Ennakkotehtävät Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun hakukohteisiin julkaistiin tänään – tämä tarkoittaa, että kaikki korkeakoulujen ja yliopistojen ennakkotehtävät arkkitehtuurin, taiteiden ja muotoilun aloille on nyt julki ja yhteishaku voi alkaa!
Tässä vielä viimeiset arviomme tämän kevään ennakoista. Nämä luettuasi olet ready to rock, eli ei muuta kuin pistäkäähän parastanne nyt, niin ovet valintakokeisiin aukeavat varmasti!
Kuvataidekasvatus
Tee jokaisesta alla annetusta otsikosta visuaalinen esitys.
1. Näen mitä haluan
2. Haluan mitä näen
3. En halua nähdä
Toteutustapa:
Tehtävien toteutustapa on vapaa seuraavin rajoituksin:
Yksittäinen työ ei saa koostua irrallisista osista. Tehtävissä ei saa käyttää kehyksiä eikä niissä saa olla irtoavia osia eikä särkyviä materiaaleja, esim. lasia. Työn suurin sallittu koko on A3. Tehtävien tulee mahtua C3 (A3) -kuoreen.
Merkitse jokaiseen tehtävään näkyvästi oma nimesi ja tehtävän numero.
Mahdollisten digitaalisten tehtäväsuoritusten tallennuksessa ja palautuksessa huomioi seuraavat ohjeet:
Digitaalisen kuvan pidemmän sivun enimmäispituus 1024 pikseliä. Hyväksyttävät tallennusmuodot JPEG tai PDF. Videon enimmäiskesto on 1 min ja tallennusmuoto MOV, AVI tai MPEG4. Tiedoston enimmäiskoko 500 Mt.
Digitaaliset tehtäväsuoritukset palautetaan muistitikulla. Tiedostot nimetään hakijan, koulutusohjelman ja tehtävän numerolla (esim. Kuvataidekasvatus_Virtanen_1). Muistitikkuun on merkittävä selvästi hakijan nimi ja syntymäaika sekä tikun sisältämät tehtävät numeroineen. Hakija on vastuussa tikun pakkaamisesta ja toimittamisesta siten, että se säilyy vahingoittumattomana.
Arviointiperusteet:
Kuvallinen ja käsitteellinen ajattelu, toteutustavan hallinta.
Kuvataidekasvatuksen ennakot ovat kuten useana aiempana vuonna, kolmen tehtävän kokonaisuus. Aihe on usein yhteiskunnallinen ja/tai kantaaottava, sekä monenlaista tulkintaa mahdollistava kokonaisuus.
Nyt tehtävänannot ovat jälleen kolmen työn sarja, mutta aiheet ovat abstraktimpia, mikä jättää vielä enemmän tilaa omalle tulkinnalle. Teknisesti taitava toteutus on aina plussaa, mutta näkisin että pääpaino tässä tulee omalle näkökulmalle, omalle mielipiteelle ja aiheen valinnalle ja sen käsittelylle. Kiinnostava ja omakohtainan, mahdollisesti ajankohtainen ideasisältö ja sen kautta rakennettu oivaltava kokonaisuus kantaa varmasti pitkälle.
Kannattaa ehdottomasti miettiä aiheen valintaa ja kokonaisuuden rakentamista ja omaa näkökulmaa tarkkaan.
Muotoilu
Muotoilussa tehtäviä on tällä kertaa neljä. Kokonaisuus muodostuu tapahtumaa kuvaavasta kuvasarjasta, esineen, tällä kertaa asusteen suunnittelusta ja erikoisen tilan kuvauksesta, sekä motivaatiokirjeestä.
Tehtävä 1. Eläimen ruokinta
Esitä 3-5 kuvalla lemmikki-, koti- tai villieläimen ruokinta.
Toteutustapa:
Piirrä kuvasarja lyijykynällä A3 kokoiselle paperille. Kirjoita nimesi ja tehtävän numero taustapuolelle.
Arviointiperusteet:
Piirustustaito, kuvauksen selkeys, kertovuus, sommittelu.
Tässä tehtävässä kuvataan kuvasarjalla eläimen ruokinta. Oma tulkinta ja tapahtuman selkeys ja pelkistys kuviksi asettuvat olennaiseen asemaan tässä tehtävässä. Mikä eläin on kyseessä ja miten ihmeessä tätä eläintä ruokitaan. Kannattaa taas harkita tarkkaan tehtävän sisältöä ja siihen mahdollisesti sisältyvää muotoilua ja tapahtumapaikkaa.
