Skip to content

Metropolian taidealojen ennakkotehtävät 2021 – opettajien analyysit

Metropolian ennakkotehtävät on nyt julkaistu! Tehtävät tulee palauttaa viimeistään 31.3.2021 klo. 15.00 sähköisesti tai postitse. Tehon opettajat ottivat ennakkotehtävät analysoitavaksi ja jakavat nyt vinkkinsä tehtävien toteutukseen!


Metropolian taidealojen hakuprosessiin kuuluu tänäkin vuonna ennakkotehtävät. Hakijalta odotetaan erityisesti motivaatiota, omaperäisyyttä sekä soveltuvuutta hakukohteen alalle. Tänä vuonna sisustusarkkitehtuurin ja vaatetusalan ennakkotehtävät lähetetään postitse kun taas muiden alla mainittujen alojen tehtävät lähetetään sähköisesti yhteishakulomakkeen liitetiedostona. Katso vielä huolella jokaisen hakukohteen erilliset ohjeet, jotka on mainittuna ennakkotehtävien yhteydessä!

Tästä postauksesta löydät eri alojen ammattilaisten ja Tehon opettajien analyysit seuraavien hakukohteiden ennakkotehtävistä:

Sisustusarkkitehtuuri

Tänäkin vuonna, viime vuoden tapaan, sisustusarkkitehtuurin ennakkotehtävät koostuvat vain yhdestä tehtävästä, joten siihen kannattaa todella panostaa! Surrealistisessa visiotehtävässä testataan mm. hakijan piirustus- ja sommittelutaitoa, mielikuvitusta, kykyä välittää tunnelmaa, tarkoituksenmukaista värien käyttöä & kokonaisuuden hallintaa.

Tehtävän lisäksi hakijan kuuluu täyttää sisustusarkkitehtuurin sähköinen perustietolomake hakuajan puitteissa 17.3.-31.3.2021. Tehtävän arvioi Tehon pääopettaja, taiteen maisteri ja arkkitehti Sini Koivisto!

Sini Koivisto

TEHTÄVÄ 1: ”Näky”

Sinä aamuna arkkitehti ei tiennyt näkikö hän vielä unta vai oliko kaikki todella hullusti. Vaikka hän sulki silmänsä uudelleen ja nipisti samalla itseään, niin avatessaan silmänsä, hänelle avautui edelleen merkillinen näky. Hänen silmiensä edessä leijui hänelle tuttuja asioita, kuten kengät, kyniä, talvitakki ja myös hänen suunnittelemiaan rakennuksia.  Oli kuin kaikki asiat olisivat muuttuneet painottomiksi ja mittakaavaltaan vääränkokoisiksi. Näky oli todella vaikuttava, kappaleiden hitaasti liikkuessa ilmassa eri suuntiin. Toteuta värillisenä arkkitehdin vaikuttava näky.

Toteutustapa: Piirrä lyijykynällä ja käytä väriä haluamallasi tavalla (vesi- tai peitevärit, tussit, väriliidut, puukynät). Toteuta työ valkoiselle A3-paperille

Arviointiperusteet: Piirustus- ja sommittelutaito, mielikuvitus, tunnelman välittyminen, tarkoituksenmukainen värinkäyttö, kokonaisuuden hallinta

Opettaja Sinin kommentit:

Kun ennakkotehtäviä on vain yksi, sen painoarvo on sitäkin suurempi! Panosta tähän siis täysillä – all in!!

Asetelman kuvaus, jossa esitetään annetut aiheet, on toistunut lukuisia kertoja muotoilun alojen ennakkotehtävissä. Tällä kertaa totuttujen arkisten esineiden kuvaamisen lisäksi kuvataan arkkitehdin omia luomuksia osana sommitelmaa. Arkkitehtuuri aihepiirinä, yhdistettynä tehtävän surrealistinen visio –teemaan tuo tämän vuoden ennakkotehtävään oman kiinnostavan sisällöllisen twistinsä.

Tällä kertaa tekniikka on yhdistelmätekniikka – lyijykynät yhdistettynä vapaaseen värilliseen tekniikkaan (annettujen tekniikoiden joukosta). Tärkeänä huomiona on “tarkoituksenmukainen värin käyttö” arviointiperusteena.

Tässä tehtävätyypissä mitataan sommittelun taitoa sekä taitoa kuvata näkemääsi – muotoja, materiaaleja ja ympäröivää todellisuutta, tällä kertaa sekoittuneena mielikuvituksen tuottamaan visioon. Erityispiirteenä on tällä kertaa toden ja fiktion yhdistävä aihe, joka luo kokonaisuudelle tietyn kontekstin ja luonteen. Annetut esineet ja “itse suunnitellut” rakennukset tulee esittää todenmukaisessa tilassa suunnittelijan näkynä – miten asetelman esittäisi niin että eri todellisuudet havainnollistetaan? Miten kuvata todellisuutta ja fiktiota yhtä aikaa? Siinä mielenkiintoisia kysymyksiä mietittäväksi. 

