohdi, haluatko esittää eri kuvat eri tekniikoilla, vai valitsetko yhtenäisen tyylin. Kannattaa tutustua muotoilutuotteiden kuvaamisen tapoihin, esimerkiksi skissi- ja rendaustekniikoihin  ja pohtia esityksesi visuaalisuutta siitä näkökulmasta, miten muotoilijat itse esittävät ideoitaan. Selkeät ja havainnolliset esityskuvat ovat tärkeitä, koska tehtävän arviointiperusteet painottuu osin esitystaitoon. Kolmiulotteisuus, mittasuhteet ja perspektiivin käyttö kannattaa siis ottaa piirroksissa huomioon. Kannattaa kuitenkin valita itsellesi ominainen ja luonteva esitystekniikka, jonka avulla voit esittää omia vahvuuksiasi. Koska digitaaliset tekniikat ovat myös sallittuja, voit piirtää myös ipadilla tai piirtoalustan avulla. 

Muista kuvien sommittelun merkitys. Vaikka kuvat pyydetään esittämään kahtia jaetulle paperille kannattaa niiden sommittelua miettiä myös suhteessa toisiinsa ja kuvien muodostamaan kokonaisuuteen. PIeni kuva tyhjällä pohjalla ei ole niin kiinnostava kuin kiinnostavasti sommiteltu kuvien ja tekstien kokonaisuus. Lisäämäsi teksti on osa kokonaisuutta ja sen visuaalisella asettelulla ja selkeydellä on myös oma painoarvonsa. Koska digitaaliset tekniikat on sallittuja, voit hyvin lisätä tekstit vasta taittovaiheessa kuvankäsittelyohjelmalla. Näin ne näyttää ammattimaisilta ja kokonaisuuden tekninen taso nousee.

LAB Ammattikorkeakoulu, Lahti

2. Vesihana

Tehtävä:
Suunnittele käsienpesualtaaseen tarkoitettu uudentyyppinen vesihana. Vesihanan tulee olla ns. yksiotehana, jolla voidaan säätää veden lämpötilaa ja virtauksen voimakkuutta yhdellä kädellä samasta säätimestä. Lisäksi vesihanan tulee ilmaista (mekaanisesti tai elektronisesti) käyttäjälleen käytönaikainen veden lämpötila ja vedenkulutus 0,1 litran tarkkuudella.

a. Valmista vesihanasta luonnollista kokoa (1:1) oleva malli käyttämällä saatavillasi olevia materiaaleja. Mallin tarkoitus on kuvata tuotteen ulkonäköä ja rakenneratkaisuja. Malliin käytettävät materiaalit ja työvälineet ovat vapaasti valittavissa. Voit hyödyntää tehtävässä myös 3D-tulostusta.

b. Kuvaa yksinkertaisella mustavalkoisella piirrossarjalla hanan mukana toimitettavaa käyttöohjetta varten A4-kokoiselle paperiarkille kuinka vesihanaa käytetään. Tässä tehtävässä et voi käyttää digitaalisia piirustusvälineitä, muuten piirtämiseen ja väritykseen käytettävät välineet ja tekniikat valittavissa vapaasti.

Valokuvaa molemmat työsi yhdessä. 

Arviointiperusteet:
Ideointikyky, muodonanto, käyttöominaisuudet ja käyttöohjeen havainnollisuus.

Opettaja Eevan kommentit

Kakkostehtävä on klassinen tuotesuunnittelutehtävä. Tehtävänanto määrittelee hyvin pitkälle millaisia toimintoja hanassa tulee olla, joten ideointisi voi keskittyä pitkälti sen ulkonäköön ja mittasuhteisiin. Kannattaa käydä testailemassa erilaisia käsienpesuhanoja muuallakin kuin kotivessassa ja miettiä miten hanan muotoilu ja mittasuhteet vaikuttaa sen käytettävyyteen. 

Koska hanasta pyydetään valmistamaan malli, vaikuttaa suunnittelemasi muoto myös materiaalien valintaan. Millaisesta materiaalista saat valmistettua muodon jonka olet hanallesi piirtänyt? Vai voisiko olla helpompi ensin suunnitella hanan prototyyppi(malli) ja sen jälkeen vasta tehdä siitä mustavalkoinen piirros. Koska digitaaliset tekniikat ovat mahdollisia, voit halutessasi mallintaa suunnittelemasi hanan 3D-ohjelmalla ja tulostaa sen vaikkapa kirjastossa 3D malliksi. 