Tehtävä 2. Ajattelevat kädet
Muotoilun kentällä ajatellaan, että käsillä tekeminen on yksi ajattelun muoto. Suunnittele ja toteuta kolmiulotteinen, käteesi sopiva käsine.
Toteutustapa:
Toteuta käsine tavallisesta valkoisesta 80 g/m2 kopiopaperista. Kirjoita käsineeseen nimesi ja tehtävän numero.
Arviointiperusteet:
Materiaalin käsittely, kekseliäisyys, käsineen rakenne.
Tässä on kyseessä usein toistuva esineen/asusteen muotoilutehtävä, mutta tällä kertaa kivan monitulkintaisena. Tehtävänanto johdattelee muotoiluajatteluun käsin tekemisen kautta. Tehtävänä on tällä tausta-ajatuksella suunnitella kolmiulotteinen käteen sopiva käsine luonnollisessa koossa. Hauska muotoilutehtävä annetun tausta-ajatuksen kannalta. Tärkeäksi muodostuu kaksiulotteisen paperin kolmiulotteinen käsittelytaito ja paperitekniikoiden ja rakenteiden hallinta.
Tehtävä 3. Koneen sisällä
Kuvaa näkymä käynnissä olevan astiapesukoneen sisältä.
Toteutustapa:
Maalaa vesi- ja/tai peitevärein työ A2 kokoiselle paperille. Kirjoita nimesi ja tehtävän numero kuvan taustapuolelle.
Arviointiperusteet:
Tunnelman välittyminen, värien käyttö, omaperäisyys, sommittelu.
Jännittävä tila on monella alalla useamman kerran toistunut tehtävätyyppi, joka tällä kertaa sijoittuu astianpesukoneen sisälle. Koneen sisutan tuntemus yhdistettynä mielikuvitukseen, tilan tajuun ja kolmiulotteiseen hahmotuskykyyn ovat avainasemassa tässä tehtävässä: Miten esität kiinnostavan näkymän tästä kaikkien tunteman käyttöesineen sisätilasta? Mitkä asiat tässä tilassa kiinnostavat?
Tehtävä 4. Motivaatiokirje
Laadi noin 150 sanan teksti, jossa kerrot miksi haet opiskelemaan Muotoilun pääaineeseen.
Toteutustapa:
Kirjoita teksti arial- tai helvetica-fontilla, pistekoko 12, riviväli 2. Jätä paperin molempiin reunoihin 1,5 cm marginaali. Kirjoita nimesi ja tehtävän numero tekstin otsikoksi.
Arviointiperusteet:
Kirjallisen ilmaisun selkeys, hakijan motiivit.
Neljäntenä tehtävänä on motivaatiokirje, kuten tänä vuonna myös ainakin Metropolian graafisen suunnittelun linjalle. Tuossa aiemmassa postauksessamme annoimme muutaman vinkin hyvän tekstin rakentamiseen, joten kannattaa tsekata ainakin se!
Tässä tehtävässä hakija saa tilaisuuden kertoa itsestään, kiinnostuksen kohteistaan ja soveltuvuudestaan alalle. Tekstien avulla arvioijat pääsevät tutustumaan hakijoihin henkilökohtaisesti ja saavat tietää hakijoista paljon kiinnostavia asioita.
Tehtävällä testataan myös hakijan tietämystä tulevasta alastaan sekä sitä, mitä hakija tulevaisuuden ammatiltaan hakee. Perustelut siitä, miksi Muotoilun pääaine kiinnostaa ja miksi haluaisi siitä itselleen ammatin ovat olennaisin osa tekstin sisältöä. Tämä pakottaa hakijan tekemään myös taustatyötä opetussuunnitelman ja alan parissa.
Muoti
Muodin tehtäväkokonaisuus on säilynyt tehtävätyypeiltään lähes aiemman kaltaisena. On yksittäisen vaatekappaleen suunnittelua, pintoja ja asukokonaisuuksia.
Tehtävä 1. Sadevaate
Suunnittele itsellesi läpinäkyvästä materiaalista valmistettava sadevaate ja kuvaa se itsesi päällä edestä ja takaa A3-paperiarkille.
Toteutustapa:
Koko A3, väritehtävä, väline vapaa.