Koska tehtävänannossa pyydetyt rakennukset ovat tekijän itse suunnittelemia, kannattaa niiden suunnitteluun panostaa – nehän kertovat tässä työssä sinusta suunnittelijana! Inspiroidu ja mieti mikä on sinun tyylisi!

Asetelmakuva asettaa tekijälleen kiinnostavan haasteen – nimittäin sommittelun. Kaikki olisi saatava esitettyä selkeästi ja näyttävästi, tuoden mukaan omaa visiota ja persoonaa. Huomioi arviointiperusteet! Surrealistinen, arkkitehtuuria, totta ja kuviteltua yhdistävä teemasekä mielikuvitus arviointiperusteena ohjaavat irroittelemaan perinteisistä asetelmakuvan raameista. Kokonaisuuden hallinta taas sopivasti pitää työn langat selkeästi käsissä. 

Mieti miten tämä asetelmakuva saadaan mahtumaan A3 kokoiselle pinnalle mahdollisimman kiinnostavasti? Miten yhdistää työn objekteja? Mikä on tehtävän punainen lanka eli juoni? Jälleen kerran sinulle on heitetty sommitteluhaaste – mieti myös todellista kokoa eli mittakaavaa ja sijoittelua suhteessa toisiinsa. Minkälaisessa tilanteessa nämä arkielämän asiat ja arkkitehtoniset visiot esiintyvät yhdessä? Tässä jos joskus – anna mielikuvituksen lentää! Panosta myös näyn tunnelmaan ja arkkitehtuuriin!

Huomioi että ennakkotehtävän ja yhteishaun hakulomakkeen lisäksi on vielä sisustusarkkitehtuurin perustietolomake, kaksi eri tärkeää lomaketta siis ja perustietolomake palautetaan kerran, sitä ei pysty tämän jälkeen muokkaamaan.

Teollinen muotoilu

Teollisen muotoilun ennakkotehtävässä suunnitellaan tänä vuonna nykyaikaista Sampoa.

Työn toteutustapa on hyvin vapaa, mutta palautus tulee tehdä sähköisesti PDF tiedostona maksimissaan 1GB kokoisena.

Tehtävän analysoi Tehon opettaja, muotoilija ja taiteen maisteri Laura Aalto-Setälä!

Laura Aalto-Setälä

TEHTÄVÄ 1: Sinut on valittu Sammon muotoilijaksi

Ideoi ja luonnostele nykyaikainen Sampo. Kuvaa ja kerro tekstein, miltä Sampo näyttää, miten se toimii ja mitä sillä tehdään? Sammon tulee olla muodonannoltaan mielenkiintoinen ja konkreettinen. Sammon tulee saada katsoja vakuuttuneeksi. Visualisoi suunnittelemasi tuote käytössä.

Toteutus: Esitä ideasi visuaalisesti siten, että sen muodosta ja mittakaavasta saa havainnollisen käsityksen. Piirrä ja käytä väriä haluamallasi tavalla perinteisesti (tussit, väriliidut, puukynät) tai digitaalisesti piirustusohjelman työkaluja käyttäen. Merkitse työsi etupuolelle oikeaan alareunaan selkeästi nimesi. (Lopputulos on palautettava vaakasuuntaisena A4 (297mm X 210mm) kokoisena PDF tiedostona.)

Arviointikriteerit: Idean omaperäisyys, muodon ja perspektiivin hallinta, tarkoituksenmukainen värinkäyttö, kokonaisuuden hallinta.


Sampo eli kirjokansi on suomalaisessa mytologiassa ihmeellinen kone tai esine, kosintalahja ja sotasaalis, joka liittyy usein Pohjolaan. Sampo on tunnettu erityisesti suomalaisesta kansanrunoudesta kootusta Kalevala-eepoksesta, jossa sillä on tärkeä rooli. Eri taruissa sampo on erilainen, sillä on myös useita nimityksiä ja ilmiasuja. Kalevalassa käytetyissä sampotaruissa sampo on ihmeellinen, rikkauksia tekevä mylly.