Piirros hanan käyttöohjeesta pyydetään toteuttamaan mustavalkoisena. Tämä voi tarkoittaa esim. Lyijykynä- tai tussitoteutusta. Tussien kanssa voit halutessasi käyttää maalauksellisiakin tekniikoita, mutta maalaten (esim. vesivärein ) emme lähtisi tehtävää tekemään, koska se selkeästi pyydetään toteuttamaan piirroksena. Hana on kolmiulotteinen kappale tilassa, joten perspektiivin ja valon ja varjon esittämisen keinoin pääset näyttämään kyntesi kolmiulotteisen muodon suunnittelussa ja esittämisessä. 

3. Motivaatiokirje

Tehtävä:
Kirjoita enintään 500 sanaa pitkä kirje, jossa käsittelet lyhyesti alla olevia asioita ja kysymyksiä. Pyri vastaamaan kysymyksiin 2-5 niin, että vastauksesta käy ilmi ”miksi”.

Asiat ja kysymykset:

  1. Kuka olet, mistä olet kotoisin ja missä asut nykyisin?
  2. Mikä on rakkain harrastuksesi tai mitä haluaisit tulevaisuudessa mahdollisesti harrastaa?
  3. Missä asioissa olet mielestäsi jo taitava?
  4. Missä asioissa tai taidoissa haluaisit olla parempi?
  5. Kuvaile lopuksi, miksi sinulle olisi tärkeää päästä opiskelemaan tuotemuotoilua sekä niihin liittyvä käyttöliittymiä tai palveluja?


Arviointiperusteet: Kirjallinen ilmaisutaito, asenne ja motivaatio.

Opettaja Eevan kommentit

Motivaatiokirje antaa hakijalle mahdollisuuden kertoa itsestään, kiinnostuksen kohteistaan ja soveltuvuudestaan alalle. Tehtävällä testataan hakijan tietämystä tulevasta alastaan sekä sitä, mitä hakija tulevaisuuden ammatiltaan hakee. Perustelut siitä, miksi oma ala kiinnostaa ja miksi haluaisi siitä itselleen ammatin ovat olennaisimpia osia motivaatiokirjeen  sisältöä. Tänä vuonna motivaatiokirjeen avuksi on annettu lista kysymyksiä joihin kirjeessä toivotaan vastausta ja reflektiota miksi olet vastannut juuri niin. Eli perusteluja omille väitteille. Varmistu, että vastaat ainakin listassa esitettyihin kysymyksiin, mutta voit lähestyä tekstiä myös muista näkökulmista. Persoonallinen teksti joka kuljettaa lukijan loogisesti alusta loppuun, on yleensä aina kiinnostava. 

Tehtävässä annettu sanamäärä asettaa omat haasteensa ja pakottaa tiivistämään ja harkitsemaan mitä ja miten asiansa ilmaisee. Tekstin tulee olla napakka ja selkeä, mutta jo kysymyksetkin kertovat, että hakijasta halutaan tietää myös henkilökohtaisempia asioita. Kirjoitusprosessi kannattaa aloittaa perehtymällä teollisen muotoilun alaan ja pohtimalla mikä alassa itseä kiinnostaa ja miksi haluaisit tulla muotoilijaksi.Kannattaa myös tutustua koulutukseen tarkemmin, kurssiohjelma kertoo paljon opintojen sisällöstä ja voit kertoa, mikä aihealue tai mitkä opintojaksot sinua kiinnostavat ja miksi. Ranskalaisin viivoin luonnosteltu tekstirunko kertoo yhdellä silmäyksellä tärkeimmät asiat jotka haluat sanoa. Kun runko on valmis, voit muokata sisällön sujuvaksi ja loogiseksi tekstiksi. Muista jakaa teksti lyhyempiin kappaleisiin, se lisää luettavuutta ja antaa tilaa eri näkökulmille. 

Motivaatiokirjeen tarkoituksena on hahmottaa, millaisena hakija näkee oman roolinsa tulevaisuudessa: millaista työtä hän haluaisi tehdä, millaisia ideoita hän toisi alalle ja kuinka selkeä kuva hakijalla on tulevista työtehtävistään. Perehtynyt ja hakijan motivaatiota valottava teksti on yksi tärkeimmistä dokumenteista hakuprosessissa.

LAB Ammattikorkeakoulu, Lahti

Luovien alojen hakukohteet ja Ennakkotehtävät 2024

LAB Ammattikorkeakoulun lisäksi moni muu taidealojen hakukohde sisältää valintaa karsivat ennakkotehtävät. Tarjoammekin useista näistä yksilöidyt analyysit helpottamaan tehtävien tekoa! Klikkaa alta itsesi muiden hakukohteiden tietoihin, sekä vuoden 2024 analyyseihin