Arviointiperusteet:
Ideointikyky, omaperäisyys, toiminnallisuus
Muotoilun ihanteet ja yleiset trendit yhdistävät eri aloja. Kannattaa tutustua ja olla perillä ajan hengestä ja trendeistä. Olennaista on myös kaksi eri suuntaa mistä vaate pyydetään kuvaamaan ja niiden välinen suhde ja muutos.
Läpinäkyvä materiaali tuo hauskaa twistiä tälle tehtävälle. Muotoilu on olennainen ja tietysti kummatkin suunnat on otettava huomioon ja mielellään sidottava kokonaisuudeksi läpinäkyvyys huomioiden.
Tehtävä 2. Vastakohdat
Valitse 2 vastakohtaista sanaa ja kuvaa ne kolmiulotteisina kollaasipintoina. Toteuta molemmat pinnat erillisille A3-paperiarkeille käyttäen materiaalinasi erivärisiä ja eripaksuisia papereita. Kirjoita paperiarkkien taaksen töiden lähtökohtina olleet sanat.
Totetutustapa:
Koko A3, Väritehtävä
Arviointiperusteet:
Ideointikyky, materiaalin ja värin käyttö, vastakohtien välittyminen
Kollaasitehtävä on hyvin tyypillinen ja pinnat aiheena myös – se on toistunut useasti eri aloilla. Sanojen ja aiheiden valinta muodostuu tässä olennaiseksi sillä se määrittelee pintojen tyypit ja aiheiston tai teemat. Kolmiulotteisuus on myös huomionarvoista tässä – tärkeäksi muodostuu tässä siis myös ne lähtömateriaalit – paperin tyyppi ja väri – joista kollaasia alkaa tekemään – ne määrittelevät ilmeen.
Vastakohdat aiheena ovat tietenkin koko tehtävän kantava teema ja selkäranka, tässä korostuu nyt oma ideointikyky ja visio. Muista että tehtävässä kolme käytetään hyväksi näitä pintoja – materiaalien ja värien valinnat siis sillä silmällä!
Tehtävä 3. Mallisto
Suunnittele 6 asukokonaisuutta käsittävä naistenvaatemallisto, joka parhaiten kuvastaa näkemystäsi nuorena suunnittelijana. Käytä mallistosi materiaalien ja värien inspiraationa tehtävässä 2 suunnittelemiasi kollaasipintoja. Kuvaa malliston asut edestä ja takaa ihmisen päällä A2-paperiarkille.
Toteutustapa:
Koko A2, väritehtävä, väline vapaa.
Arviointiperusteet:
Ideointikyky, omaperäisyys, kokonaisuuden hahmottaminen
Tässä käytetään hyväksi tehtävässä kaksi kehiteltyjä vastakkaisia kolmiulotteisia pintoja. Kyseessä on siis vastakohtiin ja kolmiulotteisiin pintoihin perustuva tai niistä inspiraationsa saava sarja. Asukokonaisuuksissa tärkeää tietenkin yhteinen kantava teema mutta tarpeeksi laaja vaihtelu eri tilanteisiin.
Sisustusarkkitehtuuri
Kantavana teemana on sirkus, aihe joka toistui myös muilla aloilla (Metropolian graafisen suunnittelun ennakot). Sirkus kantavana teemana on inspiroiva – täynnä elämyksiä, illuusioita ja taikaa. Taikavoimat ovat jopa arviointiperusteena tällä kertaa!
Tehtävä 1. Nuorallatanssija
Piirrä nuorallatanssija kuvittelemaasi ympäristöön.
Toteutustapa:
Lyijykynällä A3‐kokoiselle paperille.
Arviointiperusteet:
Tilan ja ihmisen suhde, ilmaisuvoima, sommittelu.
Ihminen tilassa on lähes joka vuosi toistuva, tärkeä tehtävätyyppi. Tärkeää on kuten arviointiperusteissakin oli, tilan ja ihmisen suhde, mittakaava ja itse ympäristön tai tilan suunnittelu. Missä ihmeessä nuorallatanssija voikaan temppujaan tehdä? Päästä mielikuvituksesi valloilleen ja ota tila haltuun! Tilan taju ja kolmiulotteinen hahmotuskyky sekä tämän päivän ajan hengen ja trendien tuntemus tärkeää kiinnostavan tehtävän kannalta.
Tehtävä 2. Elämää sirkuksessa
Maalaa näkymä sirkuksesta.