Sampotarut ovat olleet paitsi ihmeellisiä kertomuksia kahden kansan taistelusta ja ihme-esineen vaiheista, myös ilmeisesti alkujaan kosmisia kuvauksia. Sampotarut ovat myös selittäneet maanviljelyksen syntyä ja joidenkin muidenkin asioiden myyttistä alkuperää. Samporunoutta on ollut eräiden tietojen mukaan tapana laulaa kevätkylvön yhteydessä. WIKIPEDIA, https://fi.wikipedia.org/wiki/Sampo_(Kalevala)

Opettaja Lauran kommentit:

Teollisen muotoilun ennakkotehtävä on tänä vuonna todella kiinnostava. Aiheena on suunnitella sampo, mutta mikä se oikeastaan on? Tällaisessa tehtävässä kannattaa ehdottomasti aluksi perehtyä sampon historiaan, erilaisiin esityksiin ja kulttuurireferensseihin. Kun on tutustunut riittävästi jo olemassa oleviin sampojen esityksiin, voi alkaa miettiä, mitä nykypäivänä sampo voisi tehdä. Miten nykyajan tarpeet ja haasteet heijastuvat nykyaikaisessa sammossa? Ideointiin todella kannattaa ja pitääkin panostaa tällaisessa tehtävässä!

Tekstiä saa olla mukana, mikä kannattaa hyödyntää. Tekstiä ei kannata jättää viime tinkaan, tai käyttää pelkästään kuvan selitteenä, vaan kannattaa tuoda esiin omaa ajatusprosessia: miksi tällainen ratkaisu, ja miten siinä näkyy toisaalta sammon perinteisyys yhdistettynä nykyaikaisuuteen; miksi tällainen värimaailma; mistä inspiraatio työllesi kumpuaa.

Huomaa, että sampo pitää esittää käytössä. Kannattaa siis huomioida ja suunnitteluvaiheessa, kuka on tämän sammon käyttäjä ja miten sitä käytetään. Lisäksi, koska arviointiperusteissa on mukana muodon, perspektiivin ja kokonaisuuden hallinta, kannattaa kolmiulotteisuuteen ja tilalliseen hahmottamiseen kiinnittää tässä tehtävässä erityisesti huomiota. Mieti siis perspektiivi, kulmat ja esitystavat kuntoon, kun toteutat tehtävänantoa!

Visuaalisen viestinnän muotoilu

Graafisen suunnittelun ennakkotehtävissä korostetaan tänä vuonna erityisesti sommittelua, ideaa, tekniikan hallintaa ja omaperäisyyttä.

Tehtävissä tehdään julistetta ja vapaampaa grafiikkaa, joissa korostuu positiivisuus ja sen välittyminen.

Tehtäviä analysoi yli 10 vuotta alaan perehtynyt, visuaalisen viestinnän opiskelija ja Tehon opettaja Paju Kaitajärvi!

Paju Kaitajärvi

TEHTÄVÄ 1: Kerro itsestäsi

Kirjoita teksti, jossa kerrot itsestäsi ja miksi haluat visuaalisesta viestinnästä itsellesi ammatin. Tutustu visuaalisen viestinnän muotoilun opetussuunnitelmaan Metropolian sivustolla: mitkä opintojaksot sinua erityisesti kiinnostavat? Kerro meille myös, mikäli olet jo tehnyt jotain visuaaliseen viestintään liittyvää.

Kirjoita enintään yksi A4-arkki. Merkitse selvästi kumpaan suuntaukseen olet hakemassa: graafiseen suunnitteluun vai liikkuvaan grafiikkaan. Tutustu visuaalisen viestinnän opetussuunnitelmaan täällä:

Visuaalinen viestintä, graafinen suunnittelu

Visuaalinen viestintä, liikkuva grafiikka

Toteutustapa: Essee, yksi A4-arkki, pdf.

Arviointikriteerit: Johdonmukaisuus, kieliasu ja perustelut. Selkeys, luettavuus.

Opettaja Pajun kommentit:

Tässä on tuhannen taalan paikka vakuuttaa arvioijat miksi sinä olisit sopiva opiskelijaksi! Voit kertoa avoimesti itsestäsi, mielenkiinnonkohteistasi tai intohimoistasi. Kannattaa mainita jos on joku erityinen haave graafisena suunnittelijana (esim. haluan päästä kuvittamaan lastenkirjan). Ota selvää Metropolian opintosuunnitelmasta ja kerro miksi kyseiset kurssit sinua kiinnostavat ja kuinka ne veisivät sinua eteenpäin.

Mikäli et ole tehnyt paljona visuaaliseen viestintään liittyvää ammatiksesi, se ei haittaa. Voit kertoa harrastuneisuudestasi ja havainnoistasi jotka ovat vieneet sinua hakemaan tälle alalle.

Anna persoonasi ja intohimosi näkyä! Arvioijatkin ovat vain ihmisiä!

TEHTÄVÄ 2: Armotonta menoa

Tee juliste aiheesta Armotonta menoa. Valitse näkökulmasi itse, mutta julisteen tulee olla positiivinen. Julisteen tulee sisältää teksti Armotonta menoa.

Toteutustapa: Tekniikka on vapaa. Juliste on värillinen ja siinä on teksti: Armotonta menoa. Ota valmiista työstä kuva, skannaa tai tallenna se palautusformaattiin: A3-arkki, pystysuuntainen, .jpg, tai .pdf.

Arviointikriteerit: Idea, sommittelu, värien käyttö, typografia, valitun tekniikan hallinta, positiivisuus.

Opettaja Pajun kommentit:

Metropolian ennakkotehtävissä on toistunut julistetehtävä. Tämä on hauska, sillä saat oikeastaan kokonaan vapaat kädet kerronnalle sekä julisteen käyttötarkoitukselle! Arviointiperusteluissa on samoja kriteerejä mitä Tehon jokavuotisessa julistetehtävässä: Sommitelma, typografia, idea ja värien käyttö! Näihin kannattaa käyttää sopivasti aikaa ja ajatusta! Kannattaa luonnostella monta erilaista julistetta miniatyyrikokoon ennen kuin alkaa tehdä julistetta valmiiksi.

Koeta miettiä joku innostava ja  mielenkiintoinen näkökulma tehtävässa annetulle otsikolle. Yksi arivointiperustelu on positiivisuus. Jos tätä on erikseen pyydetty, niin siitä ei ehkä kannata poiketa. Käytä tekniikkaa joka on sinulle jo entuudestaan tuttu tai varaa tarpeeksi aikaa uuden tekniikan opetteluun. Voit tutkia julistetaidetta saadaksesi ideoita sommitteluun.

TEHTÄVÄ 3: Kuvasarja Armotonta menoa – Mitä todella tapahtui?

Tee kuvasarja Armotonta menoa – Mitä todella tapahtui? Älä käytä kuvasarjassa tekstiä. Valitse näkökulmasi itse.

Valitse kuvasarjan käyttötarkoitus itse: esimerkiksi sarjakuvastrippi, infografiikka, oppikirjakuvitus tai lyhytelokuvan/mainosvideon kuvakäsikirjoitus. Pidä huolta, että kuvasarjan käyttötarkoitus välittyy selkeästi.

Toteutustapa: A3-paperiarkille, haluamillasi välineillä käsin. Kuvasarjaa ei saa toteuttaa tai muokata digitaalisilla välineillä. Ota valmiista työstä kuva tai skannaa se palautusformaattiin: A3-arkki, .jpg, .pdf.

Arviointikriteerit: Kuvakerronta, informaation välittyminen, idea, omaperäisyys, sommittelu, oivaltaminen, valitun tekniikan hallinta.

Opettaja Pajun kommentit:

Tällainen suht vapaamuotoinen tekstitön tehtävä on toistunut myös ennakkotehtävissä. Huomioi, että et saa käyttää digitaalisia välineitä. Saat aikalailla vapaat kädet tehdä kuvituksen miten haluat ja sen viestin sävyn sellaiseksi kuin haluat. Jos teet jotain tarinallista, voisiko se olla joku mielenkiintoinen ja yllättävä näkökulma tapahtumaan? Voisiko viesti olla ristiriidassa julisteesi kanssa? Vai tukisiko se julisteesi ideaa? Vai toisiko se siihen jotain uutta? Liittyykö se julisteeseen mitenkään selvästi?

Tärkeintä on, että sanomasi tulee kuvasarjasta selkeästi ilmi. Palautuksia tulee paljon, yritä tehdä kuvituksesi mahdollisimman helposti tulkittavaksi vaikka idea olisikin yllättävä.

Tässäkin kannattaa käyttää tekniikkaa joka on tuttu tai varata tarpeeksi aikaa opetella uusi tekniikka. Näitä Metropolian tehtäviä kannattaa alkaa työstämään heti. Voit kypsytellä vielä ideoitasi ja tutkia niitä yhdessä. Voit tehdä vielä harjoitus vedoksia tai muita ideointiharjoituksia. Aina ensimmäinen idea ei ole se paras ja se voi olla jopa sellainen, mikä tulee monella muullakin mieleen. Tehtävät antavat tänävuonna mukavasti vapautta ilmaista vahvuuksiasi ja ideointikykyäsi. Kannattaa käyttää tämä aika kokonaan hyödyksi! Tsemppiä hakijoille!

3D-animointi ja -visualisointi

3D-animoinnin ja -visualisoinnin tehtävissä suunnitellaan tänä vuonna fantasiamaailman hahmoja.

Tehtävissä korostetaan kolmiuloitteisuutta, visuaalisen viestinnän välittämistä sekä sommittelua.