Toteutustapa:
Väreillä maalaten A3‐kokoiselle paperille.
Arviointiperusteet:
Persoonallinen ja kuvallinen ilmaisu, tunnelma, värien käyttö.
Sirkus on ympäristönä ehkä yksi kiinnostavimmista – täynnä inspiroivia paikkoja, esineitä, asioita ja hahmoja – niin ihmisiä kuin eläimiä. Arvostelussa mainitaan persoonallinen ilmaisu, tunnelma ja värien käyttö. Sirkus teemana antaakin loistavan tulkinnan- ja mielikuvituksen käytön mahdollisuuden ilmaisuvoimaisen ja rohkean työn lähtökohdiksi. Inspiroidu sirkuksen taianomaisesta maailmasta ja anna ideoiden lentää!
Tehtävä 3. Taikasauva
Suunnittele ja rakenna C3‐kokoiseen kirjekuoreen mahtuva taikasauva.
Toteutustapa:
Materiaali ja tekniikka vapaa.
Arviointiperusteet:
Taiteellinen ilmaisu, muodon, rakenteen ja materiaalin hallinta, taikavoima.
Viimeisenä kolmen työn sarjasta rakennetaan ihka oikea taikasauva – arvosteluperusteena on muun muassa taikavoima! Mielikuvituksellisten tehtävien kokonaisuus huipentuu tähän valloittavaan tehtävään, jossa omalle ideointikyvylle voi todellakin antaa siivet. Tulkinta siitä, mitä taikavoimalla tarkoitetaan on olennaista ja miten se yhdistyy kiinnostavaan muotoiluun itse sauvassa. Kokonaisuutta on hyvä yhdistää selkeä punainen lanka ja taikavoimia ei sovi vähätellä!
Visuaalisen viestinnän muotoilu (ent. graafinen suunnittelu)
Ennakkotehtävä: Intohimo
Suunnittele ja toteuta julkaisu aiheesta, johon suhtaudut intohimoisesti. Nimeä julkaisusi.
Sisällössä tulee olla muotoiltuna seuraavat elementit:
Enimmillään (max.) 2500 merkkiä tekstiä, joka kertoo kiinnostuksesi kohteesta
Teksti voi olla yhtenäinen tarina tai jaettu esim. kuvateksteihin
Julkaisuun pitää kuulua infografiikkaa, ts. kartta, diagrammi tai vaikkapa käyttöohje.
Toteutustapa:
Kahdeksan (8) sivua käsittävä kokonaisuus, tulostettu tai käsin tehty, sivukoko korkeintaan A3. (Ota huomioon, että emme palauta ennakkotehtävää.)
Arviointiperusteet:
Sisällölliset ratkaisut, kyky kuvata asioita omaperäisesti ja kiinnostavalla tavalla, visualisointitaidot, informatiivisuus, sommittelukyky, kerronnallisuus ja kokonaisuuden hallinta.
Tämä tehtäväkokonaisuus on säilynyt samantyyppisenä jo pidemmän aikaa, aiemmin julkaisu on kulkenut nimellä Zine. Nyt tehtävällä on kantava, vahva teema: Intohimo. Tärkeää on tietenkin oma tulkinta aiheesta ja itselle tärkeät sisällöt, kuvasto ja grafiikka teemaan liittyen.
Kuten aiempina vuosina, myös tänä vuonna julkaisuun sisällytetään infograafi – kartta, diagrammi tai vaikka käyttöohje. Vahva teema erottaa tehtävän vapaammin tulkittavana kokonaisuutena, graafisen suunnittelun sääntöjen, trendien ja graafisten tyylien säilyttäessä tärkeän asemansa osana kokonaisuutta.
Kuvat: Aalto-yliopisto
Aikainen lintu opiskelupaikan nappaa!
Kuka vaan voi onnistua, joka on valmis tekemään töitä unelmiensa opiskelupaikan eteen! Sisäänpääsyn todennäköisyys kun korreloi suoraan harjoittelun määrään. Pitkällä kurssillamme lähtötasollasi ei ole merkitystä, sillä harjoittelemalla ahkerasti ehdit nostaa osaamisesi, vaikka nollasta pääsykoetasolle.
Tutustu kursseihimme ja tule mukaan treenaamaan itsesi huippukuntoon ennen luovien alojen hakua ja pääsykokeita. Kannattaa olla nopea, sillä suositut ryhmät täyttyvät aikaisin. Varmista paikkasi tänään!