Tehtäviä analysoi yli 10 vuotta alaan perehtynyt, visuaalisen viestinnän opiskelija ja Tehon opettaja Paju Kaitajärvi!

Paju Kaitajärvi

TEHTÄVÄ 1: 

Viime aikoina moni on tilannut netistä kotiinsa ruokaa, tavaroita tai vaatteita. Mukana on tullut erilaista pakkausmateriaalia: pahvilaatikoita, paperia, kuplamuovia, ilmalla täytettyjä muovipusseja ja vaikka mitä…

Tehtäväsi on suunnitella fantasiatarinaan kaksi hahmoa, jotka rakentuvat pakkausmateriaalista. Hahmot ovat kaveruksia mutta heillä on toisistaan poikkeavia ominaisuuksia. Voit käyttää suunnittelutyössäsi apuna oikeaa pakkausmateriaalia, mutta hahmojen suunnitelma voi syntyä myös piirtämällä, maalaamalla, 3D-mallintamalla tai muilla tekniikoilla.

Toteutus

Esitä hahmot yhdessä kuvassa. Esitystekniikka on vapaa. Voit käyttää mitä tahansa sinulle tuttua keinoa, kuten piirtämistä, maalaamista, digitaalista maalaamista, 3D-mallinnusta, pienoismallien valokuvaamista tai eri tekniikoiden yhdistelyä samassa kuvassa.

Palauta tehtävästä yksi kuvatiedosto, jonka kuva-alan koko on vähintään 2400 x 1600 pikseliä. Kuva voi olla pysty- tai vaakakuva tai muodoltaan neliö. Kuvatiedoston maksimikoko on 20 MB. Kuvatiedoston muoto voi olla jpg, png tai pdf. 

Arviointikriteerit: Tehtävän arviointikriteerit ovat visuaalisen viestin välittäminen, hahmojen muotoilu ja persoonallisuus, kolmiulotteisuuden havainnollistaminen ja valitun esitystekniikan hallinta.

Opettaja Pajun kommentit:

Tämä on toistuva tehtävänanto 3D-animointiin! Hahmosuunnittelu on tärkeä osa 3D-alaa. Muodon ymmärtäminen on oleellista viestinnässä. Mieti keinoja, joilla voit kertoa hahmon persoonallisuudesta! Millaiset muotokielet ja värit ja tekstuurit kertovat esim. herkästä tai temperamentisesta tai ovelasta hahmosta? Hahmoilla voi olla ihan vastakkaiset persoonallisuudet!

Saat myös suunnitella minkälaisessa fantasiamaailmassa he elävät ja minkälaisia piirteitä tai tavaroita heillä saattaa olla joita kyseisessä maailmassa tarvittaisiin. Huomaa, että kierrätysmateriaalin tulee jollain tavalla esiintyä hahmoissasi. Voit miettiä myös sitä kautta, minkälaisia kierrätysmateriaaleja on olemassa ja kuinka niitä voisi käyttää ja esittää mielenkiintoisella, mutta selkeällä tavalla.

TEHTÄVÄ 2: 

Tehtävässä 1 kuvatut hahmot astuvat tarinan näyttämölle kohtauksessa, jossa ensimmäinen hahmoista on jo rakentunut valmiiksi mutta toinen lojuu vielä maassa kasana pakkausmateriaalia. Ensimmäinen hahmo rakentaa toisen hahmon valmiiksi. Tehtävä ei ole välttämättä ihan helppo.

Toteutus

Esitä 3-4 ruudun sarjana yhdessä kuvatiedostossa, miten hahmon rakennusprojekti sujuu. Kerro tarina vain kuvilla, älä käytä tekstejä. Esitystekniikka on vapaa. Voit käyttää mitä tahansa sinulle tuttua keinoa, kuten piirtämistä, maalaamista, digitaalista maalaamista, 3D-mallinnusta, pienoismallien valokuvaamista tai eri tekniikoiden yhdistelyä samassa kuvassa.

Palauta tehtävästä yksi kuvatiedosto, jonka kuva-alan koko on vähintään 2400 x 1600 pikseliä. Kuva voi olla pysty- tai vaakakuva tai muodoltaan neliö. Kuvatiedoston maksimikoko on 20 MB. Kuvatiedoston muoto voi olla jpg, png tai pdf. Nimeä kuvatiedosto tämän mallin mukaisesti: Sukunimi_Etunimi_2

Arviointikriteerit: Tehtävän arviointikriteerit ovat visuaalisen kerronnan sujuvuus, kuvasarjan selkeys ja sommittelu, hahmojen kolmiulotteinen esittäminen, toiminnan kuvaaminen ja valitun esitystekniikan hallinta.

Opettaja Pajun kommentit:

Tässä tehtävässä testataan hakijan tarinankerrontakykyä sekä kolmiulotteista hahmottamiskykyä. Arvioijat katsovat varmasti sitä, kuinka kerrot tarinaa hahmojen kehonkielin, ilmein, kuvakulmin sekä käytöksen kautta.

Huomioi, että kun kolmiulotteista muotoa pyydetään, niin hahmoissa kannattaa olla todella säännönmukainen että muoto pysyy jatkuvasti koherenttina. Tähän kannattaa satsata aikaa. Koeta miettiä joku mielenkiintoinen tarinallinen kerrontatapa tähän tapahtumaan. Muista aiemman tehtävän hahmojen persoonallisuuden piirteet sekä poikkeavat ominaisuudet! Voit käyttää aiemman tehtävän ominaisuuksia hyödyksi! Tsemppiä hakijoille!

Tekstiilisuunnittelu

Tekstiilisuunnittelun ennakkotehtävissä katsotaan tänä vuonna videoita ja pohditaan tekstiilejä eettisestä näkökulmasta niiden elinkaaren kannalta.

Tehtävien palautus tulee tehdä sähköisesti PDF tiedostona maksimissaan 1GB kokoisena.

Tehtäviä analysoi Aallon tekstiilisuunnittelun ja sisustusarkkitehtuurin opiskelija sekä Tehon opettaja Jenna Mäkäräinen!

Jenna Mäkäräinen

Lempitekstiilin uusi elämä

Tehtävä 1:

Katso video: https://youtu.be/JOsiW0zEJ4I 

Ota kuva tai piirrä oma lempitekstiilisi. Kerro, miksi valitsit juuri tämän tekstiilin ja minkälainen tunneside sinulla on siihen?

Toteutustapa: valokuva tai piirros koko A4 vaakatasossa. Molempien tehtävien teksti yhdelle A4:lle (tekstikoko 12, riviväli 1).

Arviointikriteerit: tekstiilialan hahmottaminen, visiointikyky, idean välittyminen, innovatiivisuus, tekstiilin elinkaaren hahmottaminen

Opettaja Jennan kommentit:

Erinomainen ja jännittävä tehtäväpari tekstiilin elinkaaresta. Tässä ennakkotehtävässä testataan toden teolla hakijan tietämystä ja ymmärrystä kokonaisvaltaisesti tekstiilialasta! Tehtävä painottaa erityisesti miettimään tekstiilin eri käyttötarkoituksia ja vaiheita, sekä pohtimaan erilaisia innovatiivisia tapoja miten tekstiilin elinkaarta voisi pidentää. Tässä tehtäväparissa painottuu erityisesti visuaalinen ja verbaalinen ilmaisutaito. Huomaa, että molemmista tehtävistä sanallinen osuus tulee mahtua yhdelle A4-sivulle.

Video Kaarina Kaikkosen installaation rakentamisesta virittelee hakijaa tehtäväannon pariin. Liitteen on kenties tarkoitus herätellä hakijaa pohtimaan syvällisemmin suhdettaan tekstiileihin ja erityisesti siihen omaan lempitekstiiliin.

Tässä tehtävässä kannattaa siis paneutua syvällisesti oman ja lempitekstiilin väliseen suhteeseen. Mikä tekee siitä erityisen juuri sinulle? Onko se kenties tunnearvo tai historia, jota tekstiilillä on? Onko se perinnetekstiili, oletko saanut sen joltain rakkaalta tai tärkeältä ihmiseltä vai arvostatko kenties tekstiilin materiaaleja, raaka-aineita ja hyvää muotoilua? Mitä lempitekstiili on tuonut sinulle omaan elämääsi ja miltä sinusta tuntuisi luopua lempitekstiilistäsi?

Kannattaa myös miettiä miten esittäisit lempitekstiilisi visuaalisesti ja kiinnostavasti. Tässä tehtävässä kannattaa miettiä tekstiilin sommittelua, mikä asetelma toisi tekstiilin parhaiten esille?

Lempitekstiilin uusi elämä

Tehtävä 2:

Katso video: https://youtu.be/rY2kY6J-pCU 

Minkälaisen tulevaisuuden annat lempitekstiilillesi, kun et enää itse voi sitä käyttää syystä tai toisesta?

Toteutustapa: valokuva tai piirros koko A4 vaakatasossa. Molempien tehtävien teksti yhdelle A4:lle (tekstikoko 12, riviväli 1).

Arviointikriteerit: tekstiilialan hahmottaminen, visiointikyky, idean välittyminen, innovatiivisuus, tekstiilin elinkaaren hahmottaminen

Opettaja Jennan kommentit:

Tämä tehtävä puolestaan haastaa hakijan pohtimaan tekstiilin uusiokäyttömahdollisuuksia. Suomen tekstiilin ja muoti ry:n Youtube-videon avulla hakijalle avataan jo hieman tekstiilin uusiokäytön mahdollisuuksia. Tehtävä kannustaakin hakijaa miettimään tekstiilin roolia, sen jälkeen, kun lempitekstiilisi on tullut tiensä päähän. Olisiko sen kuidut hyödynnettävissä, mitä jälleenkäyttö mahdollisuuksia tekstiililläsi olisi? Tekstiilijäte on yksi maailman suurimpia ongelmia ja tämän tehtävän avulla hakijalle myös aukeaa uudenlaisia väyliä pohtia omaa tekstiilikulutustaan, suhdetta tekstiilialaan ja näkemystä miten alaa voisi kehittää ja mitä innovatiivisia ratkaisuja tekstiilistä olisi mahdollisuus kehittää.

Tässä tehtävässä kannattaakin empimättä sukeltaa tutustumaan tekstiilien jälleenkäyttömahdollisuuksiin ja minkälaisia ratkaisuja on jo käytössä alalla. Tee tutkimusta uusista innovatiivisista yrityksistä, jotka keskittyvät kiertotalouteen toiminnassaan. Kannattaa myös pohtia erilaisia näkökulmia tekstiilin uusiokäytölle. Miten kiinnostavasti voisit hyödyntää oman lempitekstiilisi uudenlaisessa muodossa tai ympäristössä?

Vaatetusala

Vaatetusalan tehtävissä jäljitellään kaavoja ja suunnataan katseet omiin unelmiin ja tulevaisuuden työtehtäviin.

Sommittelu, kolmiuloitteinen hahmottaminen ja muodon hallinta ovat keskiössä tämän vuoden tehtävien arviointiperusteissa.

Tehtävien lisäksi hakijan kuuluu täyttää vaatetusalan sähköinen perustietolomake hakuajan puitteissa 17.3.-31.3.2021. Tehtäviä arvioi Tehon opettaja ja vaatetusalan taiteen maisteri Katja Palomaa!

Katja Palomaa

TEHTÄVÄ 1: 

Valkoinen mekko.

Tulkitse oheista piirrosta. Leikkaa mustasta kartongista tai paperista “kankaan kappaleet”, joilla kuvittelet saatavan aikaan kuvanmukaisen mekon muodot. Liimaa kappaleet A3-paperille (A3 vaakasuuntaan).

Arviointiperusteet: Tehtävän arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin asioihin: kolmiulotteinen hahmottaminen ja muodon hallinta.

Opettaja Katjan kommentit:

Tämä tehtävä on puhtaasti muotosuunnittelutehtävä, jossa testataan hakijan ymmärrystä vaatteen kaavoituksesta. Vaatesuunnittelussa kaava on malli, josta vaatteen osat jäljitetään kankaalle ennen leikkaamista ja ompelua. Yleensä vaatteen kaavat piirretään tasaiselle pinnalle, kuten kaavapaperille ja tässä tehtävässä mustalle kartogille ja leikataan muotoonsa. Kaksiulotteisista kaavoista pitäisi siis pystyä toteuttamaan mallikuvan vaate. 

Tehtävässä kannattaa kiinnittää huomiota siisteyteen ja käyttää apuna viivaimia tai muita piirtämistä helpottavia apuvälineitä, jotta halutut linjat ovat mahdollisimman siistejä ja selkeitä. 

Tätä tehtävää varten on hyvä perehtyä kaavoitukseen ja tutustua vaatteen vaatteen peruskaavaan. Peruskaava on hyvä lähtökohta, jota voidaan alkaa kuosittelemaan eli soveltamaan siihen haluttuja muutoksia. On hyvä myös miettiä, millaisesta materiaalista kyseinen vaate valmistettaisiin ja millaisia yksityiskohtia ja leikkauksia siinä on havaittavissa. Jos kaavoitus ei ole tuttu asia etukäteen, tehtävää varten on suositeltavaa myös katsoa kaavoitustutoriaaleja, joita löytyy runsaasti Youtubesta.

Tehtävää varten kannattaa tutkia myös vaikkapa omia vaatteita ja havainnoida millainen on esimerkiksi hihan kaava. Ennakkotehtävää tehdessä on mahdollista tehdä myös kokeiluja pienessä koossa kankaasta, jolloin näkee miten kaavan muoto oikeasti toimisi vaatteessa ja minkä näköinen vaate lopputuloksena syntyisi.

Tämän tehtävän keskeinen haaste onkin ymmärtää, kuinka tuottaa toimivat kaavat annetusta mallikuvasta. Tehtävässä mitataan siis hakijan taitoa tulkita annettua mallikuvaa sekä yhdistää kaksiulotteinen ja kolmiulotteinen muodon anto ja hahmottaminen, niin että lopputuloksena on mallikuvaa vastaavat kaavat.

TEHTÄVÄ 2

Tutustu ensin vestonomi-tutkinnon opetussuunnitelmaan opinto-opassivustolla.

Osa 2 A

Piirrä tai maalaa tila, jossa työskentelet tekstiili- ja vaatetusalan tehtävissä vuonna 2030. Tilassa on seinät, ovi ja ikkuna/ikkunoita sekä vaatteita ja muitakin ihmisiä itsesi lisäksi. Yhdellä henkilöistä on yllään tehtävän 1 mekko (asento sivuttain). Kuvan tulee olla värillinen, piirustus-/maalausvälineet voit valita vapaasti. Tee työ A3-paperille (A3 vaakasuuntaan).

Osa 2 B

Kuvaile kirjallisesti omia tulevaisuuden työtehtäviäsi vuonna 2030 piirustuksesi/maalauksesi (osa 2A) pohjalta. Kirjoita koneella lyhyt teksti, joka mahtuu noin ¼-sivulle (A4-paperi; fontti Arial, koko 12, rivinväli 1,5). Tulosta teksti, leikkaa A4-paperi puoliksi ja liimaa teksti piirustuksesi/maalauksesi (osa 2A) taustapuolelle.

Arviointiperusteet: Tehtävän arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin asioihin: kuvan sommittelu, kolmiulotteisuus ja perspektiivi. Sanallinen ilmaisu, alan tuntemus koulutuksen opetussuunnitelmaan tutustumisen perusteella sekä luova ja innovatiivinen ajattelu.

Opettaja Katjan kommentit:

Tässä kaksiosaisessa tehtävässä mitataan hakijan ymmärrystä ja perehtyneisyyttä vaatetusalasta sekä hakijan motivaatiota toimia tulevaisuudessa erilaisissa vaatetusalan tehtävissä. Kannattaakin tutustua vestonomi-tutkinnon opetussuunnitelmaan Metropolian sivuilta.

Tehtävän A-osassa pyydetään kuvaamaan tila, joka toimii työympäristönäsi vuonna 2030, kun toimit vaatetusalan tehtävissä. Tämän tehtävän osalta mitataan siis kuvan sommittelutaitoa, kolmiulotteista hahmottamista ja tilan kuvaamista perspektiivissä. Tilan esittämiseen kannattaakin panostaa ja tärkeää on esittää tehtävänannossa mainitut asiat, sekä miettiä mitä muuta vaatetusalan työhön liittyvää kuvassa on. Tehtävänannossa annetaan tilan kuvaamiselle tietyt raamit, mutta saat käyttää omaa mielikuvitustasi sekä ymmärrystäsi, jotta saat esitettyä tilan mahdollisimman kiinnostavasti ja uskottavasti huomioon ottaen toimintaympäristön vaatimukset vaatetusalan näkökulmasta.

Tehtävänannossa pyydetään esittämään myös muita ihmisiä itsesi lisäksi. Kannattaa miettiä mitä rooleja ihmisillä on työskentelytilanteessa. Yhdellä henkilöistä on yllään myös edellisessä tehtävässä oleva mekko. Nyt pääset siis visualisoimaan miltä mekko näyttää ihmisen päällä, millaisesta kankaasta se on valmistettu ja millaisessa värityksessä mekko esiintyy kuvassasi. Kannattaa myös kiinnittää huomiota ihmisen kuvaamiseen ja erityisesti ihmisten mittasuhteisiin. Tässä tehtävässä saat mahdollisuuden esittää myös muotikuvitustyyliäsi, sillä pääset visualisoimaan edellä mainittua vaatetta ihmisen yllä.

Kuvallisen esityksen lisäksi sinulla on mahdollisuus lyhyesti kuvailla rooliasi ja tulevaisuuden työtehtäviäsi sanallisesti. Millaisista tehtävistä työsi koostuu? Millaisia vastuualueita sinulla on vaatetusalan työssäsi? Miten toimit yhteistyössä muiden kuvassa olevien henkilöiden kanssa? Tämä tehtäväpari mittaa, kuinka realistinen käsitys hakijalla on vaatetusalan tehtävistä sekä tulevaisuuden työmahdollisuuksista


Muiden luovien alojen hakukohteiden ennakkotehtävät

Metropolian lisäksi moni muukin taidealojen hakukohde sisältää valintaa karsivat ennakkotehtävät. Tarjoammekin useista näistä yksilöidyt analyysit helpottamaan tehtävien tekoa! Klikkaa alta itsesi muiden hakukohteiden tietoihin ja tehtävien analyyseihin!